Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie (Computertechniek)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 05-02-2024, 10:26 (86 dagen geleden)

Al enige tijd krijg ik bij het opstarten van mijn W10 PC de "opdracht" om W11 te downloaden en installeren.
Ik wil dit niet om diverse redenen.
Ik klikte dan ook op de "nee" link.
Daarna weer enige weken rust.
Maar vanochtend alleen de keuze van "downloaden en installeren" mogelijkheid.
Stond nu dus niet op mijn gehele scherm maar op een smalle strook bovenin het beeldscherm.
Wat is de oplossing om deze keuze "nu en in de toekomst" niet meer te krijgen?
Alvast bedankt, Ruud

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door soundman2 @, Wouw, 05-02-2024, 12:38 (86 dagen geleden) @ Bapaktua

Linux?;-)

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Goldline @, Oranjedorp, 05-02-2024, 14:22 (86 dagen geleden) @ Bapaktua

Zelfs als je pc niet geschikt is voor windhoos 11 blijven ze je lastig vallen.
[image]

--
Cees PA1DBA

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door electron @, eindhoven, 05-02-2024, 16:19 (86 dagen geleden) @ Goldline

Bapaktua= klinkt Moluks. Er zijn vele proggies om M$ tot zwijgen te brengen.
Populair en betrouwbaar: O&O Shut Up. Schakel Update uit- heb je niet nodig.
https://www.oo-software.com/en/shutup10 :)
Nog simpeler: Destroy Windows Spying.
https://www.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_spying.html

Voor mij is een PC een stuk gereedschap waar ik op moet kunnen vertrouwen-
zonder die @#$%^& updates. Groet, Ben@

PS. Waarschijnlijk heb je reeds vele GB's op je PC staan als voorbereiding
om W_11 op je PC te pushen....maar is ander verhaal.:ng

[image]

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-02-2024, 17:47 (86 dagen geleden) @ electron

Kijk dit zijn mooie websites.
Slopen die advertentie Terreur.
Want zuivere terreur is het.

Zeker dat vervolgens naar 3e partijen doorsturen, moet je die lijst eens zien in jouw link, belachelijk.

Bedankt, heb ook ik wat te doen.

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 06-02-2024, 09:50 (85 dagen geleden) @ electron

@Electron
Bapaktua= klinkt Moluks. Er zijn vele proggies om M$ tot zwijgen te brengen.
Populair en betrouwbaar: O&O Shut Up. Schakel Update uit- heb je niet nodig.
https://www.oo-software.com/en/shutup10 :)
Nog simpeler: Destroy Windows Spying.
https://www.majorgeeks.com/files/details/destroy_windows_10_spying.html

Bapaktua staat voor "oude man".
Andere benamingen die ik kreeg (tijdens onze vakanties in Indonesië en werk in een ziekenhuis op het eiland Flores) waren "Bapak Kecil" (klopt) en Bapak Pinter (te veel eer :-D ).
Ruud

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-02-2024, 19:31 (86 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maarten Bakker, 05-02-2024, 19:35

Dit kun je bereiken met een registry patch die Windows vertelt dat Windows 10 22H2 de laatste versie is waarvoor updates mogen worden binnengehaald.

Die heb ik op een USB stickje staan dat ik nu niet bij me heb; ik zal later vanavond de betreffende aanpassing posten.

P.S. De suggesties van electron zijn ook goed. Ik heb er zelf geen ervaring mee en zou de registry patch die ik bedoel, als minimum vereiste beschouwen en alle omvangrijkere oplossingen als extra wanneer je het graag grondig doet.

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 05-02-2024, 23:37 (85 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het gaat om 2 registersleutels. Het makkelijkst kun je met kladblok een tekstbestandje aanmaken met de volgende inhoud:


Windows Registry Editor Version 5.00

[HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Windows\WindowsUpdate]
"TargetReleaseVersion"=dword:00000001
"TargetReleaseVersionInfo"="22H2"


Dan sla je dat op onder een zelfgekozen naam en daarna wijzig je in de verkenner de extensie van .txt naar .reg

Als je het vervolgens dubbelklikt zal Windows vragen of het in het register geïmporteerd moet worden. Nadat je dat gedaan hebt zou je geen last meer moeten hebben van Windows 11 meldingen.

Voor de zekerheid kan je voordat je dit doet nog even een herstelpunt maken: https://support.microsoft.com/nl-nl/windows/een-systeemherstelpunt-maken-77e02e2a-3298-c869-9974-...

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door electron @, eindhoven, 06-02-2024, 00:30 (85 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Netjes- Maarten.:-)
Heb jaren geleden O&O_ShutUp zijn werk laten doen- geen irritaties meer.
Er is ook nog WPD: https://wpd.app/ Heb niets tegen W_11- ziet er gelikt uit.
De enigste W_11 die ik heb zit op USB onder Efi en 261 MB klein.!
Leuk voor als W_10 crasht om bij de bestanden te komen. Hoewel Linux kan dat beter.
Ben@
[image]

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2024, 03:50 (85 dagen geleden) @ electron

Ik ga daar zeker ook naar kijken. Moet toch een keertje mijn Windows 7 installatie vervangen. Meestal doe ik dat pas als ik nieuwe hardware neerzet en de laptop uit 2014 doet het nog steeds min of meer. Linux met wat andere OS'sen in een paar VM's is een serieuze kandidaat maar ik ben er nog niet uit.

Reden dat ik deze registry patch heb gezocht, waren gebruikers die in de war raakten van een steeds veranderende Windows interface. Ik heb mijn werkcomputer er ook mee bewerkt, die is om te werken en niet om steeds weer opnieuw dingen te moeten zoeken.

voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 06-02-2024, 09:36 (85 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 06-02-2024, 09:43

Beste mensen.
Vanochtend alle reacties gelezen.
Kijken wat ik het beste kan doen.
In het register wijzigingen aanbrengen vind ik "eng".
Ik weet niet of er inmiddels al W11 software ergens op mijn schijven is "gedownload".
Kan ik wel onderzoeken. :-(
De door Electron gemelde oplossingen lijken mij het minst gevaarlijk.
Iedereen bedankt, groet, ruud

voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-02-2024, 12:59 (85 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maarten Bakker, 06-02-2024, 13:02

Ik ben het eens met je conclusie dat de oplossingen van electron beter zijn in jouw geval, vooral omdat je computer al enig begin kan hebben gemaakt met het dowloaden van Windows 11 en omdat je in één moeite door nog meer instellingen kan maken.

Zou je puur naar het gevaar kijken, dan is dat ongeveer even groot - je bent in beide gevallen wijzigingen onder de kap aan het aanbrengen. Het ergste dat er bij de registerwijziging kan gebeuren is dat je ergens een typfout maakt, wat meestal ook geen fatale gevolgen heeft - en daar maak je dan weer vooraf het herstelpunt voor aan.

P.S. Een grappig weetje over het register, is dat het ooit begon als precies dat: een register van types bestanden en hoe ze geopend moesten worden. MS heeft toen ooit besloten om alle .ini files en andere methodes van configuraties en instellingen, daar dan ook maar in te proppen. Het is in zekere zin een gedrocht van een systeem, dus niet onlogisch dat o.a. computerbladen en websites door de jaren heen altijd gepredikt hebben dat het gevaarlijk is om daar zelf wat in aan te passen.

Het verbazingwekkendst vind ik nog, dat het eigenlijk nooit stukgaat door toedoen van Windows zelf. Die past er de meeste handelingen op toe.

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 06-02-2024, 10:23 (85 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 06-02-2024, 10:25

Ik heb nog even gekeken bij de instellingen van mijn PC.
Toen kreeg ik het volgende te zien?
Klaarblijkelijk is MS toch stiekem al begonnen met een W11 installatie?:fir
ruud[image]

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door Hans Op den Camp @, 06-02-2024, 14:26 (85 dagen geleden) @ Bapaktua

Sinds een week heb ik een nieuwe laptop waar uiteraard Windows 11 op zit. Mijn vorige laptop had Windows 10 maar die helaas overleden omdat ik een vol glas wijn had omgestoten.

In het begin kon ik niet goed wennen aan W11 en zou ik graag W10 weer terug hebben. Maar nu we een week verder zijn ben ik aan W11 gewend en ben ik er erg tevreden over. Alles went, zelfs W11 ;-)

Stoppen/voorkomen van "verplichte" Windows 11 installatie

door electron @, eindhoven, 06-02-2024, 15:37 (85 dagen geleden) @ Bapaktua

@Ruud, stay cool :-)
Als je O&O of WPD gebruikt. Zet deze dan op een vaste plek voordat je het gebruikt-
en niet meer verwijderen. Want deze onthouden wat ze doen in het Reg. en kunnen dat ook weer ongedaan maken.

Die installatie bestanden (GB's) zitten ws. verborgen in C:\$WINDOWS.~BT
Die mag je niet wissen! Veilig is wel om op te schonen met Windows Disk Cleanup Tool.
https://www.lifewire.com/what-is-windows-bt-folder-how-to-delete-it-4775736

@Maarten,
Van alle Linux OS's bevalt MX_Linux (XFCE dte) mij het best. https://mxlinux.org/
Voor oudere PC's zou ik niet de nieuwste kiezen. MX_18 werkt fijn. :)

Heb nooit veel vertrouwen gehad in MS herstelpunten. Is brakke SW van MS.
Heb weleens herstelt in W10 > na 15' nog niets gebeurt > na afbreken en restart toch herstelt > rare boel...:-(

Maar voor Reg. manipulaties is een Reg. Backup voldoende. En systeemherstel= Overkill.

Ben@

powered by my little forum