Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard) (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 11-02-2024, 18:34 (80 dagen geleden)

Asus motherboard P6X58D-E
Dit board geeft de melding: Chassis Intrude Fatal Error
Er is geen optie in het bios om dit uit te zetten.
Bios update naar laatste versie gedaan: was geen oplossing.
Het schijnt veel voor te komen in de P6... editie van Asus.
Op het motherboard is GEEN mogelijkheid om dip switch te zetten zoals dat op andere boarden wel kan.
Gesproken wordt ook over het verwijderen van een bepaalde transistor, maar .... zover wil ik niet gaan.
Heb er heel veel tijd aan besteed maar kan het probleem tot opheden niet opgelost krijgen.
De oplossing is eigenlijk: starten en daarna na de melding een reset geven en dan start het board tot dat uiteindelijk 220v wordt uitgezet. Dan de procedure weer opnieuw.
De cr2032 ook los gehad, lang los gehad, maar dat is ook de oplossing niet.
Het enige zou misschien nog zijn het echt solderen van de twee soldeerpuntjes op het board (zie afbeelding bij "chassis".
Ik heb het nu met een paperclip geprobeerd om de twee punten te verbinden,lastig en had geen resultaat, maar is ook lastig, misschien moet ik het solderen maar eerst maar eens kijken wat anderen er van vinden.
mvg
Frans

[image]

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 11-02-2024, 23:39 (79 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 11-02-2024, 23:41

Het blijft natuurlijk wel een Asus... Maar als er gezegd wordt dat een transistor verwijderen de oplossing is, is er natuurlijk wel een kans dat simpelweg de intrusion detect / chassis header doorverbinden niet helpt.

Een paperclip werkt niet zo prettig, je zou het met twee doorverbonden meetpennen (stroomstand van je multimeter bijvoorbeeld) kunnen proberen.

Als doorverbinden op die manier niet helpt, heeft solderen geen zin. Als je toch al aan het solderen bent, kun je beter die transistor er af halen.

Maargoed, misschien nog 1 stapje terug doen... Je krijgt hem wel zover dat hij opstart. Dan lukt het misschien ook om er een (de nieuwst beschikbare) BIOS in te flashen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Asus had er wel eens een handje van om rare problemen in een laatste betaversie van de BIOS op te lossen.

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 12-02-2024, 00:53 (79 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik heb de manual gelezen en nergens staat er ook maar iets over schakelaar indien bv kast wordt geopend.

Ook alle connectors, geen van alle verwijzen naar dergelijke schakelaar.
Dus mogelijk een verkeerde Bios software geladen?

Ook verwijst de manual niet naar dergelijke fout code.
Kleine zoektocht op internet barst het van die meldingen.

Volgens mij verwijst de melding gewoon naar foutieve BIOS setting.
Of BIOS meet op bord iets verkeerd, bv een FAN die niet draait/geeft pulsen niet door als die wel draait.
Voeding ergens buiten de specificaties, zo iets.


Chassis Intrude Fatal Error: lijkt me gewoon te betekenen dat er inbreuk gemaakt is op de configuratie van m-board.

Is dat het bewuste bord met die doorgebrande voeding?

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-02-2024, 09:16 (79 dagen geleden) @ Maurice

Is een ander bord zo te zien. De chassis header is niet bestukt dus normaal is die functie niet aanwezig. Een CMOS reset helpt kennelijk niet (heeft de TS dat wel geprobeerd? ik ben het even kwijt), dus het BIOS detecteert die functie op een andere manier ten onrechte. Mogelijk dus via een (defecte) transistor.

Nieuwe BIOS flashen en dan optimised defaults laden, lijkt me de eerste stap.

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 12-02-2024, 12:38 (79 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Is een ander bord zo te zien. De chassis header is niet bestukt dus normaal is die functie niet aanwezig. Een CMOS reset helpt kennelijk niet (heeft de TS dat wel geprobeerd? ik ben het even kwijt), dus het BIOS detecteert die functie op een andere manier ten onrechte. Mogelijk dus via een (defecte) transistor.

Nieuwe BIOS flashen en dan optimised defaults laden, lijkt me de eerste stap.

Ja dit is inderdaad niet het board met een verbrande mosfet.
Cmos reset hielp inderdaad niet.
Ik heb onder andere gelezen dat de "intruder" functie wordt ingeschakeld doordat er licht in de systeemkast komt.

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 12-02-2024, 19:45 (79 dagen geleden) @ ffeilers

Ik vermoed dat dat een sprookje is. Normaalgesproken is de intruder switch een normally closed contact dat reageert als je de kast opent. Die schakelaar sluit je aan op de chassis header, die bij jou dus niet op het moederbord zit.

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 13-02-2024, 11:13 (78 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ik vermoed dat dat een sprookje is. Normaalgesproken is de intruder switch een normally closed contact dat reageert als je de kast opent. Die schakelaar sluit je aan op de chassis header, die bij jou dus niet op het moederbord zit.

Wel mee eens Maarten. Helaas na alle berichten nog geen oplossing, dan maar de procedure: aanzetten en na het "fatal" scherm een reset geven, daarna verloopt alles goed.
mvg
Frans

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Otto @, Drenthe, 13-02-2024, 18:24 (78 dagen geleden) @ ffeilers

Ik vermoed dat dat een sprookje is. Normaalgesproken is de intruder switch een normally closed contact dat reageert als je de kast opent. Die schakelaar sluit je aan op de chassis header, die bij jou dus niet op het moederbord zit.


Wel mee eens Maarten. Helaas na alle berichten nog geen oplossing, dan maar de procedure: aanzetten en na het "fatal" scherm een reset geven, daarna verloopt alles goed.

Bij een "broertje" van het mobo is het wel een echte schakelaar:

[image]

Maar waarom zou die actief zijn op het bord waar die niet op zit?

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 13-02-2024, 20:14 (78 dagen geleden) @ Otto

Is ook vreemd en dacht dat het een massa probleem zou kunnen zijn.
Had geschreven dat de schroeven van voeding en board wat aangedraaid kunnen worden.
Maar het kan ook zijn dat de Bios batterij onder de 2V is gezakt.
Dan kun je ook dit soort problemen krijgen.
Groet, Ben

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 13-02-2024, 20:25 (78 dagen geleden) @ Ben

Is ook vreemd en dacht dat het een massa probleem zou kunnen zijn.
Had geschreven dat de schroeven van voeding en board wat aangedraaid kunnen worden.
Maar het kan ook zijn dat de Bios batterij onder de 2V is gezakt.
Dan kun je ook dit soort problemen krijgen.
Groet, Ben

Nieuwe batterij geplaatst: is geen oplossing

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-02-2024, 22:25 (78 dagen geleden) @ Ben

Een configuratiebitje omgevallen waardoor het BIOS denkt met een ander model te maken te hebben.

Alleen zou dat na een CMOS reset opgelost moeten zijn.

Er is dus meer aan de hand. Extra configuratie in een EEPROM, of een hardwaredefect (waar het gerucht over een defecte transistor naar lijkt te verwijzen).

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 13-02-2024, 20:27 (78 dagen geleden) @ Otto

Ik vermoed dat dat een sprookje is. Normaalgesproken is de intruder switch een normally closed contact dat reageert als je de kast opent. Die schakelaar sluit je aan op de chassis header, die bij jou dus niet op het moederbord zit.


Wel mee eens Maarten. Helaas na alle berichten nog geen oplossing, dan maar de procedure: aanzetten en na het "fatal" scherm een reset geven, daarna verloopt alles goed.


Bij een "broertje" van het mobo is het wel een echte schakelaar:

[image]

Maar waarom zou die actief zijn op het bord waar die niet op zit?

Otto

De "pinnen" zijn inderdaad niet aanwezig. Blijft over om chassis signal en ground te verbinden.
Ik denk dat ik dat nog ga proberen middels solderen.
mvg
Frans

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 12-02-2024, 12:45 (79 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Met dit soort problemen begin ik altijd om de bevestigingen wat aan te draaien.
Zoals de 4 schroeven van de voeding en de schroeven van het moederboard.
Vaak zitten die een beetje "los vast" omdat je ze niet te stevig mag vast zetten.
Werkt dat niet dan pas in de Bios duiken en moet er uitzien als het plaatje.
Groet, Ben

[image]

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 12-02-2024, 13:05 (79 dagen geleden) @ Ben

Met dit soort problemen begin ik altijd om de bevestigingen wat aan te draaien.
Zoals de 4 schroeven van de voeding en de schroeven van het moederboard.
Vaak zitten die een beetje "los vast" omdat je ze niet te stevig mag vast zetten.
Werkt dat niet dan pas in de Bios duiken en moet er uitzien als het plaatje.
Groet, Ben

[image]

Hoi Ben,

Als eerste: herkomst van de pc was onbekend !!!
Zojuist even foto s gemaakt.
1e foto is dus als ik de pc aanzet nadat hij van de 220v is afgeweest.
Geeft ik daarna een reset dan start de pc dus op.
Zie instellingen zojuist gefotografeerd.
Misschien omdat er een extra chassis fan is geplaatst? (ik zal hem later eens losnemen)
mvg
Frans

[image]
[image]

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 12-02-2024, 12:46 (79 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb de manual gelezen en nergens staat er ook maar iets over schakelaar indien bv kast wordt geopend.

Ik heb ook de manualg gelezen en er wordt nergens gerept over de functie: intruder detected, evenmin over een "chassis jumper: over andere borden van de P6 functie wordt daar wel over geschreven en kun je daadwerkelijk op het board bij het item chassis middels een jumper de functie uitschakelen


Ook alle connectors, geen van alle verwijzen naar dergelijke schakelaar.
Dus mogelijk een verkeerde Bios software geladen?

op het board zat de eerst uitgegeven bios versie, deze heb ik daarna vervangen door de laatst aanwezig bios versie van de asus website met de hoop dat de functie alsnog in het opstartsccherm zou verschijnen, helaas ...dus niet


Ook verwijst de manual niet naar dergelijke fout code.
Kleine zoektocht op internet barst het van die meldingen.

ja klopt dat heb ik ook allemaal ondervonden, maar .... niets lijdt tot een oplossing


Volgens mij verwijst de melding gewoon naar foutieve BIOS setting.
Of BIOS meet op bord iets verkeerd, bv een FAN die niet draait/geeft pulsen niet door als die wel draait.
Voeding ergens buiten de specificaties, zo iets.

ik zou wel alles wat niet nodig is om het board te laten starten, zoals fans hd s etc eens los kunnen nemen om te kijken of dat een verandering geeft

Chassis Intrude Fatal Error: lijkt me gewoon te betekenen dat er inbreuk gemaakt is op de configuratie van m-board.

Is dat het bewuste bord met die doorgebrande voeding?

nee dat was een 486 board

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 12-02-2024, 12:40 (79 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het blijft natuurlijk wel een Asus... Maar als er gezegd wordt dat een transistor verwijderen de oplossing is, is er natuurlijk wel een kans dat simpelweg de intrusion detect / chassis header doorverbinden niet helpt.

Ik ben er niet zeker van welke transistor dus daar ga ik mij maar niet aan wagen, immers pc inschakelen en daarna daadwerkelijk laten functioneren door nog eens op reset te drukken geeft een werkende pc.


Een paperclip werkt niet zo prettig, je zou het met twee doorverbonden meetpennen (stroomstand van je multimeter bijvoorbeeld) kunnen proberen.

dat ga ik nog eens proberen.


Als doorverbinden op die manier niet helpt, heeft solderen geen zin. Als je toch al aan het solderen bent, kun je beter die transistor er af halen.

Maargoed, misschien nog 1 stapje terug doen... Je krijgt hem wel zover dat hij opstart. Dan lukt het misschien ook om er een (de nieuwst beschikbare) BIOS in te flashen. Baat het niet, dan schaadt het niet. Asus had er wel eens een handje van om rare problemen in een laatste betaversie van de BIOS op te lossen.

de bioss versie die aanwezig was was de 1e versie, ik heb hem geupdated (via de asus site) met het meest recente bios in de hoop dat de functie om het in het bios te kunnen uitschakelen toegevoegd zou zijn, helaas.... dus niet

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door Goldline @, Oranjedorp, 12-02-2024, 14:41 (79 dagen geleden) @ ffeilers

Kan je op de eerste biospagina " halt on all errors " op uit zetten ?

--
Cees PA1DBA

Chassis Intrude Fatal Error (Asus motherboard)

door ffeilers @, Breda, 12-02-2024, 16:14 (79 dagen geleden) @ Goldline

Kan je op de eerste biospagina " halt on all errors " op uit zetten ?

Nee, die optie is er niet.

powered by my little forum