Advies gevraagd (Toestel of techniek)

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19-05-2009, 15:49 (5457 dagen geleden)

Hallo allen,

Reeds jaren heb ik een set Eltax speakerzuilen welke een continuevermogen van 250 Watt aankunnen.

Deze boxen hangen aan een Technics receiver type SA-EX100 welke 2x 100 watt levert.

Met de boxen op zich is niets mis, maar een bekend "gebrek" aan deze boxen is een te geringe
weergave van de hoge tonen.

Naar ik begrepen heb zou dit te verhelpen zijn door andere scheidingsfilters in te bouwen.

Gezien het vermogen en de diversiteit aan scheidingsfilters, graag advies in deze.

Groet,
Paul

--
[image]

Advies gevraagd

door Willem.H.N. @, Enschede, 19-05-2009, 17:53 (5456 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul , ik zou het niet in een ander filter zoeken.
De hoge tonen worden waarschijnlijk gedemt door een weerstand om de aantal db te drukken,ga die weerstand kleiner maken gaat er meet signaal naar de hoge tonen maar betekend dat je de boxen minder uit moet sturen anders gaat je hoge tonen eraan.
Dit bovenstaande heeft betrekking op ,dat het hoog er wel is maar te zacht t.o.v. de bas/mid.
Zover ik het weet uiteraard , er zullem wel bijdragen komen met meer techn.uitleg.
m.v.g. willem.

Advies gevraagd

door Paul Brouwer @, Haarlem, 19-05-2009, 23:09 (5456 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hallo Willem,

Wat ik uit de recenties/berichten destijds begrepen heb, zat het wel in het filter.

Er zou een geschikte vervanger bestaan, doch hiervan weet ik de naam c.q. type niet meer van. :-(

Om enig hoog uit de boxen te krijgen moet ik op de equalizer en receiver het hoog fors opschroeven.
Dit is van meet af aan al zo geweest.

Groet,
Paul

--
[image]

Advies gevraagd

door Willem.H.N. @, Enschede, 20-05-2009, 05:39 (5456 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Paul , volgens mij wordt de toonhoogte nooit naar beneden gehaald via een filter, wel het volume dus zou je het schemaatje even moeten plaatsen en kijken of er een spanningsdeler voor de hoge tonen staat die eventueel vervangen kan worden door een speciale potmeter zodat je zelf de verhouding kan instellen maar betekend wel dat er meer signaal naar de hoge tonen gaat en de max. uitgangs vermogen van de hoge tonen minder wordt.
grt. willem.

Advies gevraagd

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21-05-2009, 21:17 (5454 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hallo Willem,

Ik weet dat de Technics amps niet de beste performers zijn als het op hoge tonen aankomt, maar viel de aanzienlijk geringere
hoog-productie ten opzichte van de voorgaande boxen-set (waarvan er één "opgeblazen" was) direct op.

Het merk van die oude boxen weet ik zo niet meer. Het enige wat ik er nog van weet is dat ze uit de voormalige DDR kwamen.

Groet,
Paul

--
[image]

Advies gevraagd

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-05-2009, 09:00 (5455 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Is het iets wat je zelf echt waarneemt?

Kan namelijk ook in je amp zitten.

Meten eerst kan ook middels toongenerator en een microfoon.

http://www.eltax.com/index.php
Ze hebben een service afdeling en zo te zien ook crossovers in de aanbieding.

Zou er een mail aan wagen.
Misschien is er wel eens een aanpassing reeds geweest.

Teken ook eens het filter uit hier op het forum.

Advies gevraagd

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-05-2009, 09:16 (5455 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Advies gevraagd

door Paul Brouwer @, Haarlem, 21-05-2009, 20:50 (5454 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Paul Brouwer, 21-05-2009, 21:05

Hallo Maurice,

Dit zijn de Eltax Concept 700 boxen, zijnde de opvolger van mijn Eltax 500 boxen.

De speakers zijn zo te zien qua diameter hetzelfde, maar heeft deze box een hoge tonen hoorn en de Eltax 500 een tweeter. (zie foto)

[image]

Het zijn verder goede boxen, alleen erg groot (ruim 90 cm hoog) en zwaar en haal je niet zomaar even van een 2 meter hoog wandmeubel af. :-P

Tegenwoordig heet het kennerlijk de Concept-serie en klopt de speakerbezetting van de Concept 400 met mijn boxen.

De specs van de Concept 700 kloppen weer wel mijn mijn boxen.

Groet,
Paul

--
[image]

Advies gevraagd

door Willem.H.N. @, Enschede, 21-05-2009, 21:25 (5454 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Willem.H.N., 21-05-2009, 21:29

Paul , ik zou de tekening/schema van de filter wel eens willen zien.
Ik vermoed dat de hoge tone teveel in db gedemt worden.
Nou liggen de boxen ook niet ideaal op de kast als ik zo de foto zie, komt het niet beter tot zijn recht als ze gewoon rechtop staan op de vloer?
grt. willem.

Advies gevraagd

door Paul Brouwer @, Haarlem, 22-05-2009, 12:31 (5454 dagen geleden) @ Willem.H.N.

Hallo Willem,

Natuurlijk is de positie op die kast niet de meest ideale positie te noemen, maar ik zou niet weten waar ik ze staand neer moet zetten.

Bij tijd en gelegenheid zal ik eens kijken of ik dat filter eruit kan halen. Helaas staat het schema hiervan niet achter op de box.

Groet,
Paul

--
[image]

Advies gevraagd

door Willem.H.N. @, Enschede, 22-05-2009, 13:30 (5454 dagen geleden) @ Paul Brouwer
Gewijzigd door Willem.H.N., 22-05-2009, 13:34

filter eruit kan halen

Zitten meestal berijkbaar achter de bassen of een simpele kan aan de aansluit entree vastzitten.
grt. willem.

Advies gevraagd - filters

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 22-05-2009, 23:08 (5453 dagen geleden) @ Paul Brouwer

PAul,

In de nieuwere type zijn breedstralers geplaatst, kennelijk om meer druk op het hoog te verkrijgen.

Een filter doet niet meer dan het filteren van bepaalde ferquenties.
Indien voor het hoog dan wordt laag gefilterd en verder niets.
De tweeter krijgt verder de volle laag vanaf bv een Hz of 4000

Dat je te weinig hoog hebt is dan meer het probleem van het rendement van het hoge tonen luidsprekertje dan een probleem met je filter.

Anders zelfs, soms is niet eens zinvol om bv een tweeter meer laag te geven, hij geeft het toch niet weer.
Pak een tweeter en sluit deze zonder filter aan, je krijgt echt geen bassen.
Wat wel is is dat die tweeter heel blijft met een filter, omdat deze minder energie van het laag krijgt.Dan wel indien uitgevoerd met een spoel.
Ik heb Ls'n met Piezo's en daar zit helemaal geen enkel filtertje in die hele box.Piezo doet met laag eenvoudig niets.

Hooguit kun je het mid wat meer in het hoog laten doorlopen echter of die luidspreker dat ook aan kan in rendement is zaak 2.

Pak een toonfiets en sluit die aan op je LS.
Pak een mic en een mic-amp en sluit die aan op een scoop.

Je hoeft niet de amplitude van je AF vol open te zetten, bv 5V is ruim voldoende.

Mic opstellen recht voor de tweeter.
15kHz op je AF-generator en amplitude op 5V.
Stel je versterker en scoop Volt/Div zo in dat je een mooi sinus hebt en je weet wat de amplitude is.

Nu ga je in freq zakken en op een moment zie je ook de amplitude op je scoop zakken.
-3dB punt is de 1/2 spanning.
Dus is je amplitude de 1/2 minder dan zit je op het kantelpunt van je filter.
Noteer de frequentie

Doe dit ook bij je MID.
Mic er recht voor zetten anders pak je wat anders op.
Denk dat er nog een redelijke crossover zit tussen beide.

Eens zien wat dat opleverd.

Daarna kun je bepalen op het zin heeft om het MID filter aan de bovenzijde meer hoog toe te laten.
Echter ik denk dat je probleem echt boven de 12kHz zit en of MID dat lekker doorgeeft?

2e experiment kun je bv uithalen door
weer die microfoon echter op 2m afstand.
alleen Hoog nog aansluiten rest afkoppelen.
kies iets van 15kHz
Bekijk de amplitude wat je nog met de Mic ontvangt.
AF ztaat nog op 5V amplitude

Dan zo met de MID.
Echter dat op lagere frequentie ergens in het midden van het bandfilter.
Zeg 1 kHz.

Eens zien of ook nu je een gelijke amplitude op je scoop ziet.
Zo niet is je tweeter te zwak van rendement.


Wat ik hiermee wil aangeven dat om meer hoog te krijgen het niet zinvol is om een filter te gaan aanpassen.
Je moet hoog gaan versterken als je vind dat dat te zwak is.

Advies gevraagd - filters

door Paul Brouwer @, Haarlem, 23-05-2009, 16:42 (5453 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Dank voor deze uiteenzetting. Bij gelegenheid ga ik een en ander een uitproberen.

Groet,
Paul

--
[image]

powered by my little forum