oude gegevens wissen gaat heel traag. (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 01-03-2024, 15:58 (60 dagen geleden)

Op mijn back-up disk "Mybookworld" wil ik een paar oude archieven opruimen. Ik heb de data op een ander medium gezet, omdat updaten daarvan niet meer nodig is. De back-up disk maakt nogal wat hulpbestanden aan, om precies te zijn .DCM bestanden. Veel daarvan zijn niet erg groot, ca 1kB, maar het zijn er ontzettend veel, 80000 (tachtigduizend) of meer. De computer begint er enthousiast aan, maar na uren gaat het per bestand in enkele seconden, gaat dus nog uren duren. Weet iemand hoe dat komt? Kan het voor de toekomst ook anders?
Voor het wissen gebruik ik mijn laptop dir draait onder W10.
Mijn filemanager is Total Commander. Vraag niet waarom, ik gebruik hem (Norton Commander) al sinds het begin van de PC. Al dat mooie plaatjes gedoe van Windows valt qua gebruiksgemak in het niet vergeleken met TC.......

oude gegevens wissen gaat heel traag.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-03-2024, 18:51 (60 dagen geleden) @ soundman2

Ik neem aan dat de schijf aan de USB hangt, en dat dat USB 2 is?

Windows is traag met het verwijderen van grote aantallen kleine bestanden en dat wordt er niet beter op als het over USB moet.

Je zou kunnen proberen om de map te verwijderen in plaats van de bestanden. Als de schijf leeg mag zou je hem kunnen formatteren. Bij een normale format blijft de oude data wel versnipperd over de schijf staan maar meestal is dat geen ramp.

Sommige (externe) schijven ondersteunen ook een hardware format ("secure erase") commando waarbij niet elk bitje over de USB bus hoeft. Dan heb je een tooltje nodig, misschien makkelijkst bij de fabrikant te vinden.

oude gegevens wissen gaat heel traag.

door soundman2 @, Wouw, 01-03-2024, 21:57 (60 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Format van de disk kan niet, omdat er meer back-ups op staan en de schijf een patitie heeft.
Met een paar duizend enties gaat het wel wat vlugger, maar ik moet dan steeds opletten dat de pc niet stilstaat, omdat er te veel files zijn, of er is er weer eentje met attributes waar de pc voor stopt, ondanks dat ik opgaf dat wissen altijd oke is.

oude gegevens wissen gaat heel traag.

door electron @, eindhoven, 02-03-2024, 01:27 (60 dagen geleden) @ soundman2

Als je toch gehecht bent aan een DOS omgeving- probeer dan eens-> DOS! ;-)
Wel oppassen- maar zou toch moeten werken.
Ben@

[image]

oude gegevens wissen gaat heel traag.

door soundman2 @, Wouw, 02-03-2024, 11:50 (60 dagen geleden) @ electron

Ik ben bekend met de DOS commando's sinds DOS 3.1. IK kan ze ook nog steeds gebruiken in Total commander. Evenwel is het probleem opgelost door het aantal te wissen files niet al te groot te maken. Zou een probleem kunnen zijn met de grootte van het beschikbare geheugen.
IK ga wel eens helemaal uit windows. Sommige dingen lukken dan wel zonder restricties met DOS commando's.
Bij mijn eerste PC zat een boekwerkje mer DOS 3.xx instructies. dat heb ik nimmer weggedaan....

oude gegevens wissen gaat heel traag.

door Ben ⌂ @, Waddinxveen, 02-03-2024, 12:00 (60 dagen geleden) @ soundman2

Windows wil graag alles in de prullenbak hebben, voor als je je nog eens bedenkt.
Dat zorgt voor vertraging als het erg veel files zijn.
Indien dat bij mij nodig is dan start ik de PC op met de Hirren Boot CD.
Dan zoek ik de dir die gewist moet worden en floep hem weg.
Daarna kun je de PC weer gewoon opstarten en is het probleem opgelost.
Groet, Ben

oude gegevens wissen gaat heel traag.

door soundman2 @, Wouw, 02-03-2024, 15:22 (59 dagen geleden) @ Ben
Gewijzigd door soundman2, 02-03-2024, 15:24

De pc lijkt het in dit geval niets in de prullenbak te kieperen, die blijft leeg. Files die van de hd in de pc gewist worden met TC komen wel in de prullenbak. Ik heb nog in de manual van TC gekeken of die optie uit kon, om zeker te zijn, maar die vond ik niet.
TC haalt wel eerst de boom binnen van de files en mogelijk de directory structuur. Het geheugen kan dus vollopen en dat wordt niet gemeld. Ik heb nu kleinere blokken gewist, tot 6000 files tegelijk en dat gaat allemaal binnen een redelijke tijd. Het probleem is voor mij opgelost. Tenslotte ben ik handig met PC's, maar geen doorgewinterde IT man.
Hirens bot CD heb ik ook, maar eerder zou ik het gewoon via DOS geprobeerd hebben.

oude gegevens wissen gaat heel traag.

door electron @, eindhoven, 02-03-2024, 14:33 (59 dagen geleden) @ soundman2

M$ heeft de hinderlijke eigenschap om soms ongevraagd de rechten te verscherpen,
dat ervaar ik regelmatig met externe drives. En dan loop je vast zonder bijzondere
admin rechten. Dan moet je handmatig weer die rechten terug-eisen bv. met DOS of software.

Boot-USB's: Hiren's-tools, Linux, Win, hebben geen enkel probleem om die bestanden aan te pakken.
Ben@

powered by my little forum