Reinigen printplaat (Toestel of techniek)

door thijs bouma, 13-11-2011, 15:33 (4538 dagen geleden)

Hallo beste mensen,

Waar kan ik printplaat het beste mee reinigen zonder dat de kleur van weerstanden en condensatoren opgelost wordt? Is daar een spuitmiddel voor?

Groet,
Thijs

Reinigen printplaat

door Willem.H.N. @, Enschede, 13-11-2011, 16:18 (4538 dagen geleden) @ thijs bouma
Gewijzigd door Willem.H.N., 13-11-2011, 16:20

Er is inderdaad print reiniger voor gedrukte schakelingen
van Kontakt PCC, wordt gelevert met kwastje.
Lees ook de gebruiksaanwijzing op de bus, niet gebruiken
als de schakeling onder spanning staat.
Kan gebruikt worden met de onderdelen op de print.

Reinigen printplaat

door Willem.H.N. @, Enschede, 13-11-2011, 18:47 (4538 dagen geleden) @ Willem.H.N.

[image]

Reinigen printplaat

door jan s @, Eibergen, 13-11-2011, 17:14 (4538 dagen geleden) @ thijs bouma

Wij reinigen (smd) printplaten, zolang er maar geen schaklaars/instelpot's opzitten met doodordinaire thinner en een kwastje. Doet wonderen als je de print gerepareerd hebt en er vieze flux-residuen op achter gebleven zijn.
Jan

Reinigen printplaat

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-11-2011, 17:35 (4538 dagen geleden) @ thijs bouma

Als het om vet en aangekoekt vuil gaat, werkt een sopje met afwasmiddel prima. Print in de gootsteen en met een zachte kwast flink soppen. Daarna afspoelen met schoon water en laten drogen op de radiator van de verwarming of in de heteluchtoven op 50ºC.
Potmeters, trafo's en spoelen zijn niet zo dol op water, dus die zou je er eerst af moeten halen.

Flux verwijderde ik vroeger altijd met trichlooretheen of -ethyleen, maar dat lost ook alle verf prima op. Tegenwoordig gebruik ik daar IPA (isopropanol alcohol) voor. Dat is veel minder agressief dan tri.
Aanbrengen met een stevige kwastje en flink borstelen.

Reinigen printplaat

door soundman2 @, Wouw, 13-11-2011, 17:48 (4538 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Als het om vet en aangekoekt vuil gaat, werkt een sopje met afwasmiddel prima. Print in de gootsteen en met een zachte kwast flink soppen. Daarna afspoelen met schoon water en laten drogen op de radiator van de verwarming of in de heteluchtoven op 50ºC.
Potmeters, trafo's en spoelen zijn niet zo dol op water, dus die zou je er eerst af moeten halen.

Flux verwijderde ik vroeger altijd met trichlooretheen of -ethyleen, maar dat lost ook alle verf prima op. Tegenwoordig gebruik ik daar IPA (isopropanol alcohol) voor. Dat is veel minder agressief dan tri.
Aanbrengen met een stevige kwastje en flink borstelen.

flux lost prima op in alcohol, je kunt er spiritus voor gebruiken, dat is wat goedkoper. Thinner etc. lost ook de opgedrukte teksten en andere gelakte onderdelen op, dus niet gebruiken.
Als een print vervuild is, door bijv. een lekkende elco, dan wil afwasmiddel nog wel eens wonderen doen. Na het reinigen, de print goed laten drogen, zodat ook holle onderdelen van binnen weer droog zijn.


Soundman2

Reinigen printplaat

door thijs bouma, 13-11-2011, 18:00 (4538 dagen geleden) @ soundman2

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat wat Willem schrijft mij het gemakkelijkst lijkt omdat alle onderdelen (veel) al gemonteerd zijn.
Er is in het verleden rijkelijk met de oliespuit gewerkt voor het mechanische deel en dat wil ik graag weg hebben.Er zitten veel spoelen op zodat ik het risico met een sopje te groot vind.
Vriendelijke groet,
Thijs

Reinigen printplaat

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-11-2011, 18:23 (4538 dagen geleden) @ thijs bouma

Ik denk dat wat Willem schrijft mij het gemakkelijkst lijkt omdat alle onderdelen (veel) al gemonteerd zijn.
Er is in het verleden rijkelijk met de oliespuit gewerkt voor het mechanische deel en dat wil ik graag weg hebben.Er zitten veel spoelen op zodat ik het risico met een sopje te groot vind.

Het spul dat Willem beschrijft ken ik niet, dus daar heb ik geen oordeel over.

Met die spoelen kan het wel meevallen. Toen ik nog werd betaald om te werken en niet om geraniums te kweken ;-) kreeg ik regelmatig portofoons aangeboden die een of meer dagen in een sloot hadden gelegen. Vaak hadden ze daarna nog een week bij iemand in een bureaula doorgebracht voordat ze bij mij kwamen.
Wat er gebeurt met vuil water en vooral als de accu nog in de portofoon zit wil je in miniatuur elektronica absoluut niet zien: "bloemkool".
Omdat de portofoons in feite als verloren moesten worden beschouwd gooide ik ze, zoveel mogelijk gedemonteerd, in een bak afwassop. Daarna een etmaal laten weken en dan met een een zachte kwast flink schrobben. Afspoelen en laten drogen.
In driekwart van de gevallen werkte de portofoon dan weer. En die dingen zitten ook helemaal vol met afstemkringen.
Je kan dus geluk hebben.

Reinigen printplaat

door soundman2 @, Wouw, 13-11-2011, 21:22 (4538 dagen geleden) @ thijs bouma

Allemaal bedankt voor het meedenken.
Ik denk dat wat Willem schrijft mij het gemakkelijkst lijkt omdat alle onderdelen (veel) al gemonteerd zijn.
Er is in het verleden rijkelijk met de oliespuit gewerkt voor het mechanische deel en dat wil ik graag weg hebben.Er zitten veel spoelen op zodat ik het risico met een sopje te groot vind.
Vriendelijke groet,
Thijs

Ik denk dat dat spul net zoiets is als stickerverwijderaar. Dat goedje werkt maar half zo goed als wasbenzine, maar er word wel veel meer geld voor gevraagd.
Ook in het verleden waren er veel dure preparaten die minder goed werkten als de gewone dagelijkse reinigingsmiddelen.

Soundman2

Reinigen printplaat

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 14-11-2011, 17:31 (4537 dagen geleden) @ soundman2

Yeb, klopt als een bus,

Kijk daarom op de labels wat er in zit voor goedjes.
9 van de 10 keer dat je gewoon uitkomt op alle daagse vloeistoffen.

Reinigen printplaat

door kris ⌂ @, Gent, België, 15-11-2011, 00:14 (4537 dagen geleden) @ Maurice

ik vind het altijd een beetje vreemd dat men 10 keer zoveel vertrouwen stelt in een alledaags oplosmiddel als het in een spuitbus zit (en dus 20 keer zoveel kost, want 50% is drijfgas )

(maar er zijn uiteraard omstandigheden waarin een spuitbus het handigst is)

groeten

Kris

powered by my little forum