XT 360KB diskdrive probleem (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 08-03-2024, 21:33 (53 dagen geleden)

Geschiedenis van de drive onbekend, alleen dat het oud is.
Getest tijdje geleden, en... werkend start het ms dos systeem op van floppy.
Om het allemaal te onthouden plaats ik dan een groen stickertje.
Daarna, geen idee van tijdsverloop, start niet maar geeft ratelend geluid, systeem start niet op. Het ratelen duurt een paar seconden. Als ik daarna opnieuw opdracht geef om het systeem op te starten, wederom paar seconden ratelen, maar start niet.
Tot .... de zoveelste keer nog eens proberen en ..... gisteren startte het systeem gewoon op, geen geratel.
Afijn dit vele malen herhaald, vanochtend herhaald, vanmiddag herhaald. Startte voortdurend probleemloos. Tot .... dit moment : opgestart en ratelend geluid en systeem start niet op.
Jammer dat ik niet het geluidsfragment kan plaatsen maar ik hoop het voldoende omschreven te hebben.
mvg
Frans

XT 360KB diskdrive probleem

door Erik @, 09-03-2024, 14:42 (53 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Erik, 09-03-2024, 14:45

Hoi,
Aangezien de drive soms wel werkt, zou ik denken aan hard geworden olie of vet waardoor het mechanisme te zwaar loopt.
Dit kan zelfs met de temperatuur varieren, op warme dagen werkt het (net)wel. op koudere dagen niet.
Goed schoonmaken en (heel licht!) opnieuw invetten kan mogelijk de oplossing zijn.

Grtz,
Erik

XT 360KB diskdrive probleem

door ffeilers @, Breda, 09-03-2024, 20:31 (52 dagen geleden) @ Erik

Hoi,
Aangezien de drive soms wel werkt, zou ik denken aan hard geworden olie of vet waardoor het mechanisme te zwaar loopt.
Dit kan zelfs met de temperatuur varieren, op warme dagen werkt het (net)wel. op koudere dagen niet.
Goed schoonmaken en (heel licht!) opnieuw invetten kan mogelijk de oplossing zijn.

Grtz,
Erik

HOi Erik,
Bedankt voor je aandacht en reactie. Ik had zelf ook al het idee om opnieuw licht in te vetten.
Zijn er zaken die je bij zo n diskette beslist niet moet doen?
Kan zo n "kop" uit positie raken doordat ....

mvg
Frans

XT 360KB diskdrive probleem

door ffeilers @, Breda, 10-03-2024, 17:24 (51 dagen geleden) @ Erik

Hoi,
Aangezien de drive soms wel werkt, zou ik denken aan hard geworden olie of vet waardoor het mechanisme te zwaar loopt.
Dit kan zelfs met de temperatuur varieren, op warme dagen werkt het (net)wel. op koudere dagen niet.
Goed schoonmaken en (heel licht!) opnieuw invetten kan mogelijk de oplossing zijn.

Grtz,
Erik

Vandaag nog eens met de drive aan de gang gegaan.
Het blijkt dat als ik een "tikje" geef op de motor aangeduid met de pijl dat de drive dan weer goed werkt.
Mag dit motortje gedemonteerd worden of verstoor ik dan het hele proces van het lezen van de kop?

Eigenlijk heeft de driver 3 situaties:
1: start goed op
2: start niet op en geeft ratelend geluid gedurende een paar seconden
3: start niet op geeft geen ratelend geluid; alleen de motor voor het draaien van de floppy gaat even draaien.

mvg
Frans[image]

XT 360KB diskdrive probleem

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 10-03-2024, 17:32 (51 dagen geleden) @ ffeilers

Dat is de stappen motor van inderdaad de aflees kop.
Daar aan zitten , betekend verstellen en dat krijg je niet goed zonder apparatuur
en een referentie disk.

Drup olie op asje denk ik zinvoller.

XT 360KB diskdrive probleem

door ffeilers @, Breda, 10-03-2024, 17:42 (51 dagen geleden) @ Maurice

Dat is de stappen motor van inderdaad de aflees kop.
Daar aan zitten , betekend verstellen en dat krijg je niet goed zonder apparatuur
en een referentie disk.

Drup olie op asje denk ik zinvoller.

Dat vermoede ik al, vandaar dat ik eraf ben gebleven en dat druppeltje olie "vanaf de andere kant"dat had ik al gedaan en dat is blijkbaar niet de oplossing.
mvg
Frans

powered by my little forum