Vraag over schakelaar. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2024, 13:05 (31 dagen geleden)

Hallo forumvrienden,

Ik ben bezig voor iemand met een jukebox en er zit een draad los bij de button release switch maar ik vind die schakelaar in het schema maar vreemd getekend, ik kan er eigenlijk geen chocolade van maken als ik dat pijltje volg onderin bij die rode letter A die ik heb gemerkt.

Het is een NC button, wat doet die pijl bij die rode A, als die de draad niet raakt maakt ie toch verbinding. Ik snap het even niet, HELP!

Dank alvast,

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Vraag over schakelaar.

door Piet van der Pol @, 28-03-2024, 19:03 (31 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Piet van der Pol, 28-03-2024, 19:04

Misschien is het handig, om een groter deel van het schema te plaatsen. Dan wordt de tekenwijze van contacten misschien wat duidelijker. Aan de bovenrand zie ik bijvoorbeeld ook een vreemd contact. Daar staat N.O. (normally open) bij, maar het is dicht getekend....

Piet

Vraag over schakelaar.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2024, 21:21 (31 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Ja, en zo is schakelaar (A gemerkt) ook dicht getekend, ik neem aan dat de pijl de verbinding is en als die pijl geen verbinding maakt is het toch door gelust onder het rode A merkje.

Ik ga morgen even kijken of ik zoals Peter het al noemde een wiring diagram kan vinden.

[image]

--
Hans van Kampen

Vraag over schakelaar.

door JohanB @, Sleidinge (BE), 29-03-2024, 16:18 (30 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, over welk merk/type juke box gaat het?

grts - Johan

Vraag over schakelaar.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-03-2024, 18:55 (30 dagen geleden) @ JohanB

Het gaat om een Wurlitzer type 1700 Johan.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

Vraag over schakelaar.

door JohanB @, Sleidinge (BE), 29-03-2024, 20:46 (30 dagen geleden) @ Hans van Kampen

In de service documentatie vind ik ook geen echt schema. Wel 'functional diagrams'. Als ik enkel zoek en zonder me er in te verdiepen naar de 'free play switch' kom ik op volgende

[image]

Dit ziet er toch anders uit.

Mooie juke box trouwens.

Johan

Vraag over schakelaar.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-03-2024, 23:32 (30 dagen geleden) @ JohanB
Gewijzigd door Hans van Kampen, 29-03-2024, 23:34

Zeker mooie jukebox. Hij is van een zwager van me maar de button release button doet niets meer, ik zie aan 2 kanten een losse draad (hoe is het mogelijk??)

Hij heeft doc aangevraagd en aan mij mee gegeven evenals het samen gedemonteerde toetsenblok heb ik mee genomen maar daar staat verder niet een door Peter genoemde wiring diagram waar in.

Ik vind die schakelaar (NO) moment contact er raar uit zien in het schama vandaar mijn vraag maar ik ben er inmiddels uit.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vraag over schakelaar.

door Peter1952 @, Almere, 28-03-2024, 19:32 (31 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door Peter1952, 28-03-2024, 19:40

Ik heb het idee dat dit een deel van het schema is dat de werking van de schakeling uitlegt (functional diagram). Je moer het wiring diagram hebben.
Het functional diagram laat de werking van het geheel zien, daarbij staan contacten en schakelaars in een bepaalde stand getekend, bijvoorbeeld een N.O. contact dat op een bepaald moment gesloten staat en de button release switch die als een doorverbinding getekend is.
Het wiring diagram moet verderop de manual staan.

Groeten,
Peter

Vraag over schakelaar.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 28-03-2024, 21:13 (31 dagen geleden) @ Peter1952

Ok Peter. Ik zal morgen even kijken in het boekwerk van de jukebox, dank zover.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Vraag over schakelaar.

door Peter1952 @, Almere, 29-03-2024, 21:45 (30 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb hier het manual van de 1800 en die heeft hetzelfde selectiesysteem.
In jouw schema zit een tekenfout. De doorverbinding naasr de letter A hoort er niet te zitten. Waar het pijltje staat stopt de verbinding, die heeft men nu te ver naar beneden doorgetrokken.
Hierbij een stukje van het schema van de 1800.
Hopelijk is het nu duidelijk.

[image]

De werking van de button release switch is: Zolang als er alleen een lettertoets of een cijfertoets is ingedrukt, kun je de toets terug laten springen door op de button release switch te drukken. Heb je echter en een letter en een cojfertoets ingedrukt (dus een selectie gemaakt) dan wordt deze toets kortgesloten.

Succes!

Groeten,
Peter

Vraag over schakelaar.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-03-2024, 23:33 (30 dagen geleden) @ Peter1952

Dank je Peter helemaal duidelijk nu.

Ik ben er inmiddels uit ook nu.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Opgelost

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-03-2024, 23:36 (30 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[ Geen tekst ]

--
Hans van Kampen

powered by my little forum