1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 03-04-2024, 23:41 (26 dagen geleden)

Bij gebruik van deze floppy drives:
worden deze alleen maar herkend als je middels de setup aangeeft of er een 1.2 of een 360kb aanwezig is?
Met andere woorden ze worden niet automatisch gedetecteerd?

Ik heb namelijk een clone pc met 8088 processor , fabrikant moederboard niet bekend waarbij ik dus alleen een 360kb floppy drive krijg aangesloten (en werkend is).
Deze pc heeft echter wel een aparte isa card als controller, zou deze dan alleen geschikt kunnen zijn voor een 360kb drive?
Het aansluiten van een 1.2mb drive werkt in ieder geval niet.

mvg
Frans

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door henkk56 @, 04-04-2024, 09:39 (25 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door henkk56, 04-04-2024, 09:48

De BIOS van het moederbord moet ook 1,2 Mb ondersteunen,normaal gesproken was dat niet bij 8088 moederborden,Olivetti XT's waren een van de uitzonderingen.
En als het wel ondersteund is moet het ook in de BIOS instellingen gezet worden.
(Als ik het mij goed herinner.;-) )

Henk

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door Mans Veldman @, Leidschendam, 04-04-2024, 16:05 (25 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door Mans Veldman, 04-04-2024, 16:09

Klopt helemaal.

De oude computers zijn voor de interactie met de hardware (Video, Keyboard, Lichtpen, Serieel, Disks/Floppy) volledig afhankelijk van BIOS ondersteuning. Alles werd via BIOS calls afgehandeld. Of hardware is ondersteund wordt dus bepaalt door de BIOS en dan met name de fabrikant die die BIOS schrijft (of OEM inkoopt).

Zelfs in deze begintijd kregen sommige onderdelen al snel eigen hardware en software implementatie (later via aparte drivers) vanwege de BIOS beperkingen.
B.v. de serieële poort lezen/schrijven via BIOS was alleen middels polling mogelijk, er kwamen al snel aparte serieële kaarten die interrupts gebruikten, maar floppy-drives en MFM/IDE harddisks zijn lang afhankelijk gebleven van de BIOS.

Veel van de "kloon" computers hadden ook een OEM BIOS (AMI, Phoenix, etc.) Deze BIOS'en ondersteunden vaak al meer hardware dan een "originele" IBM BIOS maar je moest dat wel altijd specifiek instellen via de BIOS pagina. Soms had je ook nog te maken met een, al of niet, twist in de flatkabel voor juiste adressering.

De oude (IBM) BIOS is al heel lang een beperkende factor en tegenwoordig gebruikt men daarom de veel flexibeler UEFI interface.

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door Marbel @, Hoorn N-H, 04-04-2024, 10:48 (25 dagen geleden) @ ffeilers

Het lijkt hier ondertussen wel op een Computer forum??

Wanneer ik Google op "8088 uP installeren van floppy drives"

krijg ik een schat van informatie....

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door ffeilers @, Breda, 04-04-2024, 11:19 (25 dagen geleden) @ Marbel

Het lijkt hier ondertussen wel op een Computer forum??

Dat is toch één van de subrubrieken ?
mvg
Frans

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door DirkHartland @, Rhoon, 04-04-2024, 13:19 (25 dagen geleden) @ ffeilers

Frans, helemaal met je eens.
Het transistor forum gaat niet alleen over transistorradio's, dus over computers.
Leuk dat je met deze "oude" computers bezig bent.

Met vriendelijke groet, Dirk

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door DirkHartland @, Rhoon, 04-04-2024, 16:39 (25 dagen geleden) @ DirkHartland

Correctie; dus ook over computers :-)

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door ffeilers @, Breda, 04-04-2024, 23:27 (25 dagen geleden) @ DirkHartland

Frans, helemaal met je eens.
Het transistor forum gaat niet alleen over transistorradio's, dus over computers.
Leuk dat je met deze "oude" computers bezig bent.

Met vriendelijke groet, Dirk

:) :) :)

het lijkt hier wel een computerforum...

door Mans Veldman @, Leidschendam, 04-04-2024, 16:16 (25 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door Mans Veldman, 04-04-2024, 16:30

Op de tegenwoordige computerfora weten ze zich met vragen over deze oude hardware geen raad. Dan moet je toch op dit soort fora zijn, waar de mensen zitten die het vanaf het begin hebben meegemaakt of er lol in hebben deze oude spullen nog steeds te gebruiken en er daarom veel vanaf weten.

Op de tegenwoordige computerfora lees ik juist zaken die mijn pet weer te boven gaan. Die oude computers dateren uit tweede helft jaren '80. Dat is bijna 40 jaar geleden, dat is twee generaties...

het lijkt hier wel een computerforum...

door DirkHartland @, Rhoon, 04-04-2024, 17:45 (25 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hoi Mans,
Ik denk dat hier best wel leden zijn (zou kunnen) die hier iets van af weten.
Naar mijn idee is de vraag hier best wel terecht.
Vriendelijk bedoeld hoor :-)

Groet, Dirk

het lijkt hier wel een computerforum...

door Mans Veldman @, Leidschendam, 05-04-2024, 00:17 (25 dagen geleden) @ DirkHartland
Gewijzigd door Mans Veldman, 05-04-2024, 00:19

Hallo Dirk,

Ik denk dat je mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd hebt, ik bedoelde juist te zeggen dat men over het algemeen op de tegenwoordige computerfora weinig meer weet over deze oude 8088 en 8086 computers. Juist hier op het transistorforum is er nog veel kennis van oude(re) techniek aanwezig, ook oude computertechniek.

Ik ben zelf begin jaren '80 in de automatisering terecht gekomen en vind het leuk op dit forum over oude computers te lezen, brengt altijd weer herinneringen boven...

m.vr.gr. Mans

het lijkt hier wel een computerforum...

door ffeilers @, Breda, 05-04-2024, 00:29 (25 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hallo Dirk,

Ik denk dat je mijn bericht verkeerd geïnterpreteerd hebt, ik bedoelde juist te zeggen dat men over het algemeen op de tegenwoordige computerfora weinig meer weet over deze oude 8088 en 8086 computers. Juist hier op het transistorforum is er nog veel kennis van oude(re) techniek aanwezig, ook oude computertechniek.

Ik ben zelf begin jaren '80 in de automatisering terecht gekomen en vind het leuk op dit forum over oude computers te lezen, brengt altijd weer herinneringen boven...

m.vr.gr. Mans

Dat is ook precies mijn reden om mij weer in het oude te verdiepen.
Veel herinneringen komen boven.
Ben nu bezig met het installeren van een windows 95 op een pentium II pc.
Knap lastig om alles aan het werk te krijgen, drivers voor de diverse hardware.
Heb nu inmiddels alles werkend, behalve om toegang tot het internet te krijgen.
Netwerk kaart eindelijk met de juiste driver aan het werk, met winipcfg gecontroleerd en dat is ook in orde, maar de explorer van win95 wwerkt niet, en ik heb voor nu daar nog geen oplossing voor gevonden.

Terugkomend op mijn vraag over de drives van 360kb en 1.2mb deze voeren nog verder terug naar inderdaad 8088 tijdperk. Inmiddels heb ik wel dergelijke drives aan het werk gekregen maar verschillende systemenn en vershillende procedures maken het niet makkelijk eveneens als ook de drives zelfs nog al verschillend kunnen zijn om te configureren. Wel een leuke uitdaging.

mvg
Frans

het lijkt hier wel een computerforum...

door DirkHartland @, Rhoon, 05-04-2024, 07:36 (25 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hoi Mans,
Inderdaad verkeerd begrepen! Mijn wel gemeende excuses daarvoor.
Zelf ben ik begonnen in de electronica c.q besturingstechniek in 1970.
Ook de ontwikkeling van de Computers meegemaakt.
O.a PC's met Basic als operating system en analoge van Applied Dynamics (AD).

Met vriendelijke groet, Dirk

categoriekeuze

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 04-04-2024, 20:34 (25 dagen geleden) @ Marbel
Gewijzigd door Forumbeheer, 04-04-2024, 20:36

Ik houd steeds in de gaten of de verschillende onderwerpen nog een beetje in balans zijn, maar ik kan me goed voorstellen dat de een minder geinteresseerd is in een onderwerp dan de ander.

Dus maak ik gebruik van dit moment om nog even te wijzen op de mogelijkheid om in je profiel de categorieen te selecteren die je standaard wilt volgen.

Dit kun je doen door boven, in de gele balk, op je eigen naam te klikken, naar beneden te scrollen en aan te vinken welke categorieen weergegeven moeten worden.

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-04-2024, 14:00 (25 dagen geleden) @ ffeilers

Frans,

Tja je mankement blijft dat je te weinig kennis nog hebt van die diskdrives.
Was ook een warboel.

Probeer eens eerst te begrijpen wat die dingen doen.
Lees de beschrijving van alle pennen en wat die doen.
Dan ga lezen over die jumpers en wat die allemaal doen.

Vervolgens begrijpen hoe die disks werken en dat extra nokje waarmee de drive
detecteert of een hoge of lage dichtheid heeft.
Wat doet die drive dan.

Dan is de vraag of de computer dat bepaald of de drive zelf.
Dat gaat dan met jumpers die keuze.

Een 1,2 MB drive zet je altijd in de bios op 1,2
Vraag is nu of de computer of de drive moet bepalen NA detectie hoge dichtheid
of lage dichtheid wie dat gaat regelen.
Dus die omzetting.

Soms is namelijk zo dat de kaart dan omzet en niet de drive.

Jumpers is dat.

Vervolgens , en dat is nog véél belangrijker welke disks je gebruikt.

Een 360k disk kun je prima lezen in een 1,2 MB
Echter als je een 360k schijf gaat schrijven in een 1,2 MB dan schrijft de disk maar
halve 360kB sporen.

Dat betekend dat je die 360k schijf niet meer kunt lezen fatsoenlijk in een 360k drive
omdat 1 half spoor anders is dan andere spoor.

Dan zijn er 360k disks die slecht te schrijven zijn als 1,2MB omdat magnetische laag
niet goed genoeg is.

Vervolgens kan nog zijn dat schijven zover op zijn dat vaak track 0 zo slecht is dat de ene
drive nog net wel pakt en de ander niet.

Het begrip van werking drives is de start om problemen te doorzien.
En waar te zoeken in oplossingen.

Ook uitsluiten van fouten.
Begin met een drive die werkt in een PC waarvan je weet dat die 100% werkt.

Immers vele drives heden hebben /kunnen problemen hebben.
Vaak defecte elko's bij de motor sturing
Vuile koppen
Slechte kop servo, zwaar lopende geleiders etc etc

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door Goldline @, Oranjedorp, 04-04-2024, 14:42 (25 dagen geleden) @ Maurice

Al dit soort zaken werden destijds uitgelegd in de Dirksen cursus eerstelijns pc technicus.
Misschien dat iemand die nog heeft voor de TS.
Helaas heb ik hem destijds uitgeleend ,en niet meer terug gezien.

--
Cees PA1DBA

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door ffeilers @, Breda, 05-04-2024, 19:45 (24 dagen geleden) @ Maurice

Bedankt voor de uitgebreide uitleg Maurice,
mvg
Frans

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door ffeilers @, Breda, 04-04-2024, 19:08 (25 dagen geleden) @ ffeilers

Iedereen bedankt voor de reacties.
Vooral leuk om te vernemen dat juist het transistorforum ook een plek is om je vragen te kunnen stellen.
Er zijn wel meerdere sites die gaan over hard en software van zo n 50 jaar terug.
Ik gebruik naast het buizenforum ook graag het transistorforum.
mvg
Frans

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door RetroRob @, Sint-Michielsgestel, 23-04-2024, 21:02 (6 dagen geleden) @ ffeilers

Hallo Frans,

Weet niet in hoeverre je vraag inmiddels beantwoord is?

Ik heb er hier nog een paar staan...
XT computers (8086 / 8088) hebben standaard alleen ondersteuning voor DD drives, dus 5,25"360kB en 3,5" 720kB drives. Er zijn 8 bit ISA kaartjes waar je HD drives op kan aansluiten, maar zijn vrij zeldzaam.
Vanaf de AT (20286) is er standaard HD ondersteuning (met de juiste hardware geinstalleerd).

Op het moederbord moet je middels dipswitches aangeven hoeveel drives zijn aangesloten (1-4). Meer kan je niet aangeven.

Tip: start met 1 drive, zodat je weet dat die werkt en met welke configuratie (tip bij tip: maak foto's).

Als je een tweede wil aansluiten wordt het soms zoeken. Afhankelijk van de drives moeten er soms selecties gemaakt worden op de drive(s). Ook de kabel is dan van belang, bij voorkeur gebruik je er een waarbij tussen de 2 drive connectors een aantal aders 'gedraaid' zijn.
Laatste connector is drive A, de andere B.

Sommige 3,5HD drives werken ook in een XT als DD drive (720kB), maar niet altijd. Bij 5,25"drives vaak weinig succes (zover mij bekend).

Beetje doorzoeken op nummers etc loont vaak. Veel oude pc onderdelen kun je ook identificeren obv FCC ID, vaak ergens op de rand of onderzijde...

Succes!

--
Mvg,
Rob

1.2 mb 5 1/4" en 360kb 5 1/4" herkenning

door ffeilers @, Breda, 23-04-2024, 21:22 (6 dagen geleden) @ RetroRob

Hallo Frans,

Weet niet in hoeverre je vraag inmiddels beantwoord is?

Ik heb er hier nog een paar staan...
XT computers (8086 / 8088) hebben standaard alleen ondersteuning voor DD drives, dus 5,25"360kB en 3,5" 720kB drives. Er zijn 8 bit ISA kaartjes waar je HD drives op kan aansluiten, maar zijn vrij zeldzaam.
Vanaf de AT (20286) is er standaard HD ondersteuning (met de juiste hardware geinstalleerd).

Op het moederbord moet je middels dipswitches aangeven hoeveel drives zijn aangesloten (1-4). Meer kan je niet aangeven.

Tip: start met 1 drive, zodat je weet dat die werkt en met welke configuratie (tip bij tip: maak foto's).

Als je een tweede wil aansluiten wordt het soms zoeken. Afhankelijk van de drives moeten er soms selecties gemaakt worden op de drive(s). Ook de kabel is dan van belang, bij voorkeur gebruik je er een waarbij tussen de 2 drive connectors een aantal aders 'gedraaid' zijn.
Laatste connector is drive A, de andere B.

Sommige 3,5HD drives werken ook in een XT als DD drive (720kB), maar niet altijd. Bij 5,25"drives vaak weinig succes (zover mij bekend).

Beetje doorzoeken op nummers etc loont vaak. Veel oude pc onderdelen kun je ook identificeren obv FCC ID, vaak ergens op de rand of onderzijde...

Succes!

Dank voor deze informatie !
mvg Frans

powered by my little forum