ferrietantenne (Gezocht)

door jeroen @, 15-04-2024, 19:09 (14 dagen geleden)

Hallo allemaal,

Ik kreeg dit weekend een prachtig Wealth transistor radiootje. Maar toen ik het open maakte zag ik jammer genoeg dat de ferrietantenne gebroken is. Het ontbrekende stuk is niet aanwezig. In mijn rommelbakjes heb ik niet direct iets die kan dienen. Online lijk ik enkel ferrietstaven van diameter 10mm te vinden. Ik ben op zoek naar een ferrietstaaf van diameter 8mm lengte ongeveer 12cm.
Weet er toevallig iemand een webshop waar dit wel te vinden is, of heeft er iemand iets liggen?
Alvast bedankt!

Jeroen
[image]

ferrietantenne

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 15-04-2024, 20:59 (14 dagen geleden) @ jeroen

Hallo Jeroen,

Een ferrietsraaf van 7,85mm en een lengte van 142mm heb ik voor je, maar wat je onder je bericht hebt geschetst is duidelijk niet rond of krijg ik nu een verkeerde indruk, ik hoor het wel.


[image]

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

ferrietantenne

door jeroen @, 16-04-2024, 18:50 (13 dagen geleden) @ J vd Westelaken

Jan,

Het origineel is niet rond. Maar de houder en spoeltjes wel. Lijkt mij dus geen probleem.
Zal je een mail sturen verder af te spreken.

Jeroen

ferrietantenne

door J vd Westelaken @, Den Dungen, 16-04-2024, 21:44 (13 dagen geleden) @ jeroen

E-mail ontvangen en beantwoord.

Met vriendelijke groet,
Jan van de Westelaken

ferrietantenne

door ruudam @, Utrecht, 17-04-2024, 22:52 (12 dagen geleden) @ jeroen

Weet je zeker dat er iets tussen moet?
Het lijkt er op dat het rechterstuk teveel naar buiten zit, ook raakt de staaf bijna de wanden.
Heb je al geprobeerd de einden bij elkaar te houden?
Wat ontvang je nog met kapotte staaf?

ferrietantenne

door jeroen @, 18-04-2024, 18:53 (11 dagen geleden) @ ruudam

Nee, er moet iets tussen volgens mij. De breukvlakken passen niet en het geheel is dan net te kort om tussen beide houders te passen. Ik heb al gezocht naar foto's maar heb nog geen foto's van hetzelfde model(Wealth 1L60) gevonden.

Zoals het nu is ontvang ik maar twee zenders met het volume volledig open gedraaid. Caroline en de BBC zenders zijn hier zeer goed te ontvangen.

Jeroen

ferrietantenne

door ruudam @, Utrecht, 18-04-2024, 22:14 (11 dagen geleden) @ jeroen

Ik neem aan dat dit de onderkant van de MG is, met Caroline op 648 en BBC R5 op 693.
s Avonds misschien Lyca op 1485??

Ik heb ook een radio met gebroken ferriet en daar ontvang ik alleen in de hoge kant vd MG, maar daar was tie behoorlijk gevoelig.
LG alleen heel zwak 2 zenders (indertijd)

Omdat de staaf is gebroken is de antenne afstemkring flink van slag en alles ongevoelig, maar niet gelijk op de MG band. een kortere staaf is slechter voor lagere frequenties.

ferrietantenne

door jeroen @, 22-04-2024, 21:18 (7 dagen geleden) @ jeroen

Hallo iedereen,

Ik heb de ferrietstaaf erin geknutseld. Ik heb deze eerst met de dremel nog 2cm moeten inkorten. Vervolgens de spoeltjes overgeplaatst, Tijdens het overplaatsen zag ik nog dat er draadje van LG spoel gebroken was. Ik heb dit gelukkig aan elkaar kunnen solderen. Vervolgens wat zitten schuiven met de spoeltjes voor het beste resultaat en de antenne kring opnieuw afgeregeld. Het radiootje speelt opnieuw. Het is leuk ding, maar het geluid valt toch wat tegen. Maar je moet in zijn tijdsgeest zien zeker?
[image]

Jeroen

ferrietantenne

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 22-04-2024, 21:40 (7 dagen geleden) @ jeroen
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 22-04-2024, 21:42

Het is wel een beetje een apart ding want hij heeft zowel CONELRAD marks oftewel Civil Defence triangles, als Lange Golf.
De Lange Golf band werd in Europa gebruikt voor omroep maar in Amerika niet.
De Conelrad marks zijn de driehoekjes bij 640 en 1240kHz op de MG schaal, het was voor Radiofabrikanten in Amerika verplicht deze op de schaal te plaatsen van ongeveer 1954 tot 1964. Het was een typisch Amerikaans dingetje, dus de combinatie van LG en Conelrad zie je niet heel veel. Maar er waren wel fabrikanten die de driehoekjes ook plaatsten op modellen die naar andere landen werden verkocht, en ook na 1964 kwam je ze nog wel tegen.
Conelrad is CONtrol of ELectromagnetic RADiation. Men vreesde dat de vele middengolfzenders ideaal zouden zijn voor Russische aroomraketten om te navigeren door de VS. Er was daarom een noodplan: bij groot alarm zouden alle MG stations omschakelen naar 640 en 1240kHz zodat navigatie onmogelijk werd. En alle burgers moesten dan snel die frequenties afstemmen en kunnen vinden op de schaal, vandaar de verplichte driehoekjes.
Tegenwoordig zoekt men zijn heil meer in het verstoren van GPS signalen, Conelrad was daar dus een soort voorloper van.
Er is trouwens een wikipedia pagina over zie ik: https://nl.wikipedia.org/wiki/CONELRAD

ferrietantenne

door jeroen @, 23-04-2024, 18:57 (6 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Gerard,

Bedankt voor de info. Weer wat bijgeleerd! Ik ging er vanuit dat de rode driehoekjes afregelpunten op de schaalverdeling waren.
De lange golf loopt tot 350khz op de schaalverdeling. Zijn er ooit zender geweest tussen de 300kHz en de 350kHz?

Jeroen

ferrietantenne

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-04-2024, 19:14 (6 dagen geleden) @ jeroen

In de jaren twintig was de indeling van banden nog niet zo strak gedefinieerd en had je inderdaad zenders op bv 700 en 800 meter.
Toen jouw radio werd gemaakt, gold het bandplan van Kopenhagen waarover ik een stukje heb staan op mijn site: https://webspace.science.uu.nl/~tel00101/FotoAlbum/RadioCorner/Articles/KompasKopen.htm
Dus nee, geen omroepzenders boven 281kHz. Maar misschien wel Zwitserse draadomroep? Of anders altijd leuk om te proberen vliegtuigbakens te ontvangen.

ferrietantenne

door ruudam @, Utrecht, 24-04-2024, 00:50 (6 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

De Amerikanen hadden slechte ervaringen met gebruik omroepzenders op Hawaii door de Japanners bij de aanval op Pearl Harbour.

In Engeland schakelde de BBC hals over de kop de TV zender Alexandra Palace (Ally Pally) uit omdat die door de Duitsers gebruikt kon worden.

powered by my little forum