Niet alleen verzamelen… (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-04-2024, 20:51 (13 dagen geleden)

maar er ook eens echt mee aan de slag zoals met deze SONY DVcam met DV recorder aan boord voorzien van CANON lens plus controls op een VINTEN Tripod. De bloemencorso trok vanmorgen door mijn woonplaats en een plaatselijke ondernemer vond het prima dat ik op zijn winkelluifel plaats nam voor een mooi overzicht.

[image]

Ik moet zeggen dat ik wel bekijks trok en de dame’s op de praalwagens naar mij zwaaide.

Thuis gekomen de tape bekeken op een SONY studiomonitor wat een mooi plaatje gaf.

[image]
Moeilijk van beeldbuis fotograferen (over belichting en scanningbar in beeld)
Zomaar.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door Martina @, 20-04-2024, 22:17 (13 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dit ziet er wel héél erg profi uit Hans..... chapeau hoor....:||:

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 20-04-2024, 22:28 (13 dagen geleden) @ Martina

Inderdaad. Iemand vroeg of het ik het voor een locale omroep deed, nou, ik zij dat het wel een heel erg locale is. Ik zij dat ik vintage videoapparatuur verzamel en er ook eens mee wil werken en vond die bloemencorso daar uitermate geschikt voor. Is weer eens wat anders dan een van de camera’s steeds te richten op je tv scherm.

Zo wil ik ook eens echt met een van de studiocams aan de gang en dat kan momenteel alleen met mijn PHILIPS LDK-10.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door henk vdb @, Breda, 21-04-2024, 01:10 (13 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Zo wil ik ook eens echt met een van de studiocams aan de gang en dat kan momenteel alleen met mijn PHILIPS LDK-10.

Waarom niet gelijk met een ECHTE studiocamera zoals die LDK10 Hans? :-D :-D

Ik kijk ernaar uit, gaat best lukken zo te zien. :)

Misschien zit er nog wel een freelance cameraman cariere voor je in! :||:

Niet alleen verzamelen…

door Marinus J @, 21-04-2024, 11:53 (12 dagen geleden) @ henk vdb

Het is allemaal leuk om te zien ,maar in de praktijk moet je vaak sjouwen met je spullen.
Dat is alleen onbegonnen werk met al die kilo's apparatuur.
Je moet ook shaden en daar moet je ook iemand voor hebben en die moet dan ook nog de recorder bedienen en ga zo maar door.
Geluid komt er ook nog bij want dat moet ook geregeld worden ,dus al met 3 mensen.
Daarna alles weer naar huis schoonmaken en al die tijd hopen dat het niet gaat regenen.
Dus hard werken.
Heb dit jaren geleden vaak gedaan met 4 camera's in een reportage wagen voor de ouderen
in die in het verzorgingshuis vertoefden.

Gr René D.

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 15:46 (12 dagen geleden) @ Marinus J

Inderdaad René, dat komt er ook allemaal nog bij.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 15:45 (12 dagen geleden) @ henk vdb

Nou, dan wordt het echt sjouwen Henk als ik met de LDK-10 wil opnemen aldaar.

1 Tripod onderstel is nog wel te tillen
2 VINTEN kop, zwaar ding van kilo of 40
3 Camerakop, ook zwaar, schat kilotje of 30
4 Lensbox 25 a 30 kilo (ik kan er allemaal naast zitten maar zwaar in ieder geval
5 Viewfinder monitor
6 Base station ook een zwaar gewicht
7 Triax kabel heel gewicht
8 Betacam recorder die je met 2 man moet optillen

Kortom:-D

Wat freelance cameraman betreft lijk het me schitterend om dat werk te doen en mag vrijwillig dus geen kosten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door DirkHartland @, Rhoon, 21-04-2024, 08:05 (13 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, geweldig :)
Je zal een leuke dag gehad hebben.

Groet, Dirk

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 15:47 (12 dagen geleden) @ DirkHartland

Ik heb me best vermaakt Dirk dat uur, was eigenlijk te kort voor mij.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door DirkHartland @, Rhoon, 21-04-2024, 17:54 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door DirkHartland, 21-04-2024, 18:39

Hans, dat kan ik mij helemaal voorstellen.
Ik neem aan dat je geen regen heb gehad?

Dirk

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 19:20 (12 dagen geleden) @ DirkHartland

Ik heb lang getwijfeld of ik het zou doen maar het weer viel uiteindelijk mee. Het bleef droog met af en toe zon, wel een fris windje.
Toen ik alles loskoppelde na opname vielen er wat spetters en ik deed meteen een grote vuilniszak om de camera maar was geen eens nodig.
;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door DirkHartland @, Rhoon, 21-04-2024, 22:33 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, net gekeken naar "dwars door de lage landen", als cameraman misschien zoiets voor jouw? :-) :-)
"0ver en uit "

Groet, Dirk

Niet alleen verzamelen…

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 21-04-2024, 11:40 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,
Leuk camera echt even in gebruik zoals het hoort.
Pracht onderwerp natuurlijk met die oase aan kleuren.

Foto's van beeldschermen, draai de helderheid eens echt flink eind terug.

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 15:50 (12 dagen geleden) @ Maurice

Zeker Maurice en inderdaad had ik de helderheid van scherm even terug moeten draaien voor foto.

Je krijgt wel steeds een donkere balk in beeld en ik maak dan een filmpje van scherm en printscreen het beste beeld dan waarbij die donkere balk het minste is. Met een gewoon fototoestel kan je de sluitertijd instellen en die zou ik dan moeten pakken i.p.v. de smartphone.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door electron @, eindhoven, 21-04-2024, 14:57 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans, maakt er serieus werk van..:)
Ik vindt de resolutie van dat analoge PAL signaal- best wel redelijk.
Mijn eerste portable camera 40 jaar geleden was de Panasonic-A2-newvicon
met een horizontale resolutie van 170 lijnen |-( - dus nog onder de VHS resolutie. :-(
Heb er weleens aan gedacht om er een moderne beeldsensor in te stoppen vanwege het zoombereik.
Hans's camera is natuurlijk wel wat beter (met 3 sensors ?).
Ik dacht dat studio kwaliteit 500-550 lijnen aan kon.
Groet, Ben@

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 15:57 (12 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-04-2024, 15:58

Hans, maakt er serieus werk van..:)

Wil ik gaan doen maar dan wel met de portable camera en niet met de studio cam want je hebt René (Marinus J) zijn bericht gelezen en DAT is het punt.

Ik vindt de resolutie van dat analoge PAL signaal- best wel redelijk.

Valt enorm mee inderdaad, geeft best een aardig plaatje.

Mijn eerste portable camera 40 jaar geleden was de Panasonic-A2-newvicon
met een horizontale resolutie van 170 lijnen |-( - dus nog onder de VHS resolutie. :-(
Heb er weleens aan gedacht om er een moderne beeldsensor in te stoppen vanwege het zoombereik.

Een moderne beeld sensor zet je toch niet zomaar in een newvicon camera Ben of begrijp ik iets verkeerd?

Hans's camera is natuurlijk wel wat beter (met 3 sensors ?).

Camera's met drie beeldsensoren zoals ik die heb zijn altijd beter als die met slecht een sensor. Ik heb een panasonic die best wel professioneel oogt maar is een single sensor camera en het verschil is enorm.

Ik dacht dat studio kwaliteit 500-550 lijnen aan kon.

Zal wel iets in die buurt zijn ja.

Groet, Ben@

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door electron @, eindhoven, 21-04-2024, 16:54 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ja- een zo'n buisje levert bedroevend slecht kleuren plaatje met moire storingen.
En 170 lijnen is ook niet veel. Met zo'n moderne sensor ga je snel richting 500.
Maar optiek wordt ook anders met 1/3" buisje. Ook autofocus- maar hoe.?
Zoombereik= macro+ 9-51mm-zoom. Voorlopig laat ik het zo.
Groet, Ben@
[image]

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 18:02 (12 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Hans van Kampen, 21-04-2024, 18:03

Ja- een zo'n buisje levert bedroevend slecht kleuren plaatje met moire storingen.
En 170 lijnen is ook niet veel. Met zo'n moderne sensor ga je snel richting 500.

Zeker, van die een buis camera's is het beeld door gaans niet echt om aan te zien.

Maar optiek wordt ook anders met 1/3" buisje. Ook autofocus- maar hoe.?

Deze camera daarvoor geschikt maken lijkt mij niet mogelijk

Zoombereik= macro+ 9-51mm-zoom. Voorlopig laat ik het zo.
Groet, Ben@
[image]

Ik heb onder meer in de verzameling ook deze niet broadcast camera's zoals deze onderstaande Panasonic F-10 camera met een CCD die wel een beter beeld geeft als de A2 newvicon maar niet te vergelijken met die broadcastjongens die ik heb.

[image]
Webfoto

[image]
Eigen foto

Ik heb deze bovenstaande HITACHI camera dankzij Marcel van Grinsven maar heb hem nog nooit aangestoken, hij heeft ook deze enkele opneembuis kleurencamera en weet als geen ander de beeld kwaliteit.

Heb ook van PENTAX een single tube kleuren camera die ik moet proberen (even geen afbeelding)

Onderstaand heb ik ook deze destijds dure consumentencamera van SONY en die heeft 3 (!) CCD's plus een mini DV recorder en geeft een verassend goed beeld.

[image]
Webfoto

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-04-2024, 23:50 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Camera's met drie beeldsensoren zoals ik die heb zijn altijd beter als die met slecht een sensor.

ook hier zijn de tijden gekeerd.

UHD, 4K en nog meer doen het zowat allemaal single sensor.. (3 sensor past trouwens niet in een smartphone :-D )

Niet alleen verzamelen…

door henk vdb @, Breda, 23-04-2024, 21:26 (10 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door henk vdb, 23-04-2024, 21:30

Camera's met drie beeldsensoren zoals ik die heb zijn altijd beter als die met slecht een sensor.


ook hier zijn de tijden gekeerd.

UHD, 4K en nog meer doen het zowat allemaal single sensor.. (3 sensor past trouwens niet in een smartphone :-D )

Appels en peren. Een fatsoenlijke pro camera heeft nog steeds 3 sensoren.
En vergelijken met een smartfoon gaat ook niet op, alles wat je daarop ziet is gecomprimeerd en niet te vergelijken met een native 4k drie sensorcamera.
Die compressie zorgt voor verspringende beelden als de camera horizontaal bewogen wordt. Streamindiensten die beweren 4K te leveren liegen ook; de gebruikte compressie is niet constant, als ze veel moeten leveren draaien ze aan de compressiekraan. Je weet dus nooit wat je krijgt nog afgezien van dat de beelden aan alle kanten al dan niet door jezelf door te scalen ook niet kloppen. Maarja, dat is niet algemeen bekend allemaal.

Veel camera's werken met upscaling en produceren dus ook geen echte 4K beelden.

En dan de TV providers. Ziggo werkt nog steeds met 1080i en dat is geen echte HD, daarvoor moet je 1080P hebben. Maar 1080P neemt de dubbele bandbreedte in. Hoe het bij glasvezelproviders is weet ik niet maar zal ook nog steeds wel gecomprimeerd zijn.

Weet dus wat je met elkaar vergelijkt....

Niet alleen verzamelen…

door ruudam @, Utrecht, 23-04-2024, 23:44 (10 dagen geleden) @ henk vdb

Voor zover ik weet worden sommige zenders door Ziggo wel in p (progressive scan) doorgegeven, zoals Duitsland 1 en 2 (ARD - ZDF)

Het viel mij op dat tijdens grote sport events die op meerdere zenders tegelijk worden uitgezonden het beeld op de Duitsers duidelijk scherper was dan op andere zenders.
Ik heb die vraag voorgelegd aan het radio programma Nachtzuster en het uiteindelijke antwoord was dat ARD/ZDF in p format worden uitgezonden ipv gebruikelijke i (interlace) van de andere zenders.

Straks met WK en Olympische spelen kan je uitzoeken of het verschil nog steeds zichtbaar is.

Niet alleen verzamelen…

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 21-04-2024, 21:10 (12 dagen geleden) @ electron

Geweldig dat je opnames hebt gemaakt kan je ook monteren?

--
RAAF12

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 21:20 (12 dagen geleden) @ RAAF12

Ik heb heel wat staan onderhand Lex maar nog geen montage set. Het zal ook wel kunnen van de ene recorder naar de andere maar is wel een uitdaging me daar in te gaan verdiepen. Beelden wisselen terwijl het geluid door loopt dus geen sprongen in geluid bij een beeldwisseling.

Er wordt ook wel en dat zie je op tv immers dat er met meerdere camera’s wordt opgenomen dus dat de beelden wisselen terwijl een gesprek gewoon door loopt. Complex allemaal hoor.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door ruudam @, Utrecht, 21-04-2024, 23:38 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Valt wel mee, als je er een beetje gevoel voor hebt.
Ik heb het vaak gedaan met U-Matic, maar ook voormontages voor bvb drama serie. Dus de montage met time code in beeld die daarna op 1 inch BCN snel definitief gemaakt kan worden.

Bij een U matic set vd Uni Utr ontdekte ik meer dan in de gebruiksaanwijzing zou kunnen, namelijk on the fly opname bijdrukken, zowel voor beeld als geluid.

Meest voorkomende montage event is dat je een gesprek op tekst geluid monteert, het beeld spring dan, maar op die plaatsen plaats je een luister shot oid door alleen met het beeld een insert te maken en het geluid ongemoeid te laten.

Niet alleen verzamelen…

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-04-2024, 23:47 (12 dagen geleden) @ electron

Hans, maakt er serieus werk van..:)
Ik vindt de resolutie van dat analoge PAL signaal- best wel redelijk.
Mijn eerste portable camera 40 jaar geleden was de Panasonic-A2-newvicon
met een horizontale resolutie van 170 lijnen |-( - dus nog onder de VHS resolutie. :-(
Heb er weleens aan gedacht om er een moderne beeldsensor in te stoppen vanwege het zoombereik.
Hans's camera is natuurlijk wel wat beter (met 3 sensors ?).
Ik dacht dat studio kwaliteit 500-550 lijnen aan kon.
Groet, Ben@

Nu ben je toch wel een beetje het noorden kwijt.

de A2 deed heus beter dan 170 lijnen, hij zat in de buurt van de 300 lijnen resolutie. ( het was de beste camera in zijn prijsklasse toen, anders had je hem niet gekocht :-) )

en , in SD kan zelfs de beste studiocamera niet meer dan 400 lijnen. Nyquist..

Niet alleen verzamelen…

door electron @, eindhoven, 22-04-2024, 05:04 (12 dagen geleden) @ kris

Halloo-Oh-oh Kris!
Op het Retma testbeeld haalde IK er toch echt niet meer dan 170H uit.:-(
Maarre- als jij het beter weet.. Geloof dat ik de specs. ergens nog heb liggen.
Bekend is dat S-VHS tot 400H gaat. En direct van de zender was wel scherper dan dat.
Ik begrijp wat je bedoeld met Nyquist-> maar ik heb het over het videosignaal recht uit
de camera R,G,B, (=>500H Studio), niet over wat je van de zender ontvangt thuis.
Zenden is de volgende stap voor Hans.;-)
Theoretisch dus max: 576i= 704H x576V. Feiten altijd welkom- leer nog steeds heur.:-P
Groet Ben@

Niet alleen verzamelen…

door ruudam @, Utrecht, 22-04-2024, 19:20 (11 dagen geleden) @ electron

De Nyquist flank had ook weinig te maken met resolutie.
Er werd een zijband, meestal de bovenste , met het hele videosignaal gemoduleerd. Die bepaalt de resolutie, en in het CCIR system was dat vastgelegd op 5 MHz. Dan krijg je 5M: (25x625) = ca 300 horizontale lijntjes

Niet alleen verzamelen…

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 21-04-2024, 19:46 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Leuk!

Ga je het ook nog op Youtube of elders neerzetten?

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 20:23 (12 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Is niet de bedoeling Maarten, er staat al veel op YouTube en dit was maar even een proefje er mee te werken. Het is overigens een stomme film want er zit geen geluid bij.

Ik moet nog een microfoon scoren die ik op zo’n camera aan kan sluiten want ik heb wel 3 camera’s waar een microfoon op zit maar die passen niet. Moet een 3 polige XLR connector aan zitten.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door soundman2 @, Wouw, 21-04-2024, 20:52 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door soundman2, 21-04-2024, 20:53

Is niet de bedoeling Maarten, er staat al veel op YouTube en dit was maar even een proefje er mee te werken. Het is overigens een stomme film want er zit geen geluid bij.

Ik moet nog een microfoon scoren die ik op zo’n camera aan kan sluiten want ik heb wel 3 camera’s waar een microfoon op zit maar die passen niet. Moet een 3 polige XLR connector aan zitten.

;-)
Hans

Dat is toch standaard.
Pen 1 Afscherming
Pen 2 Hot
Pen 3 Cold
Bij een dynamische microfoon komt het element dus op 2 en 3 en de afscherming op 1. De huls wordt normaal niet aangesloten, dat doet het chassisdeel op de camera.
Gebruik je een condensator mic, dan moet je ergens op de camera "Phantom supply" aanzetten.

Niet alleen verzamelen…

door Hans van Kampen @, Voorhout, 21-04-2024, 21:28 (12 dagen geleden) @ soundman2

Ik ga op een veiling site kijken nou ik toch in de ban ben geraakt van opnamen maken naast verzamelen de microfoon te scoren Henk

Dank voor de tip en ik zal kijken of ik phantom suppley tegen kom in de uitgebreide menu’s die op die prof camera's zitten in geval van een condensator mic.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Niet alleen verzamelen…

door ruudam @, Utrecht, 21-04-2024, 23:48 (12 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mooiste is als jee Sennheiser richtpijpje op de camera kan monteren. Die zet je op 1 kanaal, een fatsoenlijk loop mic op kanaal 2. Tegenwoordig gaat alles door de lucht, zijn die antennetjes die je op de camera ziet.

Vroeger vaak geluid gedaan bij prof repo's.
Soms deed je dan meer zoals bij persconferentie toch even de man of vrouw 1 op 1 te interviewen, en dat gebruikten ze dan zonder extra te betalen.
Bij moord Pim Fortuin gedraaid voor AP (Associated Press), bij PC politie had ik weel geluid, RTL en NOS niet....
Ook maar even vertaald naar Engels, en zelfs de achtergrond van Fortuin en LPF uitgelegd want de AP journalisten zagen hem alleen als ordinaire fascist.....
(Alleen betaald als geluidsman)

Niet alleen verzamelen…

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 23-04-2024, 00:20 (11 dagen geleden) @ ruudam

Bij moord Pim Fortuin gedraaid voor AP (Associated Press), bij PC politie had ik weel geluid, RTL en NOS niet....


Ruud, die begrijp ik nog even niet.
Wel en geen geluid.
Bedoel je je draaide alleen het beeld?
Geheel andere club regelde geluid en werd later in studio de boel aan elkaar geplakt?

Ik heb nu zelf meegemaakt vorig jaar bij lokaal heel item in elkaar gezet.
Geheel was door reporter al op voorhand bedacht naar aanleiding van mijn ingezonden relaas.
Op lokatie werd op verschillende momenten beeld en interview stukjes opgenomen.
Ook wat losse opnames en foto's.
Dan snel beslissen waar nog meer een leuke opname gemaakt kon worden.
Ex. eigenaar tot overmaat van ramp sleutel stuurhut vergeten, Lol die zat goed op slot.
Split second op moment van rijden naar volgende lokatie, een telefoon, we rijden toch door,naar einde.
En daar de laatste take.
Bedenk de sleper die schip ophaalde wilden weg, ok werkte prima mee, maar was haast werk.

Dit alles onder hoge tijdsdruk, 1 reporter was ivm files laat, zo geen echt voorplan kunnen door bespreken.
Was aankomen, hand geven en draaien.
Dan zie je hoe goed zo'n verslaggever haar werk moet doen om allemaal over te brengen.

Omdat tijdens die laatste take een lied ter sprake kwam, en ik wist dat dat ergens op mijn computer nog moest hebben. Oude opname gemaakt op dat schip. Van bekende dr. P. 1986.
Rap naar huis, en dat opzoeken.
Ergo tijdens dat zoeken in die Terabites aan geschiedenis, realiseerde ik me "uitzend rechten"en waar zij rap moesten zijn daarvoor,had ik de namen en de omroep om die op te vragen.
Ik wist dat die brief uit 1986 ergens in de archieven stond, flop gevonden.
Uploaden,scannen, bellen,mailen en gaan.
(hopende hiermee ook dat de opname van mijn gezang zou worden gewist uit de archieven, want ja ik heb daar op hoekje staan zingen :-D )

Als je t dan terug kijkt , wat zij er van gemaakt heeft, grandioos.
In zo'n korte tijd.
Verkorte versie was in NOS journaal.

Zo jammer, dat zusterschip wat ik vaar en beheer niet gereed was om er bij te zijn en uit te zwaaien.Ik had de motor in groot winter onderhoud en kon niet gestart worden.
In de video is deze wel te zien als foto inserts.

En ook weer levende bewijs dat Techniek, erfgoed, geen/weinig belang heeft bij de gevestigde orde.
Iets wat we in de radio hobby techniek ook veelvuldig zien,met sluitende musea.

Ik heb nog geprobeerd ,maar helaas.
Je ziet hier een 100% waar Rotterdams erfgoed stuk verdwijnen.
Schip wat 67jaar dienst heeft gedaan als veerpont en stad mede groot gemaakt.
Daarna nog eens 54 jaar in de vaart gehouden.
Ligt nu hoog in Friesland, weg te roesten,hopen dat nog leven in komt.

Hier Rotterdam Rijnmond verslag en video reportage.
Boeknier-ex. Heen en Weer X die Rotterdam na 122 jaar de stad verlaat.

Niet alleen verzamelen…

door ruudam @, Utrecht, 24-04-2024, 00:36 (10 dagen geleden) @ Maurice

Leuk verhaal, al volg ik niet alles, zoals van de Rechten.
Een plaatje van Drs P - Heen en Weer is gewoon algemeen geregeld, daarvoor wordt jaarlijks een bedrag betaald.
Het plaatje zelf hebben ze ongetwijfeld bij Rijnmond in de computer en kunnen ze zo ophalen.

Met AVID kan je heel snel monteren, zeker al je het gewend bent.
Maar zo'n repo blijft vaak haastwerk, dus knap dat ze het zo kunnen maken.

(Ik wa soms wat stout, Drs P Heen en Weer draaide ik tijdens een live actua uitzending bij de WereldOmroep dat grotendeels over de overstromingen in Zuid Limburg, vd rivieren dus, ging
De technicus had m precies getimed voor de pips (tijdsein) zodat de "ondergang" precies voor de piepjes uitkwam. Op de redactie vonden ze het niet zo gepast.......)

Bij de moord Fortuin.

Er was dus een persconferentie op het politie bureau van Hilversum gepland.
Daar was van alles en iedereen van de pers bij, uiteraard ook RTL en NOS. Deze zouden live gaan. De mensen hadden alles ingericht en geïnstalleerd beneden in de hal. Dat was makkelijk met het uitrollen van de kabels naar de wagens buiten. (er was nog geen glasvezel, het was dus SNG, de satelliet dus). Maar toen wilde de hoofdcommissaris (Mw Berndsen?? heeft nog in de Kamer gezeten) toch naar boven naar de ruimte waar altijd de PC's werden gegeven. Want dat vond ze makkelijker, prettiger. Groot protest dus van de jongens, mijn maatje/camera man maakte nog de opmerking dat dit dus was wat Fortuin bedoelde ...... Het werd even ijzig stil. Gelukkig kon het dan toch beneden in de hal.
Wij werkten dus voor AP, ik moest met een Boom (Hengel) het geluid oppikken, nog pijn van in mn gewrichten. Om je nek hangt dan een mixerje, met koptelefoon aansluiting dus je hoort wat je doet. De mixer is met kabel verbonden met recorder geloof Betacam in die tijd.

Tijdens het verhaal vd politie chef merkte ik al zenuwachtig gedoe op, en al snel werd duidelijk dat NOS en RTL geen geluid hadden, nogmaals zij waren live. Maar dat was dus ook niet door hun opgenomen .....
En ik had het wel, ik weet gek genoeg niet meer of ze het geluid van ons nog hebben overgenomen, er was wel een verzoek.

(Ja zo lees je nog s wat op een eenvoudig transistor forum)

Het verhaal is nog wat meer.

We draaiden op de set van mn beste vriend Leo, maar die set moest ik ophalen in Utrecht. Want hij draaide op een geleende set al toevallig in Hilversum. Ik had die dag een eetafspraak bij hem. Dus ik was al onderweg (ook vanuit Utrecht).
De spullen snel in de auto geladen, en zal je net zien, de tank bijna leeg. Shit
Dus onderweg naar Hilversum tanken, op dat BP station vlak na afslag Utrecht Noord.
Hoorde ik later dat paar uur daarvoor Pim Fortuin en zn chauffeur daar ook waren geweest om snacks te kopen, onder weg naar Hilv 3.....

Na het politie bureau gingen we naar het Mediapark, dat volledig was afgesloten, er viel niets meer te draaien. Natuurlijk wilde we naar de parkeerplaats waar Fortuin was vermoord, ik kon dat blindelings vinden want ik had voorheen vaak wat gedaan voor Hilv 3. Maar helaas, we kwamen niet verder dan de bloemenzee voor de hoofdingang MP.

Inmiddels waren de AP verslaggevers gearriveerd uit Brussel in hun busje. Daarin de beelden bekeken en vertaald naar Engels, en politieke achtergrond uitgelegd.

Het was inmiddels nacht geworden en we rijden met 2 auto's achter elkaar naar Soest om de geleende set terug te brengen. Onder weg luister ik naar 648 BBC Worldservice, en ja hoor, Pim weggezet als een echte fascist, ergerlijk.
We rijden Soest binnen, en Flits Flits, allebei op de foto wegens iets te hard rijden, midden in de nacht om 3 uur, niemand verder op de weg......ja dit is Nederland, regels zijn regels, met mensen en omstandigheden hebben we niets te maken.

Gelukkig werden we goed opgevangen door de collega in Soest, die extra lang was opgebleven.

Niet alleen verzamelen…

door electron @, eindhoven, 24-04-2024, 01:52 (10 dagen geleden) @ ruudam

Ja- de echte journalistiek is dood- stelletje na-apers- doe eens onderzoek.
We worden niet meer eerlijk ge-informeerd over 'de toestand in de wereld'.

Heb al 15 jaar geen TV meer. Hoewel- Ontdek je Plekje, enzo. vondt ik wel leuk.
Die NPO zenders zijn ook niet om aan te horen.. krijg er kromme tenen van.:ng
Op iNet radio schakel ik dan snel over naar zo'n Old Time Radio Station.:)

Ben@

Niet alleen verzamelen…

door Marinus J @, 24-04-2024, 09:40 (10 dagen geleden) @ ruudam

Het toeval wilde toen dat een van onze stagiaires de enige opnamen op het media park
heeft gemaakt omdat toen alles hermetisch afgesloten was.
De dame in kwestie was onervaren in camera werk maar heeft toch op aandringen de
opnamen gemaakt en zijn dus toen ook over de hele wereld gegaan .
Had toen alleen maar microfoon op de camera volgens mij een HLV-55 Ikegami die
hadden we toen bij Kalános een stuk of 10.
Was toen redelijke paniek daar.
Waren toen op service bezoek bij TV Noord die dag .

Gr. René D.

Niet alleen verzamelen…

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-04-2024, 18:26 (9 dagen geleden) @ Marinus J

Marceltvmuseum heeft er 1 op zijn site staan.
Mooie camera.

Tja op juiste plaats en tijd zijn is soms maar net de mazzel hebben.
Nu bijna een ieder redelijk toegang heeft tot camera op de mobiel zijn dat soort
plotselinge gebeurtenissen allemaal direct beschikbaar.

Hoewel vaak ook nog meer staan te filmen als actie /helpen /bellen enz.
Denk dat vele eerder gaan filmen dan dat ze hulp diensten gaan bellen:-(

Over het hoe en waarom heden toch nog die grote camera's nodig zijn is hier
een werkelijk pracht video over.
Het gebruik van lenzen, dan gaat er een wereld open voor velen.
Why are TV Cameras still HUGE and expensive ?

Ikegami HL-V55
[image]

Niet alleen verzamelen…

door Marinus J @, 25-04-2024, 11:15 (8 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice , er staat hier een heel nest HLV's op zolder en nog bakken met onderdelen
voor deze camera's.
Ken ze van binnen en van buiten zoals men dat zegt, heb een tijdje service gedaan
aan Ikegami's in mijn werkzame leven.
En die van Marcel , heb ik indertijd zelf aan de toenmalige eigenaar gedemonstreerd en
verkocht.
Heeft ook serie nr. 0001 .
Hier liggen en/of staan ong. 30 broadcast camera's vanaf buizentijdperk tot HD tijdperk.
Ben nu bezig om 3 buizen HD camera's uit 1987 in orde te maken .
Een met saticon's en twee met plumbicons.

Gr. René D.

Niet alleen verzamelen…

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-04-2024, 12:27 (8 dagen geleden) @ Marinus J

Rene,

Mooie hobby, TV camera's.
Met ook mooie technieken dat niet even snel uit te puzzelen is bij problemen.

Heb zelf de eer gehad medio 1989 de eerste NOS reporterwagen met HD technieken.
Kwam recht uit Duitsland rijden waar deze gebouwd was.
En reed eerst ons terrein op voor een demo voor dat deze ook maar een wiel op NOS terrein had gezet.

Bij navraag bleek ook voor de grote 4:3 studio camera's een 16-9 voorzet lens ontworpen
om zo de 4:3 toch enig geschikt te krijgen voor 16:9.

Tja nog voor de tijd dat we standaard fotocamera;s op zak hadden.
Dus ik heb er geen foto's van.

Leuk te vernemen dat je een hele range in tijdsbeeld hebt aan camera's.

Niet alleen verzamelen…

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 27-04-2024, 09:50 (6 dagen geleden) @ Marinus J

Hier foto's van de nummer 1.
Werkt nog steeds prima. Tot zijn pensioen nog gebruikt door een free lance cameraman die werkte voor SBS6 en RTL.

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

Niet alleen verzamelen…

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-04-2024, 10:27 (6 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Mooie camera en compleet met de plofkappen.

Dat zie je echt zelden een serie nr 1.
Bij een item geeft het verhaal er bij de leuke meerwaarde.

Zit er nu ook zo'n 16:9 lens op?

Betacam recorder er in.

Ik denk als jij nu met een Betacam tape heden op zo'n redactie aankomt..
"Lui ,ik heb een wereld scoop, hier de tape voor t half 6".
Ik denk dat dan men rap de kelders in moet op zoek naar geschikte apparatuur.
Met de vraag "hebben we nog iets om een Betacam tape in te stoppen"?

Niet alleen verzamelen…

door ruudam @, Utrecht, 27-04-2024, 21:50 (6 dagen geleden) @ Maurice

Kan je het niet op de camera rec zelf afdraaien. Moet het nog wel naar een digital format orden omgezet.
EEn beetje TV zender moet die oude systemen nog in huis hebben en ze kunnen verwerken.
Vraag is of er altijd iemand voorhanden is die er mee om kan gaan.

In de jaren 80 werkte ik in een prof TV studio, en daar stond nog een Ampex (RCA) 2 inch machine. Waren maar een paar mensen waaronder ikzelf die m konden bedienen, komen een hoop instellingen bij kijken. Moest een half uur draaiend op temperatuur komen.

Niet alleen verzamelen…

door RAAF12 ⌂ @, wolkje, 03-05-2024, 19:51 (2 uur en 53 minuten geleden) @ ruudam

Quadruplex met vacuumkamer die de band strak tegen de koppen trok!

--
RAAF12

Niet alleen verzamelen…

door Marinus J @, 28-04-2024, 13:05 (5 dagen geleden) @ Maurice

Door een 16/9 lens kun je met een 4/3 camera toch ook gewoon doorheen kijken Maurice.
De HLV zoekers heb ik vaak omgebouwd voor verschillende camera mensen om een soort 16/9 beeld te krijgen.
Hadden toen in het beging van het 16/9 tijdperk een mogelijkheid dit met de videomixer de indruk te geven dat het op 16/9 leek. Was ook een aparte naam voor, die weet ik zo niet meteen.
Werkte toen uitstekend en hoefde je niet meteen een nieuwe camera aan te schaffen.
De gewone 4/3 lenzen werkten ook net zo goed voor de 16/9 camera's behalve voor de groethoeklenzen moest je oppassen door niet helemaal in te zoemen ,kreeg je problemen in de hoeken.
Kwamen snel lenzen met een extra lensje dat je in kon schakelen speciaal voor 16/9.
Ook bij de HLV kon je een playback adapter aansluiten om het beeld in kleur terug te kunnen
kijken en je geluid te beluisteren.

René D.

Niet alleen verzamelen…

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 24-04-2024, 18:33 (9 dagen geleden) @ ruudam

Ruud,
"..Een plaatje van Drs P - Heen en Weer is gewoon algemeen geregeld, daarvoor wordt jaarlijks een bedrag betaald..."

Ging specifiek over de opname gemaakt op dat schip met Liesbeth List.
Waar schip nog in blauwe kleur was.(1986)
Was opname gemaakt, dacht door de AVRO, en destijds is door de omroep die VHS band opname
aan groep gegeven.Incl bijbehorende brief.
Later eens zelf/prive gedigitaliseerd.
Die opname is niet digitaal te vinden.

Liedjes zelf gaan natuurlijk via BumaStemra.

Niet alleen verzamelen…

door electron @, eindhoven, 24-04-2024, 23:29 (9 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans- we dwalen flink af.
Toch nog even terugkomend op mijn nederige consumenten camera Panasonic A2.
Toch een mooi stukje techniek- autofocus via aparte CCD sensor, etc.
Ikegami was voor hobbyisten zoiets als een RollsRoyce.

Maar- dat willen we toch zeker weten- over die beeld resolutie. WIE-?:th
Toegegeven de A2 zou 280 lijnen moeten halen volgens specs. Kris zei 300 lijnen= OK.
Maar ik kwam niet verder dan 170 lijnen op dat RMA testbeeld. Ontregeld-?
De uitgang was CVBS naar TV. Maar dat moet 280 toch aankunnen.

Logisch beredenerend PAL resolutie:
Lijn= 64 uS, Zichtbaar deel= 52.1 uS.
Max. Zichtbaar frequentie= 5 MHz,
t= 0.2 uS >zichtbaar als 2 lijnen (+/-, Wt/Zw).
52.1/.2= 260.5 x2= 521 lijnen.

Dus max. haalbaar (zelfs met Mr. Nyquist over de zender) was ca. 500 lijnen! Toch?
Dat is wat meer (300) dan waar Kris het over had. Met respect Kris.:)
Had ergens gelezen dat studio cameras iets voorbij 500 gingen. Klopt aardig met 521.
Maar dat kan Hans nachecken in zijn camera specs.
Groet, Ben@
[image]

Niet alleen verzamelen…

door electron @, eindhoven, 25-04-2024, 14:01 (8 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door electron, 25-04-2024, 14:03

Ikegami HL-V55, was toen ca. $45.000 in 1990: http://www.marcelstvmuseum.com/ikegami%20hl-v55%20totaal.html

Dit is het beste antwoord wat ik kan vinden over analoge resolutie-
https://video.stackexchange.com/questions/33584/what-approximate-resolution-did-beta-sp-correspon...

Grrr. Ben@
[image]

powered by my little forum