CATV converter (Algemeen)

door Frans @, Bredene, België, 31-05-2024, 19:39 (57 dagen geleden)

[image]
[image]
[image]
[image]

Hallo,

Wie kent deze kabeldistributie converter nog , er was in de tijd een kaart bijgeleverd met de
kanaal indeling en de frequentie maar die heb ik niet .

Graag zou ik willen weten welke frequenties de converter kan converteren naar de vaste frequentie
van kanaal 3 (61,25Mhz/65,75Mhz).

Ik heb al zelf het een en het ander proberen uit te pluizen (in het rood aangeduid) , maar het is mij nog niet duidelijk wat werking is in elk compartiment.

Een schema zou natuurlijk veel duidelijk maken maar op het Net heb ik er bijna niets over gevonden.

Dus mijn vraag is kan iemand mij helpen aan meer technische gegevens en eventueel een schema .

Vriendelijke groeten ,
Frans,

CATV converter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-05-2024, 21:00 (57 dagen geleden) @ Frans

Frans,

Er staan diverse vergelijkbare op EBAY al bv.
Model TC-35
en een Multi code M35B

Denk eigenlijk een UHF naar VHF chan 3

Dus probeer eens via bv chan 35 van een video recorder of zo.

De M35B heeft wel de kanalen in cijfers op de knop.

[image]

CATV converter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 31-05-2024, 21:05 (57 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maurice, 31-05-2024, 21:34

Ik denk dat inderdaad gewoon een UHF converter is met vast ingestelde kanalen.
Elk vast gelegd volgens de kanalen op de CAI installatie.

Menig tv had maar 6 of 8 max 12 voorkeuze kanalen.
Indien je Kabel TV meerdere kanalen had gebruikte je dergelijke CATV converters.

Dan ook de rede dat je ook converters vind met de 2e band kanaal 5-12.

De letters zijn denk ik bedienings gemak met het lijstje wat je van je kabelaar kreeg.
Dat wijzigde nog al eens.

Ik weet in de wijken gingen dan vragen lijsten welke zenders je op de kabel wilde hebben.
Dit omdat menig kabel in NL maar tot een zender of 10-12 gingen.

Om de zoveel tijd werden dan zenders gewisseld.

Dit is de FT-35

inWorld Radio History 31 jan 1979

[image]

[image]

CATV converter

door Goldline @, Oranjedorp, 31-05-2024, 21:28 (57 dagen geleden) @ Frans

Even een gok : het lijkt voor de Amerikaanse markt, als je daar zoekt kan
je waarschijnlijk vinden welke frequenties overeen komen met ABC>Z.

--
Cees PA1DBA

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-06-2024, 08:04 (56 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door kris, 01-06-2024, 08:08

tv's hadden VHF en UHF tuners aan boord, dus dat is niet de hoofdbedoeling van dit kastje. echter, op de kabel had je naast VHF ook interband (BE), tussen VHF en UHF in. om die zenders te ontvangen was dit kastje nodig. Later (vanaf 1976) was er de zogeheten kabeltuner (S band was een andere naam), dan was dit kastje niet meer nodig, als je TV genoeg voorkeurzenderposities had. de UHF tuner positie werd hiervoor gebruikt (oa in de K9, K11), dus die tv's konden geen UHF meer ontvangen (wat later een probleem werd voor de videorecorder..)

UHF werd bij kabeldistributie niet gebruikt, dat geeft te hoge verliezen.

CATV converter

door Peter1952 @, Almere, 01-06-2024, 08:17 (56 dagen geleden) @ kris

In Nederland werd de UHF wel degelijk gebruikt voor kabeldistributie. Hoe wou je 30 zenders op de VHF-band proppen?
In het begin van de centraal antenne systemen werd meestal alleen de VHF-band gebruikt omdat veel toestellen geen UHF hadden.
Je kon toen maximaal 6 zenders onderbrengen op de VHF mer 1 kanaal tussenruimte.

Groeten,
Peter

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-06-2024, 08:36 (56 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door kris, 01-06-2024, 08:38

Hoe wou je 30 zenders op de VHF-band proppen?

verschil BE-NL :-)
net door gebruik te maken van de S-band, die niet voor TV bedoeld is, in de Ether.

In het begin van de centraal antenne systemen werd meestal alleen de VHF-band gebruikt omdat veel toestellen geen UHF hadden.
Je kon toen maximaal 6 zenders onderbrengen op de VHF mer 1 kanaal tussenruimte.

in NL bestreek het centraal antennesysteem één wijk?
in BE werden door de kabel verscheidene steden/gemeentes voorzien via één antennesysteem. daar was UHF onbruikbaar gezien de afstanden.

CATV converter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2024, 13:33 (56 dagen geleden) @ kris

CAI inrichtingen waren in Nederland in die tijd al vaak per gemeente, vooral in de iets dichtbevolktere gebieden. Behalve de S band werd ook wel eens uitgeweken naar de H band, maar daar kwamen klachten van omdat veel wat oudere TV's die niet hadden. Ik meen dat ze daar dan maar Filmnet en dergelijke wegstopten.

CATV converter

door Goldline @, Oranjedorp, 01-06-2024, 15:18 (56 dagen geleden) @ Maarten Bakker

filmnet zat gewoon op Uhf, gescrambeld, konden de niet abonnees horen wat ze misten.
sync zat am gemoduleerd op +4,5Mhz draaggolf.

--
Cees PA1DBA

CATV converter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2024, 15:50 (56 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Maarten Bakker, 01-06-2024, 15:56

Ik ben er vrij zeker van dat dit een van de dingen was die afhankelijk van de gemeente wel in de H band werd geparkeerd om ruimte te scheppen voor andere zenders. Ik denk zelfs wel in Haarlem, maar ik heb die overzichten misschien niet bewaard.

Let wel, ik bedoel niet om het voor de kijker onkijkbaar te maken, dus los van de versleuteling die daarvoor diende, maar omdat de Filmnet-kastjes een H-band tuner hadden en veel TV's niet.

P.S. Ik denk dat de H-band vlak onder band IV zat, dus misschien valt het onder UHF?

CATV converter

door soundman2 @, Wouw, 01-06-2024, 17:37 (56 dagen geleden) @ Goldline

Daar heb ik destijds nog een printje voor gebouwd.....Leuke experimenteer tijden.

CATV converter

door ruudam @, Utrecht, 01-06-2024, 22:18 (56 dagen geleden) @ Goldline

+ 4,5 MHz draaggolf, de sync??
Werd wel wat vaag beeld met duidelijke storing in beeld.
Was het niet gewoon + 5,5 MHz, dus de geluidsdraaggolf met de sync inderdaad AM.

CATV converter

door Goldline @, Oranjedorp, 01-06-2024, 22:27 (56 dagen geleden) @ ruudam

Zou kunnen Ruud, de 4,5Am detector werd dan naar 5,5 getrimd.
Was een multinorm middenfrequent van Telefunken in een zelfbouw decoder .

--
Cees PA1DBA

CATV converter

door ruudam @, Utrecht, 01-06-2024, 22:14 (56 dagen geleden) @ Peter1952

De gebruikte kanalen waren 2 , 4, 5, 7, 9, en 11

Maar niet in Utrecht eo, wan kanaal 4 was onbruikbaar....

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 01-06-2024, 11:35 (56 dagen geleden) @ Frans

Tot hier toe allen bedankt voor het helpen mee zoeken naar info over deze converter.

Als je de converter vergelijkt met een UHF converter die in TV's gebruikt werden dan is deze toch
heel wat ingewikkelder opgebouwd en zeker drie maal zo groot , wat zit daar dan meer in dan de
gewone UHF converter die in TV's ingebouwd werden .

Een schema zou veel vragen beantwoorden maar ik denk dat dat moeilijk zal worden .

Mvg
Frans,

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-06-2024, 12:34 (56 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door kris, 01-06-2024, 12:40

heel wat ingewikkelder opgebouwd en zeker drie maal zo groot , wat zit daar dan meer in dan de
gewone UHF converter die in TV's ingebouwd werden .


de presets. (het hele alfabet :-) ) en de grote spreiding in de te converteren frequenties.

een UHF convertor gebruikte bvb een CV of een brugje op de lecherlijn, manueel afstemmmen, in het circuit.

bij de OAK moet de hele VHF + de S-band naar kanaal drie omgezet worden, en dat met varicaps, door het selectiewiel (zijn eigenlijk presets). maakt het een stuk complexer.
en je zit met veel zenders dicht bij elkaar. goed filteren is een noodzaak.

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 01-06-2024, 16:31 (56 dagen geleden) @ kris

Dus kris als deze converter de gehele VHF band bestrijkt dan zit de FM band II daar ook tussen.

Dan zou deze converter nog te gebruiken zijn als FM converter en zou de FM band te beluisteren
zijn op Kanaal 3 met een oude TV .

Leuk om eens te proberen!

Mvg
Frans,

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-06-2024, 16:42 (56 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door kris, 01-06-2024, 16:48

De FM band (en vliegtuigcommunicatie ook..) valt er uiteraard tussenuit, ik doelde op de toegewezen VHF banden voor TV gebruik.
misschien zit er wel wat rek op, en kan je zo de FM ook converteren. heb je wel een TV nodig die geluid kan geven zonder dat er beeldmodulatie is, en zo zijn er niet veel... (intercarriër..)

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 01-06-2024, 17:23 (56 dagen geleden) @ kris

Ik dacht Kris als ik de varicap spanning laat lopen van 0V tot 24V (is hier de max spanning in de converter aangeboden met de selector) dat daarmee het volledig afstembereik van de converter zou
bereiken , ik weet niet of er ook band omschakeling gebeurd waardoor misschien Band II eruit valt.

Mvg
Frans,

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 01-06-2024, 17:36 (56 dagen geleden) @ kris

Inderdaad Kris zonder beelddraaggolf heb je ook geen geluid omdat het geluid IF 5,5MHz na video detectie gebeurd .
Had daar niet direct aan gedacht.

Mvg
Frans,

CATV converter

door ruudam @, Utrecht, 01-06-2024, 22:21 (56 dagen geleden) @ Frans

Nou nee, want een TV werkyt met het inter mod systeem, dus het verschil tussen beeld en geluids draaggolf.
Hele oude TV's wel met split MF, zoals TX 400.

CATV converter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 01-06-2024, 13:35 (56 dagen geleden) @ Frans

Het lijkt erop dat het om een Amerikaans ontwerp gaat, dus wellicht heb je daar meer succes met zoeken.

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 01-06-2024, 16:36 (56 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ja Maarten die Amerikaanse uitvoering heb ik ook al tegen gekomen op het Net maar deze heeft
en selectieknop met cijfers i.p.v. met letters , kan natuurlijk wel dezelfde converter in zitten
maar die Amerikanen staan blijkbaar ook niet te zwaaien met een schema en gegevens.


Mvg
Frans,

CATV converter

door Armand @, België, 01-06-2024, 18:04 (56 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Armand, 01-06-2024, 18:17

Deze met cijfers bedoel je? V-26, op jouw kastje staat Model V-26E-B-10
http://theoldcatvequipmentmuseum.org/170/173/1731/#OakIndustriesConverterModelMultiCodeV-26--1.JPG
die daaronder heeft dan weer cijfers en letters.
Helaas geen schema, misschien een mail sturen naar de webmaster?

Groeten, Armand

Kan goed zijn dat ik nog zo'n kastje heb maar ben niet zeker.
Ik heb het in ieder geval nog lang bijgehouden.

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 01-06-2024, 19:46 (56 dagen geleden) @ Armand

Zelfde als bij mij , zat al jaaaaaaaren opgeborgen en is nu toevallig terug boven water gekomen
Ik dacht er iets mee te kunnen doen maar omdat ik er niets van technische gegevens van terug vind
probeer ik langs deze weg zoveel mogelijk info te bekomen .

Mvg
Frans,

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-06-2024, 16:47 (56 dagen geleden) @ Maarten Bakker

OAK was Amerikaans, maar dit bakje is voor de Belgische kabelmarkt gemaakt.
geen weet van of dit een ander land ook gebruikt werd in dezelfde versie. (het zou kunnen)
In de jaren 70 stond er zo eentje bij iedereen die een kabelabonnement had.

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 01-06-2024, 17:27 (56 dagen geleden) @ kris

Inderdaad Kris , werd in die tijd zeer veel gebruikt , wel raar dat daar nu bijna niets meer van te vinden is , of zou er daar ook al geen dienst na verkoop van bestaan hebben.

Mvg
Frans,

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-06-2024, 23:33 (56 dagen geleden) @ Frans

Inderdaad Kris , werd in die tijd zeer veel gebruikt , wel raar dat daar nu bijna niets meer van te vinden is , of zou er daar ook al geen dienst na verkoop van bestaan hebben.


Als jer een probleem mee had (wat echt heel zelden was) werd die gewoon omgeruild door de kabelmaatschappij.

door de grote oplage (=lage aankoopprijs) waren die dingen niet de moeite op te herstellen.
En ze zijn ook al +- 45 jaar uitgefazeerd..

CATV converter

door on8bl @, 01-06-2024, 21:24 (56 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door on8bl, 01-06-2024, 21:49

Volg het forum al een tijdje.
Maar reageer hier voor het eerst.
Heb een scan van de documentatie gemaakt.
Hoe deel ik die best?

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 01-06-2024, 23:27 (56 dagen geleden) @ on8bl

stuur het naar het forumbeheer, dan kan die het toevoegen aan de schematheek.

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 02-06-2024, 09:38 (55 dagen geleden) @ on8bl

Intussen heb ik de zip file gekregen van on8bl met de documentatie , super bedankt daarvoor en ook aan deze die meegeholpen hebben , de studie kan beginnen , misschien komen er nog vragen .

Mvg
Frans,

CATV converter

door Goldline @, Oranjedorp, 02-06-2024, 12:03 (55 dagen geleden) @ Frans

Frans, stuur je deze documentatie even door naar Maarten (forumbeheer) ? bij voorbaat dank!

--
Cees PA1DBA

CATV converter

door on8bl @, 02-06-2024, 16:06 (55 dagen geleden) @ Goldline

De documentatie is intussen naar het forumbeheer gestuurd.
Het blijkt het schema van een oudere versie met hetzelfde typenummer te zijn.
Ik veronderstel dat het werkingsprincipe en kanaalverdeling dezelfde zijn.

Ze waren eigendom van de kabelmaatschappij , bij defect kreeg je een ander.
Herstellingen waren voor de leverancier of de hersteldienst van de kabelmaatschappij zelf.
Ze deden wel degelijk zelf herstellingen (vandaar het schema).

42 jaar geleden bij de uitfasering waren ze als student een goedkoop (schrootprijs) kastje voor bouwprojecten.

CATV converter

door Goldline @, Oranjedorp, 02-06-2024, 16:31 (55 dagen geleden) @ on8bl

:) Bedankt voor het delen !

--
Cees PA1DBA

CATV converter

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 02-06-2024, 17:24 (55 dagen geleden) @ Goldline
Gewijzigd door Forumbeheer, 02-06-2024, 17:25

ON8BL, hartelijk dank!

Inmiddels via de Schematheek beschikbaar of als directe link http://www.philipsradios.nl/Schemas/overig/OAK_26E-B-10.zip

(in de toekomst zal de directe link mogelijk veranderen, deze is historisch zo gegroeid omdat het transistorforum onderdeel uitmaakte van de inmiddels gearchiveerde site van Paul Brouwer philipsradios.nl en ik die structuur nog niet veranderd heb).

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 02-06-2024, 18:45 (55 dagen geleden) @ on8bl

Oké , intussen is de vraag die ik je gesteld heb over het plaatsen van het schema beantwoord.

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 02-06-2024, 19:00 (55 dagen geleden) @ Frans

Zoals je al hebt kunnen lezen is het schema dat ik gekregen heb van On8bl van een eerdere versie.

Maar aan de hand van deze gegevens en het schema heb ik toch al kunnen uitmaken dat het hier gaat om een dubbele convertie , eerst wordt het ingang signaal gemengd met de 1ste instelbare oscillator en dan een 2de maal met een vaste oscillator naar de frequentie van kanaal 3.

Dus staat de vraag nog open naar het zoeken naar het juiste schema , al denk ik dat het moeilijk zal
worden.

Mvg
Frans,

CATV converter

door kris ⌂ @, Gent, België, 02-06-2024, 22:23 (55 dagen geleden) @ Frans

Ja het schema van On8bl (waarvoor dank) gaat nog over een versie met "trommeltunerprincipe" afstemming. Dat moet in het prille begin geweest zijn. Ik denk dat omstreeks 1973-1974 de versie met varicaps uitgedeeld werd. Ik herinner me dat in 74 ons kastje omgewisseld werd voor "een beter".

CATV converter

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 03-06-2024, 00:43 (55 dagen geleden) @ Frans

Zal denk ik lastig worden.
Als ik zo die OAK meldingen op die CATV lees was bijna je tandenborstel en schone pyjama inpakken
als je er ook maar over dacht om de antenne los te schroeven.

Ook omdat toestellen eigendom waren van de kabelaar werd denk ik bij defecten deze gewisseld
ipv gerepareerd.

Hier hele lijst van dergelijke toestellen met ook te lezen de ernstige waarschuwingen
er niet aan te rommelen.
Buiten de standaard waarschuwing om te openen.


OAK Industries CATV

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 03-06-2024, 09:32 (54 dagen geleden) @ Maurice

Ik zie dat in de lijst het allemaal toestellen zijn voor de Amerikaanse markt (110V 60Hz).
Op deze van mij staat Made in Holland 220V 50Hz , zou dan toch een licentie bestaan hebben om die
toestellen te mogen maken in Europa ?

Ik denk dat het toestel na 40 jaar met de nodige kennis al eens mag opgedaan worden , garantie periode is toch al voorbij .


Mvg
Frans,

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 03-06-2024, 10:21 (54 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb nog technische uitleg gevonden over de werking van de versie geplaatst door On8bl ,
maar ik krijg het hier niet geplaatst , het is een pdf file die hier niet kan geupload worden
en de link krijg ik ook niet geplaatst.
Misschien weet iemand hier een oplossing voor.

Mvg
Frans,

CATV converter

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-06-2024, 19:55 (54 dagen geleden) @ Frans

De schematheek natuurlijk ;-) Als je hem op wetransfer zet pluk ik hem daar zo van af en die link is sowieso een week geldig voor mensen die hem direct willen downloaden.

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 03-06-2024, 20:38 (54 dagen geleden) @ Forumbeheer

Oké via wetransfer maar welk email adres vul ik dan in ?

CATV converter

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 04-06-2024, 15:22 (53 dagen geleden) @ Frans

Hartelijk dan voor het toezenden! Het bestand was klein genoeg dat het gewoon in de mail paste.

Ik heb het toegevoegd aan het bestaande zipfile op http://www.philipsradios.nl/Schemas/overig/OAK_26E-B-10.zip

CATV converter

door Adelbert @, 03-06-2024, 13:28 (54 dagen geleden) @ Frans

Hoi,
Ik heb ook 3-4 stuks ervan, gratis uit Brussel.
Ik heb tenminste 2 verschillende uitvoeringen.

Mischien moet ik ook een beetje onderzoek doen en beelden maken.:th

Mischien is het mogelijk, het toestel in de buurt van een VHF-modulator
omtewerken, met AV-ingang b.v.?

Groeten,
Adelbert:)

CATV converter

door Frans @, Bredene, België, 06-06-2024, 17:29 (51 dagen geleden) @ Frans
Gewijzigd door Frans, 06-06-2024, 17:37

Ik wilde toch te weten komen of de converter kon gebruikt worden als FM converter.

Bij Tv ontvangst wordt Band II (FM) altijd of gedeeltelijk er van tussen gehaald , om zeker te
zijn dat ik over het gehele bereik van de converter kan afstemmen heb ik de VCO spanning dat komt van de selector afgekoppeld en aangesloten aan een regelbare voeding , ook de AFC spanning moet
uit geschakeld worden anders is een vloeiende afstemming niet mogelijk.

Opstelling :
-Ingang converter aan FM antenne
-uitgang converter naar SA afgestemd op 55,6 MHz , op zero span is er op de SA een detectie uitgang voorzien waar het LF signaal kan beluisterd via een versterker.

Bevindingen :
-de volledige FM band is te ontvangen maar zeer zwak en een geluid met veel ruis.

-Geprobeerd met een kabeldistributie versterker er tussen te plaatsen , wat verbetering maar nog niet genoeg om een geluid te hebben zonder ruis.

-Het kabeldistributie signaal moet toch veel sterker geweest zijn dan een antenne signaal.

Conclusie :

CATV converter niet geschikt voor antenne ontvangst , dus converter verdwijnt terug in het archief tot je weet maar nooit.

Het is dus niet wat ik er van verwacht heb maar toch wat bijgeleerd.

Mvg
Frans,

powered by my little forum