vraag mbt 9 volt voeding (Algemeen)

door buizengek @, 03-06-2024, 20:19 (53 dagen geleden)

Beste forum leden

Voor het voeden van digitale paneelmeters gebruik ik onderstaande voeding,
van 2x 9 volt
[image]

Nu wil ik graag een enkele voeding maken van 9 volt maar dan met een printtrafo van 3,3 VA ( omdat ik dit nog heb liggen)
Hiervoor wil ik onderstaand schema gebruiken afgeleid van boventaand schema,
is het misschien beter om die spanningsregelaar aan te passen van een 78L09 naar een 7809CT
omdat de laatste meer aan kan, i.v.m met de grotere trafo en ik er enkele led's op aan wil sluiten ipv een enkel scherm
Kan ik daar dit schema voor gebruiken?
[image]


m.v.g Marcel

vraag mbt 9 volt voeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 03-06-2024, 20:30 (53 dagen geleden) @ buizengek
Gewijzigd door Forumbeheer, 03-06-2024, 20:32

LED's kun je vóór de spanningsregelaar zetten. Gewoon een iets hogere voorschakelweerstand uitrekenen.

Overigens heb je niet héél veel ruimte; 9V 3,3VA geeft 367mA. Daar mag je na gelijkrichting en afvlakking maximaal ongeveer 229mA van gebruiken (vuistregel factor 1,6 vergelijk de spanningsfactor 1,4). Als je dat verdeelt in 100mA voor je LED's en 100mA op je 9V lijn dan heb je geen zwaardere regelaar nodig.

Controleer ook even de voorschriften van de fabrikant van de trafo hoe je die moet afzekeren. Soms alleen secundair of alleen primair. Soms allebei. Soms zit er een eenmalige thermische zekering in of is hij gewikkeld met "apenhaar". Dan is afzekeren vaak helemaal niet verplicht.

vraag mbt 9 volt voeding

door buizengek @, 03-06-2024, 20:39 (53 dagen geleden) @ Forumbeheer

De trafo is een ingegoten printrafo van Block
dus ik denk dat alleen zekeren aan de primaire kant genoeg is,

Als ik het goed begrijp, zou ik in deze opstelling, dus ongeveer 5 ledjes voor en 5 ledjes na de spanningsregelaar kunnen zetten er van uit gaandedat ze 20 mA verbruiken

Is het wel mogelijk om die 78L09 te vervangen door een 7809CT , zodat ik maximaal 10 leds achter de regelaar kan zetten ?.

m.v.g Marcel

vraag mbt 9 volt voeding

door soundman2 @, Wouw, 03-06-2024, 21:38 (53 dagen geleden) @ buizengek
Gewijzigd door soundman2, 03-06-2024, 21:50

De leds van tegenwoordig hebben vaak aan 5 mA meer dan genoeg. De laatste 20 jaar is de lichtopbrengst dramatisch toegenomen.

Soms kun je leds creatief voeden. Ik heb een klok gebouwd, met 60 leds voor de minuten. Elke led brand op 5 mA. Als alle 60 leds brander gebruiken ze in totaal samen slechts 50mA. Het zijn 10 ketens van 6 leds. Elke keten wordt gevoed met een stroombron van 5mA. De leds worden aan of uit gezet door ze kort te sluiten met een C-Mos schakelaar.
Met een beetje geluk zijn de digitale voltmeters alleseters en lusten iets tussen 6 en 15 V DC, m.a.w. ze hebben vaak zelf ook interne spanningsstabilisatie.

vraag mbt 9 volt voeding

door buizengek @, 06-06-2024, 16:02 (51 dagen geleden) @ soundman2

Ok dan,
je moet het maar net weten :-D

Mijn vraag was eigenlijk als ik die 78L09 vervang door een 7809 ct, kan ik dan de ongeveer 229 mA gebruiken na de gelijkrichter, en klopt deze opstelling dan nog
@ forum beheer , in dien niet is uw oplossing zeker een idee !

m.v.g Marcel

powered by my little forum