vraag bij gloeispanningsvoeding (Algemeen)

door buizengek @, 06-06-2024, 16:37 (51 dagen geleden)

Beste forum leden

Bij de tester die ik aan het bouwen ben gebruik ik onderstaande gloeispanningsvoeding
hier kun je vaste voltages instellen met een standenschakelaar en een reeks weerstanden.

Nu is mijn vraag, is het ook mogelijk om i.p.v deze reeks weerstanden hier potmeters te plaatsen zodat de gloeispanning variabel is in te stellen, met een potmeter voor grof en een voor de fijn afstelling, net zoals bij de tester van Leo Bolier https://www.bolier.net/buizentester.html

Zo ja hoe kan ik dit het beste doen ?

m.v.g Marcel

[image]

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 06-06-2024, 22:17 (50 dagen geleden) @ buizengek

Zou dit kunnen werken met een potmeter van 3k

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-06-2024, 23:18 (50 dagen geleden) @ buizengek

Ja, dat gaat werken. Alleen even kijken wat een goed regelgedrag geeft. LIN, LOG, omgekeerd LOG, of een 10-slagen potmeter.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door soundman2 @, Wouw, 06-06-2024, 23:24 (50 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door soundman2, 06-06-2024, 23:28

Moet natuurlijk lineair zijn. Log heeft alleen te maken met de gevoeligheid van onze oren voor verschillende geluidsniveaus.
10 slagen is niet verkeerd, als je heel precies wil instellen maar niet noodzakelijk. Het vergt wel weer een extra meetinstrument of een nauwkeurige schaal om de juiste spanning in te stellen..

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 07-06-2024, 00:28 (50 dagen geleden) @ soundman2

De reden dat ik log voorstel, is dat de weerstandswaarden tussen de schakelaarstanden niet helemaal lineair oplopen. Onderin moet de regeling iets nauwkeuriger zijn.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Mans Veldman @, Leidschendam, 06-06-2024, 23:31 (50 dagen geleden) @ buizengek
Gewijzigd door Mans Veldman, 06-06-2024, 23:42

R18 en de potmeter vormen een spanningsdeler, over R18 staat altijd 1,25V (de referentie).

In de datasheet van de LM317 staat de formule, maar op deze website kun je het makkelijk uitrekenen.

https://daumemo.com/lm317-voltage-regulator-calculator-voltage-source/

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 07-06-2024, 15:47 (50 dagen geleden) @ Mans Veldman

Hartelijk dank

heb deze site gelijk op geslagen

als ik daar bereken kom ik 2850 ohm uit, dus zou een 3 k potmeter kunnen lukken denk ik

m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Jeroen Visser @, Eindhoven, 07-06-2024, 10:54 (50 dagen geleden) @ buizengek

Vervangen door een potmeter gaat prima, zoals andere reacties laten zien. Het nadeel is wel dat je de schaal nauwkeurig moet ijken of een voltmeter moet toepassen.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 07-06-2024, 15:39 (50 dagen geleden) @ buizengek

Allemaal hartelijk dank voor jullie reactie's top

Mooi dat het mogelijk is,
Het is wel zo dat ik al zowel een volt metertje klaar heb en een ma meter dus dat zit wel goed.

Bij mijn vorige tester die Leo Bolier ontwikkeld heeft
deze; https://www.bolier.net/buizentester.html

Leo gebruikt hier 2 potmeters, zodat je met de een grof af kunt stellen en met de andere als fijnafstemming, Welke waardes zou ik bij het door mij gebruikte schema hier voor nodig hebben?

Mijn bedoeling is om dit straks in de nieuwe tester te gebruiken, met een schakelaar dat ik kan kieze tussen instellen met de standenschakelaar en weerstanden reeks, en dit om kan zetten naar variabel, voor buizen die op een ander voltage werken, misschien een beetje overdreven, maar ik vind dit zelf wel prettig.

m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-06-2024, 18:14 (49 dagen geleden) @ buizengek

Opgeteld moet je ergens rond 2900-3000 ohm uitkomen. Dus misschien 2k2+680, 2k2+820, 2k7+330.. Geeft wel allemaal iets andere verdeling van de regelbereiken. Net zoals mijn voorstel van een logaritmische pot is het een kwestie van uitproberen wat prettig regelt.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 07-06-2024, 18:53 (49 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hartelijk dank voor uw bericht

ga eens wat uitproberen

Ik had ook nog zitten rekkenen, zie mijn post van 16:41

Misschien is dat een goede optie

m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 07-06-2024, 16:41 (50 dagen geleden) @ buizengek

Ik heb nog een zitten tellen

Als ik een 2,2 K pot in serie zet met een pot van 1K,
en ik zet parallel aan de pot van 1 k 3 weerstanden 1X 2.2k 1/2 watt en 2x24k 1/4 watt

Dan zou ik totaal op 2860 ohm uitkomen
Dit zou dan neer komen op een regeling tot 25,083 Volt volgens deze site
https://daumemo.com/lm317-voltage-regulator-calculator-voltage-source/

ZSou dit werken dat ik de 2,2k pot dan als grof regeling gebruik en de 1k met de 3 weerstanden als fijnregeling?

m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-06-2024, 11:11 (49 dagen geleden) @ buizengek

Ik denk dat dat ook kan. De paralellweerstanden hebben ook weer wat invloed op het regelbereik van de 1k pot dus daar kan je wat mee spelen. Zo nauw komt het niet.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 08-06-2024, 20:08 (48 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Ga ik dit tzt even uitproberen

hartelijk dank voor uw antwoord

m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-06-2024, 00:56 (49 dagen geleden) @ buizengek
Gewijzigd door Maurice, 08-06-2024, 00:58

Marcel,

Ik snap wel dat je over wilt gaan naar een potmeter.
In lijstje mis ik nog wel wat waarden.

Bv de 15V en 17V.

Wat je nog kunt overwegen is een combinatie van potmeter en 10-standen schakelaar.
Grof met de stappen schakelaar en dan fijn met een potmeter.
0-5
5-10
10-15
enz
En dan fijn regelen binnen die 5V.

Is ook een beetje veiliger in gebruik.
Zo voorkom je wat sneller dat een 6,3V niet opeens op 20V staat omdat je aan de verkeerde
potmeter zit.
Immers pak je de schakelaar is dat hoogstens 1 stap en denk je he, dat is de verkeerde.

Gloeispanning komt nu ook weer niet op de volt laat staan 10den van volt.
Belangrijkste is de temperatuur van de gloeidraad en uiteindelijk de kathode.
Vandaar bij meting even wachten tot buis geheel opgewarmd is.


Buis met 14V gloei kan best in stand 15V.
Zou betreft de bereikte temperatuur niet significant zijn.
Evengoed snap ik je nauwkeurigheid.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-06-2024, 10:45 (49 dagen geleden) @ Maurice

Bij een emissietest op levensduur zijn kleine gloeispanningsverschillen juist de manier waarop je de meting doet.

Maar je hebt zeker gelijk dat de absolute waarde niet op een paar procent komt (Philips geeft 10% aan). Bij grotere afwijking kan het je meetwaarden beïnvloeden en als je binnen de 10% al grote afwijkingen meet dan kan dat een indicatie zijn van korte resterende levensduur.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 08-06-2024, 11:36 (49 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Je zou inderdaad kunnen zien dat kleine gloeispanning variaties grote invloed heeft op
de emissie.

Zou dan evt in kunnen houden dat buis op laatste tenen loopt.

Maar met name die grof potmeter zou ik niet fijn vinden.

Stel je wilt een batterij buisje meten van 1,4V.
Kleine tik tegen die potmeter en je zit aan de 5V of erger.

Einde buisje lijkt me.

Meet instrumenten moeten ook beetje gebruikers proef zijn.
Zowel de beveiligingen in toestel tegen overbelasting en anders om ter voorkoming schade
aan te meten object.


Houd dus ook rekening met defecten in die buizen.

De vraag over de potmeter begrijp ik ook niet goed.
" Nu is mijn vraag, is het ook mogelijk om i.p.v deze reeks weerstanden hier potmeters te plaatsen zodat de gloeispanning variabel is in te stellen, met een potmeter voor grof en een voor de fijn afstelling, net zoals bij de tester van Leo Bolier https://www.bolier.net/buizentester.html"

Terwijl Leo juist ook voorbeeld geeft met grof en fijn regeling gloeispanning:
Bovenste deel is de continue regelbare gloeispanning.

[image]

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 08-06-2024, 11:46 (49 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Maarten Bakker, 08-06-2024, 11:48

Dat risico van een klein tikkie tegen de grof-potmeter blijft inderdaad wel een probleem... Misschien toch een goed idee om de grof-potmeter door een schakelaar te vervangen en dan daar nog een fijnregeling op toe te passen met een potmeter, of een +10% en -10% knop ofzo.

Want in de praktijk ga je die traploze regeling over het hele bereik toch niet zo vaak gebruiken. Alleen maar als je een keer een (P of U) buis hebt met een rare gloeispanning. Daar zou je dan nog een extra stand van de knop voor kunnen gebruiken waar je een 10-slagen potmeter voor het hele bereik achter hangt.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 08-06-2024, 20:18 (48 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door buizengek, 08-06-2024, 20:20

de vraag mbt de potmeters is op basis van het schema van de FC2010 buizentester,
die werkt met een standen schakelaar en een weerstand reeks.

Ik zou deze optie graag omschakelbaar maken zodat je de voltages die niet in dit lijstje voor komen, toch instelbaar te kunnen maken.

dus eerste keuze standen schakelaar ( ook lekker veilig), indien voltage niet beschikbaar dan overschakelen naar de potmeters

m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 08-06-2024, 20:13 (48 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door buizengek, 08-06-2024, 20:20

Dit wist ik eerlijk gezegd ook niet
weer wat bij geleerd :)

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 08-06-2024, 20:12 (48 dagen geleden) @ Maurice

Op zicht ook nog niet zo'n slecht idee :)

Ik denk dat ik toch ga voor een omschakelbare keuze tussen standenschakelaar en
2 potmeters, eerste keuze zal dan de standen schakelaar zijn, behalve voor de bereiken die niet in het lijstje voor komen, dan omschakelen naar de pot.

Met mijn andere tester werk ik ook nog steeds met de 2 potmeters, dit is tot nu toe goed gegaan:-D


m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-06-2024, 21:11 (48 dagen geleden) @ buizengek

We zijn gewend aan buizentesters die een hele reeks gloeispanningen aanbieden.

Maar als je met moderne elektronica aan de gang gaat, kun je ook denken in de richting van een schakeling die een vaste stroom aanbiedt, dus niet een spanningsregeling in je tester bouwen maar een stroomregeling. Dan heb je voor vrijwel alle buizen genoeg aan een zesstandenschakelaar. Drie spanningen E=6,3 A=4,0 en D=1,4V. En drie stromen U=100mA, H=150mA en P=300mA.

Voordeel is ook, op bv standje U kun je alle buizen van een uutje achter elkaar meten zonder omschakelen.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 08-06-2024, 21:27 (48 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Goedenavond Gerard

Hartelijk dank voor uw tip,

Maar inderdaad in het originele ontwerp zie onderstaande link
https://www.nfor.nl/radioforumservice/pdf/Buizentester%20FC2010%20NL.pdf

daar wordt inderdaad ook al gebruik gemaakt van een vaste voeding van 60 volt ,met een instelling in resp, 100 , 150 en 300 mA, deze is voor U tjes te testen

Dit komt een beetje overeen met wat u bedoeld toch

m.v.g Marcel

vraag bij gloeispanningsvoeding

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 08-06-2024, 22:39 (48 dagen geleden) @ buizengek

daar wordt inderdaad ook al gebruik gemaakt van een vaste voeding van 60 volt ,met een instelling in resp, 100 , 150 en 300 mA, deze is voor U tjes te testen
Dit komt een beetje overeen met wat u bedoeld toch

Inderdaad, ik zie dat het er al in zit.

vraag bij gloeispanningsvoeding

door buizengek @, 09-06-2024, 12:14 (48 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Geen probleem
Alle tips en ideeen zijn welkom

hartelijk dank

fijne zondag nog

mvg Marcel

powered by my little forum