Druppellader startaccu vraag. (Toestel of techniek)

door ffeilers @, Breda, 06-06-2024, 18:43 (51 dagen geleden)

Betreft startaccu. Onderzocht heb ik de mogelijkheden hoe dat in mijn situatie het beste te kunnen doen.
Besloten om dat middels een zonnepaneel(tje) te doen (zie afbeelding).
Normaal gesproken zou de laadstroom voor de startaccu tussen 13,6 en 14,8 Volt bedragen.

Als ik de spanning meet van het zonnepaneeltje dat in dat zo n 20v (dus niet tussen 13,6 en 14,8)
Als ik het paneeltje aansluit dan kan ik inderdaad zien dat de spanning gemeten langzaam oploopt van 12,73 naar 12,80 volt dit gedurende ongeveer anderhalf uur.

Mijn vraagt is kan de aangesloten spanning van 20v nu kwaad voor de startaccu.
Eigenlijk had ik verwacht dat het paneeltje dus tussen de 13,6 en 14,8 zou leveren.
Tot welk voltage zal dit paneeltje de startaccu doen opladen (dus naar volledig vol).

Misschien voor jullie een domme vragen (bestaan toch niet ?) maar ik wacht het antwoord wel af.

Ik heb ook opmerkingen gelezen dat deze paneeltjes geheel nutteloos zouden zijn, aan de andere kant de reviews waren wel goed dus probeer ik het maar op de manier, maar het is altijd leuk om te lezen hoe de technische kant in elkaar zit.

mvg
Frans

[image]
[image]
[image]
[image]

Druppellader startaccu vraag.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-06-2024, 20:05 (51 dagen geleden) @ ffeilers

De waardes die je noemt zijn spanningen, geen stromen. De gemeten 20V is onbelast. Bij de geringste belasting klapt de spanning al inelkaar.

Vandaar dat je accuspanning maar heel langzaam oploopt. Tegen de tijd dat hij over 13,6V heen is, moet je de lader loskoppelen.

Feitelijk was de accu al aardig vol op 12,7V dus wat die zonnecellen dan doen is letterlijk onderhoudslading. Kan je nagaan hoe weinig stroom er loopt als hij niet gelijk richting 13,6-13,8V schiet.

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 06-06-2024, 20:10 (51 dagen geleden) @ Forumbeheer

De waardes die je noemt zijn spanningen, geen stromen. De gemeten 20V is onbelast. Bij de geringste belasting klapt de spanning al inelkaar.

Vandaar dat je accuspanning maar heel langzaam oploopt. Tegen de tijd dat hij over 13,6V heen is, moet je de lader loskoppelen.

Feitelijk was de accu al aardig vol op 12,7V dus wat die zonnecellen dan doen is letterlijk onderhoudslading. Kan je nagaan hoe weinig stroom er loopt als hij niet gelijk richting 13,6-13,8V schiet.

Misschien is het theoretisch maar zal hij ooit over de 13,6v heen gaan als hij permanent blijft aangesloten ?

Druppellader startaccu vraag.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-06-2024, 20:29 (51 dagen geleden) @ ffeilers

Theoretisch loopt hij langzaam op naar 20V... Maar de kans is heel groot dat hij in de praktijk inderdaad ergens onder de 14V blijft hangen omdat de accu ergens rond die spanning weer meer stroom gaat trekken (gasvorming). Ik denk dat het lastig wordt om je accu ermee om zeep te helpen, maar net zo lastig om hem echt vol te krijgen.

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 06-06-2024, 20:38 (50 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Theoretisch loopt hij langzaam op naar 20V... Maar de kans is heel groot dat hij in de praktijk inderdaad ergens onder de 14V blijft hangen omdat de accu ergens rond die spanning weer meer stroom gaat trekken (gasvorming). Ik denk dat het lastig wordt om je accu ermee om zeep te helpen, maar net zo lastig om hem echt vol te krijgen.

Dank voor de reacties.
Ook de reactie van Maurice geeft weer meer inzicht in gebruik van een dergelijk paneeltje.
Het blijft op zijn minst leerzaam (zeker voor mij).

Bij de omschrijving stond nadrukkelijk vermeld dat het niet bedoeld is om je accu van leeg naar vol op te laden. Eigenlijk dacht ik dat er een regelaar in zou zitten die het laden zou beperken tot zo n 14v.

groet
Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 06-06-2024, 21:17 (50 dagen geleden) @ ffeilers

Dan is die omschrijving eigenlijk wel redelijk eerlijk. Erg veel nut zal het niet hebben, maar een accu die al vol is, kun je er wel vol mee houden en de kans dat je hem vernielt (de kans dat hij binnen een paar jaar leeggegast is) is in de praktijk waarschijnlijk erg klein.

Druppellader startaccu vraag.

door Armand @, België, 06-06-2024, 22:54 (50 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Armand, 06-06-2024, 23:14


Bij de omschrijving stond nadrukkelijk vermeld dat het niet bedoeld is om je accu van leeg naar vol op te laden. Eigenlijk dacht ik dat er een regelaar in zou zitten die het laden zou beperken tot zo n 14v.

Klopt, het dient om een volle accu vol te houden.Naast een led als controle zit er nog een diode en een weerstandje in, meer niet.
Ik gebruik al jaren een iets groter model (buitengebruik) op een zelfgemaakte steun voor een oldtimer.

[image]

Groeten, Armand

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 06-06-2024, 23:07 (50 dagen geleden) @ Armand


Bij de omschrijving stond nadrukkelijk vermeld dat het niet bedoeld is om je accu van leeg naar vol op te laden. Eigenlijk dacht ik dat er een regelaar in zou zitten die het laden zou beperken tot zo n 14v.

Klopt, het dient om een volle accu vol te houden.Naast een led als controle zit er nog een diode en een weerstandje in, meer niet.
Ik gebruik al jaren een iets groter model op een zelfgemaakte steun voor een oldtimer.

[image]

Groeten, Armand

Voor mij was (en is) het de bedoeling om de startaccu van mijn camper welke op de oprit staat inderdaad in "volle" conditie te behouden.

mvg Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 06-06-2024, 23:15 (50 dagen geleden) @ ffeilers

Ik denk dat dat wel goed zal gaan.

Meet voor de zekerheid eens de accuspanning na een paar zonnige dagen op een moment dat de zon nog hoog staat.

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 07-06-2024, 09:43 (50 dagen geleden) @ Forumbeheer

Ik denk dat dat wel goed zal gaan.

Meet voor de zekerheid eens de accuspanning na een paar zonnige dagen op een moment dat de zon nog hoog staat.

Ik heb nu "een proefopstelling" in mijn tuin staan met als reden om zo nu en dan eens de spanning te meten.
mvg
Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 06-06-2024, 23:17 (50 dagen geleden) @ ffeilers

De door Frans afgebeelde Conrad zonnelader was bij mij onvoldoende om de autoaccu op spanning te houden, met verbruik van klokje, autoradio geheugen en alarm.
Mogelijk een volledig losgekoppelde accu wel.
plaats voor de zekerheid een kleine waarde zekering tussen 1 van de polen.

--
Cees PA1DBA

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 07-06-2024, 09:42 (50 dagen geleden) @ Goldline

De door Frans afgebeelde Conrad zonnelader was bij mij onvoldoende om de autoaccu op spanning te houden, met verbruik van klokje, autoradio geheugen en alarm.
Mogelijk een volledig losgekoppelde accu wel.
plaats voor de zekerheid een kleine waarde zekering tussen 1 van de polen.

De camper gebruikt voor zichzelf natuurlijk ook om zijn electronica te laten functioneren.
In de winterstalling gebruik ik daarom een massasleutel.
Welke waarde moet de zekering bedragen?

mvg
Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 07-06-2024, 10:35 (50 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Goldline, 07-06-2024, 10:37

1 ampère glaszekering lijkt mij wel veilig.
dit ter voorkoming van draadbrand.

--
Cees PA1DBA

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 07-06-2024, 18:23 (50 dagen geleden) @ Goldline

1 ampère glaszekering lijkt mij wel veilig.
dit ter voorkoming van draadbrand.

thanxx

Druppellader startaccu vraag.

door Armand @, België, 07-06-2024, 10:50 (50 dagen geleden) @ ffeilers

Het voorste metalen deel van de sigarettenplug kun je losschroeven.
Normaal zit daar een glaszekering in F500mA/250V.

Groeten, Armand

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 07-06-2024, 18:24 (50 dagen geleden) @ Armand

Het voorste metalen deel van de sigarettenplug kun je losschroeven.
Normaal zit daar een glaszekering in F500mA/250V.

Groeten, Armand

Ik weet dat wel van dit soort stekkers, in dit geval is het volgens mij niet open te maken. Om het niet kapot te maken ga ik het maar niet forceren.
mvg
Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Armand @, België, 07-06-2024, 19:12 (50 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Armand, 07-06-2024, 19:14

Ik weet dat wel van dit soort stekkers, in dit geval is het volgens mij niet open te maken. Om het niet kapot te maken ga ik het maar niet forceren.
mvg
Frans

[image]

Lijkt me toch dezelfde plug als op de doos van jouw druppellader.
Het voorste metalen deel tussen duim en wijsvinger houden en losdraaien, zekering zit daar.Je hoeft niets te forceren.
Foto's kabeltje met plug van mijn druppellader.
[image]
[image]

Groeten, Armand

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 08-06-2024, 10:27 (49 dagen geleden) @ Armand

Ik weet dat wel van dit soort stekkers, in dit geval is het volgens mij niet open te maken. Om het niet kapot te maken ga ik het maar niet forceren.
mvg
Frans


[image]

Lijkt me toch dezelfde plug als op de doos van jouw druppellader.
Het voorste metalen deel tussen duim en wijsvinger houden en losdraaien, zekering zit daar.Je hoeft niets te forceren.
Foto's kabeltje met plug van mijn druppellader.
[image]
[image]

Groeten, Armand

Je hebt gelijk Armand, thanxx.
Hoe bevalt jou deze oplader ?
mvg
Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Armand @, België, 08-06-2024, 12:40 (49 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Armand, 08-06-2024, 12:54

Met het kleine model heb ik geen ervaring.
Zoals ik schreef in een vorig bericht heb ik het grotere model van max.5W.
De oldtimer staat in de garage en het zonnepaneel is bevestigd tegen een wand van de garage.Het houdt de volgeladen accu vol.
De - van de accu is afgekoppeld met een accu onderbreker en de klemmen staan rechtstreeks op de accupolen.Afhankelijk van het weer doet de oldtimer regelmatig een ritje.Is niet alleen goed voor de accu maar ook voor lagers, remmen, motor enz.
[image]
[image]

Groeten, Armand

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 08-06-2024, 17:03 (49 dagen geleden) @ Armand

Thanxx voor de toelichting.
mvg
Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Goldline @, Oranjedorp, 07-06-2024, 19:13 (50 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Goldline, 07-06-2024, 19:14

De wartel om het voorste dopje kan je meestal losdraaien, dan komt de zekering er met een aandruk-veer
uit.
edit: ik zie dat Armand net iets eerder schreef:-)

--
Cees PA1DBA

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 08-06-2024, 10:28 (49 dagen geleden) @ Goldline

De wartel om het voorste dopje kan je meestal losdraaien, dan komt de zekering er met een aandruk-veer
uit.
edit: ik zie dat Armand net iets eerder schreef:-)

thanxx voor je opmerking, mvg Frans

Druppellader startaccu vraag.

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-06-2024, 20:18 (51 dagen geleden) @ ffeilers

De vraag is meer wat wil je er mee gaan doen?

Ding is 1,5W maximaal.
Iets van 100mA

Na 10 uren in de zon heb je zomaar 1Ah geladen.
Zo,zo je accu van 80Ah is van 79 naar 80 gegaan.

12,8V is druppel laden inderdaad.

Is denk ik bedoeld voor zeer lange stilstand,maanden, van accu's.
En er bv toch iets van verbruik is.
Bv een klokje in een auto.

Of bv bij bepaalde motoren waar een computer aan hangt die ondanks contact uit, toch nog enig
verbruik blijft vragen.

Elk andere functie lijkt me nutteloos omdat te klein is voor ook maar iets te doen met die accu.

Ze noemen het milieu maar ja
Gros verdwijnt na enige tijd in de vuilbak.
Omdat mensen ding kopen en na enige tijd concluderen dat zinloos is in gebruik.

Alleen als je je voertuig langer als 4-5 maanden stil laat staan zonder er naar om te kijken.
Zelfs dan nog.
Mijn boot accu zet ik 's winters geladen weg.
Start seizoen even ochtendje aan een echte fatsoenlijke 3 traps lader en klaar ben ik.
Mag zelfs niet eens in de loods waar boot 's winters opgeborgen ligt.
Mag niet onbeheerd stekkers en laders of verbruikers.
Ligt nogal een kapitaaltje immers.


Dan nog lijkt me zo'n geval met niets van een regelaar aanwezig levens gevaarlijk om die
aan accu te hangen maanden lang terwijl niemand in de buurt is.
Ja buiten op straat misschien.
Maar binnen en snoertje naar net buiten de garage?
Staat die accu maar weken te borrelen, gas te vormen, terwijl niemand in de buurt is.
Kom je na weken je garage in, licht aan, BOEM.

Mijn idee van dergelijke is; vuilbak in, beter voor milieu , al die energie die nodig was om te produceren, te vervoeren en weer te verschrotten met al gevaar voor simpel verbranding in ovens omdat te nutteloos en duur is ding te demonteren netjes.

Gebruik je voertuig maanden niet, even de accu pool los trekken.
Dit voorkomt dit soort milieu vervuilende weg gooi producten.

Pluraria = spullen maken , kopen met als functie ze weg te gooien.

Zou verboden moeten zijn hier "Milieu bewust" als tekst op te zetten omdat het afval wat het
produceert groter is dan het nut.

25cent aan verbruik een echte fatsoenlijke lader een uurtje aan accu hangen is beter voor milieu.
En het vervoeren van dat ding naar jouw huis heeft al meer gekost dan ooit hele geval aan
"milieu" ooit zou bijdragen.

Maar goed, ben echt benieuwd wel werkelijk nut je bedacht had.
Al dus een boot eigenaar die al 15jr een boot heeft die af en toe eens in weekend gebruikt wordt.
En pas de 2e accu er in zit.
Niet die grote boot, die motor heeft geen accu nodig om te starten of lopen:-D

Druppellader startaccu vraag.

door ffeilers @, Breda, 06-06-2024, 23:08 (50 dagen geleden) @ Maurice

Voor mij was (en is) het de bedoeling om de startaccu van mijn camper welke op de oprit staat inderdaad in "volle" conditie te behouden.

mvg Frans

powered by my little forum