Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter (Gezocht)

door inaxeon @, 07-06-2024, 17:29 (49 dagen geleden)

Hallo

Ik ben nieuw op dit forum. Een korte introductie. Ik gebruik een grote verzameling verouderde Philips-apparatuur om YouTube-video's te maken over oude tv-standaarden. De apparatuur is niet Nederlands maar uit Denemarken, maar ik zie dat leden van dit forum het graag hamsteren :)

Heeft iemand een PM5582 die hij kan missen, ook al is het maar om hem tijdelijk aan mij te lenen?

Bedankt
Mat

Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 07-06-2024, 18:16 (49 dagen geleden) @ inaxeon

Welkom op het forum!

Zeker als het gaat om overdracht of lenen van spullen, is het misschien wel handig als je een woonplaats of regio in je profiel invult.

Een beetje off-topic: de meeste (alle?) modernere generatoren kwamen uit Hamburg (vooral werkplaatsmodellen) en Kopenhagen / Brondby (vooral broadcastmodellen), dus je hoeft ook niet persé op zoek naar Nederlandse modellen. Dat zullen vooral of uitsluitend flink oudere modellen zijn.

Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter

door inaxeon @, 08-06-2024, 08:10 (49 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Over dat onderwerp. Er zijn enkele modellen uit de jaren 80 waarvan de oorsprong voor mij mysterieus is, bijvoorbeeld PM5533 en LDK4210. In het verleden werd gezegd dat het Denemarken was, maar daar ben ik niet zeker van. Misschien komen deze uit Nederland?

Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter

door henk vdb @, Breda, 09-06-2024, 12:45 (48 dagen geleden) @ inaxeon
Gewijzigd door henk vdb, 09-06-2024, 12:54

Over de LDK4210 kan ik met zekerheid zeggen dat deze geproduceerd is door de toenmalige Philips professionele camerafabriek in Breda, alwaar ook de LDK camera's gemaakt werden.
Er waren PAL en NTSC specifieke versies en een colorbar generator print was optioneel en kom je dus zeker niet in alle exemplaren tegen.
Het ontwerp intern heeft in de loop van de productietijd wat wijzigingen qua o.a. gebruikte IC types ondergaan, printen kunnen dus verschillen afhankelijk van wanneer geproduceerd.

Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-06-2024, 13:02 (48 dagen geleden) @ inaxeon
Gewijzigd door Maarten Bakker, 09-06-2024, 13:07

Een LDK type komt bij de HIG ELA (Electro Acoustiek) vandaan, dus grote kans dat die uit de camerafabriek in Breda kwam. Ik denk niet dat dat te herkennen is aan het serienummer, maar soms brengt een foto van het typeplaatje uitkomst.

De PM5533 hoort qua typenummer bij de afdeling industriële elektronica (Testing & Measuring in dit geval). Daarvan was de grootste productie van testbeeldgeneratoren in Denemarken. Die gebruikten wel netjes letters die voor het serienummer staan, dus daar kan een foto van het typeplaatje uitkomst bieden.

EDIT: het typelaatje van de PM5533 is een typisch ELA-typeplaatje. Dus de kans is groot dat deze inderdaad ook uit een ELA-fabriek komt. Mogelijk in Nederland. Het kan wel dat hij op basis van een Deens ontwerp is opgebouwd. Dit kun je zien aan de 12NC codenummers op de printplaten en andere onderdelen. Als je zo'n toestel hebt, zou ik het interessant vinden als je wat foto's plaatst.

Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter

door henk vdb @, Breda, 09-06-2024, 14:04 (48 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 09-06-2024, 14:06

Printtypenummers (de compleet geassemblerde versies) hadden in de camerafabriek een typenummer 3922 406 XXXX1. De status werd aangegeven door een aparte sticker met nummertjes, het eerste NIET doorgekruiste nummer is de status van betreffende print.

Ik ben destijds ook nog even betrokken geweest bij de productie van de LDK4210 (afregelen en testen van printen) maar het is allemaal erg lang geleden ondertussen...:-P

De cameraproductie bestaat nog steeds, jaren geleden inmiddels is men van LDK naar LDX type-aanduiding overgegaan en de assemblage is sinds eind vorig jaar weer in Breda maar op een andere locatie.
Huidige cameratypes zijn LDX92 - LDX96 - LDX98 - LDX135 - LDX150 en de compact versies daarvan. Het is al jaren geen Philips meer (momenteel heet het Grass Valley) maar er werken op de Breda locatie nog steeds een aantal mensen die tot het meubilair behoren...;-)

Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter

door inaxeon @, 09-06-2024, 16:17 (47 dagen geleden) @ henk vdb

Ik heb geen PM5533, maar ik weet wie die wel heeft. Als ik er eens in kan kijken, zal ik het terug posten. Ik denk niet dat het PM5533-ontwerp uit Denemarken komt. Als dat zo was, zou het de PTV-synchronisatiegenerator hebben en dit zou duidelijk zijn aan de LED's aan de voorkant. Wat betreft de posities van de LED's, bedieningselementen, chassis en aansluitingen is het anders dan alles wat in Denemarken is geproduceerd.

Op zoek naar Philips PM5582 UHF-converter

door Dominic @, Breda, 10-06-2024, 13:51 (47 dagen geleden) @ inaxeon

Het lijkt erop dat hans van kampen er eentje heeft:

https://www.transistorforum.nl/forum/index.php?mode=thread&id=78275

Dominic

powered by my little forum