Kraakt of bromt uw radio ook op AM? Lees dan dit! (Toestel of techniek)

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 07-01-2012, 12:04 (4522 dagen geleden)
Gewijzigd door wvogel58, 07-01-2012, 12:16

Ik heb eens wat rekenwerk uitgevoerd. Dit alles naar aanleiding van storende adapters en switched mode voedingen op de middengolf. Ik bewijs in deze berekening dat de EMC (Elektromagnetische Compatibiliteits-) normen praktisch geen bescherming bieden voor een goede radio ontvangst op de middengolf, tot op vele meters afstand van de stoorbronnen!

Rekent u even mee?
AM zenders behoren storingsvrij te kunnen worden ontvangen als zij met 60 dBuV/meter binnenkomen. Dit zijn al forse signaalniveaus. De gemiddelde buizenradio met ferrietantenne presteert al goed als de veldsterkte 150 uV/meter is (44 dBuV/meter).

Rekenen wij nu verder met die 60 dBuV/meter. Een ferrietantenne reageert op de magnetische component van het veld. In praktisch alle gevallen bevinden wij ons in het verre veld van de zender. Bij grove benadering is de verhouding tussen het E-veld (60 dBuV/m of wel 1 mV/m) en het H-veld gelijk aan 120 pi = 377 Ohm. We vinden dan een magnetisch veld dat gelijk is aan ongeveer H = 3 uA/meter.
De EMC normen staan toe dat over een bandbreedte van 9 kHz (Middengolf, AM) in een elektrische leiding een stoorstroom (bijvoorbeeld van een schakelende voeding) loopt van 20 uA. Is dit een Common Mode stoorstroom (door de beide netleidingen in fase, de stroomkring wordt dan geheel ergens anders gesloten via bijvoorbeeld een externe aarde), dan kunnen wij het stoorveld als volgt berekenen (voor deze storing bevinden wij ons in het nabije veld van de bron; deze storing vormt een zgn. laagohmig elektromagnetisch veld):

Neem aan dat de common Mode stroom van 20 uA per spectraalcomponent in het frequentiegebied van 150 kHz - 30 MHz loopt door een lange rechte stroomdraad.

Bevinden wij ons op een afstand van 1 meter van die draad (in een huiskamer een realistische aanname), dan is de magnetische veldsterkte gelijk aan H = I / (2 * pi * r). Wij vinden voor de storing dan eveneens H = ongeveer 3 uA/meter!

Het resultaat is dat de ontvangst van de gewenste middengolfzender volledig wordt weggedrukt!

Tijd om het Agentschap Telecom (in Groningen) erbij te betrekken!

met vriendelijke groet,

Wim Vogel.

Kraakt of bromt uw radio ook op AM? Lees dan dit!

door TransistorTube, 07-01-2012, 13:24 (4522 dagen geleden) @ wvogel58
Gewijzigd door TransistorTube, 07-01-2012, 13:26

Goedemiddag Wim,

Ik ben niet zo,n goede rekenaar als u, maar merk in de praktijk dat ik veel meer storing heb op MW,LW en SW dan pakweg 10 jaar geleden....
747 is hier sterk, maar 10Gold heeft hier altijd last van storing. Zwakke zenders luisteren op ferriet of draad is een ergernis geworden.
Computers, voedingen, spaarlampen en sinds kort de kastjes voor digitale televisie geven bovenmatig veel storing.
Wanneer de buren s'avonds de televisie aanzetten is de gehele oostzijde van mijn huis 1 grote sidderende brom....
voedingsadapters zijn ook funest tegenwoordig voor je ontvangst, terwijl het Philips voedinkje (van 45 jaar oud wat ik voor mijn transistorradios gebruik), muisstil is!
Ik denk dat u een geweldig punt heeft, maar hoe aan te pakken of op te lossen?

Vriendelijke groeten, TT :m:

Kraakt of bromt uw radio ook op AM? Lees dan dit!

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 07-01-2012, 13:39 (4522 dagen geleden) @ TransistorTube

Hebben uw buren soms een Plasma TV?

Als een apparaat voldoet aan de EMC normen, dan wil dat slechts zeggen dat er een VERMOEDEN van overeenstemming is met de EMC richtlijn (Gij zult niet storen of gestoord worden). Ik heb in mijn berekening aangetoond dat die overeenstemming er in veel gevallen niet is!

Als de storing zo erg is dat de ontvangst van bijvoorbeeld radio 5 op 747 kHz en die van andere publieke zenders wegvalt, dan kan het AT in die gevallen wel (bestuursrechtelijk) optreden, wegens het ontbreken van overeenstemming met de EMC richtlijn.

Probeer eerst eens de medewerking van uw buren te krijgen. Mogelijk weten zij niet wat zij voor storingsellende veroorzaken. Vraag aan hen de stroom in hun huis even uit te schakelen, en daarna de groepen een voor een weer in te schakelen. Controleer de ontvangst met een goede portable radio.

Is de storende groep gevonden, ga dan na wat op elk stopcontact in die groep is aangesloten. Heb je het storende apparaat gevonden, post dit dan in deze thread, als leermoment voor ons allemaal!

Succes!

Kraakt of bromt uw radio ook op AM? Lees dan dit!

door ruudtx @, Utrecht, 07-01-2012, 17:13 (4522 dagen geleden) @ TransistorTube

Neem eens contact op met de zendamateur clubs.
NVZA en VERON.
Zij hebben minstens zo veel last hiervan, en goede contacten met Agentschap Telecom over aanpak van 1 en ander.

Kraakt of bromt uw radio ook op AM? Lees dan dit!

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-01-2012, 01:18 (4520 dagen geleden) @ wvogel58

Wim, wat is de relatie tot Plasma tv? Plasma veroorzaakt een relatief groot nabijheidsveld, maar dit is na enkele meters weg in de ruis. Vele andere toestellen maken een lange afstandsveld vanwege hun goedkope schakelvoeding alsook alle internet gedoe over cat5 en kabel. Ik volg de etherruistoename al heel lang en was stom verbaasd toen de PM3055 zonder slag of stoot zijn intrede deed in diverse meetlabo's.

Kraakt of bromt uw radio ook op AM? Lees dan dit!

door wvogel58 ⌂ @, Eindhoven, 09-01-2012, 02:06 (4520 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door wvogel58, 09-01-2012, 02:08

Zie de post van TransistorTube. Woont mogelijk in een rijtjeshuis en rapporteert de storing aan een zijde van zijn woning.

Storingen van Plasma TV's reiken verder dan je denkt! Zie de vele klachten van zendamateurs op de HF banden (80 meter, etc.).

powered by my little forum