aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940 (Toestel of techniek)

door claud, 13-06-2009, 21:39 (5422 dagen geleden)

Ik wil tenminste 1 van deze 2 in originele staat verkerende boxen (is dus nooit aan gerotzooid en dat al ruim 30 jaar lang :-) aansluiten op de LS uitgang van een Philips Radiogram type 907A uit 1940.
Rechtreeks aansluiten via de grammofoon is geen probleem maar om nu elke keer aan de achterzijde van de box het geluid te regelen is niet ideaal.
Ik wil gewoon de geluids-sterkte via de radio kunnen regelen omdat de luidspreker in dit toestel van uitstekende kwaliteit is en ik eigenlijk via de MFB (1 of 2 stuks) wat extra laag wil!
Ondanks al mijn technische kennis durf ik het rechtstreeks aansluiten niet aan want het voltage van de UGT in de 907A kan oplopen tot bijna 30 volt en ben ik bang daarmee de versterker van de 544 op te blazen ook al is de spanning traploos regelbaar.
Wie heeft er een goede tip?
Alvast dank voor het meedenken.
Groet,
Claud

aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940

door Paul Brouwer @, Haarlem, 13-06-2009, 21:45 (5422 dagen geleden) @ claud

Hallo Claud,

Het lijkt mij dat die MFB's niet zoveel signaalsterkte nodig hebben, omdat deze een ingebouwde versterker hebben.

Zomaar een ingeving.... Het jij het al eens geprobeerd om er een extra UGT tussen te zetten, met de primaire
zijde aan de LS-uitgang van de radio en de secundaire zijde aan de ingang van de MFB?

Groet,
Paul

--
[image]

aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940

door claud, 13-06-2009, 23:14 (5422 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Hallo Paul,
Zie mijn bericht aan Willem :-)
Ik zal jullie via het forum op de hoogte houden!
Groet,
Claud

aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 13-06-2009, 22:42 (5422 dagen geleden) @ claud

Hallo Claud,

Ik ben ook fan van mfb boxen en 30 volt is geen probleem voor de mfb boxen. Wel de volume regelaar van de box op het hoogste voltage of de ingangs schakelaar op het hoogste voltage (3 weg schakelaar). Mocht het geluid van de mfb te hard gaan, dan een weerstands verzwakker er tussen. Ik vind 30 volt uit een LS uitgang voor laag ohmige speakers wel erg veel, of is het een LS uitgang voor 800 ohm? Als het 800 ohm is dan een verzwakker er tussen.

Dit heeft dus niets te maken met de schakelaar voor de voedingsspanning op de mfb boxen.

Groeten,

Willem

aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940

door claud, 13-06-2009, 23:12 (5422 dagen geleden) @ Willem Roseboom

Hallo Willem,
De impedantie van de UGT in de 907A ligt zo rond de 5 ohm waarbij ik de LS aansluiting gebruik om ook een Erres KY187 via de op deze radio aanwezige grammofooningang aan te sturen, dit resulteert echter in een koppel die toch aan ruim 30 volt komt en dus in principe 10 volt hoger dan de 544 (544 is traploos regelbaar van 0,1-20 Volt)aan kan.
Voor een buizen radio cq versterker is dit geen enkel probleem maar hou ik wel rekening met terugkoppeling en dat kan dus voor een transistorversterker dodelijk zijn :-)
Ik zal echter het idee geopperd door Paul Brouwer eens uitproberen maar vrees ik toch teveel verlies te krijgen in voornamelijk hoge tonen.
Wordt vervolgd en met dank voor jullie suggesties.

aanvulling impedanties

door claud, 13-06-2009, 23:30 (5422 dagen geleden) @ claud

Normaal gesproken moet de uitgangspanning van een 5 ohm UGT zo rond de 10 en 20 volt liggen, bij 8 ohm zo rond de 19 volt.
In principe zijn alle MFB boxen daar op berekend en is het aansluiten van deze fantastische luidsprekers op wat voor transistor versterker dan ook geen probleem, zoals gezegd aansluiten rechtstreeks op de grammofoon van de 907A is geen probleem, de signaalsterkte van de weergever is groot genoeg om een behoorlijk geluid te veroorzaken :-)
Echter bij buizen UGT's gelden iets andere normen en kan de uitgangs-spanning zelfs oplopen tot 240 Volt (kijk de karakterestieken van een EL84 er maar eens op na).
Voor laag ohmige luidsprekers is dat geen enkel probleem want die hebben geen ingebouwde versterker!
bij 800 ohm (OTL) is het weer een ander verhaal, de spanning toegevoerd aan een daarvoor geschikte luidspreker kan oplopen tot 400 volt en is een verzwakker noodzakelijk, ook een autotrafo 24/240 volt kan volstaan om een MFB box aan te sturen en geeft uitstekend resultaat.
Echter de topic is zonder al teveel verlies in ieder geval 1 MFB544 zonder schade op de 907A aan te sluiten.

aanvulling impedanties

door snameroc @, Etten Leur, 14-06-2009, 19:39 (5421 dagen geleden) @ claud

De 544 hebben toch een beveiliging.
En je hoeft hem niet zo hard te zetten dat er 30 volt uit komt daar ben je immers zelf bij.
Een El84 kan hooguit 5watt leveren bij 5 ohm is dat 5 volt dus de marge van de box van 20 volt is ruim bemeten verder werdt altijd geschreven door philips dat je de mfb boxen op iedere versterker aan kon sluiten dus ook op die van bijvoorbeeld 50 watt dus ik zou me hooguit druk maken over het feit of je de massa goed gedaan hebt en of de luidsprekeruitgang van je radio wel net gescheiden is immers de terugkoppeling van de el84 zit vaak op de secundaire kant van de ugt.

Succes

aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 15-06-2009, 01:18 (5421 dagen geleden) @ claud

Hallo Claud,

Wil je buizenversterkers op MFB aansluiten, dan is een dummyload de aangewezen weg. Deze kan al 4,7 Ohm 20 Watt zijn of aan andere waarde die het dichts bij de uitgangsimpedantie komt. Nu heeft de MFB (532) aan de ingang al een een spanningsdeler netwerkje van 3,3 Ohm enen 22 Ohm die de zaak redelijk belast.
Bij de 544 ben ik daar helmaal niet zeker van (geen schema bij de hand in China op dit moment), maar het lijtk me ook onwaarschijnlijk.

Wanneer een uitgangstrafo onbelast wordt aangesloten, dan loopt de uitgangsspanning inderdaad erg hoog op met ook nog kans op vernieling van de uitgangstrafo en eindbuizen. Dus voor de zekerheid een dummy weerstand gebruiken.

groetjes,
-=Kees=-

aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 15-06-2009, 12:45 (5421 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Je moet inderdaad wel de uitgangstrafo belasten, of met de luidspreker van de radio zelf en dan de gevoeligheid van de mfb box wat hoger zetten zodat je de eigen luidspreker haast niet meer hoort, of je doet wat Kees van Dijke schreef. In mijn vorige commentaar ging ik er van uit dat de radio met eigen luidspreker werd gebruikt.

Groeten,

Willem

aansluiten 22RH544 (MFB) op 907A-1940

door snameroc @, Etten Leur, 15-06-2009, 16:21 (5420 dagen geleden) @ Willem Roseboom

In het schema dat ik heb van de 544 zitten er 2 weerstanden van 2kohm parrallel over de ingang dus een ingangs impedantie van 1kohm.
Natuurlijk moet je de trafo belasten maar ik ging er van uit dat de topicstarter wel wist, als je dat niet doet zal de uitgangsspaning inderdaad de 30 volt wel halen.

powered by my little forum