PC Monitor heel oud -defect -help eens (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-06-2009, 23:24 (5386 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 29-06-2009, 23:26

Mijn Datapoint 1800 monitor heeft er enig de brui aan gegeven.
Startte eerst met wat storingen in het beeld en plots.....

Ik heb even de helderheid flink opgedraaid zodat duidelijk te zien is wat er fout gaat met schrijven.
Is dus niet de helderheid als fout dat heb ik even gedaan.

Let op de rechter zijde waarbij het beeld enkele malen eerst geschreven wordt alvorens verder af te maken.

De lijn frequentie als geheel lijkt dus goed te zijn, daar als je alles aan elkaar zou plakken het beeld weer compleet is, tevens beeldhoogte is goed dus lijkt op juiste hoogspanning welke gedreven wordt door de horizontaal frequentie.

Bedenk dat het smalste vertikale balkje de start moet zijn, daar aan begin beeld "Ready" hoort te staan.

Was goed
[image]

Nu is het zo.
[image]

PC Monitor heel oud -defect -help eens

door Laurens @, Zaandam, 30-06-2009, 10:36 (5385 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb even nagevraagd bij een TV reparateur en die zegt:
"seriecondensator van de horizontale deflectie is kapot. Niet laten aanstaan!"

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 30-06-2009, 11:04 (5385 dagen geleden) @ Laurens
Gewijzigd door Maurice, 30-06-2009, 11:09

Dus toch een condensator,

Ik heb ze gemeten en ze meten goed,
Ga ik ze alsnog vervangen

Geweldig dank dat je het heb gevraagd.
Ga er mee aan de slag

Zou dan die gele moeten zijn 5uF / 100V

[image]

[image]

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door soundman2 @, Wouw, 01-07-2009, 13:57 (5384 dagen geleden) @ Maurice

Dus toch een condensator,

Ik heb ze gemeten en ze meten goed,
Ga ik ze alsnog vervangen

Geweldig dank dat je het heb gevraagd.
Ga er mee aan de slag

Zou dan die gele moeten zijn 5uF / 100V

[image]

[image]

Bedenk wel dat het impulsvaste condensatoren moeten zijn. Het beste sloop je ze nog uit oude ktv chassis, alle waarden komen daar in het HSP gedeelte voor, Soms moet je door parrallelschakelen de juiste capaciteit zien te bereiken..

Henk roovers

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-07-2009, 18:46 (5384 dagen geleden) @ soundman2

Henk,

Net even boven de onder aan de 3 regelpotmeters links onder zie je 2 TR's staan.
De kleine is de stuur daarna de iets grotere en gaat naar zwarte blok.
Dat is een denk ik 1:1 overdrachts trafo.
Dan naar die RCA TR welk type mij compleet duister is , weet wel nu dat hen een NPN moet zijn, dan in dat hulsje geheel rechts een snelle diode en dan die gele 5uF / 100V condensator.

Die condensator meet goed ook op lek 100V.
Die 2 oranje meten ook goed.

Zie ik dat bij dat bij de aansturing op die 2 kleine Tr's het al fout gaat.
Op de ingang van de Horz sync welke puur een blokgolf trein is zie ik een heel klein pietsie friemeltje op de puls staan.
Of dat een reden kan zijn.
Komt van een TTL 7404 (inverter) en vervolgens een 7474 (D-flipflop)
De D lijn kan ik niet verder meer volgen.

Ik krijg toegestuurd 2 werkende printen, 1 deflection en 1 topdeel CPU bord waar dat videodeel op zit.
Opzich zeldzaam daar het systeem uit 1980 komt.
Moet ik even wachten komt uit de VS.

Op de ingang van deflectionbord zit een 100pF c-tje (direct bij de rode draden)

Lijkt mij mogelijk
-toch de inkomende pulstrein niet goed genoeg
-Die snel schakelende diode in serie met die 5uF - meet hem wel goed
-Een van de 2 stuur Tr's

De RCA meet ik in diode meting wel goed, kan zijn dat toch defect is.
Zou een BU208 een oplossing zijn?
Of zou die RCA een Thyristor kunnen zijn?
Dacht in oude deflections dat ze ook wel Thyristors gebruikte.

Ik meet hem als een NPN.
Maar aangezien die 1:1 trafo komt my voor als een Thyristor sturing.

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door snameroc @, Etten Leur, 02-07-2009, 16:14 (5383 dagen geleden) @ Maurice

Ik gok op wikkelsluiting hoogspanningstrafo?

Wordt de rca warm?

Je kunt gewoon een bu208 plaatsen of nog beter een bu508.
Hij kan hooguit stuk gaan de rest van de componenten zijn nie zo kwetsbaar om even te proberen en kijken wat het beeld doet.

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Ton Mijnster, 03-07-2009, 14:45 (5382 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

De fout op foto is duidelijk foutieve aansturing!

Komt ook in KTV voor,los zittend stuurtrafo.

Ook de lijn transistor zou kunnen.

Als je hem vervang,moet je er op letten of er een diode in zit

je kan het beste een BU2508 of BU2508D(ingebouwde diode)

Thyristor paste sommige duitse fabrikanten toe,er zitten er dan altijd 2 in

1 voor heenslag andere voor terugslag.

Groet Ton

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Pieter Vos @, 03-07-2009, 18:25 (5382 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hallo Maurice,

De fout op foto is duidelijk foutieve aansturing!

Komt ook in KTV voor,los zittend stuurtrafo.

Ook de lijn transistor zou kunnen.

Als je hem vervang,moet je er op letten of er een diode in zit

je kan het beste een BU2508 of BU2508D(ingebouwde diode)

Thyristor paste sommige duitse fabrikanten toe,er zitten er dan altijd 2 in

1 voor heenslag andere voor terugslag.

Groet Ton

Foutieve aansturing, daar dacht ik ook al aan. De foto laat zien dat de elektronen straal van de KSB een aantal keer horizontaal heen en weer slingert. De stroom door de horizontale afbuigspoel is duidelijk niet meer zaagtandvormig.

Een zaagtandvormige stroom door een spoel verkrijgt men door deze een groot deel van de tijd aan een constante spanning te leggen. Volgens de inductiewet L(dI/dt)=V neemt - bij vaste voedingsspanning - de stroomsterkte door een spoel lineair met de tijd toe.

Vervolgens koppelt men de spoel gedurende een korte tijd los van de voeding. De op gang gebrachte stroom kan dan nergens anders meer heen dan naar de parasitaire capaciteit van de spoel. Vanwege de relatief kleine waarde van die parasitaire capaciteit wordt deze snel tot een hoge spanning opgeladen. Dit gaat door totdat de stroom door de spoel nul geworden is. Op dat moment keert de stroom om en ontlaadt de parasitaire capaciteit zicht weer.

In feite komen spoel en diens parasitaire capaciteit na het loskoppelen van de (vaste) voedingsspanning in de toestand van vrije trilling. Maar die vrije trilling mag maar een halve periode duren, d.w.z. net die tijd die nodig is om de stroom door de spoel te doen omkeren. Vervolgens moet de spoel weer aan de constante voedingsspanning gekoppeld worden opdat de stroom in de spoel weer netjes lineair gaat toenemen, dus dat de elektronenstraal in de KSB weer netjes lineair en relatief traag van de ene naar de andere kant van het beeldscherm beweegt.

De aansturing van de afbuig spoelen (in combinatie met eventuele lijn- of raster transformator) bij een KSB is dus geen zaak van er een lineair versterkte zaagtand spanning op zetten maar van aan- en loskoppelen van deze spoelen aan constante spanningsbronnen. De halfgeleiders (en vroeger de PL buizen) in afbuig schakelingen van TV en monitoren dienen dus als elektronische schakelaars, niet als lineaire versterkers. Uiteraard moet de als schakelaar gebruikte transistor of buis het juiste stuur signaal krijgen om goed te kunnen schakelen.

Het is lastig zonder schema met oscillogrammen de spanningen op verschillende punten van de monitor schakeling te beoordelen. Maar de bovenstaande theorie kan een idee geven hoe de te meten oscillogrammen er ongeveer uit zouden moeten zien.

Groet, Pieter.

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-07-2009, 11:35 (5381 dagen geleden) @ Pieter Vos

Pieter,

Dank voor het mee denken,

De zaagtand is inderdaad beroerd en gemeten tussen gele-C en de diode.

Het zou dan al dus op niveau Horz sinc ingang fout moeten gaan.
Een of ander ruisje er op.

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Pieter Vos @, 04-07-2009, 17:52 (5381 dagen geleden) @ Maurice

Pieter,

Dank voor het mee denken,

De zaagtand is inderdaad beroerd en gemeten tussen gele-C en de diode.

Het zou dan al dus op niveau Horz sinc ingang fout moeten gaan.
Een of ander ruisje er op.

Dat laatste zou ik niet zomaar aannemen. De frequentie van de lijnafbuiging lijkt op de foto wel in orde. Waarschijnlijker lijkt mij een defect in de aansturing van de lijn vermogenstor dan wel in die transistor zelf. Mogelijk is het zo een transistor met ingebouwde diode waarvan die diode is stuk gegaan. Ddeze diode is wel belangrijk.

Na de terugslag, d.w.z. na de halve periode van vrije oscillatie van de afbuigspoel en diens parasitaire capaciteit, is de stroom door de spoel omgekeerd. Zodra de spanning over de spoel net 0,6 volt lager is dan de constnte voedingsspanning kan de sroom in de spoel door de diode in de voedingsbron terugvloeien. Een transistor heeft het er veel moeilijker mee een van richting omgekeerde stroom te verwerken. Een NPN transistor is gemaakt om een positieve stroom lopend van collector naar emmiter te verwerken, een stroom de andere richting op gaat veel moeilijker. Maar dat is toch wat er direkt na de terugslag vereist is.

Feitelijk wordt in de eerste helft van de zaagtand de stroom door de afbuigspoel afgebouwd. In de tweede helft van de zaagtand gaat de stroom door de afbuigspoel weer omhoog. De stroom door de spoel bepaalt immers de sterkte van het magnetisch veld en daarmee de mate waarin de elektronen straal van de KSB wordt afgebogen. Aan het begin van de zaagtand moet de spoel stroom c.q. het magnetisch veld de ene kant opgaan, dan op een gegeven moment moeten beide nul zijn om dan weer toe te nemen tot maximum waarden tegengesteld aan die aan het begin van de zaagtand.

Vervolgens wordt door het loskoppelen van de spoel van de voeding de in de spoel opgeslagen magnetische energie heel tijdelijk opgeslagen als electrostatische energie in de parasitaire spoel capaciteit. Juist door gebruik te maken van de reactieve eigenschappen van de afbuigspoel en diens parasitaire capaciteit kan een zaagtand worden opgewekt bij toevoer van relatief weinig extern vermogen. De toegevoerde energie is alleen nodig om het weerstand verlies in de spoel te compenseren. (Bij veel lijn afbuigingen dient deze schakeling tevens als DC/DC converter om de hoogspanning voor de KSB op te wekken, hierin gaat natuurlijk ook een hoeveelheid toegevoerde energie aan op)

Succes met het vinden van het defect.

Pieter.

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-07-2009, 18:03 (5380 dagen geleden) @ Pieter Vos

Pieter,

Dank voor deze zeer verhelderende uitleg.

De Diode is denk ik die diode die staat aan de gele Condensator in serie met de afbuiging.
Dan zal mijn eerste ingeving uit jouw verhaal de betreffende transistor zijn.
Ik meet hem keurig als een NPN.
Maar kan natuurlijk inwendig onder spanning fouten geven.

Maurice

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Ton Mijnster, 03-07-2009, 21:46 (5382 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Maurice,

Hou er ook rekening mee dat bij de meeste lyntrappen,het dc level op de basis lyntor iets neg.moet zijn omgeveer 0,6V.

Dit is om te zorgen dat tijdens de terugslag transistor uit geleiding is.

Groet Ton

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-07-2009, 11:31 (5381 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Ton,

Thy ja inderdaad Blaupunkt Tv's hadden er 2 stuks in zitten.

Zo te meten zit er geen interne diode, die zit hier volgens mij voor die gele C.
Die diode heb ik vervangen door een andere HV snel schakelende.

Dacht de BU208A had wel een diode inwendig.

Ik heb laten kijken of op andere borden een andere TR zit maar
1 heeft gelijke RCA markering:
One is marked "RCA C J 802 100 T3 0069"

Andere bord heeft deze markering op die TR.
Kan er niets over vinden.
Unitrode symbol and is marked "3DD 07FT".

De kleine stuur TR van 2N2269 heb ik vervangen door exact dat type - geen resultaat.

Geheel begon met eerst wat storing in beeld daarna flop dubbel.

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Ton Mijnster, 04-07-2009, 11:58 (5381 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door Ton Mijnster, 04-07-2009, 12:01

Hallo Maurice,

De BU208A is een normale lijntor,de BU208D heeft wel een ingebouwde demperdiode.

Zo te lezen lijkt het mij een stuur probleem

Mogenlijk is de lijn freq.verlopen,deze is meestal hoger dan bij TV

Staat er geen rommel op Voedingspanning op lijndriver,lijnosc.?

Groet Ton

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 04-07-2009, 12:33 (5381 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Hopenlijk krijg ik van de week de 2 borden Deflection en CPU.
Dan kan ik bezien op welke 2 het probleem voordoet.

Hij zou ze maandag gaan versturen.
Komt van ver.

PC Monitor heel oud -defect -FOTO

door Ton Mijnster, 04-07-2009, 14:44 (5381 dagen geleden) @ Maurice

Maurice,

Even afwachten dan!

Dan heb je vergelijkings materiaal.

Zonder schema is het altijd wat lastiger.

Groet ton

powered by my little forum