Uitschakelplop versterker. (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-03-2026, 22:17 (20 dagen geleden)
Gewijzigd door Hans van Kampen, 22-03-2026, 22:35

Beste forumleden,

Ik heb in de jaren 70 ooit een versterker bouwpakket gekocht van jostykit bestaande uit een basisprint, 2 mono eindversterkerprintjes, voedingsprint, 4 potmeters, een trafo en verder wat onderdelen zoals onderstaand te zien op een foto van Leo Snoeren.

[image]
Foto: Leo Snoeren

Ik heb 2 Philips 22RH426 3 weg luidsprekers ooit van de stort gered en daar op aangesloten. Ik vond de versterker op zolder na jaren in onbruik te zijn geweest en wist niet dat ik die nog had.

Deze combinatie versterker met die bovengenoemde speakers werkelijk een verbluffende geluidskwaliteit maar bij uitschakelen na 1 seconden steeds een hinderlijke luide PLOP. Mijn vraag is of iemand weet wat er aan te doen is.

Ik zat eerst de denken aan een mechanisch dubbelpolig relais met 230V. bekrachtigingsspoel en de schakelcontacten opnemen in de luidsprekerketen. Lijkt wel of die plop het gevolg is van een ontladende condensator en voordat gebeurd bij uitschakelen het relais dan de luidspreker keten onderbreekt.

Ik had van Gerard ooit een PAM micro versterkertje gekregen die het op die speakers ook geweldig doet maar wat ik miste was de toonregeling en balans totdat ik die jostykit versterker ging gebruiken.

Dank zover.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Uitschakelplop versterker.

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 23-03-2026, 08:44 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Mijn vraag is of iemand weet wat er aan te doen is.

Vast wel. Is er een schema van deze tosti? Zoniet kan je een speaker protect printje proberen. Die heeft meestal een mogelijkheid tot meteen afschakelen als de netspanning wegvalt.

Tjerk

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-03-2026, 08:57 (20 dagen geleden) @ PE9ZZ

Ik heb het schema niet meer maar zal er naar kijken Tjerk of er zo’n printje is.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Goldline @, Oranjedorp, 23-03-2026, 10:38 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Bij Ali,
[image]

--
Cees PA1DBA

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-03-2026, 13:13 (20 dagen geleden) @ Goldline

Dank je Cees, moet ik ook kijken in dat geval ergens 12 Volt in de versterker te vinden voor dat printje.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Goldline @, Oranjedorp, 23-03-2026, 23:43 (19 dagen geleden) @ Hans van Kampen

hoi Hans , daar zal 12 tot 24 volt wisselspanning op kunnen.

--
Cees PA1DBA

Uitschakelplop versterker

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 24-03-2026, 06:58 (19 dagen geleden) @ Goldline

Misschien is schema nu wel handig? Zie ook eerdere post. Check ook meteen de voedingselco's.

[image]

Tjerk

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-03-2026, 10:34 (19 dagen geleden) @ PE9ZZ

komt dit schema wel overeen met de versterker van Hans? Op de foto meen ik eindtransistoren te ontwaren ipv van een IC. Maar Hans schrijft dat de foto van Leo komt... beetje onduidelijk over welk type het nu gaat..

door Hersteller @, Haarlem, 24-03-2026, 11:23 (19 dagen geleden) @ kris

Met het driehoekje wordt m.i. de versterkermodule bedoeld, geen IC.

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 24-03-2026, 17:18 (19 dagen geleden) @ Hersteller

Klopt. Dat is de AF310:
[image]

Hier zitten geen dingen in die kunnen ploppen. Of het moet C3 zijn. Maar ik denk eerder gewoon de voeding die raar doet. C21A/B.

Tjerk

door Piet van der Pol @, 24-03-2026, 09:36 (19 dagen geleden) @ Goldline

Is dit een beveiliging tegen een inschakelplop, een uitschakelplop of allebei? Dat is voor mij onduidelijk. Als bij het uitschakelen van de versterker de hulpspanning voor dit printje traag wegvalt, blijven de relais ook gewoon bekrachtigd.

Piet

door Goldline @, Oranjedorp, 24-03-2026, 10:55 (19 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Piet, de print voed je met wisselspanning, bij het uitschakelen valt deze meteen weg,
het ic UPC1237 detecteert dat en laat het relais onmiddelijk afvallen.
Verder heeft het ingangen voor DC detectie op de luidspreker uitgangen.
[image]

--
Cees PA1DBA

door PE9ZZ ⌂ @, Amsterdam-West, 23-03-2026, 23:06 (19 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Schema is hierrrrr en dan in de comments hierrrrrrrrrr. Schema's voor de AF310 (eindversterkermodule) en de GP310 (main board) staan erin. Als het plopt komt het uit die GP want die modules kunnen niet ploppen. Of het ligt aan de voeding, dat kan ook. Je moet wel een beetje Deens kunnen lezen...

Tjerk

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 23-03-2026, 10:40 (20 dagen geleden) @ Hans van Kampen

maar bij uitschakelen na 1 seconden steeds een hinderlijke luide PLOP. Mijn vraag is of iemand weet wat er aan te doen is.

Voor dat je met extra toevoegingen aan het werk gaat, moet je misschien even controleren of er geen gelijkstroom door de luidsprekers loopt. Misschien is er iets verlopen in de gelijkstroominstellingen.

een PAM micro versterkertje gekregen die het op die speakers ook geweldig doet maar wat ik miste was de toonregeling en balans totdat ik die jostykit versterker ging gebruiken.

Je schreef toen dat je muziek afspeelt vanaf je computer. Zit daar geen toon of balans op?
Ik speel muziek af met WinAmp wat een balansschuifje heeft en een tienbands equaliser.
En Windows heeft ook een ingebouwd equaliser, te vinden onder eigenschappen van je luidspreker.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 23-03-2026, 13:10 (20 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

OK, ik zal eens kijken Gerard.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Dank heren voor de adviezen!

door Hans van Kampen @, Voorhout, 25-03-2026, 10:12 (18 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Was nogal druk met andere zaken maar ga hier induiken.

@ Tjerk, hier wordt helemaal deze versterker in beschreven op die site die je gaf, inderdaad Deens leren want zijn fotobestanden i.p.v. tekst waardoor je niet kan copy/pasten naar vertaler maar kom er wel uit.

Hans

--
Hans van Kampen