harddisk controller jaren 80 wie is de fabrikant ? (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 24-03-2026, 19:25 (19 dagen geleden)

"Beste forumleden, ik heb onlangs bij een partij een interessant setje gevonden: een Japans DTK Turbo 10 (PIM-TB10-Z) XT-moederbord met daarbij deze losse 8-bit ISA harddisk-controller. Ik probeer de fabrikant en het type van deze kaart te achterhalen. Ik heb geen idee of de controller en het moedeboard bij elkaar hebben gehoord.
Wat mij opvalt aan de kaart:

Aansluitingen: Er zitten slechts twee headers op de rand: 1x 34-pins (Control) en 1x 20-pins (Data). Er is geen floppy-aansluiting aanwezig.
Chips: (bijna) alle chips op de kaart zijn vastgesoldeerd. Er is geen voetje (socket) aanwezig voor een eigen BIOS-chip of Option ROM.
Opschriften: Op de printplaat staan de woorden 'HARD DISK' en 'CONTROLLER' geëtst, maar een merknaam of FCC-ID ontbreekt. Onder het woord 'CONTROLLER' zit één afwijkende, chip met label (tekst niet leesbaar, lijkt op een datum)
Sticker: Op de 34-pins connector zit een kleine witte sticker met de tekst: 'ROM MOD 7-1 T-2 1817'.
Omdat de kaart geen eigen BIOS-chip heeft, vermoed ik dat dit een 'dumb' controller is die ofwel specifieke drivers nodig heeft, of bedoeld was voor een systeem dat de aansturing al in de moederbord-BIOS had zitten (zoals een vroege AT).
Herkent iemand deze specifieke lay-out of dit type controller? Alle informatie over de fabrikant of de werking in een XT-kloon is van harte welkom! Alvast bedankt voor het meedenken."

Foto s van de harddisk controller en het moederboard, zoals binnen gekomen en na reiniging (kwastje en compressor),

[image]
[image]
[image]

[image]
[image]

harddisk controller jaren 80 wie is de fabrikant ?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 24-03-2026, 20:59 (19 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 24-03-2026, 21:44

De fabrikant is Philips Canada, dat was binnen Philips de PC-fabriek. Oorspronkelijk een zelfstandige fabrikant Corona. Wel aparte combinatie, meestal zaten zulke controllers bij een Philips moederbord. Ze hadden soms wel hun eigenaardigheden, net als bijvoorbeeld Tulip.

Het type voor zover ik het kan lezen, lijkt 5107 265 1010. Zou je die sticker eens op de foto kunnen zetten voor meer zekerheid? En misschien wat IC's voor de datumcodes?

EDIT: kan je ook eens kijken wat voor IC's er op zitten? TTL IC's tellen niet mee, maar bijvoorbeeld zitten er RAM chips op zoals 2114? Of nog andere speciale IC's?

P.S. Leuk je even gesproken te hebben op de beurs.

door ffeilers @, Breda, 24-03-2026, 23:09 (18 dagen geleden) @ Maarten Bakker

De fabrikant is Philips Canada, dat was binnen Philips de PC-fabriek. Oorspronkelijk een zelfstandige fabrikant Corona. Wel aparte combinatie, meestal zaten zulke controllers bij een Philips moederbord. Ze hadden soms wel hun eigenaardigheden, net als bijvoorbeeld Tulip.

Het type voor zover ik het kan lezen, lijkt 5107 265 1010. Zou je die sticker eens op de foto kunnen zetten voor meer zekerheid? En misschien wat IC's voor de datumcodes?

EDIT: kan je ook eens kijken wat voor IC's er op zitten? TTL IC's tellen niet mee, maar bijvoorbeeld zitten er RAM chips op zoals 2114? Of nog andere speciale IC's?

Hoi Maarten , ja dat vond ik zeker ook leuk, dat praat nu ook wat makkelijker.
Ik ga er op terug komen ,maar nog even niet op dit moment, zal eventjes duren , morgen heb ik er vermoedelijk ook nog geen tijd voor.

groet
Frans

door ffeilers @, Breda, 25-03-2026, 20:15 (18 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hoi Maarten, heb je dan ook enig idee in wat voor systeem dit gebruikt zou kunnen zijn. En wat de kaart wel of niet kan? (documentatie?)

Onderstaand wat foto s zoals je gevraagd had.
Groet
Frans

[image]
[image]
[image]
[image]
[image]
[image]

[image]
[image]
[image]

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 25-03-2026, 22:59 (17 dagen geleden) @ ffeilers
Gewijzigd door Maarten Bakker, 25-03-2026, 23:17

Hoi Frans, dankje voor de duidelijke foto's!

Ongeveer eind 1984 dus gezien de datumcodes. Het nummer waar je hem in theorie mee terug zou kunnen vinden bij Philips had ik goed gelezen, is 5107 265 1010, voluit vermoedelijk 5107 265 10101. Kan in de documentatie mogelijk voorkomen als 5107 265 10100 of met nog een ander 12e cijfer.

Zoveel verschillende PC modellen had Philips niet rond die tijd.

Ik ga gokken op een P3100, wat vermoedelijk de eerste PC is die onder Philips door Corona werd geproduceerd. Op archive.org staat daar wat documentatie van. Geen schema of onderdeelnummer van deze kaart, maar wel een beschrijving waar geen ROM in staat maar wel 2 stuks 2114 RAM geheugen. Ik herinner me even niet of de andere speciale IC's die je op de foto hebt gezet er ook in terugkwamen, maar ik vermoed van wel.

Homecomputermuseum: https://www.homecomputermuseum.nl/en/collectie/philips/philips-p3100/
Archive.org: https://archive.org/details/philips-p-3100-technical-service-manual

door KeesWe @, Apeldoorn, 01-04-2026, 21:18 (11 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Het lijkt mij een Adaptec ESDI controller.
Vreemd, ESDI disken werden gebruikt in de grotere computers en ik heb ze nooit in de Canadese PC's gezien. Maar goed ik heb ook niet alles uit Canada gezien (alleen de ellende rond 1989-1990) met de 386 computer.

Die ESDI disken werden in de eerste helft 80 gebruikt in de P4000 en P9000 computers die in Apeldoorn werden ontwikkeld. De productie van de hardware was ook in Apeldoorn. Samenbouw gebeurde in Eiserfeld.

Kees

door ffeilers @, Breda, 01-04-2026, 21:47 (11 dagen geleden) @ KeesWe

Het lijkt mij een Adaptec ESDI controller.
Vreemd, ESDI disken werden gebruikt in de grotere computers en ik heb ze nooit in de Canadese PC's gezien. Maar goed ik heb ook niet alles uit Canada gezien (alleen de ellende rond 1989-1990) met de 386 computer.

Die ESDI disken werden in de eerste helft 80 gebruikt in de P4000 en P9000 computers die in Apeldoorn werden ontwikkeld. De productie van de hardware was ook in Apeldoorn. Samenbouw gebeurde in Eiserfeld.

Kees

Hoi Kees, bedankt voor je interesse en reactie

Bij het zoeken naar het feit of het inderdaad op een Adaptec ESDI controller zou gaan, afwijkend ook van wat Maarten vond. Het ik de volgende informatie hierover gevonden.
Voor de juistheid hiervan kan ik ook niet instaan, maar sluit volgens mij meer aan bij de conclusie die Maarten trok.
mvg
Frans

Het is zeer onwaarschijnlijk dat de getoonde controller bij een ESDI-schijf hoort. De kaart op de afbeelding is vrijwel zeker een MFM/RLL-harddiskcontroller uit de vroege jaren 80.
Hier zijn de belangrijkste redenen waarom dit geen ESDI-controller is:
Aantal connectoren: Op de afbeelding zijn twee aansluitingen zichtbaar: één 34-pins (Control) en één 20-pins (Data). Hoewel ESDI dezelfde fysieke kabels gebruikt als de oudere ST-506 standaard, wijst de lay-out van deze specifieke kaart op een ouder type.
Identificatie: Visueel komt de kaart exact overeen met controllers die worden geïdentificeerd als IBM Xebec MFM-controllers of vergelijkbare "dumb" controllers voor IBM PC/XT-clones uit de jaren 80.
Technologie: De kaart heeft geen eigen BIOS-chip. ESDI-controllers waren over het algemeen "intelligenter" omdat ze in staat waren om schijfgeometrie en defectlijsten rechtstreeks van de schijf uit te lezen, wat vaak extra logica of firmware op de kaart vereiste.