Het mysterie 4 polige XLR voor headset. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 12:05 (14 dagen geleden)

Kom ik even terug op mijn eerdere topic ''Banaan''stekker vervangen voor 4 polig XLR waar werd geconstateerd door mij dat er voor de headset aansluiting op de camera een 4 polige XLR male chassisdeel werd gebruikt die gebruikelijk is voor aansluiting van extern 12 Volt. Ik heb recorders en monitors ook met een dergelijke 12 Volt XLR aansluiting wat daarvoor gebruikelijk is.

[image]
4 polige XLR aansluiting voor headset.

De zaak maar eens open geschroefd en gekeken hoe het er van binnen uit ziet en lijkt origineel en niet omgebouwd.

[image]
Bedrading 4 plg XLR connector naar stekker op board.

[image]
Achterkant camera met zicht op steekprint nr 10.

Dit om even te laten zien.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Het mysterie 4 polige XLR voor headset.

door Goldline @, Oranjedorp, 29-04-2026, 12:19 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen

De microfoon aansluiting zou best symetrisch kunnen zijn, gezien de ingangs transformatortjes op de print.

--
Cees PA1DBA

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 12:33 (14 dagen geleden) @ Goldline

Het board waar je tegenaan kijkt is inderdaad voor het audiogebeuren dus zou zomaar waar zijn Cees.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door henk vdb @, Breda, 29-04-2026, 13:17 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 29-04-2026, 14:11

De twee trafootjes zijn in mijn herinnering voor audio 1 en audio 2, deze hadden een symmetrische ingang via XLR3.

Is al meer dan 30 jaar geleden...

Op deze site (link) deze foto gevonden:

[image]

Waar duidelijk een XLR5 female op zichtbaar is.

Nu zie je als je de foto beter bekijkt een sticker "Modified with" en dan een 12nc codenummer.
Dit soort stickers betekenen dat er een (op aanvraag van de klant destijds) af-fabrieksmodificatie in het apparaat zit. Wat dat in dit geval inhoudt kan ik zo niet zeggen, kan best over iets anders gaan dan de intercom connector.

Zitten er op jouw camera ergens zulke stickers? kan ook op de onderkant zijn, maar meestal in de buurt van het type/serienummer plaatje.

Edit: valt me ook nog op jouw versie is een /02, op de foto hierbovene staat een /07.
Dat zou ook nog te maken kunnen hebben met o.a intercom-aansluittype maar zoals eerder gezegd, lang geleden ;-)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 16:47 (14 dagen geleden) @ henk vdb

Zitten er op jouw camera ergens zulke stickers? kan ook op de onderkant zijn, maar meestal in de buurt van het type/serienummer plaatje.

OK Henk, nee, er zit geen sticker op dat die is gemodificeerd.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De vraag waarom...

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 16:52 (14 dagen geleden) @ henk vdb

er een board weg is, kennelijk wordt camera febrieksmatig naar wensen van de klant samen gesteld en er een bepaalde functie achterwege kan blijven om de prijs te drukken.

De camera werkt overigens perfect.

;-)
Hans

[image]

--
Hans van Kampen

De vraag waarom...

door Marinus J @, 29-04-2026, 17:47 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Raad maar welke print er mist.
De camera werkt, maar volgens mij komt er aan de zijkant (rechts) geen video uit
de CVBS plug ofwel er komt geen video uit.
Was een optie voor deze camera.
Op die plaats kan de encoder print zitten.

René D.

De vraag waarom...

door Marinus J @, 29-04-2026, 18:01 (14 dagen geleden) @ Marinus J

De foto's komen er zo aan.

René D.

De foto van René.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 18:32 (14 dagen geleden) @ Marinus J
Gewijzigd door Hans van Kampen, 29-04-2026, 18:34

[image]
Hier het Encoder Chroma CVBS board aanwezig.

Klantenspecificatie geen wens video uit CVBS uitgang, uitsluitend via de TRIAX.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De foto van René.

door henk vdb @, Breda, 29-04-2026, 21:07 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 29-04-2026, 21:13

Klantenspecificatie geen wens video uit CVBS uitgang, uitsluitend via de TRIAX.

Hoho, het lag iets genuanceerder, zoals Marinus al zei.

Standaard zat er GEEN CVBS-encoder in, deze was OPTIONEEL mee te bestellen of eventueel later OPTIONEEL te bestellen en toe te voegen.

Dat is heel wat anders dan een "Modified with" (modificatie).

Dingen van een standaard camera wegbezuinigen was normaal niet mogelijk!

Herinner je nog de SPG? Sync Pulse Generator (LDK4210 als ik me goed herinner). De derde print die erin KON was een colorbargenerator print. Deze was OPTIONEEL en werd niet vaak meebesteld. De benodigde aansluitingen waren WEL aanwezig maar werkten niet zonder betreffende print.

De CVBS encoder was bij meerdere types camera's / adapters en zelfs bij sommige basestations OPTIONEEL (dus tegen meerprijs).

De foto van René.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 21:57 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door Hans van Kampen, 29-04-2026, 21:58

De CVBS encoder was bij meerdere types camera's / adapters en zelfs bij sommige basestations OPTIONEEL (dus tegen meerprijs).

Is dit niet wat ik bedoelde Henk,

'' Klantenspecificatie geen wens video uit CVBS uitgang, uitsluitend via de TRIAX.''

Ik bedoelde daarmee te zeggen niet standaard geleverd maar inderdaad optioneel leverbaar. Dat van die LDK4210 weet ik want heb er een zonder die print en had ik van René al gehoord.

Ja, het is mijn vak niet geweest en leer nog veel overigens, heb er beroepsmatig nooit mee te maken gehad.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

De foto van René.

door henk vdb @, Breda, 29-04-2026, 22:54 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Sorry Hans, ik had blijkbaar niet goed genoeg gelezen...:-|

Probeerde alleen de verschillende zaken te verduidelijken maar was dus niet nodig.

En jij hoeft jezelf helemaal niet te verontschuldigen hoor! Fijn genieten van je hobby! ;-)

De foto van René.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 23:09 (14 dagen geleden) @ henk vdb

Dank je Henk, doe ik. Heb vele broadcast spullen en geniet er van. Pas weer een paar camera’s en recorders erbij in de collectie. Vanavond weer even een camera aan gestoken en perfect beeld op mijn pas verworven JVC monitor:)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 29-04-2026, 18:40 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Kan ook nog zijn dat de XLR5 plug enkel vervangen is voor XLR4 ivm gebruikte koptelefoons
in hun opzet.

Dan is stekker en de 2 grijze kabels nog org.
Alleen de plug is vervangen.

door Hans van Kampen @, Voorhout, 29-04-2026, 20:13 (14 dagen geleden) @ Maurice

Zou kunnen Maurice, van binnen ziet het er verder origineel uit en geen verschil met de foto die ik van René (Marinus) heb gekregen.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

door Marinus J @, 30-04-2026, 07:29 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Dat heette toen klanten specificatie.
ook veel verschillende Triax pluggen toen, net zo goed zoals
tegenwoordig met de Fiber aansluitingen.
Het is maar wat je wil.
Klant is koning.

René D.

door Otto @, Drenthe, 30-04-2026, 08:29 (14 dagen geleden) @ Marinus J

ook veel verschillende Triax pluggen toen,

Triax? Ook alijd uitkijken bij het aansluiten van een normale coax kabel:

[image]

Otto

--
Ohm sweet Ohm...
[image]

door Hans van Kampen @, Voorhout, 30-04-2026, 09:30 (13 dagen geleden) @ Marinus J

Klanten moet je zeker te vriend houden René en als een koning behandelen al treiteren ze soms het bloed onder je nagels vandaan, (gezegde van mijn eerste werkgever)

;-)
Hans

--
Hans van Kampen