Wandel&Goltermann PS-4 (Toestel of techniek)

door Hannothor29 @, 23-06-2026, 10:40 (27 dagen geleden)

Wie kent dit apparaat en weet er meer van?. Op de coax o/p is alleen wat ruis zichtbaar. Displays zijn Nixiebuisjes. Op de achetrzijde zijn een 2tal coax BNC,s voor 1 Mhz en 4 Mhz input.
Internet/ Google biedt geen soelaas. Ik ben dus op zoek naar een usermanual en indien mogelijk een schema.
Bvd.[image]

Wandel&Goltermann PS-4

door leemhuis01 ⌂ @, Coevorden, 23-06-2026, 11:07 (27 dagen geleden) @ Hannothor29
Gewijzigd door leemhuis01, 23-06-2026, 11:20

Reactie van AI:

De naam Wandel & Goltermann PS-4 zegt op zichzelf nog niet precies wat het apparaat is. Wandel & Goltermann maakte tientallen meetinstrumenten voor telefonie, transmissie- en RF-techniek, en de typenummers lijken vaak op elkaar.

De aanduiding PS werd door Wandel & Goltermann vaak gebruikt voor een Pegel-Sender (niveaugenerator/signaalgenerator). Zo zijn er bijvoorbeeld modellen PS-3, PS-10, PS-12, PS-19 en PS-20 bekend.

Kun je een foto van het apparaat of typeplaatje sturen?

Met name deze gegevens zijn handig:

voorkant van het apparaat
volledig typenummer (bijv. PS-4, PS-4A, BN xxx/xx.xx)
bouwjaar of serienummer als zichtbaar

Dan kan ik waarschijnlijk precies vertellen:

waarvoor het gebruikt werd,
frequentiebereik,
uitgangsniveau,
en of er een schema of handleiding beschikbaar is.

Zonder foto zou mijn beste gok zijn dat een PS-4 een oudere niveau-/signaalgenerator voor telefonie- en transmissiemetingen is uit de jaren 60–70, maar ik wil dat liever bevestigen aan de hand van het exacte model.

--------------------------------------------------------

Waar werd hij voor gebruikt?

Dit soort apparatuur werd gebruikt door telefoonmaatschappijen, omroepen en meetlaboratoria voor:

meten van telefoonlijnen
testen van lijnversterkers
meten van demping (attenuatie)
frequentierespons-metingen
afregelen van audio- en draaggolfapparatuur
transmissiemetingen op kabelverbindingen

---------------------------------------------------------
Hier
staan wel andere apparaten van het merk.

--
Met vriendelijke groet,
Nick Leemhuis

Wandel&Goltermann PS-4

door Martina @, Weerselo Twente, 23-06-2026, 14:02 (27 dagen geleden) @ Hannothor29

Dit apparaat stuurt ingestelde pulsen door een kabel...

Wandel&Goltermann PS-4

door loek @, Exloo (Drenthe), 24-06-2026, 16:19 (26 dagen geleden) @ Hannothor29
Gewijzigd door loek, 24-06-2026, 16:27

Hallo Nick,

De PS4 is een generator die toegepast werd voor metingen aan lijnen die gebruikt werden voor telecommunicatie. Tot 1970 werden veel oudere telefoon kabels geschikt gemaakt voor draaggolf telefonie. Dus eerst werd in een kabel één paar aders gebruikt voor één verbinding en na aanpassen kon men dan via modulatie meerdere verbindingen over één kabel maken. Dit is dus ook de reden dat er uitgangen op zitten voor zowel symmetrische kabels en coax kabels met verschillende impedanties.

Voor het meten aan dergelijke verbindingen was speciale apparatuur nodig die ook nog voldeed aan internationale normen. Wandel & Goltermann was één van de leveranciers voor PTT/KPN. Een eis was bijvoorbeeld zeer stabiel in frequentie en een zeer lage vervorming.

Ik heb jaren gewerkt op de meetkamer van PTT/KPN en kan met zekerheid zeggen dat deze PS4 niet landelijk gebruikt werd op de 30 versterker stations.

Met vriendelijke groet,

Loek

Wandel&Goltermann PS-4

door Hersteller @, Haarlem, 24-06-2026, 21:47 (26 dagen geleden) @ loek

Het was de W&G PMG-2 die gebruikt werd? Heb er 2 staan met KPN sticker.

Wandel&Goltermann PMG-2

door L.v.H. @, Ablasserdam, 25-06-2026, 13:52 (25 dagen geleden) @ Hersteller
Gewijzigd door L.v.H., 25-06-2026, 13:57

Dag Herman,

Nee die PMG-2 is een Laagfrequent meetset die werd gebruikt voor metingen 2-draads, of 4-draads aan telefonie (spraak)-, data- en muziekverbindingen.
Zijn frequentie bereik is daarom ook van 15Hz tot 20kHz.
En werd oa gebruikt door de afdeling VSSS (Versterker stations) en de Trm (Transmissie meetdienst).

Mvg. Leo
[image]

Wandel&Goltermann PMG-2

door Hersteller @, Haarlem, 25-06-2026, 19:55 (25 dagen geleden) @ L.v.H.

Dank voor de info, zie nu pas dat de W&G PS4 tot 2 MHz gaat.

Wandel&Goltermann PS-4

door Hannothor29 @, 25-06-2026, 22:53 (25 dagen geleden) @ Hersteller

Met alle respect voor de goed bedoelde pogingen...(die mijn vermoeden voor het gebruik bevestigen) dwalen jullie ietsje weg van het onderwerp: PS-4. Ik zie dat kennelijk niemand hiermee heeft gewerkt maar wel een toepassing kent.
Dan rest mijn vraag: wat voor signaal mag je verwachten wat er uit de coax / lijn uitgang komt...En moet je er aan de achterkant eerst een Mhz signaal instoppen?. Een freq. bereik instelling ontbreekt nl ook.
Mvg.

Wandel&Goltermann PS-4

door loek @, Exloo (Drenthe), 26-06-2026, 16:11 (24 dagen geleden) @ Hannothor29

Hallo,

De PS4 maakt deel uit van een meetcombinatie die heet PSM4.
Deze combinatie bestaat uit 3 delen de PS4 is het generator deel.
Met het tweede deel de PM4 kan selectief gemeten worden.
En met het laatste deel wordt de frequentie ingesteld.

De verbindingen onderling worden op de achterzijde gemaakt met coax kabels.
Zo kan je dus zenden en selectief ontvangen op dezelfde frequentie.

Met vriendelijke groet,

Loek

Wandel&Goltermann PS-4

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-06-2026, 23:06 (25 dagen geleden) @ Hannothor29

Kleine witte druk schakelaartje is om de zender (generator) uit te zetten
Kijk eens of dat schakelaartje wat doet.

Is en blijft een generator dus er moet gewoon een signaal uit komen.

Maak kreng ook eens open.
Misschien is er wat verkerukelt ergens.
Of al wat in gerommeld.

Maak anders maar eens wat foto's binnen werk.
Kunnen we eens zien wat wat is en je een hint geven

Heb je een oscilloscoop op je bureau staan?

Wandel&Goltermann PS-4

door L.v.H. @, Ablasserdam, 26-06-2026, 10:20 (24 dagen geleden) @ Hannothor29
Gewijzigd door L.v.H., 26-06-2026, 10:42

Het is ‘denk’ ik een gewone sinusgenerator instelbaar van 2Hz tot 2MHz
Met, zoals Loek al schreef twee uitgangen A en B met naar keuze sym. of coax
Uitgang B kun je ook nog uitschakelen met de impedantie draaischakelaar.
Ook de fijnregelaar rechts om het niveau met -0,1 tot +0,1 dB nauwkeurig in te stellen is uitschakelbaar.
Ik ga even ervanuit dat voor ‘normaal’ gebruik je de aansluitingen aan de achterzijde niet nodig hebt.

Sluit een oscilloscoop aan op uitgang A en kijk wat er gebeurt als je aan de vier knoppen draait
Zie je dan de frequentie en/of amplitude veranderen?
Ook een frequentieteller kan hierbij handig zijn.
Zo kun je vaststellen wat de functie van de 4 knoppen is.

Misschien kun je hier wat informatie krijgen over het apparaat.
Wandel & Goltermann FOUNDATION

Leo

Wandel&Goltermann PS-4

door Hannothor29 @, 26-06-2026, 14:47 (24 dagen geleden) @ L.v.H.

Dank vr respons Leo...Scoop ziet alleen wat ruis,beetje afhankelijk van het ingestelde level met de (ongelabelde) knoppen, zichtbaar op de Nixies. (zie mijn eerste bericht hierover..)
Het blijft ook al weken lang angstwekkend stil vanuit de W&G foundation die ik al eerder bericht stuurde.
De opflitsende up/ down pijltjes, om de seconde, suggereren dat er een soort van 'burst' naar de geselecteerde o/p sockets zou moeten gaan, wellicht een sweep van 200Hz> 2 Mhz??...dit kan verklaren dat er geen frequentie selectie op het front zit....
Denk toch dat in het kreng open moet maken...maar hoe??. .Op de achterkant zitten 4 schroeven waarmee het Powersupply ietsje naar buiten komt...niet genoeg.
Zal proberen om de frontplaat weg te halen...knoppen eraf..(speciaal tooltje nodig)..wellicht wordt het dan mogelijk om de binnenkant te zien.
Eerst moet mijn mancave wat koeler worden..:-(
.
Groetjes

Wandel&Goltermann PS-4

door Hannothor29 @, 26-06-2026, 18:05 (24 dagen geleden) @ Hannothor29

De nieuwsgierigheid won het van de hitte..;-) na veel gepruts met schroefjes ed. (Deutsche grundligheit) laat dit een deel vd binnenkant zien.
Het wordt: Of wachten op een schema, of beginnen aan reversed engineering :-| of de RF blikjes gebruiken voor een toekomstig project...ik denk het laatste.
Dank voor alle suggesties.

[image]
[image]

Wandel&Goltermann PS-4

door Hersteller @, Haarlem, 26-06-2026, 11:33 (24 dagen geleden) @ Hannothor29

Wat doen de 4 ongelabelde knoppen?