Beste forumgenoten,
Eerder heb ik bericht dat mijn laptop niets meer doet en dat ik vanaf de powerplug nergens spanning op de print terugvond.
Dankzij de suggestie van Maurice heb ik een HF meetinstrument gekocht dat met piepjes aangeeft hoe de verbinding moet lopen.
De spanning komt aan op een 2tal ic's (E180AJ) die deze schakeling herbergt.
![[image]](images/uploaded/202606241250076a3bd27f1de6a.jpg)
Er zitten er 2 achter elkaar waarvan ik een tekeningetje heb gemaakt hoe dat geschakeld zit.
![[image]](images/uploaded/202606241254326a3bd388ced64.jpg)
Op de mosfet komt keurig 19 Volt maar ik zie niet hoe de stroom kan gaan lopen.
De stroom zou moeten lopen vanaf de 19Volt naar de 2 condensatoren van 22uF.
Ook al zouden de fets doorlaten dan zie ik een weerstand van 1MOhm en 2 condensatoren.
Wat gaat hier fout?
Zo zit het op de print.
![[image]](images/uploaded/202606241300056a3bd4d5d41f2.jpg)
Vast bedankt voor het meedenken.
Jack Marotick
Geen spanning op laptop
door soundman2
, Wouw, 24-06-2026, 15:14 (24 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 24-06-2026, 15:55
Kennelijk krijgt de gate op de het linker ic van de foto, onvoldoende of geen gateapanning.
Ic kan natuurlijk ook defect zijn.
Gate source spanning moet ca 12 volt zijn.
https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/view-marking/716614/ROHM/RQ3E180AJ.html
Geen spanning op laptop
door loek
, Exloo (Drenthe), 24-06-2026, 15:45 (24 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door loek, 24-06-2026, 15:47
Hallo Jack,
Wat ik op het board zie komt niet terug op het door jou getekende schema. De puntten 1/2 en 3 zijn van beide IC's zijn met elkaar doorverbonden. Dit zou betekenen dat als het eerste (waar 19V staat) gaat geleiden er dan een weg is naar het tweede IC. En als deze ook geleid dan is er een weg mogelijk via de 0 Ohm weerstand.
Het basis probleem (als mijn verhaal klopt) is dus waarom er geen gate spanning staat om het eerste IC te laten geleiden. Je zou dat eerste IC even kunnen overbruggen, werkt het geheel daarna, of staat de 19V op de 0 Ohm weerstand, dan moet je het zoeken in de eerste aansturing.
Met vriendelijke groet,
Loek
Geen spanning op laptop
door electron
, eindhoven, 24-06-2026, 17:11 (24 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door electron, 24-06-2026, 17:16
voorzover ik het begrijp-
die mosfets schakelen de stroom in vanaf -ofwel de adapter -ofwel de batterij.
die 10mOhm weerstand detecteerd of de voedingsstroom te groot wordt en onderbreekt
zonodig de voeding. dat gebeurt bv. bij sluiting ergens.
als je de mosfets gaat overbruggen loop je kans nog meer stuk te maken.
tenzij je de spanning langzaam opvoert met stroombegrenzing en defect gaat opsporen
met bv. warmtebeeld camera.
Ben@
Geen spanning op laptop
door loek
, Exloo (Drenthe), 24-06-2026, 17:17 (24 dagen geleden) @ electron
Hallo Ben,
In mijn verhaal overbrug ik alleen de eerste mosfet.
Met vriendelijke groet,
Loek
Geen spanning op laptop
door electron
, eindhoven, 24-06-2026, 22:09 (24 dagen geleden) @ loek
Gewijzigd door electron, 24-06-2026, 22:12
Hallo Loek- het gaat om stroomsterkten die potentieel printbanen kunnen vernielen.
Op YT regelen ze de spanning op tot een acceptabele stroomsterkte en kijken
dan op het warmtebeeld waar iets opgloeit.
Een voeding met regelbare stroombegrenzing is noodzakelijk hiervoor.
Groet, Ben@
Geen spanning op laptop
door Marotick
, Huizen, 25-06-2026, 11:18 (23 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 25-06-2026, 11:21
Bedankt voor alle reacties.
Vermoedelijk zit het probleem dus in (1 van de 2) de E180AJ mosfets.
Nu krijgt de eerste mosfet op zijn gate geen spanning waarmee de fet zou kunnen gaan geleiden.
Nu loopt er een verbinding vanaf de gate naar ergens in de laptop. Dat zou iets kunnen zijn van achter de aan/ uit schakelaar?
Ik overweeg om op de gate van de eerste fet via een instelpotje een gelijkspanning toe te voeren en dan kijken wat er gebeurt. De 2de fet komt dan ook in geleiding omdat de beide gates ook aan elkaar gekoppeld blijken te zijn, iets wat ik gisteren nog niet wist. Op de drain van fet2 komt toch nog 1 Volt uit en dat zou hoger moeten zijn.
De weerstand van 1MOhm daar is wat mee. Gisteren liet die zich moeilijk opmeten maar als ik hem nu opmeet dan krijg ik wisselende uitkomsten. Met de meter die ik gister gebruikte is hij nu 136,8K groot maar gebruik ik een (nieuwere) meter die de weerstand berekent dan is dat variabel tussen 800K en 1MOhm. Dat begrijp ik niet.
Ik heb het schema opnieuw getekend want de sources van beide fets komen aan elkaar en dat zat niet in mijn oude tekening. En ook heb ik toegevoegd de koppeling van de 2 gates.
Jack
![[image]](images/uploaded/202606250918006a3cf24803c5c.jpg)
Geen spanning op laptop
door electron
, eindhoven, 25-06-2026, 22:50 (23 dagen geleden) @ Marotick
Begrijp best dat je met je handen in het haar zit. Kan goed gaan- of nog erger.
Deze mosfets schakelen stroom door als vgs>= ca. +3v.
Begin met visuele inspectie met meer dan 10x vergroting naar barstjes of vlekken bij tantaals.
Ben@
![[image]](images/uploaded/202606252047176a3d93d598709.jpg)
Redelijk opgelost, spanning op laptop
door Marotick
, Huizen, 01-07-2026, 19:42 (17 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Marotick, 01-07-2026, 19:46
De laptop draait weer.
Omdat de mosfets de stroom blokkeerde heb ik eerst gezocht naar een zekeringetje of een tantaaltje dat het probleem zou kunnen veroorzaken. Toen heb ik het idee van Look uitgeprobeerd door achter de eerste mosfet een spanning te injecteren en om dat niet klakkeloos met de gehele spanning te doen heb ik een instelpotje genomen. Aan de ene kant de 19 Volt en aan de andere kant massa en op de loper een draadje naar de 3 source aansluitingen van de eerste mosfet.
Dat ging redelijk goed want de laptop start op maar omdat de schakeling ging werken zoals het moet kreeg de loper van de potmeter de volledige 19 volt voor zijn kiezen.
Dat bracht me wel verder want met een spanningsdeler van 1K en 270 Ohm kreeg ik 4 Volt op de Source en dan start de laptop op. Als ik dan de toegevoerde spanning weer weghaal dan blijft de laptop gewoon werken, wel staat er dan 19 Volt op de plek waar 4 volt bedacht is maar met een diode is dat te beteugelen.
Ook start de laptop op als ik de 19 Volt via een 27K weerstand naar de source (van de eerste mosfet) breng.
Een opstartpuls zou ook moeten werken, maar hoe doe je dat? Een condensator zou dat kunnen doen maar als die éénmaal is opgeladen dan kan je hem niet meer snel uit en weer aan kunnen zetten. En soms moet dat wel.
Heeft iemand een idee?
![[image]](images/uploaded/202607011742056a45516da12f7.jpg)
Ik wil iedereen bedanken voor het geweldige meedenkwerk dat me goed geholpen heeft.
Jack
door soundman2
, Wouw, 01-07-2026, 21:19 (17 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 01-07-2026, 21:26
Nu je zo dicht op de fout zit, kun je wellicht uitzoeken hoe het zou moeten werken. Als je dat weet kun je het misschien origineel repareren.
In mijn reparatieverleden, kwam ik ook wel eens van die lapmiddelen tegen. Daar gruwelde ik van heb dergelijke modificaties in bijna alle gevallen eruit gesloopt....
Zou het een soort set/reset fliplop zijn in combinatie met de start/stop schakeling?
door Marotick
, Huizen, 01-07-2026, 21:50 (17 dagen geleden) @ soundman2
Ik denk dat er een spanninkje uit de accu moet komen maar die is helemaal stuk en deze laptop wordt alleen op de netspanning gezet. Bij het oplaaddeel van de accu vind ik wel een SMD onderdeeltje, waarschijnlijk een condensatortje die sluiting heeft, maar misschien staat die over een weerstand van 1 Ohm?
Het is SMD en ik heb geen schema dus ik heb er vrede mee dat de accu er uitblijft.
Jack
door soundman2
, Wouw, 01-07-2026, 22:09 (17 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 01-07-2026, 22:10
Ik denk dat er een spanninkje uit de accu moet komen maar die is helemaal stuk en deze laptop wordt alleen op de netspanning gezet. Bij het oplaaddeel van de accu vind ik wel een SMD onderdeeltje, waarschijnlijk een condensatortje die sluiting heeft, maar misschien staat die over een weerstand van 1 Ohm?
Het is SMD en ik heb geen schema dus ik heb er vrede mee dat de accu er uitblijft.Jack
Mijn (DELL) laptop heeft al heel lang een accu die nauwelijks functioneert, omdat de laptop nooit op accubedrijf wordt gebruikt. De aan uit functie wordt daardoor kennelijk niet beïnvloed. De laptop hangt via de adapter vrijwel altijd aan het lichtnet. Kennelijk is de laptop op lichtnetgebruik niet afhankelijk van de accu.
Ik heb nooit een proef gedaan zonder accu.
Je zou een proefje kunnen doen met een regelbare netvoeding, die de accuspanning simuleert.
door ruudam
, Utrecht, 02-07-2026, 23:27 (16 dagen geleden) @ Marotick
ik werk op een laptop waar ik de acuu uitgehaald heb.
Geen probleem (behalve als de stroom uitvalt)
door electron
, eindhoven, 02-07-2026, 07:27 (16 dagen geleden) @ Marotick
Geen Idee. Die aan/uit knop schakelt een soort Set-Reset-FF power mosfet schakeling denk ik.
http://www.mosaic-industries.com/embedded-systems/microcontroller-projects/electronic-circuits/pu...
Asus Vivobook: Goede battery management. Kun je instellen op 60%.
Betekent bij netstroom dat batterij gewoon ongebruikt blijft- maar bij stroomuitval meteen bijspringt.
Wearlevel na 10 jaar staat hier op 67%. https://www.nirsoft.net/utils/battery_information_view.html
Betwijfel of laptop reageert op externe voeding als batterij simulatie (kunt proberen).
Zo'n laptop batterij heeft 1-2 seriele output lijnen die de laptop info verschaffen over
de staat van de batterij: laadtoestand, temperatuur, etc. en die is er dan niet.
Dell: Goede laptops, maar slechte battery management- korte levensduur.
Kan niet op 60% gezet worden.
Zag dat bij defect aan Dell- dat via leds er code uitgezonden wordt die je na kunt trekken..
Ben@
![[image]](images/uploaded/202607020521106a45f5468b3fc.png)