Kortsluiting eruit branden, maar hoe? (Toestel of techniek)

door Arjan Havelaar @, 02-04-2012, 21:22 (4409 dagen geleden)

Beste mensen,

Ik zit met een probleem waar ik even niet uit kom.
Ik heb laptop moederbord waarop een keramische condensator sluiting heeft, alleen weet ik niet welke.
Ik heb er al een heel aantal los gesoldeerd, en nagemeten, maar nog steeds de juiste niet te pakken.
En er zitten er nogal wat op. Het is in het 1,8V circuit. Dat heb ik uit het schema kunnen halen.
Nu dacht ik die condensator er uit te branden, maar ik weet niet hoe.
Omdat beide polen aan elkaar hangen weet ik dus never nooit wat plus en wat min is.
Heeft iemand misschien nog een tip om er achter te komen wat plus en wat min is?
Of is dat helemaal niet mogelijk?

Ik hoop echt dat iemand een methode weet.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Kortsluiting eruit branden, maar hoe?

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 02-04-2012, 22:02 (4409 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

ken dat :-D
45 c'-tjes waar er 1 van stuk is, alle bij elk over de voeding bij een ttl ic, leuk is dat.

kan proberen voelen welke er warm wordt.

probeer via heel nauwkeurig spanningmeting kijken waar spanning iets afneemt.
in die richting zit de sluiting.

verhogen voeding kan ook onkosten gaan van wat heel moet blijven.
Ook het "wegspetteren"van de sluiting.


Je kunt trachten aan de verkleuring ook nog in te schatten welke.

zou zeggen vol houden.

Kortsluiting eruit branden, maar hoe?

door Arjan Havelaar @, 02-04-2012, 22:45 (4409 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Bedankt voor je reactie.
Voelen welke warm wordt of kijken welke verkleurd is gaat helaas niet op.
Zo'n laptop zit barstens vol met beveiligingen, en er hoeft maar iets mis te zijn, of de (desbetreffende) schakelende voeding gaat in protectie.
Is erg lastig allemaal, daar het ook nog eens kleine SMD condensatoren betreft.
Allemaal 0603 en 0402 behuizingen.
Een hogere spanning erop zetten doe ik ook zeker niet daar er een GPU en een Northbridge aan hangen.
Dan gaan we gewoon stug verder.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Kortsluiting eruit branden, maar hoe?

door Hans PA0H @, Apeldoorn, 03-04-2012, 06:27 (4409 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

voding aan en met een meter met veel cijfers achter de komma en kijken waar de spaning her laagste is.

Groeten,

Hans PA0H

Kortsluiting eruit branden, maar hoe?

door soundman2 @, Wouw, 03-04-2012, 19:08 (4408 dagen geleden) @ Hans PA0H
Gewijzigd door soundman2, 03-04-2012, 19:10

voding aan en met een meter met veel cijfers achter de komma en kijken waar de spaning her laagste is.

Groeten,

Hans PA0H

Als het een multilayerprint is, lukt deze methode niet, anders het volgende.
Een regelbare voeding, niet hoger dan de normaal gebruikte spanning, in dit geval dus 1,8 volt. Sluit de voeding aan op de aansluitpunten van de 1,8 volt en stel een begrensde stroom in van bijv 250mA. Er zal dan niets uitbranden.
Verbindt een DC voltmeter met de plus van de voedingspunten en meet in het mV bereik.
Begin met de andere pen te meten vanaf het punt waar de voltmeter vast zit. In het begin meet je niets, maar naarmate het spoor langer wordt, zal de spanning oplopen. Kom je op een splitsing van het spoor, dan zul je merken dat de spanningstoename in de ene tak niet meer toeneemt en in de tak met de sluiting wel. Kom je bij een C'tje, waarachter de spanning niet meer toeneemt, heb je de sluiting te pakken.
Nogmaals, met een multilayer heb je niets aan deze methode. Je kunt de spanning op 1,8 volt laten staan en de stroom opvoeren, totdat het betreffende onderdeel eruit "fikt" (Of een spoortje). Op het moment dat de sluiting dan wegvalt, heb je tenminste niet te maken met een voeding die naar een hogere spanning schiet.

Soundman2

Kortsluiting eruit branden, maar hoe?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 04-04-2012, 15:54 (4407 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Er uit branden gaat vast niet lukken. Je kunt immers de spanning niet hoger maken dan de 1,8V en bij die spanning is hij er tot nu toe ook niet uitgebrand. Je kunt natuurlijk proberen er een externe bron van 1,8V aan te hangen maar dat is een riskante onderneming. Lang niet elke spanningsregelaar kan er tegen een spanning op zijn uitgang gedrukt te krijgen. Wat je wel kunt doen, is met een meter voor lage weerstanden, bijvoorbeeld een ESR-meter, op verschillende plaatsen de weerstand te meten. De beste plaatsen om te meten zijn uiteraard de condensatortjes zelf. Die met de laagste weerstand hoeft niet per sé de schuldige te zijn maar is wel hoofdverdachte.

petrus bitbyter

Kortsluiting eruit branden, maar hoe?

door soundman2 @, Wouw, 04-04-2012, 19:45 (4407 dagen geleden) @ petrus bitbyter
Gewijzigd door soundman2, 04-04-2012, 19:47

Er uit branden gaat vast niet lukken. Je kunt immers de spanning niet hoger maken dan de 1,8V en bij die spanning is hij er tot nu toe ook niet uitgebrand. Je kunt natuurlijk proberen er een externe bron van 1,8V aan te hangen maar dat is een riskante onderneming. Lang niet elke spanningsregelaar kan er tegen een spanning op zijn uitgang gedrukt te krijgen. Wat je wel kunt doen, is met een meter voor lage weerstanden, bijvoorbeeld een ESR-meter, op verschillende plaatsen de weerstand te meten. De beste plaatsen om te meten zijn uiteraard de condensatortjes zelf. Die met de laagste weerstand hoeft niet per sé de schuldige te zijn maar is wel hoofdverdachte.

petrus bitbyter

Je trekt denk ik niet de juiste conclusies. Als je de wet van Ohm toepast, kun je bij 1,8 volt in een kortsluiting in principe honderden ampères laten lopen. Zo erg is het in de praktijk niet, want een sluiting van nul ohm komt niet zo vaak voor. Bij een paar tiende ohm, loopt er ook al in theorie 18 ampère. Het is duidelijk dat de voeding dat niet levert en dus in protectie gaat, door middel van stroombegrenzing of uitschakelen. Er brandt dus niets uit met de oorspronkelijke voeding.
Het opdrukken van een spannining hoeft niet altijd een probleem te zijn. Vaak komt de voeding uit een aparte powersupply, die eenvoudig losgenomen wordt. Is het 1,8 volt circuit wel on board, dan gaat het vermoedelijk om een beperkte stroom. In principe kun je natuurlijk de regulator er even uit solderen. (Wie weet heb je gelijk de sluiting eruit:-) )

Kan dus allemaal wel wat ik schreef.

Soundman2

Kortsluiting eruit branden, maar hoe?

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 05-04-2012, 21:40 (4406 dagen geleden) @ soundman2

Je hebt helemaal gelijk wat die stroom betreft. Ik ging dan ook uit van een vergelijkbare voeding. Niet van één die heel veel meer stroom kan leveren. Maar dat heb ik er niet bij gezegd.

Met echt veel meer stroom zal je waarschijnlijk de defecte C wel opblazen maar dan komt er een ander probleem om de hoek kijken. De grote stroom die op het moment van de knal plotseling onderbroken wordt, kan een forse spanningspiek veroorzaken. Die op zijn beurt dan weer andere componenten beschadigd. Of dat gebeurt, is niet te voorspellen. Je kunt best geluk hebben. Persoonlijk reserveer ik deze methode voor sluitingen in kale printen. Vooral bij printen met CMOS-componenten houd ik het bij minder geweldadige methoden.

petrus bitbyter

powered by my little forum