aansluiting Philips autoradio 22RN386 (Algemeen)

door 2cvaz @, 16-08-2026, 09:59 (28 dagen geleden)

Hallo,

Heb voor een oude eend een 12 V autoradio gekocht.
Een Philips 22RN386 met MW en OM band
Ik ben op zoek naar een aansluitschema.
Wie kan me helpen?

mvg
Leo

aansluiting Philips autoradio 22RN386

door Goldline @, Oranjedorp, 16-08-2026, 10:15 (28 dagen geleden) @ 2cvaz

Aan te vragen op deze link
bij freeservicemanuals.info :-)

--
Cees PA1DBA

door AvanDam @, 16-08-2026, 11:13 (28 dagen geleden) @ 2cvaz
Gewijzigd door AvanDam, 16-08-2026, 11:17

Deze afbeelding staat in het schema, een gat aan de achterzijde waar drie draden uitkomen, twee voor de luidspreker en een voor de voeding.

Adrie

[image]

door 2cvaz @, 16-08-2026, 13:27 (28 dagen geleden) @ AvanDam

ik heb drie foto's gemaakt en kom er niet uit

[image][image][image]

Ik zou zeggen LS+ en LS- is voor de luidsprekers

12V+ is voeding.
Maar wat is o met het streepje er door?

de zwarte kabel is voor mij een raadsel

mvg
Leo

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 16-08-2026, 14:20 (28 dagen geleden) @ 2cvaz

Ik heb de documentatie van deze autoradio maar die zwarte draad met 2 afgeschermde aders is niet origineel.
Best maak je een foto om te laten zien waar die aangesloten zijn op de print, zou bv kunnen dat iemand die aansluiting bijgemaakt heeft om een cassettespeler of zo aan te sluiten.

Groeten ... Hugo Sneyers

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 16-08-2026, 12:00 (28 dagen geleden) @ 2cvaz

Je radio heeft dan maar 1 band, want OM is Frans voor MG.

door 2cvaz @, 16-08-2026, 13:23 (28 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Dag Gerard,

Klopt.
Maar ik ben op zoek naar de aansluiting op de achterzijde.
Er komen 2 x 2 draden uit plus een afgeschermde draad met twee adres.

Ik wil evt wel wat foto's sturen

mvg[image][image][image]

mvg
Leo Groendijk

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 16-08-2026, 13:34 (28 dagen geleden) @ 2cvaz

De draden met indicatie 0 Volt en 12 Volt hebben allebei een deel van een zekeringhouder aan het uiteinde. Als het de voeding is, dan wordt de draad die naar o Volt gaat doorgaans niet afgezekerd.
Ik raad je aan om met behulp van de documentatie van het toestel, de draden te volgen naar de print. Dat is niet zo moeilijk. Je ziet dan precies waar ze voor dienen. Kost wat meer tijd, maar reparatie na een flinke aansluitfout kost nog meer tijd of een nieuw toestel.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 16-08-2026, 14:25 (28 dagen geleden) @ soundman2

En als de vraagsteller twijfelt, is alles waarschijnlijk snel opgelost met een foto van waar de draden op de print aangesloten zitten.

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 17-08-2026, 01:47 (27 dagen geleden) @ soundman2

Andere kant denk ik
Je heb niks aan het apparaat zwakke zenders LPAM storing ruis
Jewilt toch wel genieten van een stukkie muziek in je oldtimer
In de jaren 70 had je sterke zenders die boven de storing uitkomen
Je heb tegenwoordig autoradio retrolook jaren 60 design met techniek van nu.
Fm dab + en zelfs mp3 usb aansluiting..
Het kan beter om te genieten van een rit met goede kwaliteit muziek
Met een retrolook autoradio past in de stijl met de techniek van nu
Goed dit is mijn gedachte .
Waren er nu nog de super sterke am zenders oke
Kan ik nog inkomen

Grt René

door ruudam @, Utrecht, 17-08-2026, 02:15 (27 dagen geleden) @ 2cvaz

De 0 volt draad is de massa of de min.

De andere draad lijkt wel audio in of uitkoppeling.

Er is op de MG vrijwel niets meer te ontvangen.
Ga eerst even op een andere bvb transistorradio, na wat je nog hoort, anders wordt het een teleurstelling.

door Peter1952 @, Almere, 17-08-2026, 11:36 (27 dagen geleden) @ ruudam
Gewijzigd door Peter1952, 17-08-2026, 12:03

Het lijkt mij toch niet zo moeilijk. Het enige probleem is de extra afgeschermde kabel die er aan zit. 0 (met een streepje erdoor wordt wel gebruikt om verwarring met de O te voorkomen) en 12 V. zijn bekend, de luidsprekerdraden ook. Dat in beide voedingsdraden een zekering opgenomen kan worden, heeft misschien te maken met het feit dat het toestel omgeschakeld kan worden naar + aan massa.
Als je een voeding van 12 V. hebt: Sluit het aan op de voeding en een luidspreker en stop een stuk draad in de antenne aansluiting.
Kijk nu of het toestel werkt. Heb je geen geluid, probeer dan eens of je wel geluid hebt als je de twee draden uit de afgeschermde kabel doorverbindt. Als dat zo is, is het kennelijk een kabel voor een cassettespeler o.i.d.
Volgens mij is de enige manier om er achter te komen waar die kabel voor dient is het toestel open te maken en kijken waar het op is aangesloten. Het zal alleen bekend zijn aan degene die die kabel heeft aangebracht, in de documentatie zal je het niet vinden.

En dan dat geneuzel over het nut van het toestel. Er zijn best mogelijkheden het te kunnen gebruiken, zoals de bekende AM-zendertjes. Dat mag de gebruiker zelf bepalen. Je kunt het ook met Bluetooth ontvangertje doen. De ingebouwde versterkers zijn meestal van goede kwaliteit.

Groeten,
Peter

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 17-08-2026, 11:57 (27 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 17-08-2026, 12:07

Het lijkt mij toch niet zo moeilijk.

Niet voor een beetje techneut, die al jaren met de materie omgaat. Maar voor TS kennelijk wel, anders had hij de vraag niet gesteld.
Die draad waar op staat dat het de nul cq mindraad is, zou ik ongezien ook niet kunnen duiden.
Normaal krijgen autoradio's uit die tijd de massa via het chassis van de radio en de auto.
(via de antennekabel ook, maar dat is zeker niet de bedoeling)
In het geval van een kunststof dashboard, kan ik me voorstellen, dat aan de kast van de radio nog een aarddraad zit. Maar waarom dan de zekeringhouder. Blijft allemaal gissen.
Van de afgeschermde kabel wordt door iemand geopperd dat het wel een audio in- of uitgang zal zijn. Kan best, maar wat is het nou? Kan die blijven zitten, mag hij sluiting maken met massa?
Voor mij in elk geval een reden, om aannames achterwege te laten en gewoon met de docu in de hand zien wat origineel is en wat afwijkend is. De reden gaf ik al aan.
De docu staat op het www op de site van Wil Manshande, te downloaden zonder kosten of andere poespas.
https://freeservicemanuals.info/nl/servicemanuals/viewmanual/Philips/22RN386/None/None/AUTOCASSETTE/

Overigens is de radio niet voorzien van een cassettespeler.
Volgens de docu is er wel een aarddraad aanwezig, maar dan voorzien van een kabeloogje.
[image]

door Peter1952 @, Almere, 17-08-2026, 12:11 (27 dagen geleden) @ soundman2

Als die kabel niet nodig is zou je hem kunnen verwijderen. Of de aders afisoleren.

Wat de voeding betreft: Het kan zijn dat de eigenlijke radio geisoleerd is van de kast. De kast ligt (al of niet via de antenne) aan de carrosserie van de auto. Met de voedingsdraden kun je nu bepalen of de + of de - aan massa ligt.
Als de antenne intern via condensatoren is verbonden, kan er geen sluiting optreden.
De documentatie zal uitsluitsel moeten geven.

Misschien kan er een foto geplaatst worden van de aansluiting van de afgeschermde kabel?

Groeten,
Peter

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 17-08-2026, 18:57 (26 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door soundman2, 17-08-2026, 19:04

De radio is duidelijk bedoeld voor min aan massa, zie ook de mededeling op het etiket op de radio.
Ook de antenneingang hangt direct aan de massa van de radio.

door Peter1952 @, Almere, 17-08-2026, 22:06 (26 dagen geleden) @ soundman2

Het is makkelijk door te meten of de zwarte draad inderdaad aan massa zit. Heeft Leo misschien een universeelmeter? Of doormeten met een batterij en een lampje.

Groeten,
Peter

door RenéDaemen @, Zaanstreek, 17-08-2026, 15:01 (26 dagen geleden) @ Peter1952

Peter
Allemaal leuk allemaal
Maar de persoon is geen electrotechneut
Zendertje leuk voor radio thuis te kunnen laten spelen maar in de auto heb je niks aan je mag geen kilowátt zender in huis hebben
Valt af bluetooth leuk maar als de persoon nooit een soldeerbout in handen heeft gehad gaat het hem ook niet worden.
De LPAM zenders zijn dermate zwak dat je de hele reis niks aan heb hoogstends het dorp waar je woont rijd je uit naar andere plaats moetje afwachten of die frequentie wat zit . Vaak met ruis storing en onder de hoogspanning mast flink geknetter.
Gewoon accepteren dat het niet meer gaat het is wat t is 25 jaar terug had je zenders die je tot frankrijk kon horen van uit nl.
Dat is geen geneuzen maar de waarheid.
Bij bol .com heb je voor paar tientjes retrolook autoradio die zo in de eend kan met bluetooth usb sd card en fm radio
Wat wil je nog meer. Kristal helder geluid en gaat fluitend op reis .
De philips leg je weg en geef je erbij als de eend ooit verkocht wordt.
[image]
Grt René

door Peter1952 @, Almere, 17-08-2026, 15:47 (26 dagen geleden) @ RenéDaemen
Gewijzigd door Peter1952, 17-08-2026, 15:56

René, allemaal leuk lief en aardig jouw verhaal, maar mij hoef je dat niet allemaal te vertellen, is me allemaal bekend. Het komt mij ook een beetje over als verwijt, hoewel misschien niet zo bedoeld.
Maar misschien wil de vraagsteller helemaal geen nieuwe radio.
Er zal toch wel iemand zijn die een ingang voor een Bluetooth ontvangertje op die radio kan maken?
En als hij er echt niet uitkomt of het niet snapt: Er is binnenkort een reparatiedag. Dan kan het allemaal netjes gemaakt worden.
Voor een vriend van mij die een aantal radio’s heeft zonder F.M. heb ik die allemaal van Bluetooth voorzien.
Er zijn prachtige Bluetooth ontvangertjes te koop voor enkele Euro’s. Die werken prima en zodra je je telefoon aanzet wordt die vanzelf gekoppeld. Doodsimpel allemaal. Het zijn dezelfde printjes die in de Bluetooth stekers zitten die onlangs werden aangeboden.

Het kan zelfs nog zonder Bluetooth ontvangertje, er komt dan een snoertje aan dat je in je telefoon kan prikken.

Groeten,
Peter

door 2cvaz @, 17-08-2026, 16:36 (26 dagen geleden) @ Peter1952

Hallo Peter

Ik waardeer je positieve draai erg. Hoezo niks op de middengolf.

Als ik binnenkort weet dat de radio naar behoren aan kan staan ben ik heel benieuwd naar je bluetooth printje.
Mocht je in de buurt wonen dan wil ik wel zo'n dingetje afhalen.
Ik houd van je positieve oplossing. Nooit aan gedacht en super idee.

mvg
Leo

door Peter1952 @, Almere, 17-08-2026, 17:07 (26 dagen geleden) @ 2cvaz

Beste Leo, de printjes zijn o.a. te koop bij Otronic in Cruquius.
Als je geen knutselaar bent, kun je beter een kant en klaar doosje kopen, zijn o.a. te koop bij Bol.

Groeten,
Peter

door hanswal @, Hoorn, 17-08-2026, 17:24 (26 dagen geleden) @ Peter1952

Er zal toch wel iemand zijn die een ingang voor een Bluetooth ontvangertje op die radio kan maken?

Als TS bekend wil maken waar de eend meestal ronddobbert, dan kan er misschien iemand in de buurt helpen.

Hans

--
jmwalraven apestaart quicknet punt nl

door Peter1952 @, Almere, 17-08-2026, 17:29 (26 dagen geleden) @ hanswal

Goed idee! Dan kan het ook allemaal uitgetest worden.

Groeten,
Peter

door franc @, Loosbroek, 17-08-2026, 15:14 (26 dagen geleden) @ Peter1952
Gewijzigd door franc, 17-08-2026, 15:22

Dit lijkt me wel een typisch min aan massa toestelletje.
De AD 162 zit nl met zijn collector aan de behuizing met M4 schroeven.
De AD161 zit uiteraard wel geisoleerd.
Deze collector is dan de plus.
Misschien dit isolatie kapje even losmaken en met Ohm gaan meten naar de blauwe en zwarte draad.
Misschien is een van deze draden wel ingericht voor de bediening van een automatische uitschuif antenne.
Anders snap ik de twee zekeringen ook niet. Het ziet er zo twijfelachtig uit!

Ik zou de radio in dit geval als volgt testen op de (keuken)tafel: sluit de luidspreker aan aan de twee losse draden.
Vervolgens met een verse 9V batterij met de min aan de behuizing.
De plus van de batterij met een lampje in serie van 6V 0,3 A met de blauwe draad verbinden.
De antenne ingang voorzien van een meter lange draad.
En zo proberen de radio in te schakelen.
Meestal hoor je een kraak bij het verdraaien van het volume.
Dan werkt alvast de versterker…..

Ik zou bewust voor de voorzichtige opstart kiezen omdat een vergissing met aansluiten meestal fataal is voor de radio.
En zeker, de audio van dit soort radio’s is erg goed!

Is de Eend van de topicstarter wel voorzien van 12V?

Mvg Frank

door ruudam @, Utrecht, 18-08-2026, 00:28 (26 dagen geleden) @ franc

En is ons eendje ontstoord voor AM? Ontsteking!

door 2cvaz @, 18-08-2026, 11:22 (26 dagen geleden) @ franc

Dag allen,

Ik wist niet dat een simpele vraag zoveel reacties los zou maken. Jullie zijn echte toppers.
Heb met testen de 9 V batterij geprobeerd. Geen enkel geluid zoals geruis bij verdraaien potmeter. Met mijn labvoeding kreeg ik wel een brom te horen.
Ik heb de radio inmiddels op MP te koop gezet voor 37,50. Er zal best wel iemand zijn die er belang bij heeft.
Mijn eend is een 6 Volt type dus ik moest sowieso daar nog een oplossing voor maken.
Al met al voor mij teveel gedoe.

Ik ga op zoek naar een 6 Volt radio. Lijkt me leuk die te vinden voor deze auto.[image]

Enne..... Als ik goeie muziek onderweg wil neem ik mijn JBL boxje mee en speel via Spotify mijn lievelingsmuziek af!

door franc @, Loosbroek, 18-08-2026, 12:25 (26 dagen geleden) @ 2cvaz
Gewijzigd door franc, 18-08-2026, 12:26

Ik las ergens iets van bouwjaar 1958, maar kon het in de topic zo snel niet meer terugvinden.
Vandaar ook mijn opmerking over 12V.
En als ik de auto zo zie, dan schat ik het bouwjaar ook zo rond 1958 in.

Ik heb ze zelf in mijn jeugd zo niet meer gezien, ben zelf van ‘61.
Mooie gerestaureerde Eend!

Heb trouwens zelf verschillende simpele autoradio’s getest met 9V.
Mij viel altijd de gevoelige ontvanger op.

Mvg Frank

door Ben Koehorst @, Maartensdijk, 18-08-2026, 12:36 (26 dagen geleden) @ franc

[image]

--
M.v.g
Ben

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 18-08-2026, 12:32 (26 dagen geleden) @ 2cvaz
Gewijzigd door soundman2, 18-08-2026, 13:16

Mijn eend is een 6 Volt type dus ik moest sowieso daar nog een oplossing voor maken.
Al met al voor mij teveel gedoe.

Ik ga op zoek naar een 6 Volt radio. Lijkt me leuk die te vinden voor deze auto.

Wellicht wordt het dan een radio met buizen waarin een trilleromvormer, die je zacht hoort zoemen als de radio aan staat.
Blijf je helemaal in stijl.

Overigens heeft Philips wel een losse adapter in de catalogus gehad, die van 6 volt 12 volt maakte en mogelijk ook automatisch inschakelde.. Als je die hebt vind je weer gemakkelijker een bruikbaar (transistor-) toestel

Hier een folder uit 1958 Van Philips autoradio. Diverse modelen buizenradio's, die ook nog eens kunnen kiezen tussen 6 0f 12 Volt Voeding.
Wel in de franse taal.

https://antique-autoradio-madness.org/Philips/philips-1958/philips-1958-cata_01.htm

De site is zeer uitgebreid, begint in de jaren voor de oorlog en loopt een heel eind door tot in de jaren 64 65
Ook de eerste transistor apparaten staan er op.

Url van de hele site (ik vind hem mooi!)

https://antique-autoradio-madness.org/

door Armand @, België, 18-08-2026, 13:41 (26 dagen geleden) @ 2cvaz
Gewijzigd door Armand, 18-08-2026, 13:42

Ik ga op zoek naar een 6 Volt radio. Lijkt me leuk die te vinden voor deze auto.

Om die te bevestigen en dan ook nog een plaats voor de luidspreker, kan allemaal wel maar is niet eenvoudig bij een oude 2 CV. Een buizenradio met trilleromvormer wordt waarschijnlijk nog moeilijker.
Citroën verkocht in die jaren deze (draagbare) transistorradio speciaal voor een 2 CV.
Een RADIOËN 1959 (Continental Edison).
[image]
Hier staat meer informatie met schema en handleiding.
https://citroen2cv.fr/2cv_citroen/radioen.htm
Ik heb ze wel eens gezien op oldtimerbeurzen en op verkoopsites.

Groeten, Armand

door soundman2 ⌂ @, Wouw, 18-08-2026, 13:49 (26 dagen geleden) @ Armand

Toch waren er in het Philipsprogramma rond 1958 heel compacte autoradio's te vinden, zie de afbeeldingen in de folder.

door Armand @, België, 18-08-2026, 14:22 (26 dagen geleden) @ soundman2

Het kan allemaal en dan heb je dit nog nodig of je maakt het zelf.
[image]

[image]

Groeten, Armand

door ruudam @, Utrecht, 19-08-2026, 00:54 (25 dagen geleden) @ Armand

Ik heb Franse transistors die ook in de auto kunnen met omschakelbare antenne, luidspreker etc. 6 V.

door ruudam @, Utrecht, 19-08-2026, 01:03 (25 dagen geleden) @ 2cvaz

Ik reed wel eens in een geleende besteleend van een huisgenoot van me, voor de RONO, is NOS , de kilometervergoeding was toen riant dus mijn huisgenoot was blij...

Een fre lance verslaggever collega reed het liefst ook in een besteleend.
Hardstikke voordelig in gebruik, je hielt dik over aan de kilometervergoeding.
Bovendien was die traag dus kon je ook meer uren schrijven!
In het ding zat een autotelefoon vast gemonteerd, die meer waard was dan de hele auto, helaas werd die een paar keer gestolen omdat eendjes erg inbraakgevoelig zijn.