De afstandsbediening van mijn Medion Soundbar MD44102 is er niet meer. Wie heeft er een over?
![[image]](images/uploaded/202608272037306a90a00aaffd4.jpg)
medion afstands bediening.
door Hans van Kampen
, Voorhout, 28-08-2026, 09:11 (19 dagen geleden) @ soundman2
Niet tussen de kussens van de bank gegleden Henk?
Anders even kringlopen die vaak kratten met afstandsbedieningen hebben, wie weet.

Hans
--
Hans van Kampen
door Gerard in Zeist
, Zeist, 28-08-2026, 09:54 (19 dagen geleden) @ soundman2
Vorig jaar heb ik met een componenttestertje de codes van een paar ab-tjes opgemeten.
De tester: https://gerardtel.nl/Sets/ComTesC1.htm
Het bleek me, dat verschillende afstandsbedieningen dezelfde codes gebruiken, maar alleen een ander folietje erop hebben.
Dus kijk eens wat je nog aan die platte dingen hebt liggen met drie rijen knopjes, en probeer of je Medion erop reageert.
Heb je beet, dan even iets over de opschriften plakken of bewerken met viltstift.
door Gerard in Zeist
, Zeist, 28-08-2026, 12:45 (19 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
De componenttester van Ali, TC1, brengt de codes van kleine afstandsbedieningen mooi in beeld. Het zijn allemaal codes van 32 bit die op het apparaatje worden weergegeven in Hex code, dus 1 cijfer of letter voor een groepje van 4 bits. De Tc1 verdeelt de code in een User Code (16 bits) en een Data Code (weer 16 bits). Alle knopjes van een afstandsbediening hebben dezelfde UC maar een verschillende DC.
![[image]](images/uploaded/202608281042496a916629b6ec7.jpg)
Een 0 is een kort pulsje en een 1 is een iets langer pulsje. Om te zorgen dat de code als geheel altijd vaste tijdsduur inneemt, zijn de UCs en DCs gebalanceerd, dwz bestaan altijd uit acht nullen en acht enen. Terwijl je bij een binaire code van lengte 16, 2 tot de 16e codes verwacht, 65536, worden er bij de ab-tjes blijkbaar maar 8-uit-16 ofwel 12870 gebruikt. Alsnog een heleboel.
De afstandsbedieningen van mijn micro stereosets, zowel met als zonder eindversterker, hebben UC = 00FF dus eerst 8 nullen en dan 8 enen. De bovenste rij knopjes Power Mode Mute hebben DC 45BA, 46B9 en 47B8. Op de derde rij vinden we 07F8, 15EA en 09F6.
We hebben een vernevelaar die zo simpel is dat het ab-tje maar drie knoppen heeft, het ab-tje is even groot en heeft knoppen op dezelfde plek als de EQ en Vol+ knop voor de stereo. En de codes zijn ook gelijk! UC van de vernevelaar is ook 00FF en de DC voor de knopjes op die positie is ook 07F8 en 09F6. Dus je kunt de vernevelaar volledig bedienen met de ab van de stereo. Omgekeerd natuurlijk niet, met de ab van de vernevelaar kun je de stereo wel harder zetten maar niet zachter.
De LED-lamp van de action heeft UC=00EF en vier kolommen knopjes.
Een oud AB-tje van een action lamp had UC=807F.
![[image]](images/uploaded/202608281043116a91663fe2813.jpg)
door soundman2
, Wouw, 28-08-2026, 12:59 (19 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Als ik dat lees........
Toch maar eens in de bakken bij de kringloop snuffelen, je kan inderdaad niet weten.
door PA2JAN
, Marknesse, 29-08-2026, 12:59 (18 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
een beschrijving met schema etc van de tester staat op https://verstraten-elektronica.blogspot.com/p/daniu-tc1-multi-function-tester.html
groet, Jan
door electron
, eindhoven, 29-08-2026, 22:39 (17 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
toegift: Gerard's plaatje: 28-08-2026, 12:45, mocht je handmatig willen decoderen op een digitale scoop..
Ben@
![[image]](images/uploaded/202608292037566a934324180a2.jpg)
door electron
, eindhoven, 30-08-2026, 15:51 (17 dagen geleden) @ electron
OT!- de TC1 tester gebruikt het populaire NEC IR-Protocol (Pulse Distance Coding).
Niet NEC protocol ab's- zoals Sony, Philips, Panasonic-JVC ab's kan hij niet lezen.
Ben@
door electron
, eindhoven, 28-08-2026, 13:41 (19 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
@Gerard- Da's een handig apparaatje. Die wil ik ook!
Ik had een programmeerbare ab van action om mijn inet-radio ab te vervangen.
Maar de instelling voor de lenco-kcr-2014 radio ab was er niet bij- dus waardeloos.
Met zo'n tc1 had ik de ir-code kunnen opsporen op een lijst van 100+ ab's.
Mooiste is een smartphone met ir blaster. bv. te vinden in oude samsung phones.
Mijn oude phone bevat 7 verschillende ab's. https://irplus-remote.github.io/
Ben@
door Gerard in Zeist
, Zeist, 28-08-2026, 14:46 (19 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 28-08-2026, 14:49
Da's een handig apparaatje. Die wil ik ook!
Aliexpress heeft ze nog steeds maar helaas rijzen de kosten de pan uit tegenwoordig.
Ja, echt een fantastisch plan maar aan een ding moet je wel denken: je moet van je AB de codes opnemen voordat je hem kwijtraakt!
Net als met die handige fluitjes om je sleutels terug te vinden, die ook alleen maar werken als je het fluitje eerst aan je sleutels hebt gemaakt.
Je moet beginnen voordat je je spullen kwijt bent anders ben je te laat.
Mooiste is een smartphone met ir blaster. bv. te vinden in oude samsung phones.
Ja, je zou een app kunnen maken die alle AB's kan nadoen.
Per AB zou je een foto moeten maken en dat een voor een de knopjes inprogrammeren door er een keer op te drukken voor de AB. Daarna kun je dan met je telefoon het apparaat bedienen ook als je de ab kwijtraakt. Of zelfs bestanden per ab onderling uitwisselen.
Met zo'n app kun je wel beginnen als je je ab kwijt bent, even gepast bestandje opsporen op internet en draaien maar.
Ik heb een vrij nieuwe (2025) telefoon waar ik nog geen IR faciliteiten op heb ontdekt.
door Maurice
, Dordrecht, 28-08-2026, 17:13 (19 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Jaren geleden zo'n lerende AB gehad.
Oude er tegen aan leggen en codes over seinen.
Kon ik div AB's combineren in 1 grote AB.
Had ook metalen overklap rooster over de knoppen voor weer geheel nwe functie.
Waar is dat ding gebleven.....
Zijn ook genoeg bedrijven/AB's die je op wens kunt bestellen op gegeven toestel.
Programmeren zij hem voor je.
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 13:44 (18 dagen geleden) @ electron
Die TC1 herkent maar één protocol (Hitachi). o.a. RC5 en RC6 wordt NIET herkend volgens het verhaal van Jos.
Als je een breder herkenningsbereik wil dan kan je beter iets maken met een goedkope Arduino + LCD tekst display + IR-receiver. Genoeg software libraries en voorbeeldprogramma's online te vinden.
door electron
, eindhoven, 29-08-2026, 18:46 (18 dagen geleden) @ soundman2
Ik ben eens gaan kijken welke kant en klare universele mogelijkheden er zijn.
Geen rondslingerende afstandsbedieningen en ditto batterijen meer!
1) een oude android smartphone met ir blaster (samsung, xiaomi, etc.). sommige moderne phones hebben het nog.
je ab moet natuurlijk wel in de code-lijst te vinden zijn. zo heb ik 7 ab's op mijn phone uit 2016 kunnen zetten.
voordeel= touchscreen toetsen.
2) een universele ab met leer-modus (noodzakelijk!)-: kan ir code ontvangen dmv. photo-diode.
een universele ab met voorgeprogrammeerde code-lijst heb je NIETS aan, als jou apparaat niet voorkomt in de lijst.
Ben@
PS. Ja- je kunt natuurlijk je tijd gaan verknoeien met Arduino hiervoor. Nee- dank je.
TC1= handig ding, ook voor andere dingen!
![[image]](images/uploaded/202608291635286a930a5045399.png)
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 19:22 (18 dagen geleden) @ electron
PS. Ja- je kunt natuurlijk je tijd gaan verknoeien met Arduino hiervoor. Nee- dank je.
TC1= handig ding, ook voor andere dingen!
Nogmaals: TC1 herkent maar EEN protocol, er bestaan veel meer protocollen voor IR en die herkent die TC1 niet. Voor IR herkenning is die TC1 dus heel erg beperkt.
Voor andere zaken is die TC1 natuurlijk net zo handig als vele andere universele testers die vaak ook op arduino gebaseerd zijn.
door henk vdb
, Breda, 01-09-2026, 22:37 (14 dagen geleden) @ electron
Gewijzigd door henk vdb, 01-09-2026, 22:40
Voor degenen die een indruk willen krijgen hoeVEEL verschillende IR-afstandsbedieningsprotocollen er bestaan en voor degenen die wel eens iets met arduino gedaan hebben en hun hand daar niet voor omdraaien hier enkele voorbeelden wat er met weinig en goedkope hardware mogelijk is om zowel die protocollen te herkennen ALSOOK ze te genereren hier een linkje. (Scrol vooral naar benenden naar "Allprotocols", daar staan foto's van wat er zoal op het display verschijnt).
door henk vdb
, Breda, 02-09-2026, 00:48 (14 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 02-09-2026, 00:51
Henk, is dit wat voor je?
MD-44102 Medion Ersatz Fernbedienung
Komt wel nog 5,90 Euro verzendkosten naar Nederland bij.
Ersetzt alle Funktionen der Original Fernbedienung
Optimierte Tastenbeschriftung
Keine Codeeingabe erforderlich
door soundman2
, Wouw, 02-09-2026, 08:55 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 02-09-2026, 09:40
Die vervanger heb ik ook gezien. Ik heb eerst op het forum gevraagd of iemand een exemplaar over had.
Probleem met mijn afstandsbediening is, dat deze gewoon zoek is.
Het ding gaat nooit het huis uit.
De suggestie van van Hans , dat de ab mogelijk tussen de kussens van het bankstel is verdwenen, had ik al onderzocht...........
Ik ga naar een grote kringloop Henk...
door Hans van Kampen
, Voorhout, 02-09-2026, 13:25 (14 dagen geleden) @ soundman2
en zal vanmiddag voor je kijken, hebben een grote afdeling elektronica en 2 kratten met AB.
Moet een zooi boeken afleveren.
Hans
--
Hans van Kampen
door soundman2
, Wouw, 02-09-2026, 13:53 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen
en zal vanmiddag voor je kijken, hebben een grote afdeling elektronica en 2 kratten met AB.
Moet een zooi boeken afleveren.
![]()
Hans
Wat ik al schreef,:"je kan inderdaad niet weten......" ![]()
door Hans van Kampen
, Voorhout, 02-09-2026, 17:18 (14 dagen geleden) @ soundman2
@ Henk, Ik heb de bakken helemaal doorzocht met uitnemen van de afstand bedieningen en helaas zat die MEDION er niet bij
Hans
--
Hans van Kampen
door soundman2
, Wouw, 02-09-2026, 17:54 (14 dagen geleden) @ Hans van Kampen
@ Henk, Ik heb de bakken helemaal doorzocht met uitnemen van de afstand bedieningen en helaas zat die MEDION er niet bij
![]()
![]()
Hans
In elk geval toch bedankt voor de moeite die je gedaan hebt om te zien of er wat bruikbaars lag.
Henk