Kreeg vd week wat leuke spulletjes
Tecnics B10 deckje motor sturing defect, projectje loopt nog.
Dan maar vanavond nr 2 de VR948 SVHS
"effe" kijken of die het doet, jajaj straks voeding open voor die RIFA er uit te knippen.
"effe"minuutje zien of er leven in zit.
Ging die al.... dikke witte rook
Stinkt de hut weer 3 dagen
Is ook altijd "effe"...
![[image]](images/uploaded/202608282030256a91efe1a517c.jpg)
Philips VR948 SVHS
door Hans van Kampen
, Voorhout, 28-08-2026, 22:56 (15 dagen geleden) @ Maurice
Kan je de tent lekker luchten Maurice mat die stank, er staat nu een heerlijke koel windje.
Hans
--
Hans van Kampen
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 10:30 (15 dagen geleden) @ Hans van Kampen
Gewijzigd door henk vdb, 29-08-2026, 10:54
Dan maar vanavond nr 2 de VR948 SVHS
"effe" kijken of die het doet, jajaj straks voeding open voor die RIFA er uit te knippen.
"effe"minuutje zien of er leven in zit.
Deze heb ik ook, destijds zelf nieuw gekocht. Als deze werkt, fijne machine met heel snel spoelen, Jog en Shuttle (ook op de afstandsbediening)...
Let op: er zit GEEN modulator in, alleen een antenne doorlussing. Eigen beeld gaat dus niet via de antenne uitgang!
De voeding heeft (als dat nog niet gebeurd is) een nieuw start-elcootje nodig, anders werkt deze gegarandeerd niet meer. Dit elcootje is makkelijk te vinden in het bakje. Verder is er voor de voeding meestal geen extra reparatie nodig.
Ik weet niet zeker of ik de Rifa X2 al verwijderd heb, moet dat ZEKER controleren voor ik hem weer op de netspanning zet.
Aandrukrol is ook een punt van aandacht als je geen banden wil beschadigen gebruik dan een niet-belangrijk exemplaar band om te testen, zal zeker beschadigen vrees ik.
Als je hem in orde krijgt is het een heel fijne machine om te gebruiken. Heeft ook (in combinatie met een Philips VHS-camera uit die tijd of een andere VR948) montage mogelijkheid. Heb ik destijds best wel regelmatig gebruikt, was leuk om te doen.
<edit>
Schiet me nog wat te binnen: de (ingesoldeerde) CR2032 moet vervangen worden, is als deze nog origineel is geheel leeg. Ik heb een houder uit een oud PC moederbord met een verse losse CR2032 gebruikt.
Philips VR948 SVHS
door Maurice
, Dordrecht, 29-08-2026, 11:23 (15 dagen geleden) @ henk vdb
Henk
Je hebt allemaal goed onthouden.
Ook id de knoopcel is leeg.
Zal elco'tje ook vervangen in voeding, startte voorlopig wel steeds op, maar recorder ligt nu toch open.
Bedankt voor tips.
![[image]](images/uploaded/202608290923376a92a51964cd0.jpg)
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 12:03 (15 dagen geleden) @ Maurice
En nog een tip die me te binnen schiet.
Als je het front los gehad hebt, zorg dan dat het verticale potmeterschuifje helemaal links weer OP de potmeter komt. Vraag me maar niet hoe ik dat weet...
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 11:48 (15 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door henk vdb, 29-08-2026, 11:58
![[image]](images/uploaded/202608290947166a92aaa48d295.png)
Het betreft de elco gemarkeerd met "2030".
De Rifa (nee de Wima
)is "2050" en potentieel ook de "2065", maar dat wist je al.

Philips VR948 SVHS
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-08-2026, 13:16 (15 dagen geleden) @ henk vdb
Weet je heel zeker dat er geen modulator in zit? Bij Grundig kon je deze vaak met een code aan- of uit zetten.
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 13:58 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 29-08-2026, 14:48
Ja, dat weet ik heel zeker.(*) Dat is zo ongeveer het enige waar ik destijds van baalde bij de VR948. Alle niet-SVHS uitvoeringen uit dezelfde serie hadden dat WEL, zo heb ik ook een VR733 die elektronisch praktisch gelijk is (m.u.v. de S-VHS specifieke schakelingen) maar die had WEL een modulator.
Kennelijk wilden ze voorkomen dat de dure VR948 alleen HF aangesloten werd, wat de S-VHS beeldmogelijkheden natuurlijk grotendeels teniet doet.
Vele andere S-VHS recorders hebben de mogelijkheid WEL -maar de VR948 in het bijzonder- NIET.
(*) heb het grondig uitgezocht toen a.d.h. van gebruiksaanwijzing en Service Manual uitspitten.
Uit de handleiding (pag. 13):
Om ervoor te zorgen dat het beeld-/geluidssignaal van de videorecorder naar het TV-toestel komt, moet u de videorecorder en het TV-toestel met de bijgevoegde Euro-AV-Kabel OF de bijgevoegde Hosiden-(S-VHS) EN cinchkabel aansluiten.
Bij hetzelfde gedeelte in de handleiding van de VR733 wordt er WEL over weergave via de HF aansluiting gesproken.
Geloof me maar, ik heb het uitgebreid allemaal geprobeerd met alle beschikbare instelmogelijkheden in het menu maar de VR948 geeft NIET weer via de HF uitgang.
Als ik me goed herinner heb ik er zelfs met Philips over gecorrespondeerd en werd bevestigt dat weergave via de HF-uitgang bij de VR948 NIET mogelijk is.
Philips VR948 SVHS
door soundman2
, Wouw, 29-08-2026, 15:38 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door soundman2, 29-08-2026, 16:34
Natuurlijk staat niets je in de weg om een los modulatortje uit de sloop te gebruiken.
Die dingen hebben standaard video (CVBS) in en een audioingang.
Ik heb jaren met een karaokeshow gewerkt en de CDi spelers hebben ook geen RF aansluiting.
Om in zalen de eventueel aanwezige tv-toestellen ook mee te laten werken, gebruikte ik zo'n RF modulator. Samen gebouwd in een kastje met een netadapter en een 12 dB versterkertje, om de verliezen te compenseren van de splitters en de coaxkabels..
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 16:20 (14 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door henk vdb, 29-08-2026, 16:27
Ja tuurlijk, ondertussen heb ik ook twee van die modulators, later aangeschaft om mijn 17TX210A buizenbak met enkel een VHF kanalenkiezer van signaal te voorzien. Probleem was daar dat het een modulator moest zijn die VHF uitgaf. Ik heb ook zo'n tweedenet kastje dat UHF omzet naar een VHF kanaal maar dat vond ik niet stabiel genoeg, bleef aan de fijnafstelling van de TV en aan de afstelling van het kastje draaien. Die modulators die ik nu heb kan je de uitgang op elk VHF, UHF of S-kanaal zetten, met PLL stabiliteit. Kan zelfs LF stereo moduleren voor een stereo TV.
Maar in de tijd dat ik die VR948 gebruikte was zoiets veel moeilijker te vinden en als er al iets was was de prijs tamelijk hoog. En dan nog inkoppelen in het kabelzender signaal? Is met mijn huidige modulators allemaal standaard mogelijk. Maarja, op de kabel geen analoge signalen meer dus kabelTV doorkoppelen heeft geen zin meer.
Bestaande modulators uit videorecorders waren practisch allemaal UHF kanaal 36...38 uit, die kon ik niet gebruiken voor mijn buizenbak met alleen VHF. Die 17TX210A heb ik nog steeds als enige buizen TV, en deze werkt nog prima.
Philips VR948 SVHS
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-08-2026, 21:04 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Bijzonder, dat had ik juist op zo'n duur model niet verwacht... Maar ik denk wel dat de redenering die jij aangeeft, beeldkwaliteit, hier dan achter heeft gezeten.
Philips VR948 SVHS
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-08-2026, 01:10 (15 dagen geleden) @ Maurice
De elektronica van deze recorder is volledig door Grundig ontworpen en gebouwd, vandaar de papiercondensator in de voeding. Philips is daar al in het begin van het V2000-tijdperk mee gestopt.
Overigens vind ik dit mooie machines en ook een stuk uitgebreider dan de eigen ontwerpen van Philips. Philips heeft er destijds (1993 denk ik, een jaartje voordat ze met deze machine uitkwamen) goed aan gedaan om met Grundig een joint venture te bouwen, al hebben ze al na een paar jaar de gloednieuwe Grundigfabriek in Neurenberg afgeschreven en wat er over was naar Szekesfehervar verhuisd...
Philips VR948 SVHS
door kris
, Gent, België, 29-08-2026, 09:32 (15 dagen geleden) @ Maurice
daar past dit plaatje bij: https://www.youtube.com/watch?v=k5UxN9MdNLM
Philips VR948 SVHS
door Maurice
, Dordrecht, 29-08-2026, 11:17 (15 dagen geleden) @ Maurice
Was overigens een WIMA condensator, de 0,068 vol in rook gegaan,
Andere er ook maar uit.
Was meer in gerommeld.
Tandwieltjes waren al eens "gerepareerd"verbouwd.
Nu ander tandwieltje welke dit aandrijft is al eens gelijmd zie ik.
Ellende zooi ook ,
Drukrol is helemaal gaar, zo gaar heb ik ze zelden gezien.
Heb bak met rolletjes maar niet wat past, eens wat ander schroot open halen of daar iets bij zit.
![[image]](images/uploaded/202608290915356a92a337acc29.jpg)
![[image]](images/uploaded/202608290915496a92a34553678.jpg)
![[image]](images/uploaded/202608290916506a92a382a3c9c.jpg)
Philips VR948 SVHS
door MarcelvdG
, 29-08-2026, 11:28 (15 dagen geleden) @ Maurice
Ik was nieuwsgierig wat voor condensatoren WIMA MP3-condensatoren zijn. Het blijken ook gemetalliseerd-papiercondensatoren te zijn, net als de beruchte RIFA's. Kennelijk zijn ze nog in productie.
https://www.wima.com.tw/des/product/wima/wima_pdf/WIMA_MP_3-X2.pdf
Philips VR948 SVHS
door Goldline
, Oranjedorp, 29-08-2026, 12:09 (15 dagen geleden) @ MarcelvdG
En helaas nog te koop oa. bij Reichelt.
![[image]](images/uploaded/202608291009486a92afec62af6.jpg)
--
Cees PA1DBA
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 12:29 (15 dagen geleden) @ Goldline
Da's goedkoop vuurwerk!
Philips VR948 SVHS
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-08-2026, 13:14 (15 dagen geleden) @ MarcelvdG
Klopt. Grundig heeft deze ook in zijn TV's nog tot in de jaren '90 gebruikt.
De WIMA MP3's branden ook net zo hard als de RIFA PME's. Wel lijkt het er op dat ze bij normaal gebruik iets langer heel blijven. Dus misschien een betere giethars gebruikt dan RIFA, maar het blijft rommel.
Philips VR948 SVHS
door Maurice
, Dordrecht, 29-08-2026, 16:32 (14 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Kun je nagaan ik was te laat met foto
Werd enorme dichte dikke witte mist. Niet een beetje maar volle bak dicht wit.
Was er snel bij was kopje aan schoonmaken...
Maar niet normaal wat er uit dat droppie voor dikke dichte mist kwam.
Philips VR948 SVHS
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-08-2026, 13:12 (15 dagen geleden) @ Maurice
Als ik die tijdig kan vinden, neem ik volgende week naar de beurs een nieuw los rolletje voor je mee. Gratis, dan weet ik ook meteen of ze passen.
Ben je op de beurs? Anders kan hij op de post.
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 14:58 (15 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 29-08-2026, 15:31
Het is een bijzondere rol, met lagertje(s?). Het rubber is niet van de kern te verwijderen. Ik ben er een jaar of drie geleden ook mee bezig geweest, lukte me niet met een losse rol....
De roller is een unit met bracket die in zijn geheel vervangen werd.
Gelukkig kon destijds iemand me nog aan twee exemplaren helpen (bij mijn VR733 moest die ook vervangen worden).
Eigenlijk is de VR833 de niet-svhs uitvoering van de VR948, zelfde uiterlijk.
De VR733 deelt de Service Manual met de VR833 en nog de VR632/VR732/VR737/833 en VR838.
De VR948 heeft een eigen Service Manual maar heeft toch veel hetzelfde maar met als extra S-VHS.
Zelfde familie deze apparaten en dus ook mechanisch hier veel identieke onderdelen.
Philips VR948 SVHS
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 15:11 (15 dagen geleden) @ henk vdb
Gewijzigd door henk vdb, 29-08-2026, 15:18
Ik heb gevonden waar mijn draad over de aandrukrollen staat:
Gezocht 2 aandrukrollen voor Philips VHS turbodrive
De tijd vliegt, het is zelfs al bijna 5 jaar geleden....
Jawel, met tips van Maurice zelf en van Maarten!
Ben bijna in staat de recorder weer eens te proberen of ie het nog doet. Maar, aan de andere kant, zolang ik niet geprobeerd heb is er een kans dat ie het nog doet (om maar eens een uitspraak van Maurice te gebruiken). 
Philips VR948 SVHS
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-08-2026, 21:10 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Klopt, deze hele serie is gebaseerd op dezelfde door Grundig ontwikkelde recorder. De serie kent ook nog enkele Grundig en B&O modellen.
Het loopwerk is een standaard Philips turbodeck dat verder in alle andere modellen van 1993 en 1994 zat, natuurlijk wel met de meest uitgebreide videokop.
De rolletjes die ik heb, hebben lagers en zou je op de oude hevel moeten kunnen prutsen. Als iemand dat lukt is het Maurice, en als dat past weet ik dat ik ze ook als passend kan verkopen (komen uit de voorraad van WéBé, maar ik weet dus niet zeker voor welk model die ze verkocht).
Maar ik moet me eerst herinneren waar ik ze gelaten heb.
Philips VR948 SVHS
door Maurice
, Dordrecht, 30-08-2026, 12:40 (14 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Rolletje pak je zo van beugeltje af.
Plastic borg busje druk er naar beneden af en kun je enkel rolletje wisselen.
Heb je een mail gestuurd.
Wist niet dat er zo veel verschillende met in midden dat lagertje.
Had nog brok van turbo deckje liggen maar daar ligt rubber dwars door midden, jammer.
Philips VR948 SVHS ook maar weer eens geprobeerd...
door henk vdb
, Breda, 29-08-2026, 18:21 (14 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 29-08-2026, 18:25
Ik kon het niet laten, mijn VR948, ooit nieuw gekocht en bijna 5 jaar geleden nagekeken heb ik ook maar weer eens opgediept.
Eerst deksel eraf en voeding controleren. Blijkbaar heb ik de Wima's al vervangen door andere X2 condensatoren.
Dus spanning erop. Daarvoor eerst op zoek naar een netsnoer.
Display geeft wat weer, in het Duits.
Onbelangrijke E180 tape erin. Lift werkt goed en tape rijgt in.
Play knop indrukken en tape gaat draaien, zonder problemen so far.
Heb nog geen scherm aangesloten.
Zo te zien werkt jog en shuttle functie goed, zowel voor- als achteruit.
Spoelen gaat ook goed vooruit en achteruit. Voorlopig blijft ie in de play stand nu, totdat hij de hele E180 tape doorlopen heeft.
De afstandsbediening doet het nog niet goed, display werkt (klok) maar er komt bij een toetsdruk maar een kort signaaltje uit, geen compleet commando.
Verbindingen van het display op het toestel vragen ook aandacht, niet helemaal stabiel.
We zien het even aan zo, misschien moet e.e.a. nog wakker worden.
Maurice, als je van de VR948 foto's ofzo nodig hebt, dan maak ik ze voor je en plaats ze hier.
door Maurice
, Dordrecht, 30-08-2026, 12:52 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Henk,
Leuk dat je je recorder er even bij gepakt hebt.
Kan nu even niet verder, zonder druk rolletje is niet mogelijk.
AB heb ik er ook bij, jammer dat de grote klep voorzijde weg is.
Beter halve AB dan helemaal niets.
Misschien als die knoopcel erg leeg is de boel niet lekker werkt?
Bijzonder dat je tandwielletjes het nog doen.
Is bekend probleem bij de turbo deckjes.
Vond nog brok turbo deck maar daar was de boel al uitgehaald.
En drukrol rubber ligt door midden van boven naar onder dwars door.
Nog even verder zoeken of ik nog ergens wrak van turbodeck recorder vindt.
door henk vdb
, Breda, 30-08-2026, 13:30 (14 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 30-08-2026, 13:39
Bijzonder dat je tandwielletjes het nog doen.
Is bekend probleem bij de turbo deckjes.
Ik heb wel meer dan eens bij deze apparaten het tandwielsetje van de lift moeten vervangen (*), verder niets voor zover me bijstaat.
Ondertussen werkt de afstandsbediening weer. Er was een spoortje dat van de + batterij naar de tor die de IR LEDs aanstuurt doorgerot. Draadje gelegd en werkt weer prima nu.
Heb diverse malen E180 tape laten lopen van begin tot eind zonder problemen en spoelen gaat ook goed (1 minuut 45 seconden voor een E180, zowel vooruit als achteruit).
Nog steeds geen monitor eraan hangen, maar dat zal wel werken denk ik.
Enige zichtbare probleem is dat er soms een gedeelte van de LCD uitgevallen is, komt na tikken ertegen weer terug en blijft dan werken zolang toestel aan is. Als hij langere tijd in standby gestaan heeft en dan weer aangezet wordt weer die uitval. Moet nog nader uitzoeken hoe de verbindingen naar LCD uitgevoerd zijn, daarvoor moet het front er nog een keer af.
Instellingen gedaan (taal, datum, tijd) en deze blijven behouden.
2026 als jaar te kiezen, verbaasde me wel, gaat tot 2032 denk ik.
(*) klein tandwieltje dat op metalen asje geperst zit breekt en slipt dan door. Euvel van zowat alle turbodecks denk ik.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 30-08-2026, 13:51 (14 dagen geleden) @ henk vdb
Dat is denk ik het tandwielsetje dat bedoeld werd. Drijft niet alleen de lift aan maar de gehele loopwerkpositie.