Signaal volger te maken van een PC speaker (Toestel of techniek)

door Scheltes, 09-04-2012, 09:50 (4402 dagen geleden)

Beste mensen,

Ik vraag mij al een hele tijd af of een signaalvolger/signaltracer gemaakt kan worden door het ombouwen van een PC-speaker (computer speaker amplifier). Op Youtube vond ik 2 video’s waarin dit wordt bevestigd. Zie:
http://www.youtube.com/watch?v=7CyclsFc31U en http://www.youtube.com/watch?v=CxRRlAYZfvI

Evenals in het Ehamforum. Zie: http://www.eham.net/ehamforum/smf/index.php/topic,70815.0.html

Op een andere site vond ik deze zin: “Take a self-powered computer speaker, add a pot and blocking cap, and you've got a signal tracer.”

In het eerste geval wordt gesproken van het in solderen van 2 condensatoren en een (signal)diode. Helaas zonder vermelding van wat voor condensatoren en wat voor een signaaldiode en ook niet waar deze moeten worden ingesoldeerd.

In het tweede geval vermeldt Desertband (de uploader van de video), dat hij de signaltracer met een zeer simpel schema heeft gemaakt van een “radioshack amplifier”. Het schema bestaat uit 2 condensatoren, een schakelaar en een diode. Het schema heeft hij in de video opgenomen. Hierbij zegt hij ook, dat het voltage van de condensatoren 2 x het voltage moeten zijn van circuits die men gewoonlijk test en dat het keramische condensatoren moeten zijn. 1000 Volt keramische condensatoren zijn niet duur …. dus waarom deze niet toepassen? Hij zegt ook, dat de “captance of the caps” niet belangrijk is voor de volger. Ik neem aan, dat hij met captance de waarde bedoelt. De diode zou een signaal diode moeten zijn en niet een gelijkrichter diode. Hij gebruikte een geranium diode

In een andere video (http://www.youtube.com/watch?v=gr0Q_qNDQec) wordt gesproken van een 1N34A geranium diode. De uploader van deze video stelt, dat elke diode voldoet(?).

In een kringloopwinkel vond ik een pc-speaker setje merk Azona type RS-320 wat veel lijkt op de speaker die in de eerste youtube video wordt gebruikt. Zie foto’s:
[image]
[image]

Kan iemand mij uitleggen, aan de hand van de printplaatjes op beide foto’s, waar tussen c.q. op welke plaatsen de condensatoren en de diode moeten worden gesoldeerd zodat ik inderdaad de speaker als signaalvolger kan gebruiken? Ook zou ik willen weten welke waarden ik voor de condensatoren moet aannemen en waar de schakelaar en de pluggen voor de banaanstekkers moeten worden aangesloten. Volgens mij worden voor het testen van de radio’s de probes van een multimeter gebruikt.

Ik neem aan, dat ik beide witte draden die aan beide zijden van de print zijn gesoldeerd zonder problemen kan verwijderen. Deze draden zijn de verbindingen met de geluidskaart van een computer en met de andere speaker.
Ik zie jullie berichten graag tegemoet.

Met vriendelijke groet,

Jan.

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 09-04-2012, 10:46 (4402 dagen geleden) @ Scheltes

Hallo Jan,

Voor de volledigheid zet ik mijn eerste antwoord dan ook even hier neer. Het gaat over de aansluitingen die je gebruikt, nog niet over de precieze onderdelen die je eventueel nog moet toevoegen.

De draad naar de andere speaker kan je gerust verwijderen als je die niet gaat gebruiken.

De draad naar de PC vormt echter juist je ingang, dus die laat je nog even zitten. Als het goed is komen daar 2 aders en een afscherming uit. Met je vinger test je even welke ader brom geeft op deze speaker. De andere soldeer je los en de plaats waar hij op de print zat verbind je door met de afscherming (kwestie dat dat kanaal niks meer hoeft te doen en ook niet per ongeluk signaal oppikt). De aansluiting die brom veroorzaakt noteer je, want dat wordt je ingang en daar sluit je een eventuele RC-combinatie op aan.

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Ted Mooren @, Amsterdam, 09-04-2012, 11:52 (4402 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door Ted Mooren, 09-04-2012, 12:15

Onder topicnr. 22709 op het NFOR http://www.gloeidraad.nl/radioforum/index.php?id=22709 vind je een prima beschrijving van de hand van Anton van den Oever uit 2008 en de reacties/correcties daarop.
Helaas zijn de afbeeldingen/schema's niet bewaard gebleven.
Wellicht kan Anton zijn bijdrage hier nog eens plaatsen?

Succes!

Ted Mooren.

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Fons Vendrik ⌂ @, Ter Aar, 09-04-2012, 12:10 (4402 dagen geleden) @ Ted Mooren

Hallo Ted,

Ik zou dat wel prettig vinden.
Ik ben al een tijd op zoek naar een goede signaalvolger.
Een zelf maken is natuurlijk ook een goede oplossing.

Groeten, Fons

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Scheltes, 09-04-2012, 12:39 (4402 dagen geleden) @ Ted Mooren

Hallo Ted,
Ja, ik ken dat bericht en ik ken ook Anton van den Oever. Hij heeft mij per email de afbeeldingen gezonden. Als beginner heb ik wel moeite met zijn verhaal/uitleg.
Het is net iets te technisch voor mij.
Ik vroeg mij overigens al lang af, nog voordat ik ooit het bericht van Anton had gelezen, of het maken van een signaal volger uit een PC speaker mogelijk was.

Ik was dan ook blij, dat ik op YouTube de video van ElectroTech (Jim Etherington) vond waarin hij van een bijna dezelfde PC-speaker, als die ik wil gebruiken, uitging en van 2 condensatoren en 1 signaal diode + een schakelaar en een paar banaanpluggen. Lijkt mij dus zeer eenvoudig maar helaas ontbreekt er toch wel meer informatie (zie mijn vragen in mijn eerste bericht) zodat ik aan de slag kan gaan.

Daarom mijn bericht in de hoop, dat iemand mij op een simpele manier kan helpen zonder dat het een al technisch verhaal wordt.

Met vriendelijke groet,

Jan.

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Ted Mooren @, Amsterdam, 09-04-2012, 13:35 (4402 dagen geleden) @ Scheltes

Schema- en (bouw)beschrijving van een eenvoudige 'doe-het-zelf' signaalzoeker vond ik hier: http://www.pasttimesradio.co.uk/build/diyradio.html
Maakt weliswaar geen gebruik van een PC-speaker, maar is n.m.m. instructief en toont een bruikbare probe.

Ted Mooren.

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Scheltes, 09-04-2012, 14:44 (4402 dagen geleden) @ Ted Mooren

Dankjewel Ted.

Hartelijke groet,

Jan

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Fred101, 09-04-2012, 16:47 (4402 dagen geleden) @ Scheltes

Ik heb in de jaren 80 een signaalvolger gebouwd uit de electuur. Was mijn eerste bouwsel wat in een keer werkte. Ik heb hen nog steeds. De mensen met electuurverzamelingen kunnen hem misschien vinden. Ik denk dat het ergens tussenn 1983 en 86 was.

Het mooie van dat echt eenvoudige schema was dat je de versterking kon regelen en er twee ingangen op zaten. Een voor RF en een voor AF. Werkte echt heel goed. Ik gebruik tegenwoordig meestal een scoop maar heel soms is dit toch nog handig.
Ik heb er ook ooit een uit een electron uit de jaren 40 gemaakt met een paar buizen. Een magisch oog gaf de hoeveelheid RF aan en het byzondere was dat je maar 1 probe had die RF tot AF deed. Je hoefde niet om te schakelen. Dat is handig voor algemeen werk. Het nadeel is dat je dus bij sterk RF een zwak AF signaal niet oppikt. Hij blijft dan RF detecteren.

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Armand @, België, 09-04-2012, 20:45 (4402 dagen geleden) @ Scheltes
Gewijzigd door Armand, 09-04-2012, 20:48

Velleman K7000

http://www.velleman.eu/products/view/?id=9360

Werkt heel goed.Adapter of 9V batterijtje en klein luidsprekertje aansluiten.
Uitgang signaalgever en gevoeligheid signaalvolger zijn regelbaar.
De prijs valt best mee plus/minus 14 Euro (kit).

Vriendelijke groeten, Armand

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Scheltes, 09-04-2012, 21:07 (4402 dagen geleden) @ Armand

Beste Armand,

Bedankt voor je bijdrage.
Dat is ook toevallig! Ik zit net, voordat ik jouw bericht las, op Internet (http://www.velleman.eu/downloads/0/assembly/assembly_manual_k7000.pdf) te kijken naar een K7000 Velleman Signaalgever/volger te kijken.
Maar detect je hiermede ook het audio signaal in de radio?

Hartelijke groet,

Jan.

Signaal volger te maken van een PC speaker

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-04-2012, 23:14 (4402 dagen geleden) @ Scheltes

Er zijn een paar belangrijke eigenschappen waar een signaaltracer aan moet voldoen die hierboven niet ter sprake komen en waar de schakelingen niet aan voldoen.

-een grote gevoeligheid; 1mV moet nog luid en duidelijk hoorbaar zijn (uiteraard moet er een regelbare verzwakker inzitten voor sterkere signalen)

-een hoge ingangsimpedantie; 1 megOhm is een prettig getal.

- Aangezien een signaaltracer bedoeld is om te snuffelen in een (onbekende) schakeling weet je niet altijd wat er binnenkomt van nieveau; 1mV of 100 Volt. De ingangstrap moet dus goed beschermd zijn tegen extreme overbelasting, anders is de tracer geen lang leven beschoren.
De bovenstaande schakelingen zijn enigsinds bruikbaar als signaltracer, als je ze voorziet van een beveiligde ingangsbuffer met een fet.

groeten

Kris

Signaal volger te maken van een PC speaker

door Scheltes, 10-04-2012, 09:01 (4402 dagen geleden) @ kris

Beste mensen,

Door jullie bijdragen aan deze topic is het me nu wel duidelijk geworden, dat er meer bij komt kijken dan alleen maar het plaatsen van 2 condensatoren, 1 diode, 1 schakelaartje en 2 banaanbussen zoals het filmpje op http://www.youtube.com/watch?v=7CyclsFc31U wil doen geloven.

Anton van den Oever heeft het me per e-mail ook al duidelijk gemaakt. Pas als ik wat meer weet over radiotechniek zal ik me wagen aan zijn uitleg over het maken van een signaalzoeker zoals hij op NFOR heeft geplaatst.

Dus voorlopig maar even wachten.

Hartelijke groet,

Jan

Signaal volger te maken van een PC speaker

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-04-2012, 21:02 (4401 dagen geleden) @ Scheltes

Beste Jan,

Als je dan toch van nul moet beginnen, zoek of bouw er een met buizen, of gebruik een buis als eerste trap.

Niet dat ik een uitgesproken buizenfan ben, maar een buis is resistenter bij het snuffelen in allerlei spanningsniveaus zonder defect te gaan en is zeer hoogimpedant van nature. Dit laat toe een zeer gevoelige tracer te maken die niet snel defect gaat bij (te) hoge(re) ingangsspanningen.

groeten

Kris

powered by my little forum