"Onthouden" van ingestelde voorkeursstations (Algemeen)

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-07-2009, 15:26 (5372 dagen geleden)

Ik heb momenteel een Sony ST-S320 tuner, maar had eerder hetzelfde probleem met een ST100 tuner: wanneer ik de tuner een paar dagen niet heb gebruikt, zijn de instellingen, met name de frequenties, van alle ingestelde voorkeursstations verdwenen. Volgens de gebruikershandleiding gebeurt dat alleen wanneer het toestel gedurende langere tijd los is gekoppeld van het net (stekker eruit). Je denkt in eerste instantie aan een batterijtje, maar zoiets zie ik nergens zitten. Wie weet hier meer van?

"Onthouden" van ingestelde voorkeursstations

door ruud, 13-07-2009, 16:13 (5372 dagen geleden) @ Gerard

In de toestellen moeten kleine NiCad acuutjes zitten.
Deze zijn defect, waardoor er geen spanning meer is voor de geheugens, bij loskoppelen net.

"Onthouden" van ingestelde voorkeursstations

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 13-07-2009, 16:21 (5372 dagen geleden) @ Gerard

Zoek in de tuner naar geheugen IC.
Evt een paar keer nummers intikken in alldatasheets.com
Dan vind je ook de 3V pen welke de backup moet zijn.

Indien zo kun je die voltage meten.
Zal inderdaad wel niet voldoende zijn.

Kan zijn dat je zoekt naar een batterij uitziend geval maar ziet er soms uit als een rechtop staande Elco.
Bekijk goed de vermelding op div onderdelen

Succes

"Onthouden" van ingestelde voorkeursstations

door Pieter Vos @, 13-07-2009, 17:35 (5372 dagen geleden) @ Maurice

Kan zijn dat je zoekt naar een batterij uitziend geval maar ziet er soms uit als een rechtop staande Elco.

Soms is het zelfs een elco, één met een heel grote capaciteit (1 farad of meer, maar wel met lage werkspanning). Deze speciale elco's kunnen genoeg lading bevatten om een geheugen IC lange tijd van voldoende spanning te voorzien. Bepaalde IC' gebruiken namelijk alleen stroom als er inwendig geschakeld wordt, dus als er bijvoorbeeld op een geheugenplaats een nieuwe waarde wordt ingelezen. Dat laatste gebeurt alleen als het toestel in werking is.

Groet, Pieter.

"Onthouden" van ingestelde voorkeursstations

door Willem.H.N. @, Enschede, 13-07-2009, 19:43 (5372 dagen geleden) @ Gerard
Gewijzigd door Willem.H.N., 13-07-2009, 19:54

Het zoeken moet je waarschijnlijk op de print die tegen het voorfront zit.
Het is ongeveer 5 tot 8mm hoog en 10 tot 12 mm rond , het heet een gold caps en de waarde in uf kan varieeren maar is 5,5 volt het staat wel op de oude.
Anders kijk even bij Conrad 47 30 90-13 etc.
grt. willem.

"Onthouden" van ingestelde voorkeursstations

door Gerard ⌂ @, Bergen (NH), 13-07-2009, 23:10 (5372 dagen geleden) @ Gerard

Hartelijk dank voor alle adviezen. Ik kan nu meer gericht zoeken!
Met vriendelijke groet,
Gerard Jongbloed

powered by my little forum