Onbekend Russisch meetinstrument (Toestel of techniek)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 01-05-2012, 19:51 (4383 dagen geleden)

Hallo forumlezers,

Voor een luttel bedrag ben ik in het bezit gekomen van deze metalen koffer met 2 meet instrumenten en kabels in de deksel. De verkoper wilde er vanaf denk ik.

[image]

Ik dacht dat het geval wel vol zou zitten met die potlood draadbuisjes waar de Russen veel mee werkte en het wel thuis vond behoren tussen mijn overige buizen meet apparatuur maar na de beide apparaten open gemaakt te hebben vond ik op een buis na allemaal transistoren :-(

Wel zeer mooi gemaakt overigens, die Russen konden ook bouwen maar de vraag is of iemand weet wat het is, ik dacht 'n een of andere meetzender.

Vriendelijk dank alvast.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Onbekend Russisch meetinstrument

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 01-05-2012, 20:22 (4383 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hans,

Ook even wat detail foto's
Tekst kun je met google vertalen

gezien de enkele netstekker, afzonderlijk te gebruiken.
Onderste lijkt me een volt/A/Ohm meter

Bovenste een iets van signaal generator.

Kan zijn iets van antenne kabel meting of zo.

Onbekend Russisch meetinstrument

door Ed van der Weele † @, Zeist, 01-05-2012, 20:41 (4383 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Deze set doet mij denken aan een testset van Marconi voor VHF mobilofoons.
De Marconi set bestond uit 2 losse kasten en niet zoals hier twee in een koffer.

De ene kast bevatte de meetzender en toongenerator, terwijl de andere kast een hoogfrequent wattmeter, een modulatiemeter en een laagfrequent voltmeter bevatte.

In ons bedrijf werd deze Marconi set opgevolgd door de Neuwirth FUP-1D.

Met een paar duidelijke foto's van de beide frontplaten is er waarschijnlijk meer over te vertellen.

Onbekend Russisch meetinstrument

door Antoine, 02-05-2012, 14:37 (4382 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Boven de grote knop staat: MIKROF.... (laatste letters kan ik niet lezen, te onduidelijk), de kleine knop links van 'mikrof...' is VS1 MOD, dus iets over modulatie....

Onbekend Russisch meetinstrument

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2012, 21:47 (4382 dagen geleden) @ Antoine
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-05-2012, 21:53

Daar staat inderdaad duidelijk "microfolt" :-D

Helaas ken ik de meeste afkortingen niet, maar de connector linksonder is een выход (vychod) oftewel uitgang. Ingang is вход (vchod).

Foto's front

door Hans van Kampen @, Voorhout, 02-05-2012, 19:59 (4382 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik heb zoveel mogelijk schuin genomen vanwege reflectie van flits die je gauw krijgt.

[image]

[image]

Dank alvast voor het meedenken.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Foto's front

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-05-2012, 21:59 (4382 dagen geleden) @ Hans van Kampen

[image]

Het bovenste apparaat is duidelijk een meetzender voor 100 tot 390 MHz.

Van de teksten op het onderste apparaat heb ik met Windows Character Map en Google geen chocola kunnen maken.
De onderste schaal op het meetinstrument met de aanduiding M% doet vermoeden dat het een AM modulatiemeter is.
De tekst onder de middelste keuzeschakelaar is volgens Google meting. Maar de andere teksten bij deze schakelaar leveren me alleen onzin op.

Even wachten tot er iemand langs komt die beter Russisch verstaat dan Google.

Foto's front

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 02-05-2012, 22:06 (4382 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door Maarten Bakker, 02-05-2012, 22:13

Is er een speciale reden dat je MKV met MAC vertaalt? Ik ben onbekend met beide afkortingen.

Dat is overigens wel meteen het lastigste in een vreemde taal: afkortingen.

Foto's front

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-05-2012, 22:13 (4382 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Is er een speciale reden dat je MKV met MAC vertaalt?

Ja, Google.

MKV zegt me net zo veel als MAC. Niets dus.

Foto's front

door Antoine, 03-05-2012, 07:00 (4382 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

YCT. is uit te spreken als 'oest' maar wat het betekent???? MO.. is 'MOD' dus modulatie, beneden aan de linkse pijlknop zie je Mod 30% en MOD 60%, dus de modulatiefactor. HEC. moet je lezen als NES. (betekenis???)

Foto's binnenzijde's

door Hans van Kampen @, Voorhout, 03-05-2012, 19:56 (4381 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Hallo forumlezers,

Bedankt voor alle info zover en wie nog meer weet......

Ik heb wat foto's van de binnenkant.

Van het bovenste apparaat hieronder.

[image]

[image]
Trafotjes en vooral een grote weerstand van de voeding zichtbaar, verder weinig omdat het meeste in een metalen behuizing is weggewerkt die moeilijk is te verwijderen (schroeven niet allemaal bereikbaar)

[image]
Naast een bruin condensatorblok is de enige buis van de set zichtbaar X-72

Van het onderste apparaat met grote meter.

[image]
Een golfpijp ??

[image]

[image]

[image]

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Foto's binnenzijde's

door Ed van der Weele † @, Zeist, 03-05-2012, 20:17 (4381 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Netjes opgebouwd.

Trafotjes en vooral een grote weerstand van de voeding zichtbaar, verder weinig omdat het meeste in een metalen behuizing is weggewerkt die moeilijk is te verwijderen (schroeven niet allemaal bereikbaar)

In die metalen doos zit de oscillator van de meetzender. Die is zo goed afgeschermd om te voorkomen dat het oscillatorsignaal op ongecontroleerde wijze naar buiten komt. Als dat zou gebeuren werkt de verzwakker (de draaiknop met "microvolts") niet goed meer.
Lekker dicht laten.

[image]
Een golfpijp ??

Ik denk de dummy load (50 Ohm weerstand) die de zendantenne vervangt bij metingen.
Het kastje met de SO259 of UHF connectors is de hoogfrequent wattmeter.

Het is dus zoals ik in eerste instantie al dacht een complete testset om VHF mobilofoons te meten.

Foto's binnenzijde's

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 03-05-2012, 23:36 (4381 dagen geleden) @ Hans van Kampen

We weten nu in elk geval dat het bouwjaar zo rond 1972/1973 is.

En wat mooi is dat spul toch altijd van binnen, oogt erg degelijk. Ook in gewone consumentenelectronica (in elk geval de exportversie) kwam dat wel een beetje terug.

Foto's binnenzijde's

door Fred101, 08-05-2012, 14:55 (4376 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Als ik er vrijdag aan denk laat ik het lezen aan de werkster, die is russisch. Toen ik aan een russische wobbulator bezig was heeft ze ook het nodige vertaald.
Dat is wel lachen, op een gegeven moment zegt ze, dit snap ik niet hiet staat een " bord met voedsel". Dat was het pcb van de voeding :-D

powered by my little forum