Video Reel-To Reel vraagje (Toestel of techniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-05-2012, 23:20 (4379 dagen geleden)

http://www.youtube.com/watch?v=4bJf6xL9hzM

Panasonic NV-504 VTR demo with John Turner

Gaat hier over een Panasonic maar tegen het eind heeft men het over de lijn fouten met name welke optreden bij de IVC recorders.

Al een paar keer geluisterd maar snap even niet wat nu precies het probleem is wat men bespreekt.

Gaat over de kop schakel welke hier op de 10e lijn gebeurd. 2.40 min.
Bij de format (manier hoe op de band gezet wordt) van de Panasonic.

Bij IVC gebeurd dat op lijn 12.
Schakelbreedte is kennelijk 1 lijn breed.
Op den duur wordt die 5 lijnen breed.

Maar dan begrijp ik het even niet wat er dan fout gaat.

Video Reel-To Reel vraagje

door kris ⌂ @, Gent, België, 06-05-2012, 00:09 (4379 dagen geleden) @ Maurice

beste Maurice,

de kopomschakeling duurt uiteraard zo kort mogelijk en er is geen verband met de lijntijd op zich, maar het wordt wel eens in lijntijden uitgedrukt.
Waar men het hier over heeft is dat het omschakelen in functie van de slijtage van de koppen fysiek op de band opschuift.
Zit je met een grot verschil tussen opname en weergavetoestel (betreffende koppenslijtage) dan ontstaat er een "ruisgat" .

Als dit te lang duurt, raakt de verticale sync gestoord en lijkt de tape onleesbaar, terwijl een simpele verplaatsing van het kopomschakelpunt bij de leesmachine alles oplost.

groeten


Kris

Video Reel-To Reel vraagje

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 06-05-2012, 20:59 (4378 dagen geleden) @ kris

Kris,

aha dat snap ik

thanks,

Toch wel leuk om.........

door Hans van Kampen @, Voorhout, 07-05-2012, 18:45 (4378 dagen geleden) @ Maurice

op YOU-TUBE de flimpjes te kijken waarbij je dan van de ene in de andere valt.

Je krijgt hele rondleidingen langs van de grote 2 inch videotape machines van ondermeer RCA, wat een bakken en als je de pc. boards ziet onderin zo'n kast....

Deze dingen worden ook aan de kant gezet want is allemaal achterhaalde techniek denk ik, zou wel mooi voor Marcel zijn museum zijn.

Sorry forumbeheer maar wijkt nu af van Maurice zijn bijdrage.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Toch wel leuk om.........

door ruudtx @, Utrecht, 07-05-2012, 19:21 (4378 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Met zo'n RCA 2 inch machine heb ik nog gewerkt.

Jaren 80, St Film en Wetenschap, Utrecht, nu mediacentrum waar ondermeer RTV Utrecht in zit.

Toch wel leuk om.........

door Dominic, 16-05-2012, 20:40 (4368 dagen geleden) @ ruudtx

Zelf heb ik twee Ampex 2" staan hier. Gered bij de milieustraat een paar jaar terug. Compleet, 1 loopt andere niet. Ooit nog eens aan beginnen. Machtige machines.

powered by my little forum