TV Supertech CTV-294L focussering (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 16-07-2009, 22:26 (5370 dagen geleden)

Van dit kleine tv-tje met een 13cm beeldbuis verloopt de focussering.
Na het bijstellen van de scherpte blijft het beeld een half uur goed om daarna weer onscherp te worden. Bij het draaien aan de focuspotmeter verloopt het scherpstellen schoksgewijs, zodat ik een krakende potmeter vermoed.
Vervangen of in elk geval schoonmaken van de potmeter zou de oplossing zijn, maar hoe bereik ik die potmeter?

Op de foto's is de potmeter te zien, opgeborgen in een doosje dat tegen de hsp-trafo lijkt gelijmd. De naad die gevuld is met lijm heb ik al zoveel mogelijk met een scherp mes losgesneden, maar er zit nog steeds geen beweging in het doosje. Verder vraag ik me af of het doosje alleen een kapje is dat over de beide potmeters heen geschoven is, of dat de potmeters 1 geheel vormen met het doosje/kapje.

Heeft iemand nog suggesties, of nog beter ervaring?

[image]

TV Supertech CTV-294L focussering

door Ton Mijnster, 16-07-2009, 23:14 (5369 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed

Ik zal eerst controleren of fout niet in BB voet zit,voor de boel te slopen!

Meestal zit dat spul ingegoten.

In dergelijke gevallen vervingen wij de trafo,maar die was dan voorhanden.

En vaak was dan de conclusie,het voetje of de buis!

Ook mogenlijk de aansluiting focus draad in lijntrafo.

Ton

TV Supertech CTV-294L focussering

door Ed van der Weele † @, Zeist, 17-07-2009, 20:54 (5369 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Ton, bedankt voor de reactie.
De buispennen en de contacten van het buisvoetje heb ik goed schoongemaakt. Dit had geen effect op de scherpte van het beeld.
Bij het draaien aan de focusseringpotmeter knippert het beeld, wat toch wel erg lijkt op een potmeter die slecht contact maakt. Daarom enkele tientallen keren de potmeter links- en rechtsom gedraaid. Het knipperen bij het draaien is nu weg. Maar het komt weer terug weet ik uit ervaring; een jaar geleden had ik die truc ook al uitgehaald.

Na het opnieuw scherpstellen heb ik de tv een tijd aan laten staan. Na een half uur was het beeld weer volkomen onscherp. Weer bijgesteld, en toen was het verloop een stuk minder. Een half uur daarna waren de ondertitels nog steeds leesbaar.
Tv uitgezet en een uur later weer aan. Heel erg onscherp, maar een half uur later was het beeld weer goed. Er is dus, naast de krakende potmeter, ook een warmteprobleem.
Uitzoeken waar dat warmteprobleem zit zal niet zo makkelijk zijn. Kältespray is, als zo vaak, geen oplossing omdat door het bevriezen van b.v. een weerstand het vocht uit de lucht op die weerstand condenseert. Het effect dat je dan ziet is dan niet het koud worden van de weerstand maar het geleiden van de druppels condenswater.

Een schema zou in dit geval erg welkom zijn, maar op internet heb ik daarvoor alleen verzoeken om een schema gevonden. Die verzoeken bleven allemaal onbeantwoord. Er zal dus wel geen schema beschikbaar zijn.

Ik blijf nog wel even doorzoeken naar de storing.

TV Supertech CTV-294L focussering

door Ton Mijnster, 17-07-2009, 21:17 (5369 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Grote kans dat het inderdaad de regelaar is!

Maar om dit heel uit elkaar te krijgen,zal niet meevallen.

De Doc. kan je misschien bij Doknet.nl bestellen.

Ze rekenen gemiddeld 15 a 20 euro hier voor.

Ook veel tv onderdelen leverbaar.

Nu ga ik met vakantie,dus succes met het app.

groet ton

TV Supertech CTV-294L focussering

door snameroc @, Etten Leur, 18-07-2009, 07:58 (5368 dagen geleden) @ Ton Mijnster

Uit elkaar zal nog wel lukken maar in elkaar niet.

Waarschijnlijk vind er een vlamboogje plaats dat langsaam het koolstof opsmeult., dus de weerstand van de potmeter wordt steeds hoger tot je aan het einde van het bereik bent.
Misschien een plaatje uit een oude pc monitor proberen te halen

TV Supertech CTV-294L focussering

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-08-2009, 02:29 (5353 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Met een zaagje, een klodder lijm en veel geduld is het toch gelukt de focussering te herstellen.
Na het openzagen van het doosje met de potmeters werd zichtbaar hoe e.e.a. in elkaar zit.

[image]

In de draaibare houders van de twee potmeters zitten twee geleidende rubbertjes die over de koolbanen glijden. Uit niets bleek dat er een defect was in de koolbanen of de geleidende rubbers. Alleen uit voorzorg schoongemaakt met alcohol.
Doordat ik het doosje had afgezaagd was uiteraard de afstand tussen de bovenkant van het doosje en de koolbanen kleiner geworden. Daarmee is de druk van de rubberen geleiders op de koolbanen vergroot en hopelijk het probleem opgelost.
Als test heb ik nog een buisvoltmeter met een heel hoog weerstandsbereik (> 40 MegOhm) aangesloten op de twee uitgangen van de regeling. Bij het draaien aan de potmeters zag het er goed uit.
Toen maar de gok gewaagd om het geheel weer aan elkaar te lijmen.
En dit is het resultaat. Het is een 13 cm schermpje, dus de kwaliteit is niet geweldig, maar wel leesbaar.

[image]

Ik bedank alle meedenkers op dit forum :-)

TV Supertech CTV-294L focussering

door Paul Brouwer @, Haarlem, 02-08-2009, 15:30 (5353 dagen geleden) @ Ed van der Weele †

Hallo Ed,

Dat zal inderdaad een heel gepriegel geweest zijn om dat kapje er zo af te zagen.
Daarnaast weet je niet hoe het er aan de binnenkant uitziet en je met het zagen mogelijk
iets stuk maakt.

Al met al toch weer gelukt. :)

Groet,
Paul

--
[image]

TV Supertech CTV-294L focussering

door Ed van der Weele † @, Zeist, 02-08-2009, 16:51 (5353 dagen geleden) @ Paul Brouwer

Dat zal inderdaad een heel gepriegel geweest zijn om dat kapje er zo af te zagen.
Daarnaast weet je niet hoe het er aan de binnenkant uitziet en je met het zagen mogelijk
iets stuk maakt.

Als je niet verder zaagt dan het plastic dik is kan er weinig gebeuren. Na elke haal van het zaagje controleren hoe diep de zaagsnede is is voldoende. Op de foto van het printje kan je overigens zien dat ik 2 soldeerklodders met de zaag heb geraakt.

De onbekende factor was hoe het inwendig in elkaar zat. Met een beetje beredeneren en gokken viel dat gunstig uit. Maar evengoed zou ik onder het keramische printje uitgekomen kunnen zijn.
Dat is het risico dat je moet nemen als niet over informatie beschikt.

powered by my little forum