typenummer Philips radio met TDA1574 (Toestel of techniek)
door Eduard, 03-02-2013, 22:21 (4548 dagen geleden)
Beste forumleden,
Philips heeft rond 1985 FM tuners en radio's gemaakt met het ic TDA1574 in de FM unit. Kent iemand het typenummer van zulke radio?
Met het nummer kan ik het schema opzoeken en als voorbeeld gebruiken bij eigen knutselwerk.
Alvast bedankt,
Eduard
typenummer Philips radio met TDA1574
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-02-2013, 01:38 (4548 dagen geleden) @ Eduard
Helaas kan ik Philips zo even niet vinden, maar Blaupunkt gebruikte het IC kennelijk ook veelvuldig in autoradio's. Helaas heb ik daar zelf geen schema's van maar misschien zijn die te vinden.
Het gaat om modellen die eindigen op:
SQM26
SQM27
SQR26
SQR46
SQR47
SQR48
Ook Saba en Telefunken (beide reeds Thomson?) gebruikten het IC wel eens in tuners en receivers.
door Eduard, 04-02-2013, 07:23 (4547 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Bedankt Maarten,
Met deze info kan de zoektocht beginnen.
Het is mijn bedoeling een FM unit te bouwen met een TDA1574 of een SA602.
De TDA1574 heeft technisch voordelen maar is moeilijk te verkrijgen.
Al is het "maar" 100MHz, toch kan de bouw van de HF preselector knap tegensputteren. Om niet opnieuw het wiel uit te vinden ga ik vooraleer de soldeerbout heet te stoken eens kijken hoe de fabrikanten dat destijds hebben gemaakt. Printlayout is al erg belangrijk op die frequenties.
Vriendelijke groeten,
Eduard
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-02-2013, 09:27 (4547 dagen geleden) @ Eduard
Beste Eduard,
Ik neem aan dat je al wat rondgekeken hebt op de site van NXP, zoniet dan zou ik dat nog wel aanbevelen; het IC was kennelijk toch zo goed ontworpen dat het 12 jaar na introductie nog aanbevolen werd. Er zijn dus mooie appnotes van de systemen eromheen zoals http://www.nxp.com/documents/application_note/AN96022.pdf (hier staan juist geen details in rond de front-end helaas, maar in andere misschien wel).
door Armand , België, 04-02-2013, 19:10 (4547 dagen geleden) @ Eduard
Hallo Eduard,
Misschien kun je hier iets mee.
Het IC TDA1574 zit o.a in een Blaupunkt autoradio type ACR3250.
Nu nog een schema trachten te vinden.
Vriendelijke groeten, Armand
door Hans PA0H , Apeldoorn, 05-02-2013, 18:34 (4546 dagen geleden) @ Armand
Het schema staat bij Elektro Tanya.
groeten, Hans PA0H
door bruno , Tienen ( Belgie ), 04-02-2013, 07:21 (4547 dagen geleden) @ Eduard
Eduard,
Je kan hier de datasheet downloaden er staat ook een schema bij :
http://www.digchip.com/datasheets/parts/datasheet/364/TDA1574-pdf.php
Veel succes.
door Eduard, 04-02-2013, 07:30 (4547 dagen geleden) @ bruno
Bedankt Bruno,
Deze datasheet heb ik. Toch ga ik verder op zoek naar een voorbeeldradio. De tuner moet worden voorafgegaan door een afgestemde HF trap. Dit wordt een transistorschakeling. Niet evident van die stabiel werkend uit de mouw te schudden. Keuze van onderdelen en printlayout zijn belangrijk om oscillatie vermijden. Daarom zoek ik een voorbeeld dat zijn diensten al heeft bewezen.
Vriendelijke groeten,
Eduard
door Willem.H.N. , Enschede, 04-02-2013, 08:43 (4547 dagen geleden) @ Eduard
Gewijzigd door Willem.H.N., 04-02-2013, 08:45
Bedankt Bruno,
Deze datasheet heb ik. Toch ga ik verder op zoek naar een voorbeeldradio. De tuner moet worden voorafgegaan door een afgestemde HF trap. Dit wordt een transistorschakeling. Niet evident van die stabiel werkend uit de mouw te schudden. Keuze van onderdelen en printlayout zijn belangrijk om oscillatie vermijden. Daarom zoek ik een voorbeeld dat zijn diensten al heeft bewezen.
Vriendelijke groeten,
Eduard
Is de TDA7000/7010/7020 ook niet zoiets?
Van de 7000 ook al eens een ontvangertje gebouwt.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 04-02-2013, 09:19 (4547 dagen geleden) @ Willem.H.N.
Dat zijn IC's die meer gericht zijn op zakradio's. Niets ten nadele daarvan maar ik heb ze nog nooit in hifi-tuners gezien.
door Eduard, 04-02-2013, 12:23 (4547 dagen geleden) @ Willem.H.N.
dag Willem,
Op mijn werktafel staat een werkende zelfbouw met TDA7088. Een wonderbaar ic maar die zette me op het verkeerde pad. De MF in dat soort ic's bedraagt slechts 70 KHz. De schakeling heeft geen preselectie en daarom dacht ik aan een kwadratuur mengtrap die geen spiegelfrequentie aanmaakt. Ik takte direct achter de mixer 10,7 MHz af in de hoop de preselectie te kunnen schrappen. Dat lukt niet. Mijn radio speelt de pannen van het dak maar spiegelonderdrukking is nul. De behandeling van spiegels gebeurt intern de TDA7088 heel anders. Met een MF van 70KHz vallen de spiegels binnen de zijbanden van de beluisterde zender. In het ic gebeurt allerlei hockus-pockus met die zijbanden, dit volgens een door Philips gepatenteerd systeem. Knap zo'n heel fm radiootje met 70KHz MF in een ic te stoppen maar het blijft ver van hifi. Daarvoor is het ook niet bedoeld.
De digitaal aanstuurbare TEA5767 is een stuk beter maar kan nog niet tippen aan de buizentuners. Die is wel handig voor inbouw in oude radio's die van huis uit geen FM hadden.
Bedoeling van mijn experiment is een klein printje bouwen dat kan worden ingebouwd in oude buizen units. Ik wil vooral de zelfoscillerende mengtrap met ECC85 kwijt. De tuners van de laatste generatie buizenradio's zijn een drama om te repareren. Echte buizenfanaten zullen het barbaars vinden maar die nodig ik uit om zo'n lastig geval te repareren.
Vriendelijke groeten,
Eduard
door kris
, Gent, België, 05-02-2013, 10:29 (4546 dagen geleden) @ Eduard
de TDA7000 en zijn opvolger dateert uit een tijdperk dat elektronicafabrikanten alle weken de kranten haalden met nieuwe dingen, en liefs zo klein mogelijk.
De TDA7000 was ooit in het nieuws als eerste een chip complete FM radio (1982?)
Een week later was het Panasonic, met de platste luidspreker enzv...
Zelfs de FM ruis (die je hoort wanneer je niet op een station afgestemd staat) wordt in de TDA7000 aangemaakt om een klassieke tuner te imiteren.
@Eduard, ik lees al een hele tijd over je probleem met de ECC85 buizentuners.
Je mag er me eens en bezorgen, om ben kandidaat om er een te onderzoeken.
groeten
Kris
door Eduard, 05-02-2013, 19:03 (4546 dagen geleden) @ kris
dag Kris,
Allereerst bedankt voor het aanbod mee te kijken naar een oplossing voor problemen met de ECC85 tuners. Ik repareer regelmatig zulke Philips tuners. Knelpunt van die dingen zit in de zelfoscillerende mengtrap. Die moet worden geneutrodyneerd op 10,7MHz en bovendien moeten impedanties op circa 100 MHz een brug in evenwicht vormen. Reparaties lukken meestal maar zijn te tijdrovend om ze vlot uit te voeren. Die zelfoscillerende mengtrap is zo kritisch dat vervangen van 1 condensator vaak een ketting van ingrepen uitlokt.
Door de functie van oscillator en mixer uit elkaar te halen zal de tuner veel minder probleem vormen om ze af te regelen.
Ik vind het interessant samen die problemen door te nemen. Bij interesse stuur ik je een artikeltje dat ik ooit schreef over de werking van die buizentuners.
Vriendelijke groeten,
Eduard