RH720 een soms miskend apparaat (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 26-07-2013, 12:20 (4377 dagen geleden)

Beste Forummers,
Het is warm en daarom rustig een verhaaltje over mijn RH720 (vissenoog radio/versterker)
Met 4 zwagers die allen besmet waren met het fenomeen geluidsweergave op hoog
niveau kocht ik op hun advies mijn eerste RH720 die toen al was afgeprijsd naar
1200 gulden omdat het een aflopende serie was en in hun ogen een top apparaat
van Philips, waar ik nu nog steeds achter sta.Met een Lenco L85 en Philips
412 element klonk het allemaal fantastisch.
Ik zette de trend door als eerste een Philips CD101 aan te schaffen die ik via
via uit de Philips personeelswinkel kon bemachtigen voor een " vriendenprijsje"
van slechts 1700 gulden. CD´s waren e nog maar nauwelijks en de eerste die
ik kocht voor 50 gulden was een klassieke van het DGG.
De resultaten wat geluid betreft waren echter droevig, laag ging nog wel maar er kwam totaal geen hoog uit. In deze tijd leerde ik Paul Misset kennen (toen
chef TD Philips Amsterdam) en het kwam zo in de praat dat ik zwaar teleurgesteld
was over de CD kwaliteit. Paul stomverbaasd en vroeg hoe ik e.e.a. had aangesloten. De 720 heeft alleen een tape ingang voor dit soort doeleinden en heeft een 5 polige Din ingang en de impendantie hiervan was ook volledig aangepast aan de daarvoor geldende normen. Toen dit eenmaal bekend was hebben we
als oplossing het hele filter systeem dat hier aan hangt laten vervallen d.w.z.
De weerstanden R1153,R1148,R1266,R1273 overbrugd en de weerstanden R1152,R1149
R1269en de R1272 welke laatsten met massa verbonden zijn verwijderd.
Beste Forummers het resultaat was verbluffend en ik luister nu nog steeds na
bijna 40 jaar nog dagelijks met plezier naar dit geweldige toestel! Het was en is in mijn ogen nog steeds een top apparaat.
De Losse versterker 22RH521 die bij de reciever 22RH651 hoort heeft dezelfde
makke en ik heb van deze versterker alle soorgelijke filters (de versterker heeft meedere ingangen aux, moni, en tape) omgebouwd met hetzelfde resultaat.
Misschien hebben jullie hier iets aan.
Groet Frits Jansen

RH720 een soms miskend apparaat

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 14:02 (4377 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door soundman2, 26-07-2013, 14:03

Waarom de weergave zoveel beter is geworden, kan ik met de wijziging niet verklaren. De weerstanden 1152, 1153, 1272, en 1273 dienen voor opname en vormen een spanningsdeler voor de destijds gangbare diodeaansluiting van een bandrecorder. Feitelijk was dat een ingang met microfoongevoeligheid, een methode die stamt uit het buizentijdperk. Die wijziging heeft geen enkele invloed op de weergave van de CD speler. Het zijn helemaal geen filters.
De Cd-speler hoort in dit geval te worden aangesloten op de pennen 3 en 5 van de din-plug (2 is massa) De weerstanden1145, 1149, 1266 en 1269 vormen een spanningsdeler, kennelijk nodig om het uitgangsniveau van de recorder aan te passen op de gevoeligheid van de versterker. Daarachter volgt een potentiometer van 20+80=100K ohm, Samen vormt dat een spanningsdeler 62K/50K, niet erg hoogohmig allemaal en erachter zitten ook al geen frequentiebepalende onderdelen.
Het signaal van de CD-speler wordt dus pakweg door twee gedeeld. Dat zou de kwaliteit niet mogen beïnvloeden, zeker niet zo dramatisch als aangegeven. Ook hier is van filters absoluut geen sprake.
Omdat CD-spelers vaak een veel hogere spanningsafgifte hebben als bijv. een tape deck, zou je eerder voordeel kunnen hebben, Bij een te groot signaal zou je te lang last hebben van de fysiologische volumeregeling als die ingeschakeld is.

Ik vraag me dus af wat er werkelijk veranderd is, waardoor de weergave na de mods stukken beter was.

Soundman2

door frits @, Meppen Dtsl., 26-07-2013, 14:42 (4377 dagen geleden) @ soundman2

Beste Soundman,
Ik ben destijds afgegaan op het advies van een Philips expert en het resultaat
van deze ombouw is echt geweldig dat mag je van mij aannemen. Als je een dergelijk apparaat thuis hebt staan zou ik zeggen probeer het eens het resultaat
is ruimschoots de moeite lonend.
Met vriendelijke groet Frits

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 15:04 (4377 dagen geleden) @ frits

Beste Soundman,
Ik ben destijds afgegaan op het advies van een Philips expert en het resultaat
van deze ombouw is echt geweldig dat mag je van mij aannemen. Als je een dergelijk apparaat thuis hebt staan zou ik zeggen probeer het eens het resultaat
is ruimschoots de moeite lonend.
Met vriendelijke groet Frits

Ik neem direct aan dat het toestel een prima weergave heeft, maar dat de weergave stukken beter wordt, door het verwijderen van onderdelen, die part nog deel uit maken van de benodigde circuits, daarover blijf ik toch sceptisch.

Soundman2

door Huub.jak, 26-07-2013, 17:36 (4377 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Huub.jak, 26-07-2013, 17:38

Ik denk wel naa deze weg nemen van de weerstanden
Dat de loggerime uit de volummen potmeter weg is
Nu dat als je een bvb kwart slagje draait met de
Voll knop dan spuit het geluid er bikkel hard uit
wel hoger maar niet goed regelbaar ??
Ik denk dat je de weergave pennen in de Din bus
niet juist heeft gebruikt . Huub

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-07-2013, 18:51 (4377 dagen geleden) @ soundman2

Toch wat vreemd verhaal. Ik gebruik verscheidene philips versterkers van die familie zonder enig hogetoonverlies.

De tape-in din fiche op een versterker, playback dus ,heeft een ingangsgevoeligheid van +-150mV. (gelijkaardig aan de zogenaamde diode ingang) CD geeft wat meer, maar dan zet je het volume wat minder.

De tape-out din fiche , voor record , geeft slechts 1mV en daar is het beter de weerstanden aan te passen om onnodige verzwakking en versterking te hebben.

Misschien wordt er met dit laatste verward?

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 20:17 (4377 dagen geleden) @ kris

minder.

De tape-out din fiche , voor record , geeft slechts 1mV en daar is het beter de weerstanden aan te passen om onnodige verzwakking en versterking te hebben.

Misschien wordt er met dit laatste verward?

groeten

Kris

De tape-outfunctie van de diodeaansluiting is overgebleven uit het tijdperk dat toestellen waren uitgevoerd met buizen. De detector van een radio mocht nauwelijks belast worden, om de schakeling niet te beïnvloeden. Om het`toch voor de gebruiker eenvoudig te houden, heeft men de diodeaansluiting bedacht. Eén snoer voor opname en weergave.
De microfooningang van de recorder werd gebruikt en daardoor kon een hoogohmige spanningsdeler worden gebruikt. Hoewel het in de praktijk reuze meeviel, was het natuurlijk voor de S/R niet ideaal Toen er recorders kwamen die opnamen op lijnniveau werkte het natuurlijk niet meer De tijd heeft het allemaal opgelost.De radio's werden getransistoriseerd en de signalen daarin zijn veel laagohmiger. Een transistor meer kostte ook niet de hoofdprijs. De RCA (cinch) aansluitingen werkten zowel voor in als uit op lijnniveau. Het enige nadeel was dat je nu een opname en een weergave kabeltje nodig had.

Soundman2

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 26-07-2013, 14:04 (4377 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Willem Roseboom, 26-07-2013, 14:08

Hallo Frits,

bedankt voor de info. Ik heb de meeste apparaten uit de vissenoogserie staan en ik heb ze alleen jaren geleden even getest en dit verschijnsel is me toen niet opgevallen. Ik twijfel zeker niet aan jou bevindingen en ik zou me nog voor kunnen stellen dat Philips bij een tape ingang een laagdoorlaatfilter gebruikt maar dat ze dit ook bij een AUX ingang doen is toch wel vreemd. Ik zal een keer het schema bekijken. Ik ben het overigens met je eens dat deze serie ondergewardeerd is.

Edit, ik zie dat Soundman het schema al heeft bekeken

Groeten Willem

--
Groeten,

Willem

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 20:22 (4377 dagen geleden) @ Willem Roseboom

ik zou me nog voor kunnen stellen dat Philips bij een tape ingang een laagdoorlaatfilter gebruikt

Het frequentiebereik van een bandrecorder is toch al beperkt, zeker wat betreft de hoge tonen. Alleen de topmachines haalden 18KHz bij hoge bandsnelheden.
De grens lag al vaak bij 10 a 12 KHz. Het zou dan ook geen goed idee geweest zijn om het frequentiebereik verder in te perken met een laagdoorlaat filter.
Mocht een gebruiker wat willen corrigeren, dan had die daarvoor altijd nog de hoge tonen regelaar ter beschikking.

Soundman2

door Willem Roseboom @, Amersfoort, 27-07-2013, 10:04 (4376 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Willem Roseboom, 27-07-2013, 10:05

Ruisfilter had misschien gekunt, dat zou kunnen in de vorm van een laagdoorlaatfilter. Aangezien de TS iets ervaart wat technisch niet te verklaren is, laat ik het hierbij.

Willem

door frits @, Meppen Dtsl., 26-07-2013, 18:58 (4377 dagen geleden) @ frits

Hallo Forummers,
Grappig dat er nu berichten komen waarom het in theorie allemaal niet
mogelijk zou zijn. Ik kan alleen zeggen dat ik mijn 720 al 35 jaar als hoofd
toestel in de huiskamer heb staan en dat geinteresseerde bezoekers verbaasd
zijn over de kwaliteit van het geluid van een wel erg gedateerd toestel.
Tot besluit voor de liefhebbers van deze serie probeer het gewoon maar je
zult zien dat het perfect werkt, het is een halfuurtje werk, je verprutst niets
aan het toestel en het resultaat mag er zijn,
Met vriendelijke groet, Frits Jansen

door Huub.jak, 26-07-2013, 19:20 (4377 dagen geleden) @ frits
Gewijzigd door Huub.jak, 26-07-2013, 20:11

Ik gebruik de versterker 591
Maar alles speelt goed daar op
Geen enkel probleem . Huub

door soundman2 @, Wouw, 26-07-2013, 20:05 (4377 dagen geleden) @ frits

Hallo Forummers,
Grappig dat er nu berichten komen waarom het in theorie allemaal niet
mogelijk zou zijn. Ik kan alleen zeggen dat ik mijn 720 al 35 jaar als hoofd
toestel in de huiskamer heb staan en dat geinteresseerde bezoekers verbaasd
zijn over de kwaliteit van het geluid van een wel erg gedateerd toestel.
Tot besluit voor de liefhebbers van deze serie probeer het gewoon maar je
zult zien dat het perfect werkt, het is een halfuurtje werk, je verprutst niets
aan het toestel en het resultaat mag er zijn,
Met vriendelijke groet, Frits Jansen

Hoe dan ook, technisch verandert er nauwelijks iets. Het betekent voor mij hetzelfde als een fiets die stukken beter rijdt na het verwijderen van de bagagedrager.
Zoals ik al vertelde zijn vier weerstanden voor de opname op een recorder, die doen dus helemaal niet mee en de andere vier vormen een spanningsdeler vóór de volumeregelaar.

Over de DIN plug heerst altijd veel verwarring en dat leidt heel vaak tot regelrechte aansluitfouten, waardoor de zaak niet goed werkt of bromt.
De enige mogelijkheid is hier pen 3 en 5 gebruiken voor links en rechts en 2 als aarde.
De ingangang heeft een rechte frequentiekarakteristiek en is niet speciaal aangepast op tapedaecks. Het uitgangssignaal van een recorder is nl ook recht, dit in tegenstelling tot grammofoonplaten, die volgens een bepaalde karakteristiek (meestal RIAA) zijn opgenomen en die voor weergave wel een speciale filtering behoeven.
In je openingsverhaal had je het ook over filters. weerstanden alleen vormen geen filters, ze zijn niet frequentie afhankelijk.

Ik kom niet luisteren.

Soundman2

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 26-07-2013, 20:12 (4377 dagen geleden) @ frits

Frits,
Die receivers zijn inderdaad wat onderkent, wees blij kun je er voordelig aankomen.
Hoewel jij reeds deze begrijp ik nieuw aangeschaft hebt destijds.
Maar versterker technisch is het natuurlijk een 22RH521 bij mijn weten.
Die wil men wat liever hebben dan zo'n brede receiver.

Die Visseogen zijn een tijdje vol in de aandacht geweest en grif gezocht.
T's al weer een tijdje stil daaromheen.

Het geluid van je CD speler, als het beter geworden is is het goed.
Jij hoort het ik niet, dat is het nare van een forum - zit geen geluid bij.

Zelf heb ik de kleine variant de 22RH520 (de 15W uitvoering).
met luidsprekers Aristona SA5422 klinkt uitstekend.
Kan beter natuurlijk maar zo staat deze set reeds wat jaartjes.
Genoeg andere luidsprekers hier en zal dan nog beter kunnen klinken :)

Ik weet niet welk type luidspreker jij er op hebt aangesloten maar kan behoorlijk uitmaken.
Zal eens mijn 497's er op aansluiten met de CD100 kijken of dat goed klinkt.

[image]

door snameroc @, Etten Leur, 26-07-2013, 21:53 (4377 dagen geleden) @ Maurice

Ik heb een 720 in mijn werkplaats samen met een cd202 welke geen aanpassingen heeft en toch een goed geluid.
Het is inderdaad een topapparaat.
Weet je zeker dat je de aanpassing goed omschrijft?

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 27-07-2013, 01:03 (4377 dagen geleden) @ frits

Die berichten houden simpelweg in dat er méér of iets anders aan de hand is dan uit het schema blijkt. Ik lees niet dat iemand ontkent dat jouw apparaat na modificatie beter speelt, maar wel dat die modificatie zoals jij hem beschrijft aan de hand van het beschikbare schema niet het beoogde effect lijkt te kunnen hebben. Daar kan je dus tig kanten mee uit.

door henkk56 @, 27-07-2013, 05:17 (4376 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henkk56, 27-07-2013, 05:20

Dit heb je gewoon met DIN pluggen,deze was natuurlijk verkeerd aangesloten
zodat het signaal van de cd speler via de verzwakker voor de opname uitgang
de versterker bereikte met het betreurenswaardige resultaat.
Het snoertje aanpassen was dus handiger geweest,had de versterker in elkaar
gelaten kunnen worden......
Wat was ik indertijd blij dat ze stopten met die DIN pluggen narigheid,het leek
wel of DIN pluggen vrijwel altijd verkeerd aangesloten waren,DIN pluggen waren
een oplossing voor een probleem dat niet bestond.
(De mens werd door Philips en anderen te dom geacht om een paar tulpstekkertjes
aan te sluiten maar ze waren zelf te dom om DIN pluggen goed aan te sluiten.)

Henk

door Huub.jak, 27-07-2013, 07:30 (4376 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door Huub.jak, 27-07-2013, 08:10

DE din plug daar is eigenkijk niks mis mee
Wel dat bij goedkopen versterkers de moeder
Din vaak niet gevat is in heh metaal en van de print
Los laat met gevolg van storing .Maar als deze in het
Metaal van de kast zit .Dan is er niks mis mee
De tulp geeft ook wel eens niet door op de midden stift
.
Huub

door soundman2 @, Wouw, 27-07-2013, 09:14 (4376 dagen geleden) @ henkk56
Gewijzigd door soundman2, 27-07-2013, 09:33

Dit heb je gewoon met DIN pluggen,deze was natuurlijk verkeerd aangesloten
zodat het signaal van de cd speler via de verzwakker voor de opname uitgang
de versterker bereikte met het betreurenswaardige resultaat.
Het snoertje aanpassen was dus handiger geweest,had de versterker in elkaar
gelaten kunnen worden......
Wat was ik indertijd blij dat ze stopten met die DIN pluggen narigheid,het leek
wel of DIN pluggen vrijwel altijd verkeerd aangesloten waren,DIN pluggen waren
een oplossing voor een probleem dat niet bestond.
(De mens werd door Philips en anderen te dom geacht om een paar tulpstekkertjes
aan te sluiten maar ze waren zelf te dom om DIN pluggen goed aan te sluiten.)

Henk

Je doet de dinplug geen eer aan. Het was een goede oplossing voor de niet technische gebruiker. In plaats van met twee of drie banaanstekers, kon een consument zijn pick-up aansluiten, met één steker.
Met de komst van de bandrecorders werd het er niet eenvoudiger op.
Bij Philips had je altijd een weergave kabel nodig, die van de luidsprekeruitgang van de recorder naar de pick-up ingang van de radio liep en voor opname moest je dan weer een andere kabel aansluiten van de luidsprekeruitgang van de radio naar de opname ingang van de recorder.
Geen wonder dat veel mensen de opnames van de radio dan maar maakten met de bijgeleverde microfoon. Het had dus niet met dom te maken, maar het was gewoon lastig.
Met de DIN plug waren alle aansluit perikelen in een klap opgelost.
Met de komst van de bandrecorder is de aansluiting opnieuw bekeken en gewijzigd.
In plaats van opnemen met de microfoon voor de luidspreker van de radio, gebeurde de opname geheel langs elektrische weg. Tijdens de opname hoefde je dus ook niet meer stil te zijn.
In het mono tijdperk werd de indeling als volgt.
1- opname uitgang, afgetakt van de top van de volumeregelaar via een hoogohmige spanningsdeler. Het volume van de radio was dus niet van invloed op de opname.
2- het gemeenschappelijk aardcontact
3-audioingang op lijn niveau. Via een keuzeschakelaar op de radio TA/TB, kon je kiezen voor deze ingang. Hij liep recht naar de volumeregelaar en dat heeft het voordeel dat de voorversterker van de radio nimmer kan worden overstuurd.
Met de komst van stereo is de plug gewijzigd naar een vijfpolige versie.
Contacten 4 en 5 werden toegevoegd voor resp. opname en weergave.
Zoals gezegd liep de opname via een hoogohmige weerstand. Dat zou leiden tot een aanmerkelijk hogetonenverlies door de capaciteit van de opnamekabel.
De weerstand werd echter belast door een extra weerstand van ca 100K naar aarde en vormde dus een spanningsdeler. Samen met de ingangsweerstand van de diodeaansluiting in de recorder, daalde de totale impedantie tot een tiental K ohms. De kabelcapaciteit was nog maar nauwelijks van invloed. Wel had de diodeaansluiting microfoongevoeligheid. Voor de S/R was het niet echt ideaal. maar voor huishoudelijk gebruik meer dan goed genoeg. Bijkomend voordeel was, dat de diodeaansluiting tevens gebruikt kon worden om de microfoon aan te sluiten, zodat op de recorder een plug werd uitgespaard.
In de tijd dat bandrecorders een hype was, verkochten we honderden TK20, TK120 en vele andere van Grundig. Het heette de aristocraat onder de recorders. Voor een tientje extra bouwden we voor de klant het radiotoestel om met een DIN aansluiting. Louter door mond op mond reclame, dat je tijdens de opname niet stil hoefde te zijn etc, hebben we heel veel van die plugjes ingebouwd.

Philips is altijd een beetje eigenwijs geweest en heeft lang geprobeerd de dinplug tegen te houden. Tussentijds hebben ze nog de vijfpolige IEC plug uitgevonden, maar die is door niemand verder ingebouwd.
De dinplug is een Duitse aangelegenheid en DIN staat voot Deutsche Industrie Norm.
Met de komst van transistorapparatuur is de dinplug een beetje in de vergetelheid geraakt, doordat de signalen groter waren en de uitgangen laagohmiger.
Helaas is er een hele zooi aan verkeerde verloopkabels op de markt gekomen. Zo waren er kabeltjes met vier RCA (cinch) plugjes vanaf de radio of versterker naar de recorder met din aansluiting.
Het hoeft geen betoog dat het lijnsignaal uit de radio (receiver of versterker) de opnameingang volledig overstuurde. Met de opkomst van cash and carry bedrijven en dergelijk soort zaken, verdween ook van lieverlee de technische kennis bij de electronicazaken. Het ging en gaat dus nog heel vaak fout als je een oude recorder aansluit op een moderne radio en daarvoor een kant en klaar snoer koopt in de winkel.
Het heeft een slechte naam gegeven aan de DIN diodeaansluiting. Helemaal ten onrechte. Als je weet hoe het werkt, dan is het (zeker voor die tijd) een prima oplossing
Soundman2

door kris ⌂ @, Gent, België, 28-07-2013, 00:46 (4376 dagen geleden) @ soundman2

@Henkk56.

Philips heeft, bij mijn weten, de din stekkers in hun apparaten altijd juist gekableerd. Maar, je hebt verscheidene types dinkabels, bvb rechte en gekruiste en dat kan wel eens verwarring geven. Doet het nu nog met cat5 kabels... straight or cross?

@Henk Roovers, de diode 1mV is wel een uitgang van de versterker richting ingang vd taperecorder. Hier gaat het over een ingang van een versterker, die zijn over het algemeen 150mV of nog wat meer.

groeten

Kris

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2013, 07:57 (4375 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 28-07-2013, 08:01

@Henk Roovers, de diode 1mV is wel een uitgang van de versterker richting ingang vd taperecorder. Hier gaat het over een ingang van een versterker, die zijn over het algemeen 150mV of nog wat meer.

groeten

Kris

Dan ben ik kennelijk niet duidelijk genoeg geweest. De diodeaansluiting en dan in dit geval de aftakking van de diode in de radio, is uiteraard signaal richting recorder. Ondanks dat in een versterker geen diode voor radiodetectie zit, is de benaming wel gebleven. In een versterker wordt een signaal op lijn niveau afgedeeld tot een veel lagere waarde door een spanningsdeler, vaak 1M ohm/ 100K....10K ohm.
De aanwezigheid van die spanningsdeler, maakte het opnemen op een recorder met lijningangen (Japans) vrijwel onmogelijk. Evenwel verkocht de "vakhandel" hier gewoon verloopsnoeren voor.
Gekruiste diodekabels heb ik nooit gezien of moeten maken, maar omdat de dinaansluiting een paar aanpassingen heeft ondergaan, is het goed mogelijk dat een gekruiste kabel in een paar gevallen nodig was.
De vraag van TS gaat inderdaad over een ingang, maar ik heb in deze draad het wel en wee van de diode-aansluiting willen verduidelijken. Zoals je hebt kunnen lezen wordt de diodeaansluiting vaak als inferieur beschoud, louter en alleen omdat men niet weet wat erachter steekt..
Ik gaf ook al aan dat de ingangspennen recht naar de volumeregelaar gaan. Dat houdt in dat de eerste versterkertrap nimmer wordt overstuurd, ook al is het ingangssignaal zelfs een paar volt.

Soundman2

door Huub.jak, 28-07-2013, 08:49 (4375 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Huub.jak, 28-07-2013, 08:50

Er was ook nog in de handel Koppelings DIN
Bussen merk ,preh ? bvb Reduceer en van stereo
Naar drie pins mono .Ik bezit deze nog
Maar die reduceer daar zitten weerstandjes in
De koppelingen zijn 4.cm lang nikkel koper.
Huub

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-07-2013, 13:13 (4375 dagen geleden) @ frits

Nou lezen we van allerlei verklaringen waarom hetgeen Frits hoort niet zou kunnen.
Ik vraag me af of iemand anders zo'n apparaat heeft en het ook daadwerkelijk geprobeerd heeft?

Jac

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2013, 14:28 (4375 dagen geleden) @ Jac Janssen

Nou lezen we van allerlei verklaringen waarom hetgeen Frits hoort niet zou kunnen.
Ik vraag me af of iemand anders zo'n apparaat heeft en het ook daadwerkelijk geprobeerd heeft?

Jac

Dat komt, omdat er technici onder ons zijn, die de materie beheersen en die niets anders kunnen concluderen, dat een aantal onderdelen niet eens mee doen aan het proces. Dat na verwijdering de radio dan beter zou spelen is natuurlijk een farce.
Dit gaat aardig de richting uit van hoorbare verbeteringen in het geluid, bij het monteren van een betere netsteker.
Aan die discussie wil ik zeker niet mee doen.
TS zou de onderdelen eens terug kunnen plaatsen en de zaak correct aansluiten. Welliicht komt hij dan tot dezelfde conclusie.
Overigens is het bepalen van het frequentiebereik (er waren geen hoge tonen) realistischer met een toongenerator en audio meetinstrumenten. Het oor in combinatie met de hersenen is nog al gewillig.

Soundman2

door Jac Janssen @, Eindhoven, 28-07-2013, 14:32 (4375 dagen geleden) @ soundman2

Dat snap ik allemaal Henk.

Maar je reactie is geen antwoord op mijn vraag.

Zoals je aangeeft is het wel zeker een goed idee om te meten en de onderdelen weer terug te zetten en dan nogmaals te meten.
Met een subjectieve indruk is moeilijk om te gaan. Een objectieve meting kan veel verhelderen.

Ben benieuwd wat het oplevert!

Jac

door soundman2 @, Wouw, 28-07-2013, 15:38 (4375 dagen geleden) @ Jac Janssen

Dat snap ik allemaal Henk.

Maar je reactie is geen antwoord op mijn vraag.

Zoals je aangeeft is het wel zeker een goed idee om te meten en de onderdelen weer terug te zetten en dan nogmaals te meten.
Met een subjectieve indruk is moeilijk om te gaan. Een objectieve meting kan veel verhelderen.

Ben benieuwd wat het oplevert!

Jac

Jac.,klopt helemaal.
Van andere lezers, met vergelijkbare toestellen zijn de beschreven effecten niet bekend. Unaniem zeggen ze dat het goed klinkt. Ik kan me voorstellen dat niet idereen genegen is om een goed werkend apparaat te modificeren. Zou je echt de schakelingen willen verbeteren, dan is een grondige kennis van de electronica noodzakelijk en dan moet je ook nog eens veel ervaring hebben in versterkerbouw, om de allerkleinste tekortkomingen eruit te halen. Uiteraard is aan zo'n versterker vast nog wel wat winst te halen, maar of het dan nog een consumententoestel is.....?
Bij de TD van Philips zaten goede technici, maar dat waren zeker geen ontwikkelaars.

Soundman2

door Patrick Meersman, 28-07-2013, 16:09 (4375 dagen geleden) @ soundman2

Hier sluit ik me volledig bij aan. Als van in het begin de zaak juist was aangesloten, met de juiste kabel(s), was er helemaal geen probleem geweest. Om dan te beweren dat er een aantal onderdelen verwijderd moesten worden om betere resultaten te krijgen, is wat mij betreft hetzelfde als zeggen dat die ontwerpers van het toestel een bende oetlullen zonder kennis van zaken waren.

En het oor is inderdaad een heel onnauwkeurig 'meetinstrument'. Je kan zelfs twee mensen van dezelfde leeftijd hebben waarvan de ene een gehoor heeft dat al sterk achteruit is gegaan, terwijl de andere nog prima hoort. Het beroep wat je uitoefent (of uitoefende) speelt hier ook een rol. Voeg daar nog hersenen aan toe die altijd een kleurtje geven aan wat je hoort (dat heet persoonlijke smaak), en de oeverloze discussies kunnen beginnen.