Bleu ring tester (Toestel of techniek)
Voor het testen van SMPT ( Switch mode power Transformer) wil ik een Anatek Bleu ring tester aanschaffen. heeft iemand hier ervaring mee of wellicht een suggestie voor een alternatief.
Henk van 't kruis
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
Bleu ring tester
Voor het testen van SMPT ( Switch mode power Transformer) wil ik een Anatek Bleu ring tester aanschaffen. heeft iemand hier ervaring mee of wellicht een suggestie voor een alternatief.
Henk van 't kruis
Hoe vaak gaan die trafo's stuk?
Sinds de eerste switched mode voedingen heb ik er nooit een defect gehad.. Kun je in geval van defect, nog wel aan een nieuwe trafo komen, anders kun je nog niet repareren.
Soundman2
Bleu ring tester
In de Assembly & User Manual staat het schema van die tester, alsook de uitleg over de werking. Misschien heb je er wat aan.
Bleu ring tester
In de Assembly & User Manual staat het schema van die tester, alsook de uitleg over de werking. Misschien heb je er wat aan.
63 dollar....
Mooi gaatjesboardprojectje voor een lange winteravond. De bruikbaarheid is m.i. gelijk aan de bekende lijnuitgangstransformator testers. Halen ook niet alle defecte trafo's eruit.
Soundman2
Bleu ring tester
Ik repareer veel voedingen van Westfalia\Philips. Deze worden toegepast in campers om de HH-accu te laden. Er zijn verschillende typen van en minimaal 10-20 jaar oud. Men wil graag deze lader weer terug gerepareerd hebben ivm de accu temperatuur correctie en de aansturing van het display in de cabine, hoewel ik hier ook een andere oplossing voor heb. Nu het midden in het zeisoen is gaan de laders regelmatig kapot, meestal bij aankomst op de camping, als de lader een jaar buiten gebruik is geweest en klappen de ontstoorcondensatoren of elko's er uit.
Afgelopen 4 weken ruim 40 binnen gekregen. De meeste kan ik snel repareren. Van sommige is er meer aan de hand. Power mosfet defect op de diode bruggen. In een enkel geval de HF trafo. Als het HS gedeelte werkt bepaal ik het nu, doordat de primaire spanning op de halve spanning werkt. Om de trafo te kunnen testen zoek ik zo en tester.
Ik heb een voorbeeldje van 1 reparatie toegevoegd.
Raparatie lader, geexplodeerde condensator
In ieder geval bedankt voor de info.
Henk van 't Kruis
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
Bleu ring tester
Zie ik nou op foto 9 een verse 0,6u RIFA zitten op de plaats van de uitgefikte?
Bleu ring tester
Die oude (o.a.) Rifa en Wima netfiltercondensatoren zijn ongeveer vergelijkbaar met
de Philips teerdotten. Papier in olie. De behuizingen zijn vaak al gescheurd.
Ze zuigen zich vol met vocht en na tijden aanzetten gaan ze in de fik.
Zeker als een camper of caravan een tijd in de stalling heeft gestaan
heeft vocht alle tijd om er in te trekken. Met de afgebeelde resultaten
als gevolg. Zoek in Google maar eens op " exploded rifa capacitor "
en selecteer dan afbeeldingen. Gewoon ouderdom...
Om die trafo's te testen denk ik dat soundman wel gelijk heeft.
Ook lijntrafo's laten zich niet echt goed testen. Je moet dan al
standaard dezelfde types hebben om een goede referentie te hebben.
En trafo's met een circuit er aan geven vaak al een vertekend beeld.
Groeten, Roland
Bleu ring tester
Ja, op de foto zit er een Rifa in, Was door de voorraad heen, is ondertussen vervangen door deze.
Het ziet er soms niet uit.
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
Bleu ring tester
Ik heb een aantal goede trafo's beschikbaar.
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
Bleu ring tester
Beetje off-topic, maar waar reinig je ze mee Henk?
Groetjes,
Jac
aanvulling: ik heb schema en printtekening van de (Australische) voorloper, die identiek werkt.
Dus als je zelf iets wil maken, kan ik het uiteraard toemailen.
Onderdelenkosten zijn gering.
Bleu ring tester
Stel deze vraag ook eens op het forum van Circuitsonline. Daar zitten veel ervaren electronici (zowel hobby als beroeps), ook v.w.b. meettechniek en SMTP's.
Bleu ring tester
Voor reiniging maak ik gebruik van een schuimreiniger. Er zijn speciale reinigers voor te koop. Ik gebruik de reiniger van de Action, blaas het er met perslucht weer van af, spuiten, intrekken, kwasten, blazen. Soms een keer of 3 nodig en dan drogen in een oventje.
Henk
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
Bleu ring tester
Met schuimreiniger heb ik ook goede ervaringen.
Die oude RIFA is wel extreem uitgefikt, zo erg ben ik ze zelf nog nooit tegengekomen.
Bleu ring tester
Die doorzichtige RIFA condensatoren, zou ik er onverwijld allemaal uitkieperen. Er komen krimpscheurtjes in de behuizing en vochtinwerking doet de rest. De condensatoren zijn ook veelvuldig gebruikt in netfilters en oudere dimmerpacks zitten er vol mee. Als ze er tussenuit gaan, kun je dat niet missen. Met veel rook en stank laten ze weten dat het einde levensduur is. Ik had nog een doosje nieuwe condensatoren en ook daarvan is de epoxybehuizing opengebarsten.
Ik zie de condensatoren ook op jouw boards zitten..
Soundman2
Bleu ring tester
Ik meen dat Henk van 't Kruis die dingen aan de lopende band vervangt door betere, vandaar even mijn verbazing dat er een nieuwe inzat ;)
Dat ze NOS al stuk zijn komt me erg bekend voor, ik nam er juist om dat aan te tonen een tijd geleden een aantal mee uit een oude partij onderdelen. Moet ergens nog wel een foto hebben maar er zat een barst in breed genoeg om je vingernagel in te zetten.
Kennelijk vind er binnen de condensatoren een chemisch afbraakproces plaats (wellicht verzuring van het papier of afbraak van het impregneermiddel), met een oorzaak-gevolg- of gevolg-oorzaakrelatie (of allebei) met het barsten van de giethars.
Vreemd genoeg wordt deze reeks condensatoren (PME271) nog steeds nieuw geproduceerd en van ronkende marketingtaal over de superieure kwaliteiten voorzien (dat die kwaliteiten snel verlopen staat er niet overduidelijk bij, als het ueberhaupt al in de specificaties terug te vinden is)... Ook WIMA heeft nog zo'n reeks. Wie ze monteert is me een raadsel. In consumentenapparatuur kom je alleen in witgoed nog sporadisch papiercondensatoren tegen, meestal opgerold of in een netfilter ingegoten. Ook die gaan regelmatig stuk.
Bleu ring tester
De Evox\Rifa zijn ook nog gewoon nieuw leverbaar.
Henk
--
Groeten
Henk van 't Kruis
www.buizenradioclub.nl
Bleu ring tester
Die je linkt zijn snubbers PMR209 inplaats van condensatoren PME271, maar ik ben voor de grap eens datasheets gaan vergelijken.
Opvallend is dat RIFA in alle talen zwijgt over de levensduur, en dat de aanbevolen maximale DC-spanning slechts 630V is en de testspanning 1500V.
Verder gezocht blijkt WIMA ook nog steeds papiercondensatoren heeft, de MP3-reeks. Zou ik nou persee ergens papier in willen stoppen als m'n leven ervan afhing, dan wordt het toch echt deze. Op 2700V DC getest en zelfs een gespecificeerde levensduur:
Operational life > 300 000 hours
Failure rate < 1 fit (0.5 x Ur and 40) C)
Hoe dan ook lijkt me de Epcos MKP die je monteerde een betere keus, maar dat is preken voor eigen parochie vermoed ik.
Bleu ring tester
jJa, dat is wel zo. Neem eender welke tester, je krijgt wel een indicatie over de toestand van een onderdeel, maar 100% procent zeker ben je nooit.