Zware schuifweerstand (Gezocht)

door Arjan Havelaar @, 24-06-2014, 12:55 (4045 dagen geleden)

Beste Forumleden,

Is er iemand die 1 of meer zware schuifweerstanden heeft, en deze voor een niet al te gekke prijs wil verkopen?
Zie afbeelding hieronder als voorbeeld

[image]

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Zware schuifweerstand

door frits @, Meppen Dtsl., 24-06-2014, 14:22 (4045 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

dag Arjan,
Wat zou de ohmse waarde moeten zijn van dergelijke weerstanden?
Groet Frits

Zware schuifweerstand

door Arjan Havelaar @, 24-06-2014, 15:15 (4045 dagen geleden) @ frits

Beste Frits,

De ohmse waarde moet redelijk laag zijn, en de stroom die erdoor mag redelijk hoog.
Ik repareer af en toe weleens zware apparatuur die ik flink wil belasten om te testen.
Zo heb ik laatst een acculader van 24V 50A gerepareerd, die kon ik niet zwaar genoeg belasten, en later bleek dat hij het volle vermogen niet haalde.
Dus 10 ohm is eigenlijk meer dan genoeg.
Het liefst zou ik er enkele hebben die per stuk een stroom van zo'n 10A aan kunnen.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Zware schuifweerstand

door soundman2 @, Wouw, 24-06-2014, 16:39 (4045 dagen geleden) @ Arjan Havelaar
Gewijzigd door soundman2, 24-06-2014, 16:51

24 volt 50 amp, daar hoort een belastingweerstand van 0,48 ohm bij.
Met een weerstand van 10 Ohm ga je het absoluut niet redden. Je moet 1200 watt opstoken.
De opgegeven vermogens van dergelijke weerstanden geldt voor de hele weerstand.
Zou je de 10 Ohm weerstand instellen op 0,5 Ohm, dan kun je ook nog maar 1/20 deel verstoken.
Een reostaat van 1200 watt kan dan slechts 60 watt dissiperen.
Ik heb even bij farnell gekeken en die hebben een (draai)weerstand van een kilowatt, waarde 25 Ohm. De prijs meer dan 1200 Euro exclusief BTW.
Een goede reden om een alternatief te zoeken.
Voor een eenmalige test, zou je een ouderwetse waterweerstand kunnen bouwen. Het is een bak met pekel, waar een aantal electrodes worden neergelaten. In het verleden zag je die dingen op de kermis, om zware motoren aan te laten lopen.
Kijk eens hier.

Soundman2

Zware schuifweerstand

door Pieter Vos @, 24-06-2014, 17:09 (4045 dagen geleden) @ soundman2

Met een weerstand van 10 Ohm ga je het absoluut niet redden. Je moet 1200 watt opstoken.
Zou je de 10 Ohm weerstand instellen op 0,5 Ohm, dan kun je ook nog maar 1/20 deel verstoken.
Ik heb even bij farnell gekeken en die hebben een (draai)weerstand van een kilowatt, waarde 25 Ohm. De prijs meer dan 1200 Euro exclusief BTW.
Voor een eenmalige test, zou je een ouderwetse waterweerstand kunnen bouwen. Het is een bak met pekel, waar een aantal electrodes worden neergelaten. In het verleden zag je die dingen op de kermis, om zware motoren aan te laten lopen.
Kijk eens hier.

Soundman2

Wellicht is het een idee als belasting gloeilampen te gebruiken. Lampen met standaard E27 fitting of (vracht) auto lampen.

mvg, Pieter.

Zware schuifweerstand

door soundman2 @, Wouw, 24-06-2014, 17:14 (4045 dagen geleden) @ Pieter Vos

Kijk eens hier.

Soundman2

Wellicht is het een idee als belasting gloeilampen te gebruiken. Lampen met standaard E27 fitting of (vracht) auto lampen.

mvg, Pieter.

Helaas hebben gloeilampen PTC eigenschappen. De actuele weerstand is dus nooit bekend, alleen te benaderen. Voor meetdoeleinden dus minder geschikt.

Soundman2

Zware schuifweerstand

door Pieter Vos @, 24-06-2014, 17:50 (4045 dagen geleden) @ soundman2

Helaas hebben gloeilampen PTC eigenschappen. De actuele weerstand is dus nooit bekend, alleen te benaderen. Voor meetdoeleinden dus minder geschikt.

Soundman2

Je hebt gelijk, gloeilampen hebben een aanzienlijke positieve temperatuur coëfficiënt. Lang geleden heb ik bij een fabriek van accu laders en omvormers gewerkt. En daar werden gloeilampen wel degelijk gebruikt als test belasting.

Een andere oplossing is een laagohmige hoog vermogen weerstand zelf maken. Op wikipedia vond ik een tabel met de soortelijke weerstand van verschillende metalen, zie http://nl.wikipedia.org/wiki/Soortelijke_weerstand

IJzerdraad bijvoorbeeld (goedkoop in de DHZ winkel), heeft een soortelijke weerstand van 9,7 x 10exp-8 ohm meter. Dus 4,95 meter ijzerdraad van 1 mmkwadraat doorsnede heeft een weerstand van 0,48 ohm. Maar ook ijzer heeft een temperatuur coëfficiënt en zo een zelfgemaakte weerstand moet daarom zeker gekoeld worden met een ventilator. Het is een idee als alternatief voor de pekelbak.

mvg, Pieter

Zware schuifweerstand

door kris ⌂ @, Gent, België, 24-06-2014, 22:54 (4044 dagen geleden) @ soundman2

Soundman2

TS wil gewoon belasten, niet nauwkeurig meten, begrijp ik uit zijn vraag. Met 30 stuks 40 watt lampen komt hij aan zijn 1200 watt. Das de meest efficiënte oplossing. en je kan ze in groepen inschakelen, indien nodig.

groeten

Kris

Zware schuifweerstand

door Ed van der Weele † @, Zeist, 25-06-2014, 06:00 (4044 dagen geleden) @ kris

TS wil gewoon belasten, niet nauwkeurig meten, begrijp ik uit zijn vraag. Met 30 stuks 40 watt lampen komt hij aan zijn 1200 watt. Das de meest efficiënte oplossing. en je kan ze in groepen inschakelen, indien nodig.

De inschakelstroom van die gloeilampen zou wel eens veel te hoog kunnen zijn waardoor de voeding in beveiliging gaat.
Ik vond in een bakje nog een 6 volt autolampje van 15W. De weerstand in koude toestand (20°C) is 0,34 ohm.
Bij het inschakelen loopt er dus 17,6 ampère.

Zware schuifweerstand

door soundman2 @, Wouw, 25-06-2014, 06:59 (4044 dagen geleden) @ kris

Soundman2

groeten

Kris

Je kunt wel lampen gebruiken, als je inderdaad ook gelijktijdig de stroom meet. De verandering tussen warm en koude gloeidraad is redelijk groot.
Uiteindelijk kun je bij dergelijke stromen en spanningen ook gewoon een stuk ijzerdraad kiezen. In het genoemde voorbeeld zou 0,48 Ohm al genoeg zijn.
Met de geleidbaarheidsformules, kun je zo uitrekenen, hoe dik en hoe lang het stuk draad moet zijn.
Het ging mij er om aan te geven, dat met een reostaat wel wat te meten valt, maar dat daar ook haken en ogen aanzitten, zoals de belastbaarheid bij een gedeeltelijk gebruik van de weerstand.
Er zijn veel wegen die naar Rome leiden.......
Soundman2

Zware schuifweerstand

door kris ⌂ @, Gent, België, 26-06-2014, 23:53 (4042 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 26-06-2014, 23:56

Je kunt wel lampen gebruiken, als je inderdaad ook gelijktijdig de stroom meet. De verandering tussen warm en koude gloeidraad is redelijk groot.
Uiteindelijk kun je bij dergelijke stromen en spanningen ook gewoon een stuk ijzerdraad kiezen. In het genoemde voorbeeld zou 0,48 Ohm al genoeg zijn.
Met de geleidbaarheidsformules, kun je zo uitrekenen, hoe dik en hoe lang het stuk draad moet zijn.
Het ging mij er om aan te geven, dat met een reostaat wel wat te meten valt, maar dat daar ook haken en ogen aanzitten, zoals de belastbaarheid bij een gedeeltelijk gebruik van de weerstand.
Soundman2

Ik wil wel eens een stuk "simpel" ijzerdraad zien van 0,48 Ohm zien die niet wegbrand als er 1200 Watt in opgestookt wordt . Zelfs Edison begreep dat en plaatste het in een vacuum ballon om dat tegen te gaan en sindsdien heet dat een gloeilamp.
met de belastbaarheid van rheostaten moet je uiteraard goed, heel goed zelfs uitkijken.

Uiteraard is de weerstand bij koud lager, wat maakt dat nu uit? een 40 watt gloeilamp verbruikt in gebruik echt 40 watt en zit daar altijd heel dichtbij, ik heb er voldoende getest voor testbanken. TS wil geen exacte metingen doen, gewoon belasten.

@ Ed ja,natuurlijk is bij koud de stroom groter. daarom heb ik duidelijk vermeld dat je ze ook simpelweg in groepen kan inschakelen.

groeten

Kris

Zware schuifweerstand

door soundman2 @, Wouw, 27-06-2014, 07:47 (4042 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door soundman2, 27-06-2014, 07:51

Soundman2

Ik wil wel eens een stuk "simpel" ijzerdraad zien van 0,48 Ohm zien die niet wegbrand als er 1200 Watt in opgestookt wordt . Zelfs Edison begreep dat en plaatste het in een vacuum ballon om dat tegen te gaan en sindsdien heet dat een gloeilamp.
met de belastbaarheid van rheostaten moet je uiteraard goed, heel goed zelfs uitkijken.

Uiteraard is de weerstand bij koud lager, wat maakt dat nu uit? een 40 watt gloeilamp verbruikt in gebruik echt 40 watt en zit daar altijd heel dichtbij, ik heb er voldoende getest voor testbanken. TS wil geen exacte metingen doen, gewoon belasten.

@ Ed ja,natuurlijk is bij koud de stroom groter. daarom heb ik duidelijk vermeld dat je ze ook simpelweg in groepen kan inschakelen.

groeten

Kris

De constructie van een "ijzerdraad weerstand" is niet besproken. Uiteraard levert de practische uitwerking ook problemen op. In de hobbysfeer is het allemaal wel mogelijk, om iets te maken. Verder ga ik er vanuit dat de belasting niet urenlang in bedrijf is.
Ook de door mij genoemde waterweerstanden zijn niet helemaal zonder problemen.
De dummyload, die ik beschreef, bestaande uit 72 weerstanden is goed realiseerbaar, maar dan beschik je over weinig instelmogelijkheden. Het electronisch alternatief is ook mogelijk, maar dan alleen voor geliikstroom, of je zou een brugcel ertussen moeten zetten.
Uiteindelijk ging de vraag over een instelbare vermogensweerstand.
De ins en outs zijn allemaal voorbij gekomen. Ts zal genoeg gegevens hebben om iets te creeren wat voor zijn doel geschikt is.

Soundman2

Zware schuifweerstand

door soundman2 @, Wouw, 24-06-2014, 14:36 (4045 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Een dergelijke variabele weerstand wordt ook wel r(h)eostaat genoemd.
Geeft misschien meer hits op het www.

Soundman2

Zware schuifweerstand

door Arjan Havelaar @, 24-06-2014, 15:09 (4045 dagen geleden) @ soundman2

Beste Henk,

Dank voor je reactie. Ik vind ze wel op het www, maar nieuw zijn ze ongelofelijk duur.
Dus vandaar hier mijn vraag ernaar.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Zware schuifweerstand

door soundman2 @, Wouw, 24-06-2014, 17:03 (4045 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Beste Henk,

Dank voor je reactie. Ik vind ze wel op het www, maar nieuw zijn ze ongelofelijk duur.
Dus vandaar hier mijn vraag ernaar.

Met vriendelijke groet,

Arjan

Laagohmige weerstanden met een groot vermogen zijn vaak ook duur.

Zo heb ik een belastingweerstand in elkaar gezet voor het testen van versterkers met een uitgang van vier Ohm.
Ik kon in de dump tegen een laag bedrag een paar dozen draadgewonden weerstanden kopen, 7 watt, 18 Ohm,
Ik heb daar vier setjes van gemaakt van 18 weerstanden parallel en vier van die setjes in serie. Totaal dus vier Ohm.
De nominale dissipatie is 72 x 7Watt= 504 watt. Een fan erop en gaan.
Draadgewonden weerstanden hebben geen last van kortstondige overbelasting. Met een vermogen van 1200 watt blijft de zaak heel.
Kosten een paar tientjes.

Soundman2

Zware schuifweerstand

door Ed van der Weele † @, Zeist, 24-06-2014, 17:28 (4045 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Je kan eens kijken op het forum http://www.circuitsonline.net/

Bijvoorbeeld deze thread: Active load. Hier wordt de bouw van een elektronische dummyload beschreven.

Zware schuifweerstand

door Dominic @, Breda, 24-06-2014, 22:21 (4044 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Heel stom misschien, maar vraag eens bij een revisiebedrijf voor elektromotoren.

Ik heb zelf jaren in de staalindustrie gewerkt en had aardig wat contacten. Veel bedrijven die oude motoren reviseren kopen ze ook in en dan komen ze weleens wat andere oude meuk tegen. Zo ben ik aan m'n 20 ohm 5kW rheostat van Smit Slikkerveer gekomen. Kwam uit een testbank voor gelijkstroommotoren.

Je kunt ook kijken naar een oude aanzetinrichting van een sleepringankermotor.

Zware schuifweerstand

door Arjan Havelaar @, 25-06-2014, 14:07 (4044 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

Iedereen hartelijk bedankt voor de reacties.
Ik heb zo weer heel wat bruikbare ideeën opgedaan.

Een elektronische belasting is inderdaad wel een mooie optie.
Mogelijk dat ik daar nog eens mee aan de slag ga.
Ik heb inmiddels ook gezien dat Farnell voor tussen de 45 en 55 euro ex BTW vaste weerstanden van 750, 800, 1000, 1500W heeft.
Die zijn niet eens heel gek duur. 1 ohm 1500W heb je voor 43 euro ex BTW. Dus dat is ook nog een mogelijkheid.

Met vriendelijke groet,

Arjan Havelaar

Zware schuifweerstand

door Huub, 28-06-2014, 12:21 (4041 dagen geleden) @ Arjan Havelaar

beetje huisvlijt met stook-weerstanden ,
vast wel ergens te vinden

[image]

of paar vrachtwagen koelboxjes ,(elementen)
-staat het bier al koud ??
-even wat apparatuur testen !! :-)