Tandberg tuner-versterker (Gezocht)

door knelske, 28-08-2014, 08:45 (3980 dagen geleden)

Op de reparatiedag kreeg ik het verzoek om te kijken naar de fout in een Tandberg Huldra 10. Er is nog veel werk aan diverse gedeeltes van dit apparaat, maar ik zoek voor de eindtrappen de transistoren MJE 3055 en de MJE 2955.van Motorola.
De afmetingen en eigenschappen zijn essentieel en er kunnen dan ook jammer genoeg geen andere of vervangtypes in. Vervangtypes maken de eindtrappen erg instabiel.
Wie kan helpen of heeft ervaring met het oplossen van dit probleem? Gr. Vok

Tandberg tuner-versterker

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 28-08-2014, 12:02 (3980 dagen geleden) @ knelske

Bij mijn weten zijn dit gewoon verkleinde plasticvarianten van de 2N3055 en MJ2955. Ik zou verwachten dat elke fysiek passende vervanger met vergelijkbare Vce, Ic, Pd en hFE het hier goed in doet.

Originele vervangers zijn BD207 en BD208, ervan uitgaande dat het om de MJE2955 en 3055 zonder lettertoevoeging (suffix) gaat. Suffix T zit in een TO220-huisje en is nog nieuw leverbaar van fabrikant CDIL uit India. Verder kun je als er plaats voor is bijna elke universele vermogenstransistor in TO220- of TO247-behuizing toepassen. Ik denk aan diverse TIP- en BD-types.

Mocht de versterker instabiel worden door een hogere fT van de nieuwe transistoren kan je altijd een aantal picofarad tussen B en E toevoegen, maar de kans dat er gewoon nog iets aan de versterker mankeert schat ik groter in dan dat de transistor de oorzaak is.

door knelske, 28-08-2014, 17:36 (3979 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Beste Maarten:
Het geluk van een stereo eindtrap is dat van beide alles hetzelfde is.
Wat ik gedaan heb, omdat ik ook over voldoende varianten in TO 220(AB) bezit, deze in het tweede kanaal plaatsen.
Hierbij trad hetzelfde verschijnsel op in het dit goede kanaal.
Het originele stel geplaatst in de gerepareerde kanaal en dat was nu perfect.
Vandaar mijn probleem met vervangers.
In elk geval bedankt voor het meedenken.
Gr. Vok

door verbeek @, Zutphen, 29-08-2014, 07:59 (3979 dagen geleden) @ knelske

Het originele stel geplaatst in de gerepareerde kanaal en dat was nu perfect.

Is de ruststroom door de eindtransistoren van beide kanalen hetzelfde?
Als dat zo is, dan zou ik de stroomversterkingsfactor van het originele stel meten en er een passend gepaard stel bij zoeken.

Gr. Paul