M.B.LE. (Gezocht)

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-12-2009, 22:56 (5304 dagen geleden)
Gewijzigd door kris, 08-12-2009, 23:05

M.B.L.E heeft in de jaren 50-60 nogal wat bouwkits uitgebracht (van zeer goede kwaliteit overigens)
Door de jaren heen heb ik er nogal wat bijeen verzameld, helaas steeds zonder schema, op een uitzondering na. Misschien zijn er nog mensen die die kits ooit geassembleerd hebben en het schema wel willen posten op de site?
bvb:
FM tuner met buizen (58)
stereo fm/mw tuner met germaniumtransistoren (65)
monobuizenversterker (58)
stereobuizenversterker (58)
versterker met germaniumtransistoren (65)
oscilloscoop met buizen jaren 60)
dubbelstraaloscilloscoop met transistoren ( jaren 70)
transistorradiokit type 7905 MW/LW (1958) (schema in bezit)
buisvoltmeter (rond 1960)
getransistoreerde voltmeter (jaren 70)
plaatstroomvoeding (met EL36,tot 400V 100mA, jaren 60)
labovoeding getransistoreerd(jaren 70)
audiogenerator, getransistoreerd (jaren 70)
doet dit bij iemand een belletje rinkelen? :-)

groeten

Kris

M.B.LE.

door Willem.H.N. @, Enschede, 09-12-2009, 06:48 (5303 dagen geleden) @ kris

N.B.L.E.hier niet bekend volgens mij.
In de jaren 70 kwam je hier Jostykit en Amtron als bouw
pakketten tegen en dan was het al transistoren.
grt. willem.

M.B.LE.

door Armand @, België, 09-12-2009, 08:31 (5303 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

De kits van M.B.L.E. ken ik wel maar heb ze zelf nooit geassembleerd.
Schema's van enkele SOCORA(ook Belgisch) kits heb ik nog wel (o.a.een transistorradio,een FM tuner en 2 stereo versterkers met transistoren uit begin jaren '70).De toestellen zelf heb ik ook nog.
Ik vond nog wel het schema van de bouwkit M.B.L.E. BBO 846 (een monoversterker 12W met buizen van 1962/1963).

Mvgr,
Armand

[image]

M.B.LE.

door Armand @, België, 09-12-2009, 11:11 (5303 dagen geleden) @ Armand

"SOCORA ... begin jaren "70"

moet zijn eind jaren "60".Ik heb zojuist in mijn documentatie gevonden dat SOCORA ophield met bestaan in 1970.

Groeten,
Armand

M.B.LE.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 09-12-2009, 09:04 (5303 dagen geleden) @ kris

Dag Kris .... ik heb volgende schema's:

BEM002 buisvoltmeter
BEM004 lf generator met buizen
BEM005 scoop met buizen
8165 versterker met buizen
7528/4L radio met buizen

Mail me maar als je hier wat aan hebt, maar misschien kan je eens de juiste typenummers opgeven van hetgene je zoekt?

Groeten ... Hugo Sneyers

M.B.LE.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 09-12-2009, 16:30 (5303 dagen geleden) @ kris

Voor deze keer knijp ik een oogje dicht maar de volgende keer graag de buizengerelateerde vragen via het buizenforum stellen.

Paul
Forumbeheer

M.B.LE.

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-12-2009, 21:36 (5303 dagen geleden) @ Forumbeheer
Gewijzigd door kris, 09-12-2009, 22:09

dag Paul,
sorry, ik was het transistorgegeven door mijn enthousiasme even uit het oog verloren, en wel om volgende reden die hier nog niet aan bod kwam en toch wel stevig transistorgerelateerd is. Ook het feit dat M.B.L.E. in Nederland blijkbaar ongekend is... welnu:

M.B.L.E. stond eerst voor "manufacture Belge des lampes electronique" wat zoveel betekend als fabriek voor buizen. de naam Adzam is je zeker niet ongekend.
M.B.L.E. betekende daarna "Manufacture Belge des lampes et composantes electronique" wat zoveel betekend als elektronikacomponentenfabrikant.

Het was dus een onderdelenfabrikant die weerstanden,spoelen condensatoren mechanische onderdelen, buizen etc maakte. Philips was een zeer grote klant.(andere waren SBR, NOVAK, SIERA) Dikwijls vind je in Philips toestellen uit 50 / 60 op onderdelen het stempeltje MBLE terug. (grote condensatoren, afbuigjukken etc)

de link met transistoren, nu wordt het interessant;
Toen de germaniumtransistor zijn opgang deed werd België plots wat nu silicon valley is. Germanium is een vrij zeldzaam element, 50% van de benodigde wereldproductie van geraffineerd en zonezuiver germanium kwam uit België, als bijproduct van zink (in de "Metallurgie Hoboken, die nog steeds bestaat)
M.B.L.E vaarde er wel bij, Deze onafhankelijke schoonzoon werd een doorn in het oog van Philips. Het bedrijf werd toen in een wurggreep gehouden en daarna overgenomen.
Philips België heeft huiden ten dage nog steeds zijn hoofdzetel in de tweestationsstraat te Brussel (in de voormalige M.B.L.E. gebouwen).
Mooi verhaal , maar niemand herinnert er zich iets van en blijkbaar is voor Nederlanders M.B.L.E. totaal ongekend ?
tijd om terug te keren naar mijn vraag, ik zal de modelnummers van apparaten eens opsnorren en posten

groeten

Kris

M.B.LE.

door Armand @, België, 09-12-2009, 22:39 (5303 dagen geleden) @ kris

Hallo,

Wie meer wil weten over de Belgische fabrikant M.B.L.E. / Polykit kan hier eens kijken en lezen:

www.henriborloo.be/pagina9.html

Mvgr,

Armand

M.B.LE.

door kris ⌂ @, Gent, België, 10-12-2009, 21:32 (5302 dagen geleden) @ Armand

bedankt voor de tip. M.B.L.E was nog groter dan ik al dacht. Echt raar dat dit uit het collectief geheugen gewist is. Nu even de modellen opschrijven die ik zoek..

M.B.LE.

door Forumbeheer @, Delft / Haarlem, 10-12-2009, 01:40 (5303 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris,

Ik begrijp het enthousiastme best en realiseer mij dat als je een reeks compleet wil hebben aan
principe-verstrengeling vaak niet ontkomt.

Dat is ook de reden dat ik het bij een opmerking heb gelaten.

Er zijn wel meer postings waar buizenspul ter sprake komt maar hier niet tot in detail op doorgaan.

In dat geval "knijp ik een oogje dicht".

De toegevoegde info is on-topic, wat de reden is dat ik de postings niet heb aangepast.

Groet,

Paul
Forumbeheer

M.B.LE.

door Karelvds, 10-12-2009, 21:41 (5302 dagen geleden) @ kris

Kris,
In mijn bezit:
MBLE BEM003 -> kopie van bouwdoos, sommige blz een beetje slordig.
MBLE BBO846, 12 watt versterker -> originele handleiding.
Van FM tuner bezit ik ook originele handleiding maar moet dit nog zoeken.
Uiteraard alles inscannen is een zeer groot werk. Sommige blz zijn groter dan een A4 formaat.
Wat wil je juist hebben? Schema of alles.
Mail mij eens.
groetjes,
Karel

M.B.LE.

door kris ⌂ @, Gent, België, 12-12-2009, 23:26 (5300 dagen geleden) @ Karelvds

Bedankt voor de aanbiedingen.

het zchema is het belangrijkste, daarna de componentenopstelling, trimgegevns en specificaties. De bouwbeschrijvingen op zich (die zoms op hele kranten lijken) zijn niet zo relevant. Ik hb intussen het schema van de 7905 transistorradio uit 1958 ingescand en stuur het naar de forumbeheerder.

groeten

Kris

M.B.LE.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 13-12-2009, 19:41 (5299 dagen geleden) @ kris

Hallo Kris ..... ik heb dit MBLE 7905 radiootje ook in mijn bezit maar met een logo "Apel" op het voorfrontje, dit radiootje werd ook door Philips op de markt gebracht onder het typenummer AM21.

http://users.telenet.be/on6hn2/philips_am21.htm

Groeten ... Hugo Sneyers

M.B.LE.

door kris ⌂ @, Gent, België, 13-12-2009, 22:15 (5299 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

grappig, dit wist ik niet.
Vraag: wie maakte het origineel en wie kocht het in?

M.B.LE.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 13-12-2009, 23:33 (5299 dagen geleden) @ kris

De (alle) onderdelen schreeuwen van de daken "Philips Philips Philips", echter het nummer op de printplaat niet. Mijn veronderstelling gezien de bezigheden van M.B.L.E. is dat het door M.B.L.E. samengesteld en gemaakt werd met Philips-onderdelen.

Verder moet "Apel" vermoedelijk "Arel" zijn, nog zo'n Belgisch (of Frans?) merk waar ik niks van weet.

M.B.LE.

door Karelvds, 14-12-2009, 10:45 (5298 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Arel was Belgisch. Fabriek was te Schoten, randgemeente van Antwerpen. Meer weet ik er ook niet van.
groetjes,
Karel

M.B.LE.

door Armand @, België, 14-12-2009, 11:48 (5298 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door Armand, 14-12-2009, 11:57

Hallo Maarten,

AREL was in 1945 een Algemeen Radio en ElectriciteitsLaboratorium.
AREL had verschillende vestigingsplaatsen te Antwerpen.Een afdeling brandt in 1946 volledig uit.
Nadien verhuist Arel naar de Paalstraat te Schoten (een randgemeente van Antwerpen zoals Karel reeds aangaf in zijn bericht).
In 1960 neemt AREL, NOVAK (Brussel) over.
Twee jaar later zelf overgenomen door een Amerikaanse groep.Welke weet ik niet.

Mvgr,

Armand;-)

M.B.LE.

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 14-12-2009, 11:50 (5298 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Verder moet "Apel" vermoedelijk "Arel" zijn, nog zo'n Belgisch (of Frans?) merk waar ik niks van weet.

Hallo Maarten .... daar heb ik in het begin ook aan getwijfeld maar het is werkelijk "Apel" en niet "Arel".
Later heb ik in een oud tijdschrift terug gevonden dat Apel een firma in de gemeente Luik (Belgie) was.
Wie interesse heeft in de firma Arel kan hier even een kijkje nemen naar enkele scans die ik destijds genomen heb: http://users.telenet.be/on6hn/arel/

Groeten ... Hugo Sneyers

M.B.LE.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 14-12-2009, 17:27 (5298 dagen geleden) @ Hugo Sneyers

Ik leer hier nu bijna elke dag bij :) Iedereen weer hartelijk dank voor de informatie.

Ik heb in de bekende partij nog een TV van Arel staan uit de 2e helft van de 60'er jaren, ik zal eens kijken of dit dan wel echt een Arel betreft (geen Apel per ongeluk) en of er sporen van Novak (een printplaatnummer met een W?) in te vinden zijn.

powered by my little forum