Telefunken T250 tuner (acustica serie) (Gezocht)

door kris ⌂ @, Gent, België, 03-09-2014, 22:16 (3973 dagen geleden)

Ik kon onlangs een niet onaardige T 250 tuner op de kop tikken op een rommelmarkt. De regen heeft toen zeker geholpen bij het bepalen van de prijs :-)
Het binnewerk is prachtg in elkaar gestoken, het gesandwichd geheel scharniert open zodat je vlot overal bij kan komen.

De tuner doet het goed op , op de stereodecoder na. In stereomode komt er links en rechts hetzelfde uit (stereolampje brandt) in mono zit er nogal wat vervorming op.

Helaas heb ik geen schema. Een decoder uitpluizen gaat veel makkelijker aan de hand van een schema, dus mocht iemand dat bij de hand hebben en willen doorsturen, dan houd ik me aanbevolen.

groeten

Kris

Telefunken T250 tuner (acustica serie) schema nog steeds gezocht

door kris ⌂ @, Gent, België, 05-09-2014, 22:04 (3971 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door kris, 05-09-2014, 22:15

Blijkbaar is de T 250 niet zo gekend.

toch wel een stevige tuner. compleet gescheiden AM en FM secties en zelfs een gestabiliseerde voeding. (met germaniumtorren)

Intussen wat gegraven. Niet zo eenvoudig er zit pnp en NPN door elkaar gebruikt. altijd even van logica veranderen. De diodedecoders werken, maar hakken op het verkeerde tijdstip...

blijkt te komen omdat de verdubbelaar met nogal verkeerde faze uitstuurde. de eerste trillingskirng van het 19 kHz filter laat toe de faze te verdaaien over een groot gebied. Die stond er blijkbaar naast. Na bijregelen hiervan perfecte stereo met een super scheiding L en R.

voor de liefhebbers nog wat foto's van het uitgebreide binnenwerk

de opengeklapte tuner (met aangesloten stereogenerator en nog wat dingen...)
:[image]

de decoder afdeling: [image]

groeten

Kris

Zie je mail

door Hugo Sneyers ⌂ @, Tongeren, België, 07-09-2014, 07:19 (3970 dagen geleden) @ kris

[ Geen tekst ]

door John Hupse † @, Schoonhoven, 07-09-2014, 11:56 (3970 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door John Hupse †, 07-09-2014, 12:05

Hallo Kris,

ik kreeg de documentatie waar je om vraagt toegezonden door André Vermonden, en heb vervolgens een en ander in de NVHR-schematheek geplaatst onder Telefunken T250

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-09-2014, 08:21 (3968 dagen geleden) @ John Hupse †

beste Hugo en John,

Reuze bedankt voor het schema. dat gaat helpen bij het zoeken naar de gestoorde mono-weergave.

De stereo is al ok, zoals hierboven beschreven. De spoel die ik bijgeregeld had om de faze van het 38 KHz decoder oscillator bij te regelen (19 Khz fiter/oscillator) wordt ook in de afregelprocedure van het schema aangeduidt als de spoel om dit te doen. We waren nog niet zo slecht bezig :-)

groeten

Kris

Telefunken T250 tuner (acusta serie) Werkt!

door kris ⌂ @, Gent, België, 21-09-2014, 22:16 (3955 dagen geleden) @ kris
Gewijzigd door kris, 21-09-2014, 22:26

Na tien dagen te slijten op de RAI hoog tijd om terug te keren naar de hobby.

Dit weekend eens uitgezocht waarom de mono-ontvangst bij de T 250 vervormd is (stereo is ok). Met het schema bij de hand is dat wat makkelijker.
T404 en T4404 (links en rechts) hebben een dubbele functie. In stereo geven ze L en R door, bij mono wordt hun werkpunt zodanig verlegd dat de achterliggende dioden gaan geleiden en deze worden gevoed door het M signaal. Hierdoor komt er via die diodes mono naar buiten. blijkt dat de werkspuntverschuiving bij één van die transistoren niet te kloppen. De omliggende weerstanden meten allemaal juist, dus toch maar even de transistoren getest. Blijken op het eerste zich ook ok, maar aangezien er in de schakeling toch 26 volt over staat, test nog eens uigevoerd bij een hogere spanning en jawel, bij 20 V en meer begint er eentje te lekken op de BC diode. Een BC 557 als vervanger doet het nu prima. Daarna de decoder herafgeregeld op scheding en intermodulatie-onderdrukking. (er zijn maar weinig decoders waarbij je dat kan afregelen, gecompliceerde gasten bij Telefunken...) Mono en stero ontvangst zijn nu uitmuntend.

de schuldige in het schema. de diode die overneemt bij mono zit erachter

[image]

foto van de print. de schuldige is reeds vervangen en ligt met hangende pootjes op het MF blik...

groeten

Kris

[image]