Hobby verzamelaars oude transistor radio's (Gezocht)
Hallo alle nostalgische transistor radioliefhebbers.
Zo af en toe ben ik bezig om weer eens een radiootje op te lappen .
Erg leuke hobby en ik ben al vanaf de mijn jeugd radio gek.
Zijn er toevallig ook mensen in de provincie Drenthe of in de provincie Groningen uit mijn omgeving die dezelfde radio hobby hebben?
Ik woon in Valthermond en dacht zo in een straal van zo'n 10 a 50 km of er gelijk gestemde mensen zijn om zo af en toe met deze leuke hobby bezig te zijn of gezellig daarover te bomen?
Uiteraard zullen de mensen die dit lezen zeggen daar heb je dit forum voor. Dat is waar maar mensen rechtstreeks ontmoeten met dezelfde interesses lijkt me nog mooier en persoonlijker.
Ik verzamel vooral Philips transistor radio's . Soms als ik een goede of leuke transceiver tegen kom heb ik daar ook wel interesse in. Verder doe ik ook aan zelf bouw zenders ,radio's en antennes en nog wel meer.
Oké nu weten jullie een beetje wie ik ben, spreekt dit je aan dan hoor ik het graag.
Ik ben benieuwd naar de reacties met vriendelijke groet van Jan ofwel RadioJan
Hobby verzamelaars de transistor radio's
Hallo RadioJan,
Welkom op dit forum.
Oude radio's bemachtigen en dan weer opknappen is een leuke bezigheid en iedere radio verbergt wel een geheim. Ook hebben oude radio's veel zenders zien komen en gaan en voor de jaren 60 heel wat gezwam hebben moeten weergeven en wat jammer was dat er toen ook niet zoveel te ontvangen was. Dat werd in de sixties beter want toen kwamen er zender op zee en die lieten veel meer muziek horen.
Ik had het geluk dat ik in Amsterdam west woonde en al die zenders goed kon ontvangen tot Radio Caroline North aan toe die bij het eiland Mann lag, grofweg tussen Engeland en Ierland in. Een revolutie was het schip de "Laissez Faire" waar Amerikanen 2 zenders op hadden gezet een popzender, Swinging Radio England en een easy listening station, Britain Radio. Dat knalde de ether in met 2x 50 KW.
In 1967 trad de engelse variant van de anti zeezender wet in werking en alle zenders verdwenen op... Radio Caroline na. Zowel Caroline South als North gingen door en trotseerden die wet. Een jaar later was het wel over want door schulden werden de schepen door Wijsmuller weg gesleept naar de haven van Amsterdam.
Het Caroline avontuur was toen nog niet afgelopen want men zag kans om telkens terug te keren en één keer haalde ze nog het grote nieuws want toen een enorme storm Engeland teisterde moest de BBC stoppen met uitzenden vanwege schade aan de antennes maar Caroline dobberde heftig maar ongedeerd door en was het enige station dat in Engeland te ontvangen was. Dat was een grote schande natuurlijk.
Ik doe ongeveer hetzelfde als jij, ik repareer ook oude radio's. Zo heb ik onlangs een oude radio op de kop getikt dat op de schaal Veronica, Caroline en Hilversum 3 laat zien en dat vind ik als oud zeezender medewerker en luisteraar wel erg curieus.
Helaas woon ik niet bij je in de buurt anders was ik gaarne eens langs gekomen om ideeën en problemen uit te wisselen terwijl de soldeerbout rookt.
Maar gelukkig is er dit forum en worden er bijeenkomsten georganiseerd waarbij een ieder welkom is en op die manier kunnen we toch ideeën en problemen uitwisselen terwijl de soldeerbout rookt.
Jack Marotick
Hallo Jack,
Het valt me op Jack dat je heel erg goed op de hoogte bent met de zeezenders die mij destijds zeker ook geboeid hebben. Ik begrijp dat je dicht bij het vuur zat.
Toen ik nog in Amersfoort woonde in jaren eind 1960 en ik luisterde met een kristalontvanger naar radio Noordzee deze zender was keihard , radio Veronica was veel zwakker radio Caroline lukte niet maar wel de Hilversumse zenders knalde ook goed door . Op de kortegolf was het helemaal een gekkenhuis. Op een Philips transistor radio luisterde ik naar allerlei soorten middengolf zenders tot ver in de nacht en soms 's-ochtends al weer als de vogels buiten begonnen te fluiten.
Ik woonde toen in een flat en op de centrale verwarming als antenne functioneerde mijn kristalontvanger uitstekend. Later heb ik een duplexer gebouwd en de Philips transistor radio er achter gezet . Overdag kon ik radio luxemburg redelijk goed dan ontvangen , maar de Belgen en de Duitsers kwamen dan net zo hard binnen als de Nederlandse zenders.Helaas had ik toen niet veel kijk hoe een transistor radio functioneerde . Ik heb toen helaas menige radio niet gerepareerd maar als onderdelen gebruikt . Dit vindt ik nu nog steeds heel jammer want ik kreeg van een goede vriend in mijn jeugdjaren vele draagbare transistor radio's die ik nu nog had kunnen hebben , maar ja het is niet anders . Gelukkig heb ik nu wel wat meer kijk op.Radio techniek blijft mij boeien .
Leuk dat je reageert Jack , in Drenthe is het goed wonen hoor grapje .
Radiojan
Hobby verzamelaars oude transistor radio's
Een babbeltje maken kan altijd, Borgercompagnie is te doen denk ik.
Henk
Je kan ook een lidmaatschap nemen op de NVHR, die staat voor de algehele geschiedenis van de radio.
Als je lid bent maak je makkelijker contact met leden in je buurt.
Ook transistor radio's mogen zich daar steeds meer in belangstelling verheugen.
www.nvhr.nl
Zomaar een suggestie.
Veel plezier in je hobby.
De vermogensa van de zeezender moet je met een korreltje zeezout nemen.
SRE en BR kwamen niet veel verder dan ca 30 kW, vanwege de slechte antenne's die moeilijk in afstemming waren te krijgen.
Van de 100 kW van RNI bleef niet meer dan 35 kW over.
enz.
Hoi Henk,
Bedankt voor je tip ik zal uitzoeken wat Borgercompagnie inhoud.
groet Jan
Hoi RR1957,
Bedankt voor je tip ik kan inderdaad bekijken of dat interessant is.
Jan
Hoi Ruudtx,
De antenne is de belangrijkste HF versterker . Als de antenne niet goed aangepast is gaat er veel nuttig HF vermogen verloren. Uiteraard moet zo'n ding goed in resonantie staan.
Op het water heb je wel een redelijke geleider voor HF maar wat je wel bekend zal zijn als de frequentie afneemt dus de golflengte neemt toe gaat ,dan dringen deze radiogolven steeds dieper door in het water, in dit geval en dan neemt het rendement ook weer af.
Groetjes Jan
Hallo Henk,
Even terug komen op Borgercompagnie , dat is dus een woonplaats. Ik dacht dat het een radio of een hobbyclub was o.i.d. Ik woon pas 6 jaar in Valthermond vandaar.
Zoals je aangaf een babbeltje kan altijd , ben ik toch even benieuwd Henk waar jou interesses liggen.
Jan