Relais contact -Snubber circuit (Toestel of techniek)
door Maurice
, Dordrecht, 28-09-2014, 22:21 (3948 dagen geleden)
Gewijzigd door Maurice, 28-09-2014, 22:24
Heb ik een pracht Etna elektrische oven.
Voor de 2e keer de relais weer verbrand.iets van 2-3 jaar.
En ja de originele type en merk relais toegepast.
Verbrand dan ook echt volledig geblakerd die contacten.
Even schuurpapiertje van 400 er over helpt niet, dat is echt 80 er over om
weer enig contact te krijgen.
Dacht zet nu een SNUBBER circuitje over de contacten.
100nF 100 Ohm
Ben er niet van onder de indruk.
2 video's
met de open relais - zonder R-C
Met nieuwe relais en netwerkje over de contacten.
Is ook net een flipperkast die oven.
Relais contact -Snubber circuit
door henkk56 , 28-09-2014, 22:53 (3948 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henkk56, 28-09-2014, 23:08
Deze "electronica" ziet er ook wel armzalig uit,een snubber circuitje helpt niet
als je verwarmingselementen met zulke speelgoedrelais wil schakelen.(Lijkt me ook tamelijk brandgevaarlijk.)
Heel misschien schakelen de relais te traag door rotte elco's in de voeding.
Etna is blijkbaar ook een Chinees plakplaatje geworden.
Als je er nog iets van wil maken zet er dan solid state relais in.
Henk
door Maarten Bakker
, Haarlem/Delft, 29-09-2014, 10:12 (3947 dagen geleden) @ henkk56
Dit ziet er duidelijk niet Chinees uit en in theorie moeten die relais (mits van een goed merk) makkelijk 10A aankunnen. Je zou het eens met 220n of 470n kunnen proberen. Bij een pomp (minder vermogen maar wel veel inductiever) die met een soortgelijk relais geschakeld moest worden heeft me dat goed geholpen. Het kan overigens dat een relais te traag afvalt door de blusdiode over de spoel. Die zou je eventueel ook door een snubber kunnen vervangen, of door een zenerdiode in serie met een gewone diode.
door soundman2 , Wouw, 29-09-2014, 10:20 (3947 dagen geleden) @ Maurice
Heb ik een pracht Etna elektrische oven.
Voor de 2e keer de relais weer verbrand.iets van 2-3 jaar.
En ja de originele type en merk relais toegepast.Verbrand dan ook echt volledig geblakerd die contacten.
Als het zo vaak voorkomt, ben je mogelijk niet de enige.
De fout is dan ook bekend bij de fabrikant. Misschien heeft die dan ook de oplossing.
Overigens is de economische levensduur van een oven toch wel zeven tot tien jaar.
Ik denk dat je met succes de leverancier (dus niet doorverwijzen naar de fabrikant!) kunt aanspreken op dit gebrek.
Leveranciers stribbelen meestal tegen, maar de aanhouder wint.
Soundman2
door petrus bitbyter , Rotterdam, 29-09-2014, 12:28 (3947 dagen geleden) @ Maurice
Snubbers zijn vooral effectief bij inductieve belastingen zoals motoren. Bij SSR's (Solid State Relais) zijn ze dikwijls voorgeschreven waarbij dan de waarde van de componenten onder andere afhangt van de grootte van de inductiviteit.
Vonken worden veroorzaakt door het onderbreken van de stroom. Hoe groter de stroom, des te groter de vonk. Elke vonk verbrandt een beetje contactmateriaal. Kleine vonkjes houden op die manier de contacten schoon, grote verbranden ze.
Behalve de grootte van de stroom is ook de snelheid waarmee geschakeld wordt van belang. Langzamer schakelen geeft een grotere vonk. Een trager afvallend relais geeft dan ook grotere vonken. Het probleem hoeft dus niet in het relais zelf te zitten. De schakeling die het relais aanstuurt, kan ook de schuldige zijn.
Vonken zijn - theoretisch - te voorkomen door te schakelen op de nuldoorgang van de stroom. Aangezien verwarmingselementen Ohms plegen te zijn, zijn daar stroom en spanning in fase zodat je ook op de nuldoorgang van de spanning kunt schakelen. Zo te zien is zo'n voorziening op dit printje niet aanwezig. Dus wordt soms juist bij maximale stroom uitgeschakeld met het vertoonde vuurwerk als gevolg.
Het lijkt ook mij het beste eerst via de leverancier tot een oplossing te komen. Als dat niet lukt, kun je overwegen de schakeling aan te passen. Een SSR vonkt niet maar heeft als nadeel dat hij geen "harde" contacten heeft. Erger is dat hij ook stuk kan en dan "aan" blijft staan. Het is ongetwijfeld ook mogelijk een stukje elektronica in te bouwen dat het bewuste relais op de nuldoorgang uitschakelt maar daarvoor moet dieper in de bestaande schakeling gedoken worden.
petrus bitbyter
door Maurice
, Dordrecht, 29-09-2014, 21:58 (3947 dagen geleden) @ Maurice
Bij Ohmse belasting dan serie C en R parallel over de contacten.
Bij inductieve belasting (spoel / motor) de serie R en C parallel over de LOAD.
Waarde C werd geadviseerd 22...100nF
Voor die € 35,- retour fabrikant is mij een beetje te..
zal vast dan weer een print van enkele honderden Euro's worden.
Ik heb extra voorraad Relais aangeschaft dus zit komende 6 jaar wel weer snor.
De elektronica, tja verzin het maar
door soundman2 , Wouw, 30-09-2014, 10:24 (3946 dagen geleden) @ Maurice
Bij Ohmse belasting dan serie C en R parallel over de contacten.
Bij inductieve belasting (spoel / motor) de serie R en C parallel over de LOAD.
Waarde C werd geadviseerd 22...100nF
Voor die € 35,- retour fabrikant is mij een beetje te..
zal vast dan weer een print van enkele honderden Euro's worden.
Ik heb extra voorraad Relais aangeschaft dus zit komende 6 jaar wel weer snor.
Op die manier geef je de fabrikant de gelegenheid, om ook in de toekomst allerlei goedkope troep op de markt te dumpen.
Het mag in de winkel niet te veel kosten, dus dan innen we het achteraf wel.
Wat vroeger in de detailhandel onmogelijk geacht werd, wordt tegenwoordig gewoon geaccepteerd. Een TV de zenders op zettten. Ja hoor die service leveren we voor slechts 75 euro.......
Soundman2 (oud detaillist)
door Piet42, 03-10-2014, 09:35 (3943 dagen geleden) @ soundman2
Ook een goed oplossing is een relais erin te zetten met gespleten kontakten of minimaal 2x kontakten parallel schakelen. Succes.