Volksontvanger Hensi VE10 (Toestel of techniek)
Ik zie jullie denken: "Volksontvanger? Ben je niet op het verkeerde forum?" Nee hoor, het klopt wel. Enkele maanden geleden zag ik deze radio staan op een rommelmarkt. Ik herkende hem direct als een replica, maar uit nieuwsgierigheid toch even bekijken. Ik was verrast door de robuustheid van de kast. Geen plastic, geen goedkoop “waaibomenhout”, maar een degelijke zware houten kast. Voor de prijs van 7 euro kon ik hem niet laten staan, en dus ging die achter op de fiets mee naar huis. Ik had niet zo veel zin om een uitgebreide restauratie uit te gaan voeren. Enkel spelend maken en dan leuk als radio voor dagelijks gebruik. Maar als je er eenmaal mee begonnen bent, wil je het ook af maken.
De Hensi VE10 is een Oostduitse radio uit 1984 (zie http://www.radiomuseum.org/r/werk_bauel_hensi_ve10_ve_10.html). Er zijn verschillende varianten wat betreft de houten lijstjes voor de luidsprekeropening. Deze van mijn heeft ze meer verticaal.
Het binnenwerk is een standaard chassis, geen rommel, maar ook geen topontwerp:
Uitgekast, en inspecteren of er rare dingen te vinden zijn. Het eerste wat op viel was dat de draaicondensator muurvast zat. Verder leek alles nog in goede staat. Voorzichtig de spanning er op. Helemaal dood! Even meten gaf al snel aan dat de schakelaar op de potmeter defect was. Overbruggen die hap, en nog eens proberen. Een hoop gekraak bij het aanraken van de volumeregelaar. Omdat de schakelaar ook al kapot was, heb ik de potmeter uit het toestel gehaald voor nadere inspectie. Als snel bleek dat de potmeter van een zo slechte kwaliteit was, dat die niet meer repareren viel.
Gelukkig is een vervanger voor zo'n modern ding gemakkelijk te vinden.
Het volgende probleem was de vastzittende draaicondensator. Op Duitse forums had ik als gezien dat het vet in die Oost-Duitse radio's vaak een probleem is. Het vet verdroogd, waardoor het keihard wordt. Dat probleem is ook hier het geval. Een onverlaat heeft zelfs geprobeerd om met een schroevendraaier of iets dergelijks, de condensator in beweging te krijgen. Het gevolg was dat de platen aan gort zijn. Blijkbaar vond hij de MG niet zo belangrijk. Ik heb de varco/FM tuner uit de radio gehaald, en de as gedemonteerd. Het verdroogde vet was eenvoudig te verwijderen met een oplosmiddel. Daarna liep de as weer soepel. Als de vorige eigenaar dat nou ook had gedaan? Maar goed, dan was de radio waarschijnlijk ook niet op de rommelmarkt beland. Ik heb de platen zo goed als mogelijk recht gebogen (zie rode pijl op foto):
Uiteindelijk is de MG nu voor 2/3 te gebruiken. Bij de andere 1/3 is de kortsluiting niet weg te krijgen. Nu heb ik al gezien dat een onderdelenzaak in Duitsland een restpartijtje van dezelfde tuners verkoopt. De voor de prijs hoef ik het niet te laten, maar de verzendkosten zijn mij nog te hoog. Na inbouw van de tuner deed de radio het weer prima. Ik was zelfs aangenaam verrast door de hoge gevoeligheid en prima geluid. Ik had eigenlijk een matige radio verwacht, waarbij het meer om het uiterlijk ging dan om de ontvangst. Voorlopig doet de radio het weer, en voor dagelijks gebruik zal hij toch alleen op de FM staan.
Otto
Volksontvanger Hensi VE10
Erg leuk ding Otto, en inderdaad, je zette me bijna op het verkeerde been....
--
Met vriendelijke groet,
Leo Snoeren
https://www.rrd.link/ (onder constructie)
leosnoeren(apenslingertje)freedom.nl
Volksontvanger Hensi VE10
Leuk ding, en de ontvangst bevestigt mijn indruk dat Oost-Duitse radio's over het algemeen goed doordacht ontworpen zijn.