National (Panasonic) TR-3000S mini TV Radio combinatie (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 07-10-2014, 22:58 (3939 dagen geleden)
Gewijzigd door kris, 07-10-2014, 23:17

Beste forumgenoten,

Ik mocht dit kleine schattige toestelletje in ontvangst nemen.

Het betreft een TV-radio combinatie die er uitziet als een videocamera (videocamera's waren in 1978 erg hip, maar ook erg duur). Dus je kon er mee uitpakken. Het toestel dateert dus uit 1978, en ik denk niet dat de verkoop een groot succes was, gezien ze niet dik te vinden zijn.

loopt op 6 D cellen en met het 7 cm buisje valt het verbruik goed mee. Met een bijgeleverd voorzetlens kreeg je een groter beeld.
Het toestelletje heeft meer dan 30 jaar in een kast stof staan vangen. Het speelde meteen, zonder enige ingreep. Het beeld is verassend goed. en de antenne is nog "heel".

het stof hangt er nog op. Wordt eerstdaags verwijderd.

voor de fotoshoot heb ik er een echte camera naast gezet van dezelfde club maar 36 jaar jonger :-)

geniet van de foto's.

vooraanzicht met voorzetlens

[image]

zijaanzicht
[image]

vooraanzicht zonder voorzetlens
[image]

groeten

Kris

National (Panasonic) TR-3000S mini TV Radio combinatie

door fury, 08-10-2014, 10:52 (3938 dagen geleden) @ kris

Leuk ding.. zoiets heb ik idd nog niet eerder gezien. Buiten eens een rondvormig 60's /70's ontwerp of de later philips helm tv na zien de meeste er toch vrij tv achtig uit. Leuk! En toch wel degelijk als het na 30jaar stilstaan zo gelijk weer/nog werkt. Langs de zijkant gezien doet het idd verdacht veel denken aan een camcorder :-)
Zit er ook een video input op?..of enkel antenne?

Veel plezier ermee :-) Toch al prettig dat het niet zo veel plek inneemt.

Grtz, Hans

door Erik @, 08-10-2014, 16:48 (3938 dagen geleden) @ fury

Ik herinner me nog een prijs uit de weekeindkwis met fred oster.
Bij die aflevering was de prijs een TV met een soortgelijke ronde bevestiging.

Maar het doel hier was het draaibaar maken van de beeldbuis.
Zo kun je liggend op de bank of bed toch " rechtop" TV kijken :-D

Grtz,
Erik

door kris ⌂ @, Gent, België, 08-10-2014, 23:04 (3938 dagen geleden) @ fury

Beste Hans,

er zit enkel een antenne aansluiting op (video en audio in waren toen nog niet ingeburgerd)

De antenne-aansluiting is onder de vorm van een mini-jack input. Had hier al dertig jaar een standaard coax plug naar minijack-adpator liggen, kon die nu eindelijk eens nuttig gebruiken :-)
De tuner doet de VHF (beide banden ) en UHF en is verassend gevoelig voor zo een klein ding.

tevens gebruikte ik bewust het woord camera ipv camcorder, simpelweg omdat in 78 de camcorder nog niet bestond. Toen sleepte je nog een draarbare recorder mee aan de schouder en de camera lag op de schouder. Camcorders kwamen pas enkele jaren later op de markt. Prijzen waren toen niet te vergelijken met u. voor een camera was het algauw €2500, en portabele recorder kostte om en bij de € 1500. en toch was er een markt voor! :-)

groeten

Kris

door fury, 09-10-2014, 10:43 (3937 dagen geleden) @ kris

Dat waren idd enorme prijzen toen! Maar altijd is er wel ergens een liefhebber voor die het nieuwste van het nieuwste wil.

Leuk als zo oude dingen weer van pas komen.. heb da zo ook al een paar keer gehad. Vd week kwam ik nog een video sprite kontakt tm-55 II tegen... geen idee of het goed werkt..maar is een video/audio mini zendertje die op UHF kanaal 70 uitzend in PAL. Ben ook eens benieuwd of dat werkt voor oudere antenne tv's.
Ze wisten daar niet eens wat het was..dus heb het voor een paar euro meegenomen. Net eens een 12V adaptertje zoeken tussen de zooi.

Heb er idd niet bij stil gestaan dat er toen nog geen camcorders waren.. had het moeten weten want heb zelf nog zo'n camera met recorder gehad. Het model doet qua dikte wel wat meer denken aan een camcorder. Maar idd wel logisch qua beeldbuis en electronica enzo.

Greetz, Hans

door Marcel van Grinsven ⌂ @, Rosmalen, 10-10-2014, 17:30 (3936 dagen geleden) @ kris

Hoi Kris,

Ik ben in het bezit van zijn grotere broertje, de TR-5030.
Alleen heeft deze geen radio.

Groet, Marcel

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

[image]

door Rob Krabbendam ⌂ @, Hellevoetsluis, 11-10-2014, 21:59 (3935 dagen geleden) @ Marcel van Grinsven

Die heb ik ook maar helaas met een sync-probleem waarvan ik de oorzaak nog niet ontdekt heb. Ik heb er ook nog geen schema van kunnen vinden.