Een vraag over een Philips N4504 bandrecorder (Toestel of techniek)
Een paar jaar geleden heb ik op de NVHR-beurs een set nieuwe snaren voor deze bandrecorder voor een vriend in Duitsland gekocht. Na vervangen van deze snaren werkte de recorder weer goed tot een paar dagen geleden.
Nu doet zich het probleem voor dat 10 seconden na het starten van de recorder er een "mechanisch knakkend" geluid komt en het loopwerk ermee stopt.
Ik weet dat dit heel weinig informatie is maar mogelijk voor de kenners van Philips bandrecorders meer dan voldoende om aan te geven wat het probleem is of waar de oorzaak te zoeken.
Alle info is welkom. Bij voorbaat dank hiervoor.
Groeten,
Paul
--
Een vraag over een Philips N4504 bandrecorder
Heb je gecontroleerd of tie het bij alle banden doet?
gtx, Maarten.
Dat weet ik niet maar zal deze vraag aan hem doorspelen.
Groeten,
Paul
--
Ik zal het even toelichten: aan de opnameband kan een zgn. kortsluittape worden geplakt, gemaakt van metaalfolie.Mensen hebben dan zo'n band gekregen en bij het begin slaat tie af. Remedie weer op weergave drukken tot de band met de metaalfolie langs de bandgeleiders is.
gtx, Maarten.
Hallo paul,
Zoiets als jij hebt met de bandrecorder dat heb ik vaak gehad bij
cassette decks. Er loopt een aparte snaar naar de stand van de
teller, en daar zit soort magneet schakelaartje of relaitje aan vast.
Misschien is dat ook al vervangen maar dat stond er niet bij geschreven.
Daardoor werkte e.e.a. bij mij ook niet!!!
Ik heb er toen een andere snaar aan gezet en het loopt weer.
De groetjes,
Jantinus
Ik heb die recorder ook jaren gehad en mechanisch gaf die nauwelijks problemen.
Het kan inderdaad zijn dat je een band gebruikt die van schakelfolie is voorzien. Ik draaide altijd m.b.v. de rechter haspel de band zover door totdat de aanloopband plus schakelfolie de bandgleuf compleet gepasseerd had.
De band moet ook over de twee scharnierende bandgeleiders naast de bandgleuf lopen, anders slaat de recorder ook af.
Naar mijn weten heeft deze recorder geen andere vormen van automatische afslag.
Groeten,
Peter
Hallo Maarten,
Ik heb de vraag in het Duits aan hem gemaild en wacht op zijn antwoord.
Groeten,
Paul
--
Bedoel jij hiermee dat als de teller stilstaat dat dan de recorder (geforceerd) afslaat?
Groeten,
Paul
--
Er waren recorders die op bepaalde tellerstand konden stoppen, maar dat was natuurlijk uitschakelbaar.
Met een band op de recorder en zonder band is het resultaat hetzelfde. Na enkele seconden draaien slaat hij af.
Groeten,
Paul
--
Paul, aan de hand van de serv.doc.de werking
van de rechter band geleider kontroleren / nakijken.
willem.
--
Lukt het niet?
gebeurt mij ook wel eens.
Met een band op de recorder en zonder band is het resultaat hetzelfde. Na enkele seconden draaien slaat hij af.
Groeten,
Paul
De recorder heeft een tapesensor,in het schema TC. Die kan op allerlei manieren zijn uitgevoerd. Twee bandgeleiders achter elkaar, een bandgeleider met een geïsoleerd busje oid. Dat kan vervuild zijn met metaal deeltjes waardoor de recorder ook afschakelt.
Zoek TC in het rechterdeel van het schema en koppel het schakelingetje zonodig even los.
Volgens mij schakelt hij niet op de teller, maar als de cijfers bewegen, kun je die eigenlijk uitsluiten. Soms is een teller uitgerust met een magneetje wat ronddraait en een reedswitch, maar dat is hier voor zover ik kan zien niet het geval.
Soundman2
Zoals op de foto is te zien zit er iig naast de linker bandspannings arm (op de foto rechts) een schakelaar .
Groet , Henk
--
Nuntius Transmittendus !
En die regelt de trekkracht van de opspoelmotor.
Het lezen van documentatie is ook wel eens nuttig. Allerlei suggesties worden gedaan, maar geen die te maken hebben met hetgeen in de recorder gebeurt. Zoals ik al aangaf werkt de automatische afslag met een geleidende strook op de tape.
Het contact TC in het elektrisch schema zorgt daarvoor. dat gaf ik al eerder aan. Het is dus zaak de pijlen te richten op dat contact TC en de schakeling die daar bij hoort.
Let op, er staan diverse varianten in de schema's, omdat de schakeling last had van statische lading, met ongewenst afschakelen tot gevolg.
Zo'n duidelijke fout kan niet moeilijk zijn. Het gissen naar dingen die niet relevant zijn vult alleen maar forumpagina's.
Begin eens met het lezen van de beschrijving der schakelingen in de servicemanual. Hij staat bij de NVHR.
Ik ben wellicht een strenge leermeester, misschien wel een betweter, maar ik lees dergelijke dingen dan ook.
Techniek is geen gokspel, maar een wetenschap. Repareren ook trouwens.
Soundman2
Ik heb even vluchtig de documentatie bekeken, en zag dat M3 (de opspoelmotor?) gekoppeld zit met G3, in het overzicht nr. 112.(een pulsgever?)
Als dit onderdeel pulsjes moet geven als de schotel draait en dit niet of niet goed doet dan moet de recorder afslaan (anders krijg je bandsalade)
Nu kan er in 10 seconden heel wat band door gaan, dus misschien zit ik op het verkeerde spoor.
Dirk.
Ik krijg net door dat de bandteller loopt. Bij een bandsnelheid van 9,5cm/s slaat de machine af en staat de teller op 0008. Bij een snelheid van 19 cm/s en teller 0004 gebeurt hetzelfde.
Groeten,
Paul
--
De fout is intussen gevonden. Het blijkt een defecte elco (C53) te zijn.
Dank voor het meedenken en alle gegeven suggesties.
Groeten,
Paul
--
Hallo Paul,
Ik heb geen schema maar ben wel nieuwsgierig geworden in welke schakeling c53 zit
Dus gaarne een nadere verklaring,
gr. henk