Varco met vertraging... (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 13-10-2014, 16:39 (3933 dagen geleden)

Beste mede forummers,

Ik ben bezig met het opknappen van een nordMende Condor. Dat is een leuk toestel met AM en FM.
Voordat ik het toestel uiteen haalde viel me op dat de afstemknop een vertraging had en dat had ik niet eerder gezien bij transistor radio's met een grote afstemknop. Ik vroeg me al af hoe die vertraging op een dubbele as zou werken?
Nu ben ik bezig met het in elkaar zetten van deze radio en ik loop tegen het probleem aan dat de vertraging van de varco ernstig hapert. Ik kan ook helemaal geen vertragings mechanisme vinden. Ik dacht iets slims tegen te komen met tandwieltjes maar niets daarvan. Wel een ijzeren as die weer in een andere messing as zit en als ik aan de stalen as draai dan wordt de messing as. die om de stalen as heen zit, af en toe meegenomen. Draai ik aan de messing as dan kan ik de varco gewoon verdraaien maar de knop wordt bevestigd aan de stalen as.
Hoe kan een as in een as nu een vertraging krijgen? Ik snap er niets van.
Zie foto.
Ik zie in de varco ook geen tandwielen of iets dergelijks.

[image]

Jack Marotick

Varco met vertraging...

door Ed van der Weele † @, Zeist, 13-10-2014, 17:26 (3933 dagen geleden) @ Marotick

Het enige dat ik kan bedenken is een planeetwielmechanisme.
Ik kan me alleen niet voorstellen dat dat binnenin die as zit.

Varco met vertraging...

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2014, 17:27 (3933 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door soundman2, 13-10-2014, 17:30

Beste mede forummers,

Ik ben bezig met het opknappen van een nordMende Condor. Dat is een leuk toestel met AM en FM.
Voordat ik het toestel uiteen haalde viel me op dat de afstemknop een vertraging had en dat had ik niet eerder gezien bij transistor radio's met een grote afstemknop. Ik vroeg me al af hoe die vertraging op een dubbele as zou werken?
Nu ben ik bezig met het in elkaar zetten van deze radio en ik loop tegen het probleem aan dat de vertraging van de varco ernstig hapert. Ik kan ook helemaal geen vertragings mechanisme vinden. Ik dacht iets slims tegen te komen met tandwieltjes maar niets daarvan. Wel een ijzeren as die weer in een andere messing as zit en als ik aan de stalen as draai dan wordt de messing as. die om de stalen as heen zit, af en toe meegenomen. Draai ik aan de messing as dan kan ik de varco gewoon verdraaien maar de knop wordt bevestigd aan de stalen as.
Hoe kan een as in een as nu een vertraging krijgen? Ik snap er niets van.
Zie foto.
Ik zie in de varco ook geen tandwielen of iets dergelijks.

[image]

Jack Marotick

tussen de dunne binnenas en de binnenzijde van de buitenas, zit een stelsel met kogeltjes.
Doordat de binnenomtrek van de buitenas, een straal heeft die een kogeldiameter scheelt met de dunne binnenas, is het duidelijk dat deze meer omwentelingen moet maken om de buitenas eenmaal rond te draaien.
De kogeltjes worden waarschijnlijk door een inwendige spiraalveer en de zichtbare messing bus tegen de schuine flens van de de buitenas gedrukt. Als de zaak niet goed loopt zou er dus wat verhard vet op de flens en/of de kogeltjes kunnen zitten. Ook kan de messing bus vast zitten, waardoor de kogeltjes niet worden aangedrukt. Een druppeltje contactspray doet soms wonderen.

Soundman2

Varco met vertraging...

door Marotick ⌂ @, Huizen, 13-10-2014, 18:49 (3933 dagen geleden) @ soundman2

Zoiets moet het dus wel zijn maar... de messing as zit strak om de stalen as heen en daar tussen kunnen echt geen kogeltjes zitten.
Maar ik heb iets anders geprobeerd en het mysterie is nu alleen groter geworden.
Ik heb de wijzer op de varco gemonteerd en die komt over de messing as heen en de knop komt over de stalen binnen as vast.
Als ik aan de knop draai dan gebeurt er niet veel ondanks de siliconen olie die ik er in gespoten heb, maar... als ik aan de schijven van de varco duw dan draait de wijzer ruim 2 rondjes om terwijl de varco natuurlijk maar een halve slag maakt. Ik vind op die manier de vertraging enorm maar begrijp nog steeds niet wat die vertraging veroorzaakt. Wie?

Jack

[image]

Varco met vertraging...

door snameroc @, Etten Leur, 13-10-2014, 21:21 (3933 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door snameroc, 13-10-2014, 21:25

Soundman heeft gelijk de kogeltjes op je eerste foto die je ziet steken door de messing holle as en drukken tegen de binnenste stalen as.
de dunne stalen as heeft een kleine omtrek die wordt afgezet tegen de buitenring van het varcohuis. met het verdraaien van de kogeltjes wordt de holle messing as meegenomen. de vertraging is de omtrek van het gat in het huis gedeeld door de omtrek van de dunne stalen as.

Een soort planentaire tandwielstelsel maar dan met kogels ipv tandwielen.

Johan

Varco met vertraging...

door Marotick ⌂ @, Huizen, 13-10-2014, 21:47 (3933 dagen geleden) @ snameroc

Dank je, ik begin het te begrijpen en ik ga morgen eens precies kijken wat er gebeurt als ik aan de stalen as draai. Goede vinding.
Ondertussen draait de varco weer goed. Bij het duwen tegen het beweegbare deel van de varco vond ik dat dit nogal zwaar ging. De kogeltjes waren gesmeerd en bleef dus de stelschroef aan de achterkant van de varco over. Schroefje er uit, kogeltje er uit, schoonmaken, wat nieuw vet en weer aandraaien. Nu loopt de varco soepel en als ik aan de stalen as draai dan draaien de platen vertraagd.
Als ik de schijf 2x ronddraai dan heeft de varco zijn halve slag gemaakt, heel soepeltjes.

Met dank aan de meedenkers,

Jack

Varco met vertraging...

door soundman2 @, Wouw, 13-10-2014, 21:51 (3933 dagen geleden) @ Marotick

Dank je, ik begin het te begrijpen en ik ga morgen eens precies kijken wat er gebeurt als ik aan de stalen as draai. Goede vinding.
Ondertussen draait de varco weer goed. Bij het duwen tegen het beweegbare deel van de varco vond ik dat dit nogal zwaar ging. De kogeltjes waren gesmeerd en bleef dus de stelschroef aan de achterkant van de varco over. Schroefje er uit, kogeltje er uit, schoonmaken, wat nieuw vet en weer aandraaien. Nu loopt de varco soepel en als ik aan de stalen as draai dan draaien de platen vertraagd.
Als ik de schijf 2x ronddraai dan heeft de varco zijn halve slag gemaakt, heel soepeltjes.

Met dank aan de meedenkers,

Jack

Oei, de schroef aan de achterzijde eruit gehaald. Volgens mij dient die ook om de bewegende platen precies midden tussen de vaste platen te zetten. Lijkt me een nauwkeurig werkje.

Soundman2

Varco met vertraging...

door Jacobus @, Rotterdam, 14-10-2014, 08:02 (3932 dagen geleden) @ Marotick
Gewijzigd door Jacobus, 14-10-2014, 08:06

http://www.youtube.com/watch?v=ohuHyiLLL0s

Heet ook wel friction of reduction ball drive.

Zijn ook los te koop.

Jaap

--
Jaap

Varco met vertraging...

door Marotick ⌂ @, Huizen, 14-10-2014, 08:09 (3932 dagen geleden) @ soundman2

Ja die heb ik opnieuw gesteld en de platen maken geen sluiting. Valt best mee om te doen. Met een vergrootglas kan je goed zien of de vaste platen mooi tussen de beweegbare instaan en met een unimeter of ze sluiting maken.

Jack

Varco met vertraging...

door soundman2 @, Wouw, 14-10-2014, 08:57 (3932 dagen geleden) @ Jacobus

Een filmpje zegt meer dan duizend woorden dus.

Soundman2

Varco met vertraging...

door Marotick ⌂ @, Huizen, 15-10-2014, 15:27 (3931 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Marotick, 15-10-2014, 15:28

Jij had het ook goed uitgelegd, maar het filmpje verduidelijkt het wel.

Dat de autoindustrie deze vertraging nooit gebruikt heeft? De varco werkt nu perfect en als je doordraait dan draait hij wat stroever het lijkt wel een koppeling.

Jack

Varco met vertraging...

door doktordirk @, Noordbeemster, 15-10-2014, 19:07 (3931 dagen geleden) @ Marotick

Oude zwartwit (Philips) met een losse uhf-kiezer hadden ook een dergelijk systeem, wel wat grover uitgevoerd natuurlijk.
Hier zat een slipkoppeling op om versneld de uhf-band af te zoeken.
Als er dan een zender voorbij kwam draaide weer iets terug waarbij de vertraging dan weer zijn werk deed voor de fijnafstemming.
Wat zijn we verwend tegenwoordig met tig kanalen en een afstandsbediening!!

Dirk.

Varco met vertraging...

door snameroc @, Etten Leur, 15-10-2014, 19:27 (3931 dagen geleden) @ Marotick

Bij een auto spelen de mechanische verliezen die dit systeem met zich meebrengt een grote rol brandstof is immers duur, overigens soort gelijk met tandwielen zit wel in een auto.

Johan

Varco met vertraging...

door fury, 15-10-2014, 20:20 (3931 dagen geleden) @ snameroc

Dat niet alleen. In een auto zijn de mechanische krachten veel hoger als ook miljarden rotaties. Bij enige slijtage op de banen waar de kogels hun wrijving op uitoefenen zou de auto vrijwel stil blijven staan.Zou een spaninrichting vragen die deze slijtage zou compenseren. Maakt het weer relatief complex en daardoor niet goedkoper als de gekende oplossingen. Maar het principe achter dit systeem is wel leuk idd. Simpel en toch effectief :-)

Greetz, Hans