Philips 22GR814 (Toestel of techniek)

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-10-2014, 14:45 (3924 dagen geleden)

Beste Transistorvrienden,

Een weekje geleden vroeg ik of er iemand een SB3FC IC (AF amplifier driver) had liggen voor mijn Philips platenspeler/cassetterecorder combinatie.
Het probleem was toen dat het rechterkanaal veel zachter speelde dan het linker.
Ik dacht toen dat de driver IC stuk was.

Vandaag is er eentje aangekomen die ik besteld heb. Toen ik het pakje opendeed viel me op dat het IC al is gebruikt is geweest. Er hing nog tin aan de pootjes.

Eerst nog even alle spanningen in het circuit gecontroleerd, dat was OK.
Het nieuwe IC erin. En links speelt hij nog steeds, maar rechts geen geluid.
Nu zijn zelfs alle spanningen op pin 3, 4, 6 en 7 verkeerd. Het werkt dus nog steeds niet... :-|

Terug het oude IC erin. Nu kloppen alle spanningen weer, alleen rechts weer veel minder geluid, zucht...

Wat kan er nu mis zijn? Zouden beide IC's defect zijn? (Toeval bestaat dus toch?)

Of zie ik iets anders over het hoofd?

De bovenste foto is de uitgang van het linkerkanaal, de onderste foto is het rechterkanaal.

[image]

[image]

Het schema van de versterkerprint:

[image]

Wat denken jullie?

Alvast bedankt voor het meedenken.

Groetjes,

Nick

Philips 22GR814

door maarten van dijk @, 22-10-2014, 15:00 (3924 dagen geleden) @ ElektroNick

Zijn beide ingangssignalen gelijk? Zet eens een signaaltje op de loper van de potmeter aan de ingang van het IC en vergelijk het met het andere signaal.Het is een zoekplaatje,maar dat is juist leuk.Je hebt in ieder geval een goedwerkend kanaal als referentie.

mvg, Maarten.

Philips 22GR814

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-10-2014, 15:04 (3924 dagen geleden) @ maarten van dijk

Zijn beide ingangssignalen gelijk? Zet eens een signaaltje op de loper van de potmeter aan de ingang van het IC en vergelijk het met het andere signaal.Het is een zoekplaatje,maar dat is juist leuk.Je hebt in ieder geval een goedwerkend kanaal als referentie.

mvg, Maarten.

Dag Maarten,

Dat was ik nog vergeten te vermelden. Beide ingangssignalen zijn identiek.
Ze gaan met identieke amplitude in het IC, maar komen er totaal anders uit.
Het linkerkanaal is veel groter in amplitude, de sinus is wel niet meer 100% mooi van vorm.
Het rechterkanaal is veel kleiner in amplitude en ziet er heel vreemd uit. Wanneer ik de potmeter echter helemaal opendraai dan ziet het signaal er rechts ook beter uit, maar veel kleiner in amplitude.

Groetjes,

Nick

Philips 22GR814

door maarten van dijk @, 22-10-2014, 15:08 (3924 dagen geleden) @ ElektroNick

Wat je nu nog zou kunnen doen is de beide ingangen verwisselen en de beide uitgangen.

Philips 22GR814

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 22-10-2014, 16:07 (3924 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick,

Wat kan er nu mis zijn? Zouden beide IC's defect zijn? (Toeval bestaat dus toch?)

De bovenste foto is de uitgang van het linkerkanaal, de onderste foto is het rechterkanaal.

Wat denken jullie?

Groetjes,

Nick

Kijk eens naar het tegenkoppel netwerk?
Ik denk vooral aan de kleine elco's van 10 µF en de weerstanden van 1K.

groetjes,
-=Kees=-

Philips 22GR814

door Peter1952 @, Almere, 22-10-2014, 16:35 (3924 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Controleer de uitgangselco's eens? Misschien één van de twee uitgedroogd? Ik ben daar zelf ook eens ingestonken. Alle spanningen goed, maar bijna geen geluid uit de luidspreker(s). Bleken de uitgangselco's totaal uitgedroogd te zijn. Zijn de spanningen op de eindtransistors goed? Voor de uitgangselco's moet je ongeveer de halve voedongsspanning meten.

Groeten,
Peter

Philips 22GR814

door soundman2 @, Wouw, 22-10-2014, 17:27 (3924 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 22-10-2014, 17:37

Beste Transistorvrienden,

Een weekje geleden vroeg ik of er iemand een SB3FC IC (AF amplifier driver) had liggen voor mijn Philips platenspeler/cassetterecorder combinatie.
Het probleem was toen dat het rechterkanaal veel zachter speelde dan het linker.
Ik dacht toen dat de driver IC stuk was.

Vandaag is er eentje aangekomen die ik besteld heb. Toen ik het pakje opendeed viel me op dat het IC al is gebruikt is geweest. Er hing nog tin aan de pootjes.

Eerst nog even alle spanningen in het circuit gecontroleerd, dat was OK.
Het nieuwe IC erin. En links speelt hij nog steeds, maar rechts geen geluid.
Nu zijn zelfs alle spanningen op pin 3, 4, 6 en 7 verkeerd. Het werkt dus nog steeds niet... :-|

Terug het oude IC erin. Nu kloppen alle spanningen weer, alleen rechts weer veel minder geluid, zucht...

[image]

[image]

Het schema van de versterkerprint:

[image]

Wat denken jullie?

Groetjes,

Nick

Als ik het "goede " kanaal op de scope zie, dan loopt dit helemaal vast. Dat is zeker geen goede conditie om te meten en of te vergelijken.
Ik zie dat de scope ingesteld is op 0,5 volt/div, stand AC. Er vanuitgaand dat je met een 10:1 probe meet zit je dik tegen de voedingsspanning van 20 volt.
Overigens zou je met de scope in de DC stand moeten meten, in de AC stand zie je niets over DC shift etc. De AC stand gebruik je om kleine signalen op een DC spanning te meten. Zonder die instelling zou de weergave buiten beeld vallen.
Bij deze versterker wordt geen +/- voeding gebruikt, maar wordt de middenspanning ingesteld met een spanningsdeler in het IC. In feite zou je de scopeaarde moeten aansluiten op de plus pool van C 610 (220uF).
Wel opletten dat de scope verder nergens mee aan aarde hangt, ook niet met een tweede probe of randaarde !

Overigens wil niet zeggen, als de uitgangs DC spanningen kloppen, er geen transistor aan de uitgang defect kan zijn, Als een drivertje niet werkt, loopt ook alles in het honderd bij uitsturen. Meten van een eindtrapje moet je zowel met als zonder belasting(weerstand) doen. Fouten in drivertrappen en/of eindtransistors vallen dan snel door de mand.

Als de verkoper aantoonbaar rommel heeft geleverd, zou ik hem daar zeker op aanspreken. Volgens mij stond er in de aanbieding niet bij dat het om slooponderdelen gaat.

Soundman2

Philips 22GR814

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 22-10-2014, 17:58 (3924 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door ElektroNick, 22-10-2014, 18:00

Bedankt voor de hulp iedereen!
Kees Van Dijke heeft me de gouden tip bezorgd. De terugkoppel elco's van 10µF waren blijkbaar niet meer fris. In mijn Fluke multimeter gaf die van het rechterkanaal maar 700nF aan. Die van het linkerkanaal deed het nog vrij goed, maar ik heb ze beide maar vervangen. De versterking is nu bij beide kanalen gelijk en de muziek klinkt goed. :m:

@Kees Van Dijke
Hoe kwam je op het idee om de terugkoppel elco's te verdenken? Hoe zie jij dat? Of is dat gewoon een kwestie van ervaring? :-)

@ Soundman2
Je hebt gelijk, ik zou beter in DC stand meten, ik ga er op letten in de toekomst. Wat het vastlopen van het driver IC betreft. Het signaal ziet er nu ietsje meer sinusvormig uit aan het IC, maar nog niet 100%.
Aan de uitgang van de luidsprekers is de sinus wel perfect! Hoe dat komt weet ik niet...?

Wat de levering van de "nieuwe" IC betreft. Ik weet natuurlijk niet of deze al kapot was bij levering, of dat ik hem heb kapot gemaakt bij het solderen ofzoiets. Feit is dat hij niet werkt. En er stond inderdaad niet bij dat het om een sloopexemplaar ging.
Inclusief verzendkosten (een envelopje) heb ik het IC 9,60 euro betaald. Geen fortuin, maar ook niet niks voor een student :-D
Zou ik de verkoper erover durven aanspreken?

Nogmaals bedankt heren!

Groetjes,

Nick

Philips 22GR814

door soundman2 @, Wouw, 22-10-2014, 18:40 (3924 dagen geleden) @ ElektroNick
Gewijzigd door soundman2, 22-10-2014, 18:49

Bedankt voor de hulp iedereen!
Kees Van Dijke heeft me de gouden tip bezorgd. De terugkoppel elco's van 10µF waren blijkbaar niet meer fris. In mijn Fluke multimeter gaf die van het rechterkanaal maar 700nF aan. Die van het linkerkanaal deed het nog vrij goed, maar ik heb ze beide maar vervangen. De versterking is nu bij beide kanalen gelijk en de muziek klinkt goed. :m:

@Kees Van Dijke
Hoe kwam je op het idee om de terugkoppel elco's te verdenken? Hoe zie jij dat? Of is dat gewoon een kwestie van ervaring? :-)

@ Soundman2
Je hebt gelijk, ik zou beter in DC stand meten, ik ga er op letten in de toekomst. Wat het vastlopen van het driver IC betreft. Het signaal ziet er nu ietsje meer sinusvormig uit aan het IC, maar nog niet 100%.
Aan de uitgang van de luidsprekers is de sinus wel perfect! Hoe dat komt weet ik niet...?

Wat de levering van de "nieuwe" IC betreft. Ik weet natuurlijk niet of deze al kapot was bij levering, of dat ik hem heb kapot gemaakt bij het solderen ofzoiets. Feit is dat hij niet werkt. En er stond inderdaad niet bij dat het om een sloopexemplaar ging.
Inclusief verzendkosten (een envelopje) heb ik het IC 9,60 euro betaald. Geen fortuin, maar ook niet niks voor een student :-D
Zou ik de verkoper erover durven aanspreken?

Nogmaals bedankt heren!

Groetjes,

Nick

Mooi dat de versterker het weer doet. Achteraf is de oplossing vaak eenvoudig en als je wat langer in het vak zit, dan kun je soms een fout door redeneren eruit halen.
Overigens is ook hier de scope een machtig reparatiewapen. Je hebt wel DC gemeten, maar kennelijk geen signalen goed bekeken. Met de scope was het waarschijnlijk meteen opgevallen dat aan beide zijden van de 10uF niet praktisch hetzelfde signaal stond. Toch is dat een belangrijk gegeven. De elco is dan wel "geaard" via een weerstand van 1K ohm, maar die is bij 1000Hz te verwaarlozen.
Soundman2

Philips 22GR814

door Kees van Dijke ⌂ @, Heerlen, 23-10-2014, 15:42 (3923 dagen geleden) @ ElektroNick

Hallo Nick,

@Kees Van Dijke

Groetjes,

Nick

Nou, toen ik het schema bekeek, herkende ik gelijk de globale tegenkoppellus, wat je ook vaak bij opamps ziet, alsook bij complete transistor versterker schakelingen.

Nu zijn kleine elco's ook berucht vanwege het uitdrogen en daardoor het verliezen van capaciteit. Bij uitdrogen neemt eerst de versterking van de lage frequenties dan af.

Bij oude transistor receivers vervang ik vaak alle kleine elco's, ook al meten een aantal ervan nog goed door. De geluidskwaliteit wordt dan een stuk beter, zeg maar als vanouds.

groetjes,
-=Kees=-

Philips 22GR814

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-10-2014, 16:24 (3923 dagen geleden) @ Kees van Dijke

Ok bedankt Kees & Soundman2,

Ik heb weeral wat bijgeleerd.
Nu weet ik dat ik ook de kleine elco's moet nakijken en er niet zomaar van moet uitgaan dat als alle DC-spanningen in orde zijn er verder niks kapot kan zijn.
Het had mij de kostprijs van het IC kunnen besparen.

Echter valt mij bij Philips toestellen altijd op dat de axiale elco's aan de pluskant altijd wat uitgebold staan. Er komt dan zo'n geelbruine bult uit.
Maar dat wil niet meteen zeggen dat de elco's defect zijn denk ik dan? Want de meesten meten gewoon nog goed en het komt ook voor bij grote elco's uit de voeding. Echter zie ik dat verschijnsel enkel in Philips- en andere Europese radio's en quasi nooit in Japanse receivers (maar die hebben dan ook vaker radiale elco's)?

Groetjes,

Nick

Philips 22GR814

door soundman2 @, Wouw, 23-10-2014, 18:32 (3923 dagen geleden) @ ElektroNick

Dat gele materiaal is de afdichting van de elco. Na jaren droogt dat spul uit en dan krijgt de elco de kans om zelf uit te drogen.

Soundman2

Philips 22GR814

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-10-2014, 18:51 (3923 dagen geleden) @ soundman2

Dat gele materiaal is de afdichting van de elco. Na jaren droogt dat spul uit en dan krijgt de elco de kans om zelf uit te drogen.

Soundman2

Is het dan aangewezen om die elco's te vervangen? Of gewoon laten zitten, tot ze sneuvelen?

Groetjes,

Nick

Philips 22GR814

door soundman2 @, Wouw, 23-10-2014, 18:57 (3923 dagen geleden) @ ElektroNick

Soundman2

Is het dan aangewezen om die elco's te vervangen? Of gewoon laten zitten, tot ze sneuvelen?

Groetjes,

Nick

Tja moeilijke vraag. Echt sneuvelen, verbranden of exploderen doen ze niet. Ze worden caopaciteitsloos en laten dan geen wisselspnning meer door.
Ik ben tegen het rücksichtlos uitwisselen van onderdelen, die vaak helemaal niet stuk zijn, maar na het vinden van deze fout vindt ik het niet onterecht dat beide kanalen onder handen genomen worden, De onderdelen zijn allemaal hoogbejaard.

Soundman2

Philips 22GR814

door ElektroNick @, Kalmthout (Antwerpen - België), 23-10-2014, 18:59 (3923 dagen geleden) @ soundman2

Tja moeilijke vraag. Echt sneuvelen, verbranden of exploderen doen ze niet. Ze worden caopaciteitsloos en laten dan geen wisselspnning meer door.
Ik ben tegen het rücksichtlos uitwisselen van onderdelen, die vaak helemaal niet stuk zijn, maar na het vinden van deze fout vindt ik het niet onterecht dat beide kanalen onder handen genomen worden, De onderdelen zijn allemaal hoogbejaard.

Soundman2

Akkoord. Ik zal de andere elco's ook eens nakijken en zal me vooral concentreren op de kleintjes van enkele microfarads.

Bedankt!

Nick