stereo indicatie B5X44a (Toestel of techniek)
Op het radioforum is er een vraag over de stereo indicatie van de B5X44a. Dit is een buizenradio waarvan de stereodecoder met transistors uitgevoerd is.
http://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/2014102301351854483f36e6b25.jpg
Het lampje, de 7121D, lijkt een gewoon 6V/50mA exemplaar te zijn maar is dat niet. Immers, een ander, gewoon, 6V/50mA lampje werkt op deze plaats niet. Of in elk geval niet goed. Aan de schakeling is niet veel bijzonders te ontdekken zodat het de vraag, mijn vraag, is waarin de oorzaak van dit verschijnsel gezocht moet worden.
De spanningen in het schema zijn gemeten bij niet werkende stereo. Kloppen die? Hoe zien die waarden er uit bij stereosignaal bij een gewoon lampje, bij een 7121D of bij gebrek hieraan, bij een weerstand van 120 Ohm?
Uiteraard is alle informatie welkom.
Pieter Kralt aka petrus bitbyter
stereo indicatie B5X44a
Hallo Pieter,
Meet eens na of dat andere lampje echt 50 mA trekt bij 6 Volt!
De lampjes die ik heb onderzocht (van diverse merken) trokken allemaal tussen 80 en 100 mA bij 6 Volt, ondanks het opschrift 6V 50mA.
Groeten, Wil
stereo indicatie B5X44a
Op het radioforum is er een vraag over de stereo indicatie van de B5X44a. Dit is een buizenradio waarvan de stereodecoder met transistors uitgevoerd is.
http://www.philipsradios.nl/forum/images/uploaded/2014102301351854483f36e6b25.jpg
Het lampje, de 7121D, lijkt een gewoon 6V/50mA exemplaar te zijn maar is dat niet. Immers, een ander, gewoon, 6V/50mA lampje werkt op deze plaats niet. Of in elk geval niet goed. Aan de schakeling is niet veel bijzonders te ontdekken zodat het de vraag, mijn vraag, is waarin de oorzaak van dit verschijnsel gezocht moet worden.De spanningen in het schema zijn gemeten bij niet werkende stereo. Kloppen die? Hoe zien die waarden er uit bij stereosignaal bij een gewoon lampje, bij een 7121D of bij gebrek hieraan, bij een weerstand van 120 Ohm?
Uiteraard is alle informatie welkom.
Pieter Kralt aka petrus bitbyter
Het lampje zou wel eens dubbel gespiraliseerd kunnen zijn, waardoor de gloeidraad veel sneller opwarmt. Ik heb nog wel ergens zo'n lampje en ook een microscoop. Zal die twee eens bij elkaar brengen.
Als iemand een sloop maar compleet flipflopprintje heeft, wil ik daar best wat onderzoek insteken, zodat het ook met andere lampjes werkt.
Soundman2
stereo indicatie B5X44a
Een origineel printje heb ik niet maar ik kan er vrij gemakkelijk eentje (na)maken. Het schema heb ik al. Wat handig zou zijn, is een foto of een schetsje van dat printje. Daarbij zijn de maten en de plaats van aansluitpunten van belang. Natuurlijk zal dat voor de werking niet uitmaken maar wel voor de bruikbaarheid. Een niet meer werkend origineel is uiteraard nog beter. Ik zal misschien wat moeite moeten doen om aan die oude germaniumtorren te komen maar dat heb ik er ook voor over.
petrus bitbyter
stereo indicatie B5X44a
Dat lampje werd voor vele ontwerpen van Philips gebruikt.Ik weet nog wel dat als een klant vroeger een reciever 702,712 of 732 /734 had en er een fietslampje in draaide van 6 volt 50mA het na een week weer defect was.De originele 7121D er in en je zag hem niet meer terug.
Maarten.
stereo indicatie B5X44a
Hallo Pieter,
Als het inderdaad kritisch is voor wat betreft de opwarmtijd en daarmee de veranderende weerstand, dan is dit toch eenvoudig te proberen door het lampje te vervangen door 120 ohm. Staat er dan 6 volt over de weerstand en met het lampje is er geen licht dan is bewezen dat de ,te lage weerstand, in koude toestand de oorzaak is.
Met vriendelijke groet,
Loek
stereo indicatie B5X44a
Een origineel printje heb ik niet maar ik kan er vrij gemakkelijk eentje (na)maken. Het schema heb ik al. Wat handig zou zijn, is een foto of een schetsje van dat printje. Daarbij zijn de maten en de plaats van aansluitpunten van belang. Natuurlijk zal dat voor de werking niet uitmaken maar wel voor de bruikbaarheid. Een niet meer werkend origineel is uiteraard nog beter. Ik zal misschien wat moeite moeten doen om aan die oude germaniumtorren te komen maar dat heb ik er ook voor over.
petrus bitbyter
Gaatjesprint heb ik wel, maar de torretjes niet.
Soundman2
stereo indicatie B5X44a
Hallo Pieter,
Als het inderdaad kritisch is voor wat betreft de opwarmtijd en daarmee de veranderende weerstand, dan is dit toch eenvoudig te proberen door het lampje te vervangen door 120 ohm. Staat er dan 6 volt over de weerstand en met het lampje is er geen licht dan is bewezen dat de ,te lage weerstand, in koude toestand de oorzaak is.
Met vriendelijke groet,Loek
Weet ik, maar ik heb niets om dat uit te testen. Probleem blijft dan dat een koude weerstand ook 120 ohm is en een lampje niet.
Soundman2
stereo indicatie B5X44a
Ik heb inmiddels bij iemand wat oude voorraad diverse torretjes gelokaliseerd. Als er een geschikt setje bij zit, kan ik je dat wel sturen.
Nu we toch bezig zijn, zou het wel leuk zijn een definitieve oplossing te verzinnen. Het simpelste is een eigen printje ontwerpen maar dat doet afbreuk aan de originaliteit van de radio. Een eenvoudige modificatie is lastiger, maar verdient als dat kan wel de voorkeur. Maar nu loop ik te veel op de zaken vooruit.
petrus bitbyter
stereo indicatie B5X44a
beste forumgenoten,
enige jaren de verschillen eens onderzocht tussen een stereolampje en standaard 50mA lampje en gepost op dit forum.
Hier de link http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=6758
groeten
Kris
stereo indicatie B5X44a
beste forumgenoten,
enige jaren de verschillen eens onderzocht tussen een stereolampje en standaard 50mA lampje en gepost op dit forum.
Hier de link http://www.philipsradios.nl/forum/index.php?id=6758
groeten
Kris
Zegt meer dan de ellenlange thread
Soundman2
stereo indicatie B5X44a
@ Soundman,
En weet je wat nu het aardige is, dat je op nummer 1 staat in deze draad met maar liefst 4 bijdragen
Groeten Willem
stereo indicatie B5X44a
Weet ik, maar ik heb niets om dat uit te testen. Probleem blijft dan dat een koude weerstand ook 120 ohm is en een lampje niet.Soundman2
Hallo Soundman2,
Je opmerking begrijp ik niet.
Als op een lampje staat 6 V en 50mA dan is dat in warme toestand. Dit vertegenwoordigd dus een weerstand van 120 ohm. Gebruik je dus een weerstand van 120 ohm gewoon met twee meetsnoerklemmetjes dan boots je daar een gloeilamp mee na in warme toestand. Staat er over deze weerstand wel 6 volt dan heb je in ieder geval bewezen dat het niet branden te maken heeft met het opstarten in koude toestand. Je zou dan ook nog de weerstand van het lampje in koude toestand kunnen meten (gewoon met ohm-meter) en dan een vervangende weerstand kunnen plaatsen. Staat er dan geen 6 volt dan heb je het dubbel bewezen. Je hebt daar dus niets ingewikkelds voor nodig zoals een geheugenscoop. Je kan dit zelf eenvoudig bepalen.
Met vriendelijke groet,
Loek
stereo indicatie B5X44a
Weet ik, maar ik heb niets om dat uit te testen. Probleem blijft dan dat een koude weerstand ook 120 ohm is en een lampje niet.Soundman2
Hallo Soundman2,Je opmerking begrijp ik niet.
Als op een lampje staat 6 V en 50mA dan is dat in warme toestand. Dit vertegenwoordigd dus een weerstand van 120 ohm. Gebruik je dus een weerstand van 120 ohm gewoon met twee meetsnoerklemmetjes dan boots je daar een gloeilamp mee na in warme toestand. Staat er over deze weerstand wel 6 volt dan heb je in ieder geval bewezen dat het niet branden te maken heeft met het opstarten in koude toestand. Je zou dan ook nog de weerstand van het lampje in koude toestand kunnen meten (gewoon met ohm-meter) en dan een vervangende weerstand kunnen plaatsen. Staat er dan geen 6 volt dan heb je het dubbel bewezen. Je hebt daar dus niets ingewikkelds voor nodig zoals een geheugenscoop. Je kan dit zelf eenvoudig bepalen.
Met vriendelijke groet,
Loek
Jammer voor jou, maar ik heb het niet over een geheugenscoop gehad. Wel gaf ik aan dat een serieuze meting meer laat zien dan een ellenlange thread.
Daar is toch niets mis mee?
De scopebeelden geven overduidelijk het grote verschil tussen een origineel en een ander lampje.
Het is bekend dat Philips hoogstaande produkten maakte, maar soms ook zuinig was in het dimensioneren. Het halfgeleiderschakelingetje is in het buizentijdperk ontwikkeld en had Philips het voordeliger gevonden om het met buizen te maken, dan was dat zeker gebeurd.
Een ander voorbeeld daarvan is dat gelijkrichting voor de voeding zowat tot het laatst met buizen was uitgevoerd, terwijl de concurrentie allang seleengelijkrichters e.d. gebruikte.
Ja Philips was een heel grote buizenfabrikant.
Je opmerking over de scoop prikt mij wel. Repareren doe ik niet zonder meetapparatuur. Het werkt gewoon sneller en je ziet wat je doet. Het gaat veel sneller als wat ik noem geOH in de ruimte, aannames etc.
Met behulp van meetapparatuur, kun je ook aan een schakeling simpel de werkcondities opleggen en meten waarom het fout gaat. Meten met een wisselend ontvangersignaal, gaat gewoon een stuk moeilijker.
Zou je 19 KHz via een toongenerator toevoeren, dan kun je precies bepalen wanneer de flipflop schakelt, of hij dat betrouwbaar doet en met hoeveel signaal. Verder kun je de hysteresis onderzoeken en of in beide toestanden de spanningen kloppen.
Het lijkt overdone, maar het is de enige manier als je de schakeling wil onderzoeken op correcte werking en ook een manier om te zien waar iets of wat er fout gaat met zoals hier een "verkeerd "lampje " .
Al het gesuggereerde in deze thread, een enkele uitgezonderd is nattevingerwerk.
Overigens werd in de thread alleen gesproken over een weerstand van 120 ohm, daar lukt het dus niet mee, kom je nu aanzetten met een tweede weerstand gelijk aan een koud lampje. Dat heet voortschrijdend inzicht. Ik ben niet eens begonnen over de weerstand.
Zolang ik niets gemeten of gezien heb kan ik alleen maar adviseren om in elk geval de proef te doen met een origineel lampje 7121D van Philips.
Niemand heeft nog de vraag gesteld of iemand dat lampje heeft. Uit ervaring in het verleden, tenslotte heb ik voor mijn beroep service gedaan aan radiotoestellen, weet ik dat andere lampjes niet werkten, of niet helderder werden dan een gloeiende spijker. Meer dan eens heb ik het probleem opgelost door een led te monteren toen de lampjes veelvuldig stuk bleken te gaan. Ik stak daarvoor het voetje andersom op de bevestigingsbeugel en had zodoende een mooi steunpunt om de led en een weerstandje te monteren.
Ik ga van nu af niet meer reageren op deze thread. Ik blijf bij mijn oplossing, totdat het tegendeel bewezen is.
De schakeling is echt niet moeilijk en ik heb zelfs aangeboden om te bekijken of die ook met gewone lampjes werkt c.q. kan werken. Door gebrek aan GE torren kan ik weinig.
Soundman2
stereo indicatie B5X44a
Hallo Soundman2,
Dit is wel erg veel tekst voor een simpele opmerking van mij over de vervangingswaarde van een lampje in warme toestand. Het is maar techniek hoor en geen politiek. Haal er niet teveel (emotie) bij.
Ik reageerde op jouw opmerking:
"Weet ik, maar ik heb niets om dat uit te testen. Probleem blijft dan dat een koude weerstand ook 120 ohm is en een lampje niet."
Ik begreep niet wat je daar mee bedoelde, verder was er niet maar dan ook niets anders mee bedoeld.
Met vriendelijke groet,
Loek
stereo indicatie B5X44a
Hallo Soundman2,
Dit is wel erg veel tekst voor een simpele opmerking van mij over de vervangingswaarde van een lampje in warme toestand. Het is maar techniek hoor en geen politiek. Haal er niet teveel (emotie) bij.
Ik reageerde op jouw opmerking:
"Weet ik, maar ik heb niets om dat uit te testen. Probleem blijft dan dat een koude weerstand ook 120 ohm is en een lampje niet."Ik begreep niet wat je daar mee bedoelde, verder was er niet maar dan ook niets anders mee bedoeld.
Met vriendelijke groet,
Loek
Daarom heb ik het allemaal nog eens netjes uitgelegd.
Soundman2