Philips PM3214, hoogspanning defect (Toestel of techniek)

door Otto @, Drenthe, 05-12-2014, 10:58 (3448 dagen geleden) @ Walter vd Eijken
Gewijzigd door Otto, 05-12-2014, 11:01

[image]

Walter,

Dat bakje komt me bekend voor. Ik heb enkele maanden geleden een PM3240 gekregen met hetzelfde euvel. Soms was er beeld, maar na korte periode viel het weer uit. De transistor die de cascade aanstuurde was dan erg heet. De cascade was de eerste verdachte, en die er uit gesloopt. Zag er precies zo uit als die van jou. Het probleem is dat die is volgegoten met een rubberachtig vulmiddel dat blijkbaar niet meer geheel vochtdicht is. Ik heb het bakje aan de onderste randen open gezaagd en zo de inhoud er uit gehaald. De cascade zelf zit op een epoxyprint. Het kost enig moeite om alle vulmiddel te verwijderen, maar met wat geduld hou je de print over. Ik heb toen alle diodes en condensatoren vervangen. Daarna de cascade getest en de scoop werkte weer prima. Daarna de print weer in het (beschadigde) bakje geplaatst. Met stevig plakband het bakje weer in model gebracht en dicht gemaakt. Vervolgens het bakje geheel gevuld met transparante twee componentenlijm. Je hebt twee tubes nodig (ik had die van de Hema. omdat die net iets goedkoper was dan die van Bison). Let op bij het mengen van grote hoeveelheden van deze lijm. Die wordt dan behoorlijk warm. Het bakje volgegoten met de epoxy, en na enkele dagen uitharden, het plakband verwijderd en teruggeplaatst in de scoop. Sindsdien is deze scoop mijn werkplaatsscoop :-)

Succes,
Otto


[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum