Restauratie (Gezocht)
Ik zoek een paar transistoren type BSY95a. Ze horen in een Plessey PR1553 communicatieontvanger uit 1970. Ik kom op een printje andere transistoren tegen terwijl het schema toch deze transistoren vermeld. Ik wil ze daarom zonder meer vervangen met de originelen volgens het schema.
Restauratie
Kijk eens op deze site
http://alltransistors.com/
Pracht site met erg veel data en cross reverence mogelijkheden.
Tik geheel boven in de pagina in zoekveld in
BSY95
zie je de A staan.
http://alltransistors.com/transistor.php?transistor=29486
In die lijst zie je dan ook in geel de cross-refference staan.
Druk daarop en je vind een hele lijst.
Anders om kun je dus aan de hand van in schema genoemde
bekijken of dat klopt.
Zal niet de eerste keer zijn dat feitelijk andere torren gemonteerd zijn als in schema genoemd.
Hoeft echt niet altijd identieke te zijn.
Erger nog mogelijk met een rede gedaan, bij verbetering eigenschappen.
Mogelijk veel storingen.
Nog meer redenen waarom een ander type is geplaatst.
Schema is echt maar een handleiding, meer niet.
Restauratie
Maurice, Hartelijk dank voor je reactie. Ik heb eigenlijk een klein foutje gemaakt, Maurice. Het is mij namelijk in het geheel niet duidelijk dat de NPN en PNP transistoren onderling verwisselbaar zijn. Er zitten TI407 transistoren in terwijl het schema BSY95a aangeeft.
Restauratie
NPN en PNP zijn niet met elkaar uitwisselbaar. In geval van twijfel telt de originele bestukking en niet het schema.
Weet je zeker dat het type TI407 is of staan er nog meer nummers op die transistoren?
Restauratie
NPN-PNP alleen uitwisselbaar indien je de schakeling aanpast.
Nog maar eens kijken op die Torren.
Cq je huidige schakeling nazien of de rest wel overeen komt.
Mogelijk dat met een versie wijziging de boel anders is aangepakt of piet knutsel de boel heeft omgebouwd.
rest sluit mij aan bij Maarten.
Restauratie
Heb ik het schema er bij gepakt
http://www.vmarsmanuals.co.uk/archive/4225_Plessey_PR155B_Receiver.pdf
Op vele printen zitten diverse
identieke - allemaal volgens schema de keuze 2S512,BSY95 of een BSY95A.
Nu kijk je bij al die andere torren
Welk type zie je daar zitten?
Denk dat OF je kijkt niet goed in schema bij juiste Positie
Daar ieder print /schema opnieuw begint met tellen VT1-enz.
Daar inderdaad Figuur nr 7 VT1 een TI407 is!
Bij figuur 9 is VT1 een BSY95A
Dus nog eens goed bekijken of je wel op de goede print zit,
cq goede stuk schema hebt te pakken.
Restauratie
Bedankt voor al deze berichten. Ik ben nog niet tegengekomen, dat de bsy95a een to18 behuizing heeft terwijl de ti een plastic kapje. DIE verschillen zie ik echt wel. Ik heb de Ti's vervangen door enkele bsy's. En het printje doet nu wat het moet doen. Ik moet nu naar het derde printje.
De BSY95a is gelijk aan de BSX19/20 van Philips. Ik kan dus gewoon verder.
En voor Maarten, ik heb 60 jaar geleden al geleerd wat ik met een soldeerbout moet doem!!!
Restauratie
Ik begrijp dat de TS het apparaat aan jou heeft afgegeven ter reparatie, of dat je een dubbelaccount hebt? In dat laatste geval kun je het best even met de forumbeheerder mailen om dat op te lossen.
Ik begrijp je reactie met uitroeptekens echter niet helemaal/helemaal niet. Ik heb geen tips gegeven over het gebruik van de soldeerbout, en de tips die ik wel gaf waren behulpzaam bedoeld en om verwarring te voorkomen. De situatie was zowel voor maurice (vermoedelijk) als voor mij niet geheel duidelijk, maar als jij er ondanks onze hulp uitgekomen bent is dat natuurlijk alleen maar mooi. Ik weet nu voor de volgende keer in elk geval dat je zeer ervaren bent en dus geen hulp nodig hebt, scheelt weer tijd die ik liever steek in iemand helpen die met minder uitroeptekens antwoordt.
Restauratie
Inderdaad Maarten.
TI407 vervangen voor een BSY95A is totale onzin.
Tenzij een vorige reparateur de boel verknoeit heeft en dus schema niet gesnapt heeft.
Zoals aangegeven in schema TI407 is een PNP de 95 een NPN.
Bestaat niet dat je die uit kunt wisselen.
Heb je als reparateur al twijfels over toepassing gebruikte type kijk ik
meestal verder of ik meer ongeregelheden tegen kom om te bepalen
wat er gebeurt kan zijn. Zie ik dan bv meerdere gelijke componenten, kijk ik daar naar om zo te bepalen wat er gebeurt kan zijn.
Wat dan gebeurt is hier, is dat verkeerd stuk schema gebruikt is bij de verkeerde print in toestel.
Bij ene print is dan VT1 inderdaad de TI407
op de andere print is VT1 dan de BSY95A
Kijk je verkeerd in de stuklijsten bij de verkeerde printen zit je er naast.
Een volgende die toestel onderhanden krijgt stinkt er dan mooi in
en snap ik dan wel de verwarring.
Verwarrend ook toepassing van hernummering ipv door nummering van de onderdelen.
Ik heb link naar schema in vorige bijdrage gegeven.
Kijken en je ziet de problemen die kunnen ontstaan.
Begrijp dat toestel nu wel werkt
Mooi.
Veel plezier er mee.
Restauratie
Maurice, Bedankt voor je begrip. Ik was stom verbaasd. Toen ik mijn Electronicatechnicus haalde, was er nog niks over transistoren. Ik heb daarna niks meer gedaan met de kennis, dan alleen maar op het gebied van Radiozendamateur. Ik was bang dat ik iets gemist had.
Het toestel heb ik gekregen. Het zou afkomstig zijn van een majoor van de Belgische Verbindingsdienst. Nu ik verder gegaan ben blijkt ook de Oscillator voor 35-65 MHz niet goed in zijn container te zitten.
De fout blijft zitten in het Barlow Wadley systeem waarmee de MHz wordt bepaald.
Het is gewoon een uitdaging. Deze oscillator wordt afgestemd met twee varicaps. Die hebben een bepaalde spanning nodig voor de benodigde frequentie.
Ik blijf zoeken.