overzicht eerste draagbare Philips transistor radio's tot 1965 (Gezocht)

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 28-05-2015, 21:08 (3707 dagen geleden)
Gewijzigd door Bapaktua, 28-05-2015, 21:14

Nieuwsgierig geworden door mijn gezoek naar gegevens over een Philips transistorradio L4X00T (zie mijn vorige vraag op dit Forum) kwam ik een flink aantal modellen tegen die door Philips gebouwd zijn in de periode 1957 - 1965.
Ik heb geprobeerd om daar een lijst van te maken (model foto plus typenummer) maar merkte dat er soms afbeeldingen op het Internet staan met een type vermelding die onjuist is.
Ik vraag mij af of er ergens een totaal overzicht is van deze radio's, het liefst met de correcte afbeeldingen.

met belangstelling, ruud PA0ROJ

overzicht eerste draagbare Philips transistor radio's tot 1965

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-05-2015, 07:07 (3706 dagen geleden) @ Bapaktua

Ga eens kijken bij Mario.

Voor portables moet je kijken onder de L, en dan verder zoeken onder L4 of L5.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-05-2015, 10:43 (3706 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Hallo Gerard,
daar had ik al gezocht.
Maar de meeste toestellen uit die tijd en van dat type staan er (nog) niet op.
Maar in ieder geval bedankt, ruud PA0ROJ

Philips transistor Asymmetrische uitgang

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 29-05-2015, 11:29 (3706 dagen geleden) @ Bapaktua

Na jouw vraag heb ik ook nog zitten kijken naar een paar radio's in de L4X sfeer, er zijn er een paar die nogal op elkaar lijken.

Je hebt het overzeese model met een 5 in het typenummer, 3xKG en geen stationsnamen, uit 1959 (L4X95T die jij zocht) en 1960 (L4X05T).
Je hebt de Europese variant met LG en 2KG en stationsnamen, ook uit 1959 (L4X91T) en uit 1960 (L4X00T die ik voor je heb).
De verschillen tussen de overzeese en domestic variant zijn natuurlijk wat in het oog springender dan tussen twee opeenvolgende jaren

Maar kijk eens naar de uitgang (bij al deze vier types hetzelfde). Ik zie een soort balanstrap van OC72, maar de wisselstroom van de ene tor TS7 wordt rechtstreeks door de luidspreker gejaagd, en die van TS6 gaat via een uitgangstrafootje. Is dat niet apart?

Is dit weer eens een bizar-fantastische manier uit het Zuiden des Lands om een paar wikkelingen op een uitgangstrafo uit te sparen?

[image]

door John Hupse † @, Schoonhoven, 29-05-2015, 11:30 (3706 dagen geleden) @ Bapaktua

Ik vraag mij af of er ergens een totaal overzicht is van deze radio's, het liefst met de correcte afbeeldingen.

een goede database met radiotoestellen vind je hier http://www.nvhr.nl/schema.asp

Wanneer je alle draagbare radiotoestellen van de fabrikant Philips wilt zien in de periode 1956 tot 1965 geef je het volgende op in het zoekvenster:

Fabrikant: Philips
Soort: Draagbare radio
Periode: 1956 tot 1965

Je krijgt vervolgens 298 draagbare toestellen te zien die zijn vervaardigd in de gevraagde periode door Philips.

Wanneer je alleen de toestellen wilt zien die verkocht werden onder het Philips merk geef je als Merk het woord Philips in. Je krijgt dan 221 toestellen te zien.

Dergelijke lijsten kan je alleen maken met behulp van de software van de NVHR schematheek. Andere databases missen meestal de mogelijkheid om "draagbare radio" te selecteren, en om een onderscheid te maken tussen een fabrikant en een merk.

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2015, 13:16 (3706 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-05-2015, 13:22

Zo'n totaaloverzicht is nog best omvangrijk. In de schematheek van de NVHR en op radiomuseum.org kun je zulke lijsten genereren met de zoekfunctie, maar die lijsten zullen geen van beide uitputtend zijn.

Behalve dat er binnen Philips minstens 5 fabrieken waren die op eigen houtje portables ontwikkelden (Eindhoven/Leuven, Wetzlar, Wenen, Norrköping, Frankrijk) en nog eens minstens zoveel fabrieken die die modellen ook in productie namen, en was er ook nog eens een wildgroei aan nationale modellijnen en submerken. Ook Van der Heem en SBR deden in die tijd nog mee, al moet ik de link met concrete modellen nog verder uitzoeken. Elke landelijke Philipsorganisatie nam willekeurige modellen onder eigen naam (L.X.. voor de Nederlandse organisatie, L.D.. voor de Duitse organisatie, L.V.. voor de Zuid-Afrikaanse organisatie, enz.) in het assortiment op waarvan ze dachten dat ze goed verkoopbaar zouden zijn.

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-05-2015, 13:26 (3706 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door kris, 29-05-2015, 13:30

Is dit weer eens een bizar-fantastische manier uit het Zuiden des Lands om een paar wikkelingen op een uitgangstrafo uit te sparen?

[image]

Hey Gerard.

Deze merkwaardige schakeling was me ook al opgevallen, je vind nog andere varianten terug in de tafelradio's van die periode.

In dit geval denk ik niet dat het een zuinigheidsoefening was, maar eerder een aanloop naar van wat nog ging komen: trafoloze eindtrap met twee identieke transistoren (seriebalans, dit in tegenstellingtot complentaire transistoren)

merk op de onderste transistor werkt in GCS. Je denkt algauw dat het signaal door S35 gaat (via de trafo dus) maar via S35 moet vooral de voeding tot bij de onderste tor geraken. de bovenste transistor werkt in GES, maar wordt anders ingesteld om toch de luidspreker te sturen (de stuurtrafo heeft geen symmetrische wikkelingen)S36 verzorgt de voeding van de bovenste transistor de uitgangstrafo kan niet anders dan 1:1 zijn, zie ook de koppelcondensator tussen primair en secundair om de muziek over te dragen. Dus in feite bereikt de muziek de luidspreker zonder door de eindtrafo te gaan. OTL dus, zoals bij buizen al enige jaren in voegen was. Maw wat op een eindtrafo lijkt brengt alleen DC over en blokkeert de DC voor de luidspreker. De muziek volgt andere wegen.

er zijn veel meer onderdelen + 2 NTC's (ipv 1)nodig om dit geheel aan het werk te krijgen, en de trafo's moeten zeer nauwkeurig gewikkeld worden. Voor één keer geen besparing dus, maar minder vervorming.

enfin, zo zie ik het :-)

groeten

Kris

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-05-2015, 14:29 (3706 dagen geleden) @ John Hupse †
Gewijzigd door Bapaktua, 29-05-2015, 15:09

Hallo John, ik ga straks die zoekmethode eens proberen.
Ik had ook al Norelco en Australische L4X.... radio,s gevonden.
Wanneer ik weer thuis ben eens kijken of ik ze in een database bestand kan zetten.
Zal wel weer een klus zijn.
Iedereen bedankt, ruud PA0ROJ

Aanvulling, Ik kwam ook nog een Philips "Service Notes" tegen van de L4X95T.
Document is afkomstig uit Australia van het "Central Service Department".
Philips Electrical Industries PTY-LTD.
Melbourne, Brisbane etc.
Demontage en Montage van de inhoud etc.
Het is een .pdf document met buiten de tekst en schema's ook foto's van
het binnenwerk (print oonderdelen opstellingn en benaming).
Ik heb 1 van de bladzijden als .jpg document bij dit bericht geplaatst.
John, ik wil je dit hele document (6 MB wel proberen toe te sturen van uit Zuid- Frankrijk. Voor de NVHR database.

[image]

door kris ⌂ @, Gent, België, 29-05-2015, 19:26 (3706 dagen geleden) @ kris

er zit nog iets merkwaardigs in de schakeling, dat ik eerst over het hoofd zag. TS6 staat dan wel in GCS, maar S33 (de aansturing) hangt tussen emittor en basis, zodat voor de aansturing de transistor zich gedraagt zoals een GES ; de aanstuurtrafo moet dus secundair symmetrisch gewikkeld (S33 en S34 zelfde aantal wikkelingen)zijn.

groeten

Kris

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-05-2015, 20:14 (3706 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 29-05-2015, 20:24

Hallo Kris en Gerard,
Zouden jullie zo vriendelijk willen zijn om over het onderwerp
"Asymetrische uitgang" zelf een nieuwe draad op dit forum te plaatsen??

Op zich best interessant onderwerp, ook voor mij, maar heeft niets met mijn
vraag te maken.
ruud PA0ROJ

Merkwaardige eindtrap in L4XxxT radio's

door Pieter Vos @, 29-05-2015, 20:24 (3706 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Pieter Vos, 29-05-2015, 20:33

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 29-05-2015, 20:49 (3706 dagen geleden) @ John Hupse †

Hallo John,
zojuist de door jou genoemde zoekmethode op de NVHR-site gebruikt en inderdaad
een prima overzicht.
Ik wist trouwens niet dat "Philips" zoveel verschillende draagbare radio's heeft geproduceerd.
Bedankt, ruud

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-05-2015, 23:47 (3705 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Willekeurig voorbeeldje van hoe ver het uit de hand gaat lopen als je elke Philips portable uit die tijd wilt noteren: http://www.radiomuseum.org/r/franklin_transistor_7_fr_6091_t.html vermoedelijk naar Nederlands ontwerp geproduceerd door Philips Argentinië en verkocht onder een submerk.

Alleen als waarschuwing, zeker niet als ontmoediging. Ik vind lijsten en overzichten prachtig en nuttig!

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 30-05-2015, 06:50 (3705 dagen geleden) @ Maarten Bakker

Hallo Maarten,
poeh, het lijkt er op dat ik met mijn idee om "even" een database op te zetten betreffende de portable's uit die periode te hoog grijp.
Zeker vanuit de tijd die ik er in moet stoppen.
Ik ga mij beperken tot een overzicht van L4X.... toestellen van Philips uit de periode 1958-1962 die in Europa onder de naam "Philips" gemaakt zijn.
Zodat ik op rommelmarkten of op andere websites snel kan zien wat zo'n aanbieding inhoud.
Moet op een A4'tje kunnen.
Mijn voorkeur gaat nu uit naar een L4X95T, maar als "noodoplossing" zou een andere L4X.. ook wel voldoen.
Bedankt, ruud PA0ROJ
www.jendel.nl

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-06-2015, 08:23 (3703 dagen geleden) @ Bapaktua
Gewijzigd door Bapaktua, 01-06-2015, 08:25

Na bestudering van de diverse L4X... radio's kom ik tot de conclusie dat mijn
maatje uit NNG geen L4X95T radio had maar een L4X05T.
De toestellen zien er ongeveer hetzelfde uit maar de schalen zijn verschillend.
De 4 frequentie banden op de afstemschaal van de L4X95T verdeeld in drie strepen onder aan de schaal en de 4e streep daar een stukje boven.
Bij de L4X05T zijn deze vier strepen gelijk verdeeld over de schaalhoogte.
Ik moet dus eigenlijk op zoek gaan naar een L4X05T. Deze is van 1960.
Maar misschien zit ik er helemaal naast.
Ik heb drie afbeeldingen toegevoegd.
1 onduidelijke vergroting van het bedoelde toestel in NNG en de andere afbeeldingen van een L4X95T en een L4X05T.
ruud PA0ROJ
[image]
[image]
[image]

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-06-2015, 09:18 (3703 dagen geleden) @ Bapaktua

Je hebt een paar foto's verwisseld. De tweede foto in je bericht is een L4X00T.
Zoals ik al eerder schreef, de grootste zichtbare verschillen zitten tussen de continentale en overzeese versies. De continentale versies hebben LG MG 2xKG en ze hebben stationsnamen op de schaal. Die zitten op die L4X00T inderdaad tussen de bovenste en tweede strook voor de MG, en op een smal strookje bovenaan voor de LG.

De betekenis van de typenummers: L betekent portable, de 4 is de luxeklasse, de X betekent model uit de BeneluX. Dan het tweede cijfer, dit komt meestal overeen met het laatste cijfer van het modeljaar, dus 0 of 9. Als laatste cijfer wordt de 5 meestal gebruikt voor overzeese modellen. De T aan het eind betekent gewoon Transistortoestel op batterijen.

Duidelijk is daarmee voor mij dat het toestel in NNG een overzeese variant was. De foto is volgens jou uit 1962, dan moet het volgens die gegevens wel bijna een L4X95T of L4X05T zijn.

door Bapaktua ⌂ @, Haarlem, 01-06-2015, 09:44 (3703 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Bapaktua, 01-06-2015, 10:16

Hallo Gerard, dan is het toestel op je site met die mooie mevrouw geen L4X95T ??

Vandaar mijn vergissing?
Overigens heb ik nog zitten zoeken bij o.a.
Worthpoint, Radiomuseum en Philips repairs en die geven verschillende afbeeldingen op (van de schaal).
Dus denk ik dat ik het zoeken naar een juiste afbeelding maar (voorlopig) opgeef.

Duidelijk in ieder geval is dat beide toestellen verschillende halfgeleiders bevatten.
De L4X95T heeft in de eindtrap 2 maal OC72, de L4X05T 2 maal OC74.
Ook de ruststroom van beide toestellen is nogal verschillend.
13-16 mA tegenover 30 mA .

ruud

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 01-06-2015, 10:38 (3703 dagen geleden) @ Bapaktua

Hallo Gerard, dan is het toestel op je site met die mooie mevrouw geen L4X95T ??

Zo is het. Ik zie dat die foto staat op de pagina met de overzeese L4X95T, maar het is een continentale schaal. Ik zal die foto uit een reclamefolder dus beter op de L4X00T pagina zetten.
Als je je ogen even losrukt van de dame en goed naar de schaal kijkt, zie je al dat de radio van de mooie mevrouw niet hetzelfde is als de radio die erboven staat afgebeeld. Het hele tafereeltje van de picnic lijkt me eerder Hollands dan Indisch ook!